Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Jezus wordt niet alleen genoemd in de bijbel.
Ik meen dat Pontius Pilatus destijds contact heeft gehad met keizer Tiberius over het probleem van de Joden en het probleem "Jezus". We hebben enkele van die brieven nog gelezen met Latijn een paar jaar geleden in de eindexamenklas. Praktisch niemand twijfelt er meer aan dat Jezus bestaan heeft, hoewel sommige conspiracy-freaks menen dat Jezus en Gaius Julius Caesar dezelfde persoon waren (zelfde initialen JC en leefden rond dezelfde tijd). |
![]() |
|
oké.
dan zou het aannemelijk zijn dat er een persoon heeft bestaan, 'Jezus' en wellicht ook nog wel dat hij zich heeft uitgegeven als 'Zoon van God'... Maar in hoeverre is het dan aannemelijk dat de 'Zoon van God' heeft bestaan? ofterwijl, of hij dat ook echt was?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik geloof inderdaad ook dat er verschillende documenten zijn die het hebben over 'Jezus' en zelfs verwijzingen hebben naar zijn (echte, zoals ook origineel in de bijbel stond) ouders. Als een normaal persoon met beroep die omdat ie onrust veroorzaakte als een slaaf aan een kruis is genageld (blijkbaar heel onprofessioneel, want je hoort er binnen 30 minuten aan te bezwijken).
Het is echter ook waarschijnlijk dat de persoon (een van die 'apostelen', ben zijn naam kwijt) die de bijbel (en de geschiedenis) herschreven heeft om Jezus 'heiliger' te maken die documenten ook vervalst heeft. Toch verw8 ik dat er idd zo-iemand heeft bestaan.
|
van mijn geschiedenisleraar:
We hebben geschiedkundig geen reden om aan te nemen dat Jezus niet heeft bestaan.We weten met (grote)zekerheid dat er een persoon genaamd Jezus, die door een groot aantal volgelingen de gezalfde (Christos) werd genoemd, in palestina aan het kruis is gestorven. Vele bronnen (naast de bijbel) maken hier melding van. Kruisiging was overigens een ' vrij normale' straf in die tijd voor opstandelingen. Over zijn geboorte zijn de historici het minder eens, we blijven zitten met de volkstelling die na het jaar ' nul' plaatsvond en de regeerperiode van Herodes (die stierf namelijk voor het jaar ' nul' ). Terwijl in de bijbelse bronnen beide gegevens worden genoemd. welke tijdsbepalinjg is nu de juiste?
||
Citaat:
'Bijbelvertalingen').
||
![]() |
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 09-04-2005 om 14:21. |
Ads door Google |
![]() |
|
Iedereen geloofd dat Julius Ceasar heeft geleefd, terwijl over hem maar 10 stukken zijn geschreven. Die stukken stammen af vanaf 950 jaar na zijn leven.
Over Jezus zijn 15.000 geschriften geschreven. Tot 300 jaar na Zijn leven is er over hem geschreven. Het leven van Jezus is veel meer beschreven en dus veel betrouwbaarder dan het bestaan van Julius Ceasar. Ook komt Jezus in veel godsdiensten voor, of als profeet, of als goed mens of wat dan ook. De discussie of Jezus heeft bestaan, is dan ook zinloos. En het evangelie van Johannes is ontstaan rond 90 -100 n.C., zo'n 60-70 jaar na Jezus' dood. Hij was een apostel en schreef zijn boeken/brieven op een hoge leeftijd. Johannes is gestorven in 102 n. chr. toen hij ongeveer 95 was. De eerste teksten van Paulus worden rond het jaar 50 gedateerd, zo'n 15 jaar na Jezus' dood. Het lijkt mij betrouwbaar als een verhaal 15 jaar mondeling is overgeleverd. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
hier is een bewijsvoering voor het bestaan van Jezus van Nazareth.
http://www.eo.nl/portals/themes/arti...&theme=5641191 |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De vier evangelieën zijn misschien door ooggetuigen van Jezus opgeschreven alleen vertellen ze bijna allemaal een ander verhaal over Jezus. Dat maakt het ook niet betrouwbaar als bron.
||
Citaat:
Geen bewijs voor een mythologisch figuur dus, en al helemaal geen godenzoon...
|
![]() |
||
Citaat:
Er staat volgens mij nergens dat het een normaal man met de naam Jezus was. Jezus was een veel voorkomende naam in die tijd, maar deze Jezus was anders dan anderen. Over deze Jezus zijn toen (en nu nog steeds) veel discussies geweest of wij gelijk had of niet. Maar toen Jezus op aarde was heeft hij vaak tegen mensen gezegd niet door te vertellen wie hij was. En dan heeft het wel een voordeel (als ik dat zo mag zeggen) als je een naam hebt die veel voorkomt. |
![]() |
|
Tja, dat er een figuur met de naam Jezus zal zijn geweest hoef ik niet tegen te spreken. Ik stipte alleen aan dat het nog geen bewijs is voor iemand met profetische gaven, laat staan een godheid.
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Ja, maar wanneer noem je iets een bewijs dan? Ik noem de bijbel (en andere verhalen) een bewijs dat Jezus een bijzonder mens was, en ook de zoon van God.
En als ik kijk hoe alles (de wereld, de mens, enz) in elkaar zit, vind ik dat ook een bewijs. Nog een punt: de bijbel is eeuwen oud, en er staat in beschreven hoe de wereld er vanaf dat moment eruit zou zien en wat er zou gebeuren. ff een voorbeeld: in Openbaringen (en vast op nog meer plaatsen in de bijbel) staat dat er steeds meer hongersnoden, epidemieen, oorlogen, enz komen. En als je naar de statistieken kijkt, is dat ook zo. En dat hebben ze eeuwen geleden al gezegd. Dat is voor mij een bewijs, hoor. |
![]() |
||
Citaat:
Kijk, wij (de mensen in het algemeen) willen overal bewijs voor hebben. We geloven iets pas als we het kunnen zien, voelen of horen. Maar er is niet alleen de bijbel. Ook Romeinse schrijvers (Tacticus, Suetonius, Jozefus, De Jonge) hebben over hem geschreven. Is het dan nog steeds onafhankelijk? |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
|
Ads door Google |
![]() |
|
Zoals ik al zei, in Zijn tijd waren er nog geen camera's. Wij filmen als er iets bijzonders gebeurd, zij schreven het op. En uit zulke brieven is de bijbel opgebouwd.
Maar waarom doe je zo moeilijk over de vraag of Jezus wel of niet bestond? Er zijn rond de 15.000 brieven over hem! Dat zijn er heel wat meer dan over wie dan ook is geschreven. Julius Ceasar heeft maar 10 brieven over hem, waarvan de meeste 950 jaar na zijn overlijden zijn geschreven. En wie denk er ook maar eens bij na of hij heeft bestaan? Niemand, helemaal niemand. En over Jezus zijn al eeuwen discussies aan de gang... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Goddelijk? ja! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Over Jezus is alleen geschreven, en als je al die brieven niet geloofd, dan niet. Verder is er niks te vertellen over Hem in de tijd dat hij op aarde was. Er is alleen over Hem geschreven, verder niet. Want zoals ik al eerder zei, Jezus leefde in een tijd waar gecommuniceerd werd dmv brieven en mondeling doorvertellen. Mondelinge verhalen zijn op den duur niet meer kloppend, brieven wel. En als jij de brieven geen bewijs vind, kan ik niet meer zeggen over Hem in Zijn tijd hier op aarde.
|
![]() |
|
http://www.ode.nl/article.php?aID=4082 :
Twee feiten. In de afgelopen 50 jaar is het aantal gevallen van chronische ziekten in het Westen sterk toegenomen. In dezelfde periode nam het het vaccineren van baby’s en jonge kinderen tegen infectieziekten een vlucht. Amerika beleeft een explosieve groei van chronische ziekten. Een op de 166 kinderen lijdt aan een aan autisme verwante stoornis, terwijl dat in 1970 een op de 2.500 kinderen was. Drie miljoen leerlingen op openbare scholen hebben een leerstoornis. In 1976 waren dat er, volgens het Amerikaanse ministerie van onderwijs, 800.000. Het aantal kinderen met astma, suikerziekte, adhd, concentratiestoornissen en artritis stijgt de laatste tijd gestaag. Dit laat toch zien dat er meer ziektes zijn gekomen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De kruisiging en de opstanding van Jezus Paulo | 2 | 11-08-2006 22:18 | |
IS JEZUS(vzmh),'GOD' ? Paulo | 7 | 11-08-2006 22:17 | |
Bewijs opstanding Jezus Sadok | 250 | 24-09-2005 21:14 | |
Is Jezus God? GrijzeWolf | 91 | 04-05-2005 18:28 | |
De beoordeling/het profiel van Jezus Christus Verwijderd | 11 | 05-05-2002 18:28 | |
Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus. Mujahideen | 56 | 29-01-2002 14:34 |