Robbert,
ik hoop dat ik niet te veel tussen jullie beide kom. Brieven schrijven is fijn, want papier (of in dit geval: het beeldscherm) is zoveel geduldiger dan mensen. Tijd nemen, erover nadenken wat je schrijft en zo goed mogelijk uit kunnen drukken wat je voelt. Overigens heb je gelijk in wat je schrijft over msn en posts, dat ze erg limiterend kunnen zijn. Dat geldt in enige mate natuurlijk ook voor brieven. Toch merk ik dat het mensen (en ook mezelf) erg goed kan doen als er mensen per msn/sms/forum bezorgd reageren en vragen hoe het gaat.
Houd jij van last-minute besluiten? Ik ben wat dat betreft verschrikkelijk, ik kan slecht tegen veranderingen op het laatste moment. Dat is lastig, want daardoor mis je leuke dingen, of vind je ze minder leuk omdat ze je plannen omver hebben gegooid. Misschien wel een leerpunt voor mij - deze week heb ik een practicum gehad waarin ik heb geleerd dat alles nog te leren is

.
Geloof jij dat, dat je altijd nog alles kunt leren? Men zegt dat het moeilijker wordt als je ouder bent, maar ik geloof daar niet zo in. Of misschien wil ik het niet; ik wil altijd nieuwe dingen kunnen blijven leren. Het zou toch vervelend zijn als op een bepaald moment het leren van nieuwe dingen, nieuwe patronen niet of nauwelijks meer gaat? Ik kan het me althans slecht voorstellen.
Wat grappig dat je het hebt over jezelf tegenkomen. Het wordt vaak als uitdrukking gebruikt: 'ja, dan (...) kom je jezelf echt tegen'. Ik heb het persoonlijk nog nooit meegemaakt, of misschien niet bewust. Betekent dat dan dat ik mezelf niet ken, of niet helemaal? Volgens mij wel. Er zijn altijd kanten van jezelf die je niet kent en andere mensen wel (en overigens andersom ook). Is dat slecht, als je jezelf niet helemaal kent? Zou je anders functioneren als je ze wel kende? Of was je dan heel iemand anders? (Begrijp je mijn punt? Je kunt bv. heel onzeker of arrogant of watdanook overkomen op andere mensen terwijl je je dat helemaal niet bewust bent en misschien ook nooit zult worden als niemand je erop wijst.)
Ik weet niet of ik een vriend van mezelf zou worden. Misschien niet, omdat we te veel hetzelfde zouden zijn. Dat kan heel leuk zijn, maar gaat denk ik toch vervelen. In relaties, wat voor soort dan ook, heb je toch een soort interactie nodig tussen personen.
Met sommige mensen raak je nooit uitgepraat, hoe komt dat toch? En dan bedoel ik niet alleen de dagelijkse dingen over wat je hebt gedaan en hoe het met je gaat, maar de veel diepgaandere onderwerpen. Heb jij mensen waarmee je zo'n relatie hebt?
Een hologram is eigenlijk een soort stamcel van zichzelf, begrijp ik. Uit elk willekeurig stukje van een hologram kan het helemaal opnieuw worden opgebouwd, maar is het dan nog zichzelf, voor zover je bij een hologram van een identiteit kunt spreken? Het is raar om te bedenken dat je uit een embryo twee genetisch volledig identieke baby's kunt maken, maar dat ze toch een eigen persoonlijkheid hebben. Waar zit je persoonlijkheid dan?
Soms sla ik stukjes over van je brief, neem het me niet kwalijk want ik snap niet altijd precies wat je bedoelt. En misschien is dat ook niet nodig.
Zelfanalyse is handig en kan van pas komen, maar doe je er ook wat mee? Of constateer je alleen dat je zo bent zoals je bent, en dat je dat wel okee vindt? Ik vind het altijd lastig om iets met mijn analyses te doen, omdat ik dan normale gedragspatronen moet doorbreken. Zoals gezegd, ik houd niet van te veel verandering van plannen

.
Ik ben geen gevoelsmens. Of nee, ik ben wel een gevoelsmens. Ik weet het niet. Misschien ben ik geen van beide, of allebei. Ik ben gevoelig voor hoe anderen zich voelen, maar kan heel erg vanuit mijn gevoel reageren, ook al is dat lang niet altijd voor iedereen duidelijk. Doet het ertoe? Als mensen mij kennen denk ik van niet.
Daarmee kom ik op een ander interessant stuk in je brief: wie ben jij? Besta jij uit je vrienden, je hobby's, je muziek, je school: is dat je identiteit of is dat wie je werkelijk bent? Of is je identiteit niet te omschrijven, hoogstens uit te drukken in de wat 'wereldlijker' dingen zoals hobby's en school?
Ik worstel er nog wel eens mee of ik dingen doe omdat ik ze werkelijk uit mezelf leuk vind of omdat ik ze heb leren leuk te vinden. Ken ik mezelf? Ja, ik weet hoe ik reageer in bepaalde situaties en hoe ik graag op anderen zou willen overkomen. Maar misschien ben ik dat niet zelf. Ik denk dat ik er niet achterkom. Misschien is dat ook niet belangrijk; je moet het tenslotte ook een beetje leuk maken zonder steeds overal over na te hoeven denken.
Zonet had ik een interessante discussie thuis: ontstaat de emotie die je aan bepaalde liedjes toekent alleen door de tekst, of door de muziek en de tekst, of alleen door de muziek, of zelfs alleen door de herinnering die je bij die muziek hebt? Heb jij een bepaald liedje dat je erg ontroert, en waarom? Of ken je ook muziek zonder tekst die je erg heeft ontroerd? In mijn geval roepen 'mooie' liedjes vooral bijzondere herinneringen op, of passen ze goed bij mijn situatie op dat moment. Het is dus een combinatie van muziek én tekst: zonder tekst is de muziek saai, en alleen de tekst doet me ook niet zoveel. En dat dan op het juiste moment natuurlijk.
Je keerpunten zijn niet flauw, maar leuk om te lezen. Voor jou zijn ze belangrijk en het leert me iets over jou. Ik vind het knap dat je jezelf hebt leren positief te denken. Of dwing je jezelf ertoe? Het moet goed zijn om zo te leven, van alle kleine dingen genieten en niet altijd maar negatief denken. Maar hoe doorbreek je zoiets, vraag ik me dan af? Hoe heb je dat gedaan?
Oef, de vragen die je stelt zijn niet makkelijk. Ik begin gewoon met de eerste, want je moet ergens beginnen, en waarom dan niet bij het begin?
Stel, ik kan voor vijf minuten terug naar een bepaalde tijd. Wat zou ik dan doen en waarom?
Vijf minuten is niet lang. Toch was mijn eerste en enige ingeving heel duidelijk: ik zou terugwillen naar een drukke stad in de Middeleeuwen, waar ik op een feest was. Vraag me niet waarom, maar ik heb me op de één of andere rare manier altijd aangetrokken gevoeld tot de Middeleeuwen: van het Archeon of Openluchtmuseum word ik dan ook daadwerkelijk blij. In die vijf minuten ga ik natuurlijk goed om me heen kijken, middeleeuws bier drinken en dansen; daarvoor is het een volksfeest. Ik zou genieten, heel erg genieten en alles in me opzuigen zodat ik, eenmaal weer terug in het hedendaagse, kan voelen hoe het echt was om Middeleeuwenaar te zijn.
Had je er een bepaald idee bij toen je deze vraag schreef: zou je zelf terug willen in een bepaalde tijd, zou je iets willen veranderen? Ik heb er nog over gedacht of ik terug wilde in mijn eigen leven en iets zou veranderen, maar nee: het is goed zo. Alles heeft een doel gehad, denk ik, al weten en begrijpen we het nog niet overal van. Dat klinkt berustend, maar ik bedoel niet dat alles wat nu bestaat goed is. Integendeel.
De tweede vraag is ook mooi, maar omdat de tijd zich begint te vestigen in mijn oogleden, geef ik hem door aan de volgende, aan jou dus eigenlijk.
"De andere vraag: Stel, geld speelt geen rol meer in je leven. Je hebt er zoveel van, dat je een paar miljoen gemakkelijk kunt missen. Wat zou je hiermee doen? Ook hier heb je een regel om je aan te houden: Je mag géén maatschappelijk verantwoord antwoord geven door bijvoorbeeld te antwoorden dat je alles aan een goed doel geeft. Je mag wél zeggen dat je, bijvoorbeeld, je familie uit de brand helpt. Het gaat er hier dus om wat jij zou doen met jouw geld. Een egoïstische manier van stellen, ja.
Maar ik ben nog altijd benieuwd naar het antwoord."
Citaten zijn zeker mooi. Zal ik afsluiten met een citaat? Dat staat wel wijs natuurlijk: daarvoor bestaan ze ook. Ik heb er liters en liters van verzameld toen ik nog Latijn had.
Dan toch, uit De Klein Prins van Antoine de Saint- Exupery: "Mais les yeux sont aveugles. Il faut chercher avec le coeur." (Maar ogen zijn blind. Met het hart moet men zoeken.)
Misschien ruk ik het wel helemaal uit zijn verband hoor; maar er schuilt wel enige waarheid in, wat mij betreft.
Het is nacht, of in ieder geval is het behoorlijk donker.
Time to sleep. Ik wens je een hele goedenacht en hopelijk tot de volgende brief! Ik ben alweer verslaafd aan het schrijven.
liefs, Indigo