Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2013, 18:31
ecostudent
ecostudent is offline
Hallo allemaal,,

Ik zit met een vervelend probleem. Ik heb namelijk concentratieproblemen. Eigenlijk al een paar jaar, maar ben er nu de examens naderen pas van bewust. Ik ben altijd al heel langzaam geweest met mijn huiswerk en leren ook soms, doordat ik snel ben afgeleid. Nu zit ik dus in me laatste jaar VWO en merk dus nu pas op dat het allemaal aan mijn concentratie ligt.

Ik leer altijd in me kamer met zo weinig spullen op me bureau, maar mijn probleem is juist dat mijn gedachte telkens wegvliegt. (vooral bij Nederlands of geschiedenis, vakken waarbij je veel theorie hebt).

Afgelopen woensdag ben ik daarvoor naar de dokter geweest. Volgens haar zou ik misschien ADD hebben. Die heeft me doorverwezen naar het GGZ, die een wachtlijst heeft van 5 weken. Daar heb ik op dit moment dus totaal niets aan! Donderdag had ik vrij. Ik was van plan om die dag aan mijn leerwerk voor de examens te besteden. Uiteindelijk heb ik die dag eigenlijk niets gedaan. Heb me de hele dag dood zitten ergeren aan mijn concentratieproblemen.

Volgende dag heb ik de dokter gebeld dat ze me echt iets moest geven. Toen kreeg ik van die pillen, propranolol genaamd. Die pillen zorgen voor een verlaagde bloeddruk waardoor je rustig wordt. Dit heeft dus geen effect op mij omdat ik al rustig ben. Op de bijsluiter staat ook dat het voor examenvrees is, voor mensen die trillende handen hebben en veel zweten.
Mijn concentratieproblemen komen dus niet door examenvrees, want heb deze problemen al heel lang. Het lijkt er nu bijna op dat ik examenvrees krijg door mijn concentratieproblemen, omdat ik me nog bijna niet heb voorbereid voor het examen.

Dinsdag moet ik weer terug komen om te vertellen of het gewerkt heeft, maar stel dat ze me dan weer iets geeft dat niet helpt, dan ben ik dus weer een week verder. Terwijl het nu nog maar 3 weken tot het examen is en ik door mij concentratie en frustratie nog bijna niets gedaan heb.

Misschien dat jullie wat tips hebben om me toch nog een beetje te kunnen concentreren om te leren?!

Alvast bedankt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2013, 19:37
WhiteBlossom
Avatar van WhiteBlossom
WhiteBlossom is offline
Ik denk dat je niet zo moet focussen op de mogelijke problemen die je met iets hebt.
Zelf heb ik ook vaak concentratie problemen, maar dat betekent niet dat ik helemaal niet kan leren. Ik kan me vaak pas concentreren als ik echt MOET leren, omdat ik de volgende dag dat proefwerk heb en eigenlijk door al dat dagdromen niks heb gedaan.
Dan kan ik opeens supersnel leren en concentreren.
Mij helpt het vaak als ik er echt even voor ga zitten, en die rijtjes met bijv. woorden ga leren. Als m'n gedachten afdwalen, ga ik even iets anders doen.
Uren op je kamer zitten en niks doen helpt niet, dus dan kan je beter even gaan sporten of weet ik veel wat.
Het is misschien wel handig om te gaan letten op de tijden van je concentratieproblemen en de bezigheiden tijdens het niet hebben van een concentratie.
Als je het bij alles hebt wat je doet, is er misschien ergens wel iets mis, maar als je het alleen tijdens het studeren hebt ligt het misschien gewoon aan de wil om te studeren, of is het 'ontwijkingsgedrag'
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 19:49
Verwijderd
Je bent al op 6 vwo beland zonder medicatie, het is niet handig en niet nodig nu iets te gaan slikken. Als ik jou was zou ik dus ook stoppen met je kalmerende middelen.

Wat je wel kunt doen is een studiemaatje zoeken, iemand die tegenover je ook een kwartier stil is, maar misschien nog beter: iemand die stof met je doorneemt. Dan ben je continu hardop bezig ermee. Ook is het handig om zoveel mogelijk spelletjes te maken van wat je moet leren, handige ezelsbruggetjes verzinnen, en schema's uittekenen.

Op dit moment maak je voor jezelf helemaal gek en een pilletje helpt daar niet tegen. Wat de dokter je geeft is ook tegen op het moment zelf gek worden. Het is niet de bedoeling dat je een maand gaat leren terwijl je dit gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 20:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan je niet in de bibliotheek of op school studeren zodat je minder afleiding om je heen hebt? Wat ik deed als ik echt geen concentratie had was korte blokken leren en veel pauze houden. Bijvoorbeeld een half uurtje leren, tien minuutjes pauze. Je doet dan misschien niet zoveel als je normaal zou doen (anders deed ik twee uur leren, half uur pauze) maar altijd nog meer dan als je de hele tijd zit te dromen. Wissel leren ook af met het maken van oefenexamens (dus leerwerk met maakwerk). Succes!
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-04-2013, 22:39
kaaspepsel
Avatar van kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Hoi!
Ik heb zelf ADHD, en weet hoe ontzettend vervelend dit kan zijn.

Ten eerste wil ik je graag aanbevelen veel en optijd te gaan slapen. Ik wordt des te moeier, des te drukker, en des te chaotischer.

Over de chaos, als jij ook zo'n chaos hebt, CONTROLE KRIJGEN. wat bij mij helpt als ik veel dingen moet leren is eerst alles 'fris' krijgen.
Ik ruim altijd eerst m'n hele kamer op, bureautje afstoffen etc.
Daarna schrijf ik op wat er gedaan moet worden over bijv. de hele toetsweek/examenperiode.

Tijdens het leren maak ik eigenlijk altijd aantekeningen of samenvattingen, schrijven helpt als dingen chaotisch lijken.

Wat bij mij ook helpt... Als ik leer heb ik meestal een hele stapel lollies bij de hand. Ik weet niet waarom, maar ik wordt echt heel rustig en gecontroleerd van lollies...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, als me nog wat te binnen schiet hoor je het wel!

Liefs Kaaspepsel

Ps. Pillen moet je nu niet meer aan beginnen. Pillen tegen ADD/ADHD hebben ontzettend vervelende bijwerkingen waar je in het begin echt zo verschrikkelijk last van krijgt dat je gek wordt.

Gewoon proberen de chaos te controleren, en jezelf gewoon aan het werk zetten. Klaar.

Als je nog iets wil vragen mag je ook een berichtje sturen
__________________
Muziek maken is zeg maar zo'n beetje echt mijn ding... en Kaaspepsels... dat ook...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.