Advertentie | |
|
![]() |
|
En Grieks staat ook niet goed op je CV ??? Grieks en Latijn zijn zeer belangrijk voor je cultuur , ik zou allebei nemen gewoon en Grieks is ook wel leuker dna Latijn, minder saai , maarja , Grieks zou ik zeker niet laten vallen , (ik heb de keuze niet, ik MOET latijn doen om grieks te hebbe)
||
Citaat:
|
![]() |
--> Het lijkt mij dat grieks toch wel makkelijker is, aangezien dat veel leraren dat zelf zeggen!
Je heb ook meer aan Latijn, bijv. voor Frans en als je arts ofzo wilt worden, en het is volgens mij ook echt zo dat je niet veel hebt aan grieks! Ja, het is dan wel heel errug interresant, maar daar blijft het dan ook bij. Dat hoor ik in ieder geval van héél erg veel mensen, inclusief mijn lerares... <-- |
![]() |
||
Citaat:
|
BEIDE ik heb er spijt van dat ik niet naar het gymnasium ben gegaan en Grieks EN Latijn heb gevolgd. Nu ene inhaalcursus en ik vind Grieks fantastisch. Het is veel romantischer, sierlijker dan latijn
||
Citaat:
totaal niet mee eens. griex is niet makkelijker eerder moeilijker, het heeft een naamval minder waardoor alles van de latijnse ablativus is onderverdeeld onder de 4 naamvallen die het griex rijk (of arm?) is... dat maakt het iets moeilijk maar het scheelt niet veel. ook de tijden vh werkwoord zijn ongeveer hetzelfde je moet het ff doorhebben maar de aoristus is ongeveer precies hetzelfde als het perfectum in het latijn. wel zijn er meer uitzonderingen in het griex dus dat maakt het wel weer iets moeilijker. ik geloof totaal niet dat je aan griex niks hebt, en het scheelt ook helemaal niet zoveel met latijn als iedereen denkt. met latijn kan je misschien frans en italiaans en al die romaanse talen makkerlijker, maar dat geldt voor griex net zo goed, en je hebt er veel aan om een cultuur beter te begrijpen, en ook veel filosofische kwesties worden in het griex behandelt, terwijl het latijn daar veel minder om draait. qua woordenschat, zoals ik al eerder een keer in een topic heb gezegd, heb je voor de wat simpelere woorden meer aan latijn (behalve natuurlijk in de medische sector of als je met planten bezig bent) en aan griex meer voor de moeilijke woorden, denk maar aan polygamie, bibliotheek, astronomie, geologie, biologie, telegraaf, telegram, seismograaf, homofiel, pedofiel, kaligraferen, en ga zo maar door... ik kan er nog een hele hoop op gaan noemen maar dat heeft toc hgeen verder nut... ik ben eht er dus niet mee eens dat je meer hebt aan latijn, volgens mij heb je zelfs meer aan griex, want veel latijnse woorden en het grootste deel van de latijnse grammatica (ook een afgeleid griex woord), en dus ook onze grammatica, komt van het griex... X
||
Citaat:
preasens = ott perfectum = vtt imperfectum = ovt plusquamperfectum = vvt zo zie je maar, er zijn erg veel overeenkomsten. de vormen zullen wel meer van het germaans komen lijkt mij, maar germaans weet ik verder nix van dus... X
|||
![]() |
Citaat:
Bovendien heeft het Latijn een actief en een (medio/)passief werkwoord, terwijl het Grieks een apart actief, mediaal en passief werkwoord heeft. Citaat:
Mag ik je vragen van wie je die theorie hebt gehoord? Die theorie van dat de Nederlandse grammatica van het Grieks komt? Wij hebben dus gewoon een Germaanse grammatica, hoewel er een paar eeuwen geleden wat constructies uit het Latijn zijn overgenomen, zoals de AcI: "Ik zie hem lopen", de acc. is 'hem' en de infinitivus is 'lopen' (vgl. Latijn: "video eum ambulare"). Voor hen die moeten kiezen tussen Grieks en Latijn; als je een makkelijke taal wil: kies Latijn, wil je een mooie, sierlijke taal: kies Grieks. Wil je saaie teksten van Caesar: kies Latijn, wil je echter Godengesprekken, Fabels en filosofische teksten: kies Grieks. (Zelf vind ik Grieks het leukste) |
Advertentie |
|
![]() |
|
Ik heb ook beide! Vond het zonde om met 1 van de twee te stoppen. Wel een poos spijt gehad dat ik toch door ben gegaan met Grieks. Ik was niet zo gek op het leren van rijtjes en tijden enzo. Maar dat heb ik nu achter de rug en we vertalen nu eigenlijk alleen nog maar teksten. En ik denk zelfs dat als ik opnieuw zou mogen kiezen dat ik weer beide zou kiezen. En daar heb ik heel erg lang anders over gedacht!!
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Grieks of Latijn? Ashya | 2 | 09-08-2009 10:56 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
grieks of latijn bij N&G??? junsui | 17 | 18-06-2008 08:33 | |
Grieks of Latijn? Symphony | 28 | 05-08-2004 16:45 | |
Algemene schoolzaken |
Heb je voor kinderarts alleen grieks of latijn nodig? Of allebei? leontine 1988 | 9 | 25-08-2002 09:40 | |
Grieks of Latijn de abt van sion | 21 | 08-02-2002 22:42 | |
Grieks en Latijn in de reclame! Johan | 13 | 15-02-2001 19:59 |