Oud 16-06-2001, 20:12
full-duplex
full-duplex is offline
wat moet ik volgend jaar doen, stoppen met latijn, beginnen me grieks , of alle twee?
Oud 17-06-2001, 10:10
Tygertjuh
Tygertjuh is offline
Geen idee.. ik stop met Grieks en ga door met Latijn. Vind 't gewoon een leuker vak, als ik maar een andere leraar krijg, want ik kan het gewoon niet opbrengen om op te letten..
Oud 17-06-2001, 19:08
LilPrincess
LilPrincess is offline
gewoon kijken wat je het leukst lijkt
ik vind grieks veel leuker, volgens mn lerares is het ook makkelijker duszz
Oud 20-06-2001, 20:02
highlight
highlight is offline
ik ga stoppen met grieks,omdat ik het gewoon niet kan, en er ook geen reet aan vind. Met latijn ga ik wel door....
Oud 20-06-2001, 22:16
Hannibal
Hannibal is offline
Het wisselt bij mij per week wat ik het leukst vind. Het is moetlijk een keus te maken: neem ze allebei!
Oud 20-06-2001, 22:23
girlspider
girlspider is offline
Ik heb nooit Grieks gehad dus daar kan ik niets over zeggen.

Latijn vind ik persoonlijk wel leuk en ook wel interessant dus als ik geslaagd ben voor Latijn dit jaar ga ik volgend jaar verder met Latijn.
Oud 21-06-2001, 00:37
Jamie
Jamie is offline
Allebei doen! Ik heb zelf helaas de kans niet gehad Grieks te mogen volgen....
Oud 23-06-2001, 13:41
Ellun
Ellun is offline
Kies ze allebei!
Heb ik ook gedaan, en ik heb geen spijt!

Mocht je er echt maar eentje willen kiezen, wat ik je niet aanraad, maar dan zou ik Grieks kiezen.
Oud 26-06-2001, 19:22
LATIJN LATIJN LATIJN
Aan Latijn heb je gewoon veel meer, als je bijvoorbeeld wat van Frans, Italiaans, Spaans of Portugees wil begrijpen...En anders hebben we in t Nederlands ook genoeg woorden die ervan afgeleid zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2001, 14:50
Tessie
Tessie is offline
Ik wilde eigenlijk allebei, maar heb uiteindelijk toch voor grieks gekozen;
leukere lerares en het vak is gewoon een stuk toffer!

-xxx-
Oud 06-07-2001, 18:52
gelteksten.com
gelteksten.com is offline
Ik zou latijn nemen, omdat je daar gewoon meer aan hebt. Het staat ook heel goed op je CV.
Grieks is dan wel veel makkelijker, maar volgens mij heb je er niet veel aan.
En alle twee... Tja, ik weet niet. Je hebt dan wel TWEE extra vakken hè!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2001, 20:09
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
gelteksten.com schreef:

Grieks is dan wel veel makkelijker,
Veel gemakkelijker? Ik kan het niet beoordelen (jij ook niet, je hebt pas hooguit 2 jaar grieks), maar ik denk dat het niet echt ontzettend veel zal schelen. En het is echt niet zo dat het zwaar makkelijk is, vind ik niet tenminste.

Citaat:
maar volgens mij heb je er niet veel aan.
Dat slaat nergens op, echt niet. Je hebt wel degelijk iets aan Grieks, heel veel zelfs.

[off-topic]wow, 2 quotes op 1 zin.. Ik ben geen mierenneuker, dat lijkt soms alleen maar zo[/off-topic]

Oud 06-07-2001, 23:00
Verwijderd
Die Griekse letters......aaargh.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2001, 11:47
Kali
Kali is offline
En Grieks staat ook niet goed op je CV ??? Grieks en Latijn zijn zeer belangrijk voor je cultuur , ik zou allebei nemen gewoon en Grieks is ook wel leuker dna Latijn, minder saai , maarja , Grieks zou ik zeker niet laten vallen , (ik heb de keuze niet, ik MOET latijn doen om grieks te hebbe)
Oud 08-07-2001, 10:34
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
Veel gemakkelijker? Ik kan het niet beoordelen (jij ook niet, je hebt pas hooguit 2 jaar greiks), maar ik denk dat het niet echt ontzettend veel zal schelen. En het is echt niet zo dat het zwaar makkelijk is, vind ik niet tenminste.
Ik ben het er zeker niet mee eens dat Grieks makkelijker is dan Latijn. Het Latijn is veel systematischer dan Latijn er is veel meer logica. Het Grieks kent een zeer uitgebreid werkwoord en er zijn veel uitzonderingen. Ik vind Latijn gemakkelijk en ik denk dat ik het wel een beetje kan beoordelen, omdat ik in beide examen heb gedaan.

Oud 08-07-2001, 13:22
gelteksten.com
gelteksten.com is offline
--> Het lijkt mij dat grieks toch wel makkelijker is, aangezien dat veel leraren dat zelf zeggen!

Je heb ook meer aan Latijn, bijv. voor Frans en als je arts ofzo wilt worden, en het is volgens mij ook echt zo dat je niet veel hebt aan grieks!
Ja, het is dan wel heel errug interresant, maar daar blijft het dan ook bij.
Dat hoor ik in ieder geval van héél erg veel mensen, inclusief mijn lerares... <--
Met citaat reageren
Oud 08-07-2001, 15:19
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
gelteksten.com schreef:
--> Het lijkt mij dat grieks toch wel makkelijker is, aangezien dat veel leraren dat zelf zeggen!

Je heb ook meer aan Latijn, bijv. voor Frans en als je arts ofzo wilt worden, en het is volgens mij ook echt zo dat je niet veel hebt aan grieks!
Dat hoor ik in ieder geval van héél erg veel mensen, inclusief mijn lerares... <--
Vreemde leraren heb jij dat ze gaan vertellen dat je niets hebt aan hun eigen vak! Mijn leraar en lerares vinden latijn makkelijker, maar vinden Grieks mooier. Ook Grieks heeft wel nut. De Romeinen hebben ook veel van de Grieken overgenomen, dus indirect is er ook zeer veel van de Griekse cultuur in onze eigen cultuur doorgedrongen.

Oud 16-07-2001, 00:25
stalkgirl
stalkgirl is offline
ik ga door met latijn
ik was liever met grieks doorgegaan maar ik ben de draad een beetje kwijtgeraakt dus ik stop ermee
Oud 19-07-2001, 19:31
ellemienja
ellemienja is offline
latijn
STANDAARD
Met citaat reageren
Oud 27-07-2001, 14:09
Optima
Optima is offline
BEIDE ik heb er spijt van dat ik niet naar het gymnasium ben gegaan en Grieks EN Latijn heb gevolgd. Nu ene inhaalcursus en ik vind Grieks fantastisch. Het is veel romantischer, sierlijker dan latijn
Oud 28-07-2001, 22:50
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
gelteksten.com schreef:

totaal niet mee eens. griex is niet makkelijker eerder moeilijker, het heeft een naamval minder waardoor alles van de latijnse ablativus is onderverdeeld onder de 4 naamvallen die het griex rijk (of arm?) is... dat maakt het iets moeilijk maar het scheelt niet veel. ook de tijden vh werkwoord zijn ongeveer hetzelfde je moet het ff doorhebben maar de aoristus is ongeveer precies hetzelfde als het perfectum in het latijn. wel zijn er meer uitzonderingen in het griex dus dat maakt het wel weer iets moeilijker.

ik geloof totaal niet dat je aan griex niks hebt, en het scheelt ook helemaal niet zoveel met latijn als iedereen denkt. met latijn kan je misschien frans en italiaans en al die romaanse talen makkerlijker, maar dat geldt voor griex net zo goed, en je hebt er veel aan om een cultuur beter te begrijpen, en ook veel filosofische kwesties worden in het griex behandelt, terwijl het latijn daar veel minder om draait. qua woordenschat, zoals ik al eerder een keer in een topic heb gezegd, heb je voor de wat simpelere woorden meer aan latijn (behalve natuurlijk in de medische sector of als je met planten bezig bent) en aan griex meer voor de moeilijke woorden, denk maar aan polygamie, bibliotheek, astronomie, geologie, biologie, telegraaf, telegram, seismograaf, homofiel, pedofiel, kaligraferen, en ga zo maar door... ik kan er nog een hele hoop op gaan noemen maar dat heeft toc hgeen verder nut...
ik ben eht er dus niet mee eens dat je meer hebt aan latijn, volgens mij heb je zelfs meer aan griex, want veel latijnse woorden en het grootste deel van de latijnse grammatica (ook een afgeleid griex woord), en dus ook onze grammatica, komt van het griex...

X
Oud 29-07-2001, 13:17
BierFreak
BierFreak is offline
Op zijn grieks...is het best

Grieks dus!
Met citaat reageren
Oud 30-07-2001, 23:25
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
OsoNke schreef:

en het grootste deel van de latijnse grammatica (ook een afgeleid griex woord), en dus ook onze grammatica, komt van het griex...
Hebben wij niet gewoon een Germaanse grammatica? (evt. met toevoegingen uit het Latijn)
Met citaat reageren
Oud 31-07-2001, 20:58
OsoNke
OsoNke is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Hebben wij niet gewoon een Germaanse grammatica? (evt. met toevoegingen uit het Latijn)
tzal een combinatie zijn ja, maar er zijn ook wle veel dingen hetzelfde.
preasens = ott
perfectum = vtt
imperfectum = ovt
plusquamperfectum = vvt

zo zie je maar, er zijn erg veel overeenkomsten. de vormen zullen wel meer van het germaans komen lijkt mij, maar germaans weet ik verder nix van dus...

X
Oud 01-08-2001, 16:17
Imperans
Imperans is offline
Citaat:
OsoNke schreef:

ook de tijden vh werkwoord zijn ongeveer hetzelfde je moet het ff doorhebben maar de aoristus is ongeveer precies hetzelfde als het perfectum in het latijn.
De tijden in het Latijn en Grieks zijn absoluut niet hetzelfde, het is zelfs zo dat je in het Grieks eigenlijk niet eens van echte 'tijden' kunt spreken, maar van 'aspecten', d.w.z. de Aoristus bv. geeft een afgesloten handeling aan en het praesens een niet afgesloten handeling. De 'tijden' heten in het Grieks 'praesens, imperfectum, perfectum' etc., omdat dat ook al bij het Latijn gedaan was.[BR]
Bovendien heeft het Latijn een actief en een (medio/)passief werkwoord, terwijl het Grieks een apart actief, mediaal en passief werkwoord heeft.

Citaat:

veel latijnse woorden en het grootste deel van de latijnse grammatica (ook een afgeleid griex woord), en dus ook onze grammatica, komt van het griex...
Ergernis... Het is waar dat het Latijn veel woorden heeft ontleend aan het Grieks, maar het is pure onzin dat het ook maar gelijk de Griekse grammatica heeft gekopieerd. Dat de Latijnse grammatica enigszins lijkt op de Griekse (en op de Nederlandse), komt door het feit dat het Latijn, Grieks, Germaans (ook Nederlands/Engels/Duits dus), Sanskriet, de Slavische Talen, Baltische talen, Keltische talen een gezamenlijke voorouder hebben: het Indo-Europees. Dit heeft dus niets met ontlening aan elkaar te maken! Aangezien onze taal een Germaanse is, en dus verwant is aan het Grieks en Latijn, kun je niet zomaar zeggen dat het Germaans de Griekse grammatica heeft overgenomen. Wanneer moet dat dan gebeurd zijn en hoe? Wou je soms zeggen dat alle Germaanse talen (wier werkwoordensystemen op elkaar lijken of gelijkt hebben) alle massaal de Griekse grammatica geassimileerd hebben?

Mag ik je vragen van wie je die theorie hebt gehoord? Die theorie van dat de Nederlandse grammatica van het Grieks komt?

Wij hebben dus gewoon een Germaanse grammatica, hoewel er een paar eeuwen geleden wat constructies uit het Latijn zijn overgenomen, zoals de AcI: "Ik zie hem lopen", de acc. is 'hem' en de infinitivus is 'lopen' (vgl. Latijn: "video eum ambulare").

Voor hen die moeten kiezen tussen Grieks en Latijn; als je een makkelijke taal wil: kies Latijn, wil je een mooie, sierlijke taal: kies Grieks. Wil je saaie teksten van Caesar: kies Latijn, wil je echter Godengesprekken, Fabels en filosofische teksten: kies Grieks. (Zelf vind ik Grieks het leukste)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2001, 22:28
EkiaM
EkiaM is offline
Citaat:
stalkgirl schreef:
ik ga door met latijn
ik was liever met grieks doorgegaan maar ik ben de draad een beetje kwijtgeraakt dus ik stop ermee

Jij geeft ook snel op zeg!
XX
EkiaM

Met citaat reageren
Oud 03-08-2001, 20:11
Zuppagirl
Zuppagirl is offline
grieks

ik hou van al die lettertjes!!!!
het is geen schrijven meer, TEKENEN.
fantastisch gewoon
Met citaat reageren
Oud 07-08-2001, 15:46
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Zuppagirl schreef:
grieks

ik hou van al die lettertjes!!!!
het is geen schrijven meer, TEKENEN.
fantastisch gewoon
Ja, leuk he . Maar bij mij is schrijven in elke taal tekenen.
Oud 14-08-2001, 20:53
clevergirl
clevergirl is offline
Grieks makkelijker??! Ik vind Grieks dus echt veel moeilijker, ongeveer iedereen bij mij op school zegt dat ook, maar niettemin ga ik wel door met Grieks want Latijn vind ik saaii!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2001, 13:43
Circe
Circe is offline
Ik heb ook beide! Vond het zonde om met 1 van de twee te stoppen. Wel een poos spijt gehad dat ik toch door ben gegaan met Grieks. Ik was niet zo gek op het leren van rijtjes en tijden enzo. Maar dat heb ik nu achter de rug en we vertalen nu eigenlijk alleen nog maar teksten. En ik denk zelfs dat als ik opnieuw zou mogen kiezen dat ik weer beide zou kiezen. En daar heb ik heel erg lang anders over gedacht!!
Oud 21-08-2001, 21:15
Hannibal
Hannibal is offline
Allebei mee doorgaan.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten