Oud 09-01-2007, 15:30
aapje
Avatar van aapje
aapje is offline
Ik had al een tijdje een ratje alleen zitten en dat vond ik erg zielig dus viavia heb ik er nu een ratje bijgekregen. Het viel me eigenlijk alles mee toen ik ze bij elkaar zette, ze gaan niet vechten ofzo. Alleen het ratje wat ik als 1e had accepteert de ander toch niet helemaal, ze gooit die andere steeds op dr rug, ze bijt niet ofzo, het is alleen net alsof ze ze steeds op dr plek zet. Nou ben ik alllang blij dat ze elkaar niet opeten, maar ik wou er een 2de bij hebben zodat het leuker zou zijn voor die beestjes, de ene ligt nou boven in de kooi te slapen en de andere onderin en ze negeren elkaar maar, dan heeft het 2de ratje dus niet egt een toegevoegde waarde. Gaat dit vanzelf goedkomen? Ze zitten nu nog geen 24 uur bij elkaar..
__________________
Sun is shining on my head, but it's a rainy day
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2007, 15:35
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
heb je de hele kooi schoongemaakt voordat je het andere ratje erbij zette? Die kooi ruikt helemaal naar die ene rat en is dus echt zijn(haar?) territorium.
Zowiezo als een ratje geen andere ratten gewend is, kan het wel wat langer duren voordat je nieuwe ratje geaccepteerd wordt.

Geef t zowiezo maar wat meer tijd, hopelijk liggen ze over een paar dagen samen lekker tegen elkaar aan
Met citaat reageren
Oud 09-01-2007, 15:44
aapje
Avatar van aapje
aapje is offline
Citaat:
fractal-illusio schreef op 09-01-2007 @ 16:35 :
heb je de hele kooi schoongemaakt voordat je het andere ratje erbij zette? Die kooi ruikt helemaal naar die ene rat en is dus echt zijn(haar?) territorium.
Zowiezo als een ratje geen andere ratten gewend is, kan het wel wat langer duren voordat je nieuwe ratje geaccepteerd wordt.

Geef t zowiezo maar wat meer tijd, hopelijk liggen ze over een paar dagen samen lekker tegen elkaar aan
Ja ik heb de kooi schoongemaakt en ik had ze eerst in een wat meer neutrale omgeving aan elkaar laten wennen
__________________
Sun is shining on my head, but it's a rainy day
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 23:27
amor
Avatar van amor
amor is offline
Het is heel normaal hoor als de ene rat de andere op zn ruggetje gooit. Hij/zij wil dan gewoon aantonen wie de baas is. Ik had 1 ratje die dat regelmatig met har kooigenootje deed. Niks aan de hand zolang je geen bloed ziet. Ik heb nu bijvoorbeeld een rat die absoluut geen andere ratjes verdraagt in haar buurt. Zelfs niet op neutraal terrein. Ze heeft 1 ratje flink te pakken genomen en die had dus verschillende verwondingen. Zodra er een andere rat in haar buurt komt gaan haar haren recht overeind staan.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 08:46
Verwijderd
dat gedrag is idd normaal, zal nog vaker voorkomen
als ze echt blijven vechten kun je harde maatregelen nemen. zet ze in een bak waar ze allebei nooit zijn geweest, de prullenbak, een kartonnen doos, aardappelbak, whatever, en spuit ze allebi (VOORZICHTIG) onder met deo. zo zijn ze allebei gelijkwaardig
bij mij werkte dat meestal wel (heb in studentenhuis gewoond met 13 ratjes en had er daarvoor zelf al 3x2, achter elkaar)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 21:45
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 11-01-2007 @ 09:46 :
dat gedrag is idd normaal, zal nog vaker voorkomen
als ze echt blijven vechten kun je harde maatregelen nemen. zet ze in een bak waar ze allebei nooit zijn geweest, de prullenbak, een kartonnen doos, aardappelbak, whatever, en spuit ze allebi (VOORZICHTIG) onder met deo. zo zijn ze allebei gelijkwaardig

Nou dit zou ik dus nooit doen, hoe hoog ik ook met mn ratten zit.

Ik bedoel, deo is echt hartstikke chemisch spul, terwijl van ratten bekend staat dat ze slechte/zwakke luchtwegen hebben.

Ik zou juist als ze echt blijven vechten een alternatief zoeken en die zijn er zat.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 22:26
Verwijderd
Het op de rug leggen is normaal gedrag bij een introductie en kan, zolang er geen bloed vloeit, geen kwaad; er moet nou eenmaal iemand de baas zijn.
Dat ze allebei apart liggen in de kooi is ook heel normaal, ze moeten gewoon nog even aan elkaar wennen.

Het is idd verstandig om ze rustig met elkaar kennis te laten maken en daarmee te beginnen op neutraal terrein.
Dit kan een plek zijn waar ze beide nog nooit geweest zijn of een geheel ontsmette kooi (dit kan door middel van schoonmaken met bijvoorbeeld Dettol)

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen kun je eventueel ook een beetje vanille essence op (een van) de ratten smeren: dit vinden ze heerlijk en zal er voor zorgen dat ze elkaar gaan wassen, of in ieder geval interessant vinden.
Wat altijd handig is, is het bij de hand houden van een plantenspuit voor als het écht misgaat, maar pas op, want op het moment dat je te vroeg ingrijpt zorg je ervoor dat je het 'gevecht' om de rangorde onderbreekt en moet dat de volgende keer weer helemaal opnieuw beginnen.
Het bespuiten van de ratten met deo zou ik... niet aanraden
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 23:29
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 11-01-2007 @ 09:46 :
whatever, en spuit ze allebi (VOORZICHTIG) onder met deo.
gestoord kind
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 15:50
Verwijderd
dat was een tip van de dierenarts mensen... natuurlijk geen deo met alcohol, en niet op het hoofd, maar gewoon hun kont besproeien...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 17:50
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 12-01-2007 @ 16:50 :
dat was een tip van de dierenarts mensen
een dierenarts vertrouw ik alleen als het om ziekte gaat en dan nog lang niet allemaal
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 07:26
aapje
Avatar van aapje
aapje is offline
Ik heb ze gewoon dr gang laten gaan en het is gelukt hoor. Ze liggen nu lekker samen te slapen
__________________
Sun is shining on my head, but it's a rainy day
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 10:59
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Citaat:
aapje schreef op 13-01-2007 @ 08:26 :
Ik heb ze gewoon dr gang laten gaan en het is gelukt hoor. Ze liggen nu lekker samen te slapen
ah mooizo

Veel plezier met je ratjes en geniet ervan!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Hoelaat ik een Kat aan een rat wennen?
*_MizzMinieJ_*
20 13-12-2006 11:09
Flora & Fauna Ratje erbij
Verwijderd
3 21-09-2004 16:58
Flora & Fauna Jong ratje erbij wordt knokpartij
Verwijderd
36 31-03-2004 21:13
Flora & Fauna HELP!!rat verkouden?
aapje
26 24-03-2004 14:29
Flora & Fauna ratje dood -> nieuwe rat erbij
AlopiA
12 02-10-2003 18:10
Liefde & Relatie Jullie moeten deze chat lezen!!
devilcat
105 03-12-2002 09:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.