Oud 19-03-2016, 23:38
Ben Strik
Ben Strik is offline
Heey dickens-festijngangers,

Ik had een vraagje: zijn jullie 'bang' voor de dood?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-03-2016, 18:47
Hendrikjoell
Hendrikjoell is offline
Hey Ben,

Ik heb me dit vroeger heel vaak afgevraagd, "Ben ik bang voor de dood?" "Zijn wij bang voor de dood?" "Wat is de dood eigenlijk?"

Als je om je heen kijkt, naar je omgeving, naar de wereld, dan zie je dat het eigenlijk mens-eigen is om bang te zijn voor de dood en dus indirect bang te zijn voor onzekerheid, want niemand weet precies wat de dood inhoud niet waar?

Waarom zijn wij mensen eigenlijk zo bezig om het meeste uit het leven te halen in zo min mogelijk tijd? Waarom zijn er heel veel mensen die er alles aan doen om gevoelsmatig het ouder worden te ontlopen, bijvoorbeeld door middel van crèmes of sporten om er jonger uit te zien, en dus gevoelsmatig verder van de dood afstaan. Waarom kunnen wij de dood niet accepteren? Waarom denken wij het liefst niet aan de dood? Wat een nare gedachte, dat je nooit meer enig invloed hebt op iets wat er dan afspeelt op aarde of waar dan ook.

Je kan over het volgende nadenken:

Als wij door-geëvalueerde dieren zijn, waarom kunnen dieren de dood veel beter accepteren dan mensen? want, ook dieren hebben emoties..
Waarom worden dieren niet angstig zodra ze dichter bij de dood komen?

Ik ben zelf opgegroeid in een christelijk gezin en ging elke zondag verplicht naar de kerk, waar ik allerlei bangmakerij te horen kreeg over een hel waar ik in terecht zou komen wanneer ik geen goed leven zou leiden in Gods ogen. Je kan je voorstellen dat ik in die periode verschrikkelijk bang ben geweest voor de dood want ik was alles behalve een lieverdje. Ik had enorm veel vragen over de dood en het hielt me erg veel bezig destijds. Wanneer ik vragen stelde in de kerk was ik nooit "Satisfied" met het antwoord. Nu, jaren later, heb ik enorm veel in mogen zien en weet ik dat ik niet bang hoef te zijn voor een zogenaamde hel, en ja, ik geloof nog steeds dat er een God is, maar niet in de god van de kerk.

Om even vanuit de bijbel terug te komen op je vraag:
De bijbel verteld ons dat God dieren maakte en later de pas de mens, hier word dus duidelijk onderscheid gemaakt tussen dier en mens. De mens kreeg als geschenk van God het eeuwige leven in tegenstelling tot de sterfelijke dieren.
Dus dieren zijn gemaakt met het idee om te sterven? ja, daarom zijn ze ook niet angstig voor de dood zelf maar is het een onderdeel van hun bestaan.
Mensen daarentegen zijn gemaakt met de intentie om eeuwig te leven maar zijn sinds de zondeval sterfelijk en daarom kunnen wij de dood nog steeds niet accepteren en zijn wij er zelfs bang voor.

Je zou hier eens over na kunnen denken:
Waarom vinden bijna alle mannen, waar ze ook wonen, vissen/jagen/koken leuk? En vuurtje stoken? Waarom zijn het altijd de mannen die dat doen?
We weten dat het zo is, maar waarom weten we eigenlijk niet zo goed? Dat komt omdat we daarvoor gemaakt zijn, het zit ergens diep in ons.
op deze dingen hebben we grip, we kunnen ze gewoon doen als we dat willen, maar het eeuwige leven, wat we ook willen, daar hebben we geen grip op en daarom worden we bang en onzeker! en daarom moet alles sneller en meer zodat we het meeste er uit kunnen halen! maar, wat heeft dat voor zin? als je straks nooit meer terug kan denken aan het gene wat je hier allemaal bereikt of gepresteerd hebt? heeft het hele leven dan wel zin? leven we eigenlijk niet alleen maar voor herinneringen? want elke seconde die je achter je laat is al verlelden tijd niet waar?

Moet je bang zijn voor de dood? Nee, je hoeft niet bang te zijn voor de dood zelf, de bijbel omschrijft de dood als een soort slaap.
Is het begrijpelijk dat je bang bent voor het "nooit meer zijn" ja, heel erg begrijpelijk.
God verteld ons in de bijbel dat hij ons het eeuwige leven alsnog kan krijgen wanneer je in hem geloofd, zonder dat daar een bang makende hel tegenover staat.. maar gewoon, om wie jij bent en om wie ik ben.

Laatst gewijzigd op 20-03-2016 om 18:53.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2016, 19:02
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Moet je bang zijn voor de dood? Nee, je hoeft niet bang te zijn voor de dood zelf, de bijbel omschrijft de dood als een soort slaap.
Is het begrijpelijk dat je bang bent voor het "nooit meer zijn" ja, heel erg begrijpelijk.
God verteld ons in de bijbel dat hij ons het eeuwige leven alsnog kan krijgen wanneer je in hem geloofd, zonder dat daar een bang makende hel tegenover staat.. maar gewoon, om wie jij bent en om wie ik ben.
Waar iemand door Jezus uit de dood wordt opgewekt wordt inderdaad gesproken over "slapen", maar op andere plekken in de Bijbel wordt wel duidelijk dat er na dit leven een eeuwig leven en eeuwig verderf is. Dood zijn is dus niet "gewoon niet meer zijn", maar i.m.o. tot je bestemming komen. Eeuwig bij God, zonder pijn, verdriet, ect. (Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde zoals omschreven in Openbaringen), of eeuwig zonder God (de "Hel", waar de Bijbel ook behoorlijk akelige dingen over schrijft).

Angst voor die hel zou zeker niet de drijfveer achter je geloof moeten/ mogen zijn, maar ik denk dat je het bestaan van een soortgelijke optie zeker niet zomaar weg moet wuiven.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-03-2016, 20:06
Hendrikjoell
Hendrikjoell is offline
Citaat:
Waar iemand door Jezus uit de dood wordt opgewekt wordt inderdaad gesproken over "slapen", maar op andere plekken in de Bijbel wordt wel duidelijk dat er na dit leven een eeuwig leven en eeuwig verderf is. Dood zijn is dus niet "gewoon niet meer zijn", maar i.m.o. tot je bestemming komen. Eeuwig bij God, zonder pijn, verdriet, ect. (Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde zoals omschreven in Openbaringen), of eeuwig zonder God (de "Hel", waar de Bijbel ook behoorlijk akelige dingen over schrijft).

Angst voor die hel zou zeker niet de drijfveer achter je geloof moeten/ mogen zijn, maar ik denk dat je het bestaan van een soortgelijke optie zeker niet zomaar weg moet wuiven.
Ik begrijp dat je dit denkt, er staat inderdaad heel vaak "hel" geschreven in de bijbel.
Maar deze woorden zijn naar geloofsovertuiging vertaald/verdraaid. Woorden zoals Dal van Hinnom, Sheool, Gehenna etc zijn allemaal vertaald naar het woord hel terwijl deze totaal andere betekenissen hebben. Dal van Hinnom bijvoorbeeld was een altijd brandend vuur waar mensen hun afval konden verbranden en waar overleden mensen in werden gegooid die niet grafwaardig werden bevonden.

Hoe kan je iets laten verdwijnen zodat er echt helemaal NIETS meer van over is? Doormiddel van ijs? druk? kracht? nee, dat kan alleen door iets te verbranden. De bijbel wil hier duidelijk maken dat de dood echt 100% weg zijn betekend.
Daarnaast kun je je afvragen waarom de bijbel constant over het "eeuwige leven" spreekt als het eeuwige leven toch al een feit is? of je leeft eeuwig in een hel, of je leeft eeuwig in de hemel?. En hoe kan je iets doen, wat zo erg is in dit tijdsgebonden leventje, dat daar een eeuwige straf tegenover staat? Hoe kan eeuwigheid überhaupt rechtvaardig zijn tegen tijdsgebonden?.

Als jij kinderen krijgt/hebt, en je kind steekt zonder uit te kijken de straat over en word bijna geraakt door een auto. Je schrikt je kapot natuurlijk, en je straft je kind door bijvoorbeeld even goed toe te spreken. Waarom? omdat jij toevallig niet wil dat je kind zonder uit te kijken de straat over steekt? nee, omdat je van je kind houd en wil dat 't niets overkomt. Je straft dus, zodat het er iets van leert, JUIST omdat je van het kind houd. Zo zie je ook door de hele bijbel heen dat God mensen straft om ze uiteindelijk het rechte pad weer op te krijgen, juist omdat hij van ons houd.
Maar de hel? Een eeuwige straf.. je krijgt dus nooit meer de kans om het goed te doen, dat betekend dat God een verschrikkelijke God is die mensen straft UIT PRINCIPE.

Wat zei God tegen Adam en Eva in Genesis 3? "want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren" Ze zouden terug gaan naar het NIETS, waar ze ook vandaan kwamen. Dan zou het toch gemeen van God zijn dat hij later zijn gedachten heeft veranderd en Adam zich ineens realiseert alsnog eeuwig te leven, maar dan in een eeuwig brandende hel.
Wij als mensen gunnen die plek al helemaal niemand toe, hoe zou een liefdevolle God die de liefde zelf is, zon plek kunnen bedenken, maken en daar mensen heen sturen, gewoon uit principe.

Laatst gewijzigd op 20-03-2016 om 21:45.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2016, 20:21
Denkerius
Denkerius is offline
Citaat:

Waarom zijn wij mensen eigenlijk zo bezig om het meeste uit het leven te halen in zo min mogelijk tijd?
Ik heb geen idee, ben jij bezig met het meeste uit je leven te halen terwijl de dood jou aanspoort?

Citaat:
Waarom zijn er heel veel mensen die er alles aan doen om gevoelsmatig het ouder worden te ontlopen, bijvoorbeeld door middel van crèmes of sporten om er jonger uit te zien, en dus gevoelsmatig verder van de dood afstaan.
Ouder worden is niet doodgaan, er zijn praktische redenen waarom mensen niet ouder willen worden. Bijvoorbeeld niet meer kunnen lopen wanneer lichaam van ouderdom te zwak is. Je kan dit soort verlies van functies ook zien als langzaam doodgaan maar dan krijg je bizarre situaties waarin je beide sterft en weer tot leven wordt gewekt, bijvoorbeeld als je als kind verziend was maar je op latere leeftijd toch beter zicht krijgt om vervolgens in je laatste jaren weer je zicht te verliezen aan ouderdom.

Citaat:
Waarom kunnen wij de dood niet accepteren?
Waarom plegen we niet allemaal gewoon zelfmoord?
Citaat:
Waarom denken wij het liefst niet aan de dood? Wat een nare gedachte, dat je nooit meer enig invloed hebt op iets wat er dan afspeelt op aarde of waar dan ook.
Je bedoelt aan eigen sterfelijkheid. De dood komt in vele films, boeken, games en ander entertainment voor. Je zou bijna denken dat we van de dood houden.

Citaat:
Als wij door-geëvalueerde dieren zijn, waarom kunnen dieren de dood veel beter accepteren dan mensen? want, ook dieren hebben emoties..
Als wij door-geëvalueerde dieren zijn, waarom kunnen dieren de dreiging van atoombommen veel beter accepteren dan mensen? want, ook dieren hebben emoties..

Het moet best wel vanzelfsprekend zijn waarom die vraagstelling gewoon niet klopt.

Citaat:
Waarom worden dieren niet angstig zodra ze dichter bij de dood komen?
Dieren zijn bang om dood te gaan. Als je refereert naar ouder worden dan zie ik dat gedrag niet in mensen terug om steeds onrustiger te worden naarmate we ouder worden.



Citaat:
"Waarom vinden bijna alle mannen, waar ze ook wonen, vissen/jagen/koken leuk? En vuurtje stoken? Waarom zijn het altijd de mannen die dat doen?"
Persoonlijk vind ik het niet leuk, als man....

Citaat:
als je straks nooit meer terug kan denken aan het gene wat je hier allemaal bereikt of gepresteerd hebt? heeft het hele leven dan wel zin? leven we eigenlijk niet alleen maar voor herinneringen? want elke seconde die je achter je laat is al verlelden tijd niet waar?
Volgens mij is er al een ander topic dat over de zin van het leven praat.

Citaat:
"God verteld ons in de bijbel dat hij ons het eeuwige leven alsnog kan krijgen wanneer je in hem geloofd, zonder dat daar een bang makende hel tegenover staat.. maar gewoon, om wie jij bent en om wie ik ben."
Dus het "eeuwige leven" is nog steeds voorwaardelijk zelfs wanneer er geen alternatief is? Interessante tegenstelling.
__________________
Just think
Met citaat reageren
Oud 20-03-2016, 21:17
Hendrikjoell
Hendrikjoell is offline
Allereerst mijn excuses dat ik op je teentjes ben gaan staan waardoor jij jezelf genoodzaakt voelde om vrij sarcastisch en lachwekkend te reageren.

Citaat:
Ik heb geen idee, ben jij bezig met het meeste uit je leven te halen terwijl de dood jou aanspoort?

Ehm, nee, waarom zou ik het anders aanhalen?






Ouder worden is niet doodgaan, er zijn praktische redenen waarom mensen niet ouder willen worden. Bijvoorbeeld niet meer kunnen lopen wanneer lichaam van ouderdom te zwak is. Je kan dit soort verlies van functies ook zien als langzaam doodgaan maar dan krijg je bizarre situaties waarin je beide sterft en weer tot leven wordt gewekt, bijvoorbeeld als je als kind verziend was maar je op latere leeftijd toch beter zicht krijgt om vervolgens in je laatste jaren weer je zicht te verliezen aan ouderdom.

Ouder worden is niet doodgaan? waar zie je mij dat zeggen? Ik probeer alleen aan te geven dat het "jong" willen blijven mensen gevoelsmatig verder van de dood af laat staan. Het ouder worden is inderdaad niet doodgaan, maar het is wel de aanleiding. Het blijven inschenken van een glas zorgt er uiteindelijk ook voor dat het overstroomt. Waarom zou de standaard niet zijn dat we gewoon rond onze 80e levensjaar er als 25 uit zien en plotseling in elkaar storten als het ouder worden niets met de dood te maken heeft.


Waarom plegen we niet allemaal gewoon zelfmoord?
Wauw, bedankt!


Je bedoelt aan eigen sterfelijkheid. De dood komt in vele films, boeken, games en ander entertainment voor. Je zou bijna denken dat we van de dood houden.

Ehm, moet ik dit nou zien als aanvulling of correctie? want ik ben het met je eens, eigen sterfelijkheid inderdaad. De dood komt inderdaad voor in vele films, boeken, games en ander entertainment, dat er veel haat en wrok in de wereld is moge duidelijk zijn, maar bedankt voor je opheldering ik was het bijna vergeten!



Als wij door-geëvalueerde dieren zijn, waarom kunnen dieren de dreiging van atoombommen veel beter accepteren dan mensen? want, ook dieren hebben emoties..

Wow, dit valt me een beetje tegen van je, maar ik zal het proberen uit te leggen aan je.
Bijna vanaf het allereerste begin van de aarde sterven dieren en mensen, maar hadden ze ook al vanaf het begin dreiging van atoombommen? Ik neem even een jaartalletje, eeehhm.. 564 voor christus? nee. Best lastig om daar dan iets duidelijk mee te willen maken niet waar? En bovendien hadden we het over "Bang zijn voor de dood" en niet over vanuit haat ontwikkelde atoombom dreiging waar we eventueel bang voor zouden kunnen zijn


Het moet best wel vanzelfsprekend zijn waarom die vraagstelling gewoon niet klopt.
Nou, INDERDAAD!


Dieren zijn bang om dood te gaan. Als je refereert naar ouder worden dan zie ik dat gedrag niet in mensen terug om steeds onrustiger te worden naarmate we ouder worden.

Onrustig worden en bang zijn, zijn twee totaal verschillende de dingen hé? Zou wat zijn zeg, als mensen niet stil en bang in een hoekje zouden kunnen zitten maar ongecontroleerd rondjes moeten lopen.
"Het moet best wel vanzelfsprekend zijn waarom die vraagstelling gewoon niet klopt. "





Persoonlijk vind ik het niet leuk, als man....
Geeft niet, als je goed leest dan zie je ook dat er uitzonderingen zijn!



Volgens mij is er al een ander topic dat over de zin van het leven praat.
Bedankt, zal er even kijken.



Dus het "eeuwige leven" is nog steeds voorwaardelijk zelfs wanneer er geen alternatief is? Interessante tegenstelling.

Waar praat ik over een alternatief? Ik heb het over bangmakerij, dat die er niet tegenover staat.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2016, 23:33
Denkerius
Denkerius is offline
Citaat:
Allereerst mijn excuses dat ik op je teentjes ben gaan staan waardoor jij jezelf genoodzaakt voelde om vrij sarcastisch en lachwekkend te reageren.
Excuses aanvaard.

Citaat:
Ehm, nee, waarom zou ik het anders aanhalen?
Waarom neem je dan aan dat een meerderheid van de mensen met angst voor de dood het meeste uit hun leven proberen halen?

Citaat:
Ouder worden is niet doodgaan? waar zie je mij dat zeggen? Ik probeer alleen aan te geven dat het "jong" willen blijven mensen gevoelsmatig verder van de dood af laat staan.
Of gewoon "gevoelsmatig" goed kunnen bewegen, aantrekkelijke partners kunnen versieren en hun verstand erbij kunnen houden. Niet omdat men bang is voor de dood maar omdat jong zijn veel praktische voordelen heeft als je iets wil doen.

Citaat:
Het ouder worden is inderdaad niet doodgaan, maar het is wel de aanleiding. Het blijven inschenken van een glas zorgt er uiteindelijk ook voor dat het overstroomt. Waarom zou de standaard niet zijn dat we gewoon rond onze 80e levensjaar er als 25 uit zien en plotseling in elkaar storten als het ouder worden niets met de dood te maken heeft.
Nu doe je het weer, je kan wel zeggen: "Het ouder worden is inderdaad niet doodgaan" maar vervolgens zeg je dat het wel de aanleiding is en dat men door het vermijden van ouderdom ook de dood probeert te vermijden.

Citaat:
Wauw, bedankt!
Dus wat weerhoudt jou van het plegen van zelfmoord, je bent niet bang voor de dood dus wanneer het leven minder leuk lijkt dan de dood pleeg je toch gewoon zelfmoord?

Citaat:
Ehm, moet ik dit nou zien als aanvulling of correctie?
Ik zou het maar zien als boos getyp van iemand met zeer lange en pijnlijke tenen.
Citaat:
"De dood komt inderdaad voor in vele films, boeken, games en ander entertainment, dat er veel haat en wrok in de wereld is moge duidelijk zijn, maar bedankt voor je opheldering ik was het bijna vergeten!"
Ja vooral die films over kankerpatiënten die op sterven liggen, zoveel haat, zoveel wrok.


Citaat:
Wow, dit valt me een beetje tegen van je, maar ik zal het proberen uit te leggen aan je. Bijna vanaf het allereerste begin van de aarde sterven dieren en mensen, maar hadden ze ook al vanaf het begin dreiging van atoombommen? Ik neem even een jaartalletje, eeehhm.. 564 voor christus? nee. Best lastig om daar dan iets duidelijk mee te willen maken niet waar? En bovendien hadden we het over "Bang zijn voor de dood" en niet over vanuit haat ontwikkelde atoombom dreiging waar we eventueel bang voor zouden kunnen zijn
Dus toch te moeilijk voor je, mijn punt zijnde dat mensen weten dat ze dood gaan terwijl de meeste dieren daar zich niet bewust van zijn. Hetzelfde met atoombommen, mensen weten dat je daar dood aan kan gaan en kunnen dus bang zijn voor atoombommen terwijl dieren zich geen zorgen maken over atoombommen vanwege hun onwetendheid.


Citaat:
"Onrustig worden en bang zijn, zijn twee totaal verschillende de dingen hé?"
Je bent bang voor de dood, die komt steeds dichterbij, het lijkt mij logisch dat naarmate de dood dichterbij komt je ook steeds onrustiger wordt. Tenminste dat is gebruikelijk als je ergens bang voor bent.


Citaat:
"Waar praat ik over een alternatief?"
Niet daarom veronderstel ik een gebrek ervan.

Citaat:
"Ik heb het over bangmakerij, dat die er niet tegenover staat."
Mijn onderwerp was het eeuwige leven dat jij noemde. Om dat eeuwige leven te krijgen moet je in God geloven, zeg jij. Jouw "eeuwige leven" is dus voorwaardelijk, terwijl je geen alternatief hebt genoemd betreft wat er gebeurd wanneer je doodgaat en niet in god gelooft.
__________________
Just think
Met citaat reageren
Oud 21-03-2016, 00:34
Hendrikjoell
Hendrikjoell is offline
Citaat:
Excuses aanvaard.



Waarom neem je dan aan dat een meerderheid van de mensen met angst voor de dood het meeste uit hun leven proberen halen?

Dat leg ik toch uit? waarom moet alles sneller? en waarom moet alles meer? Het is allemaal tijdsgebonden.



Of gewoon "gevoelsmatig" goed kunnen bewegen, aantrekkelijke partners kunnen versieren en hun verstand erbij kunnen houden. Niet omdat men bang is voor de dood maar omdat jong zijn veel praktische voordelen heeft als je iets wil doen.

Ja, dat ben ik met je eens, maar wat heeft dat te maken met het punt dat ik probeer te maken? Jij hebt het nu over de voordelen van het jong zijn, terwijl ik het heb over het feit dat ouder worden de aanleiding van de dood is. Volg je het nog? Ik jou niet meer.


Nu doe je het weer, je kan wel zeggen: "Het ouder worden is inderdaad niet doodgaan" maar vervolgens zeg je dat het wel de aanleiding is en dat men door het vermijden van ouderdom ook de dood probeert te vermijden.

Is dat zo? Zeg ik dat? Gelukkig weet ik van mezelf dat ik intelligent genoeg ben om te kunnen inzien dat de dood vermijden helaas onmogelijk is. Ik heb gezegd dat ze op die manier gevoelsmatig verder van de dood afstaan. Dit gedrag is in de meeste gevallen trouwens onbewust en staat los van wel of niet religieus zijn.


Dus wat weerhoudt jou van het plegen van zelfmoord, je bent niet bang voor de dood dus wanneer het leven minder leuk lijkt dan de dood pleeg je toch gewoon zelfmoord?

Huh? "Je bent niet bang voor de dood, dus dan pleeg je toch zelfmoord?" Ik ben inderdaad niet bang voor het "dood zijn" inderdaad, maar ik ben wel degelijk bang voor de gedachte om nooit meer enig invloed te kunnen uitoefenen vanuit mijn levende status, dus ik begrijp niet zo goed waar je die informatie vandaan haalt.




Ik zou het maar zien als boos getyp van iemand met zeer lange en pijnlijke tenen.

Jammer, dat je jezelf zo verlaagd, moet je niet doen, je bent veel meer waard dan dat.


Ja vooral die films over kankerpatiënten die op sterven liggen, zoveel haat, zoveel wrok.
En je probeerde me net nog te corrigeren met het feit dat we van de DOOD houden?



Dus toch te moeilijk voor je, mijn punt zijnde dat mensen weten dat ze dood gaan terwijl de meeste dieren daar zich niet bewust van zijn. Hetzelfde met atoombommen, mensen weten dat je daar dood aan kan gaan en kunnen dus bang zijn voor atoombommen terwijl dieren zich geen zorgen maken over atoombommen vanwege hun onwetendheid.

Ja? maar welk punt probeer je hier nou precies mee te maken? Je kopieert / Plakt stukjes waardoor het niets meer te maken heeft met het gene waar het daadwerkelijk over gaat.
Atoombommen zijn geen onderdeel van het NATUURLIJK bestaan, de dood wel.




Je bent bang voor de dood, die komt steeds dichterbij, het lijkt mij logisch dat naarmate de dood dichterbij komt je ook steeds onrustiger wordt. Tenminste dat is gebruikelijk als je ergens bang voor bent.

Net zei je dit "Dieren zijn bang om dood te gaan. Als je refereert naar ouder worden dan zie ik dat gedrag niet in mensen terug om steeds onrustiger te worden naarmate we ouder worden."

Begrijp je mij nu dat ik je soms niet meer kan volgen?




Mijn onderwerp was het eeuwige leven dat jij noemde. Om dat eeuwige leven te krijgen moet je in God geloven, zeg jij. Jouw "eeuwige leven" is dus voorwaardelijk, terwijl je geen alternatief hebt genoemd betreft wat er gebeurd wanneer je doodgaat en niet in god gelooft.

Ik begrijp je vraag, maar je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. "De dood" is het "Alternatief". In Genesis 3 kun je lezen dat God zegt tegen Adam en Eva "want uit stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren" Dit betekend dus dat zij terug zullen gaan naar waar ze "vandaan" kwamen.. het niets, de dood je nergens van bewust zijn. De bijbel legt de dood ook vaak uit als een soort slaap. Maar ook in Prediker 9:5 – De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten.


En ik spreek alleen maar mijn geloofsovertuiging uit en ik val je niet aan. Het zou veel mooier zijn om standpunten, gedachtes en overtuigingen zonder verwijt te kunnen delen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2016, 14:06
Denkerius
Denkerius is offline
Citaat:

En ik spreek alleen maar mijn geloofsovertuiging uit en ik val je niet aan. Het zou veel mooier zijn om standpunten, gedachtes en overtuigingen zonder verwijt te kunnen delen.
Suggereer je dat ik jou iets verwijt? Wat dan als ik vragen mag?

Citaat:
Dat leg ik toch uit?
Je zegt inderdaad dat je het gevoel hebt dat iedereen het meeste uit het leven wil halen omdat ze bang zijn voor de dood.

Citaat:
waarom moet alles sneller? en waarom moet alles meer? Het is allemaal tijdsgebonden.
Waarom staan technologische ontwikkelingen en het optimaliseren van processen in verband met angst voor de dood?

Citaat:
"Ja, dat ben ik met je eens, maar wat heeft dat te maken met het punt dat ik probeer te maken? Jij hebt het nu over de voordelen van het jong zijn, terwijl ik het heb over het feit dat ouder worden de aanleiding van de dood is. Volg je het nog? Ik jou niet meer."
Je zegt: "heel veel mensen die er alles aan doen om gevoelsmatig het ouder worden te ontlopen, bijvoorbeeld door middel van crèmes of sporten om er jonger uit te zien".
Ik trek dat in twijfel door te beargumenteren dat crèmes opdoen of sporten veel praktische voordelen hebben en in principe niks met het ontlopen van de dood te maken hoeft te hebben.

Citaat:
Is dat zo? Zeg ik dat? Gelukkig weet ik van mezelf dat ik intelligent genoeg ben om te kunnen inzien dat de dood vermijden helaas onmogelijk is. Ik heb gezegd dat ze op die manier gevoelsmatig verder van de dood afstaan. Dit gedrag is in de meeste gevallen trouwens onbewust en staat los van wel of niet religieus zijn.
Dus de meeste mensen zijn zich er niet bewust van dat zo door te sporten eigenlijk de dood proberen te vermijden? Vind je dit zelf niet een enorme aanname die nergens op gebaseerd is?

Citaat:
"Huh? "Je bent niet bang voor de dood, dus dan pleeg je toch zelfmoord?" Ik ben inderdaad niet bang voor het "dood zijn" inderdaad, maar ik ben wel degelijk bang voor de gedachte om nooit meer enig invloed te kunnen uitoefenen vanuit mijn levende status,"
Wat is het verschil tussen dood zijn en geen invloed meer hebben vanuit een levende status?

Citaat:
"dus ik begrijp niet zo goed waar je die informatie vandaan haalt."
ik: ben jij bezig met het meeste uit je leven te halen terwijl de dood jou aanspoort?
Jij: "Ehm, nee, waarom zou ik het anders aanhalen?"

Je suggereert dat je niet bang bent voor de dood. Of je bent wel bang voor de dood maar je denkt niet dat je het meeste uit je leven moet halen.


Citaat:
Jammer, dat je jezelf zo verlaagd, moet je niet doen, je bent veel meer waard dan dat.
Een beetje sportief grappen maken is blijkbaar te veel gevraagd.

Citaat:
En je probeerde me net nog te corrigeren met het feit dat we van de DOOD houden?
Jij zegt dat men de dood vermijd en daarom bang is voor de dood. Ik noem een industrie op waarin de dood niet vermeden wordt en doe dus gebaseerd op jouw logica de uitspraak, Je zou bijna denken dat we van de dood houden. Je beargumenteerd mijn uitspraak niet, in plaats daarvan verlaat je je oude standpunt over het verband tussen het vermijden van dood en de angst ervoor. Vervolgens kom je met een nieuwe hypothese waarin je verteld dat het voorkomen van de dood in de entertainment industrie een teken is van veel haat en wrok. Ik weet daar een uitzondering op. Jij beargumenteerd of verklaard die uitzondering niet. In plaats daarvan vertel je mij dat ik jou probeerde wijs te maken dat we van de dood houden.

Citaat:
"Ja? maar welk punt probeer je hier nou precies mee te maken? Je kopieert / Plakt stukjes waardoor het niets meer te maken heeft met het gene waar het daadwerkelijk over gaat. Atoombommen zijn geen onderdeel van het NATUURLIJK bestaan, de dood wel."
Mijn punt is nog steeds dat het voor dieren niet uitmaakt, ze begrijpen beiden concepten niet dus maken ze zich er ook geen zorgen over.
Citaat:
"Net zei je dit "Dieren zijn bang om dood te gaan. Als je refereert naar ouder worden dan zie ik dat gedrag niet in mensen terug om steeds onrustiger te worden naarmate we ouder worden."

Begrijp je mij nu dat ik je soms niet meer kan volgen?"
Ja, hier heb je een punt. Met dieren zijn bang om dood te gaan bedoelde ik dat ze, wanneer in levensbedreigende situaties terecht komen, ze zichzelf in leven proberen te houden. Ze zijn niet doorgaans bang voor de dood, jij zegt omdat ze nooit een eeuwig leven hebben gekend, ik zeg dat het komt omdat ze zich niet kunnen realiseren dat ze uiteindelijk doodgaan.

Citaat:
"Ik begrijp je vraag, maar je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. "De dood" is het "Alternatief". In Genesis 3 kun je lezen dat God zegt tegen Adam en Eva "want uit stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren" Dit betekend dus dat zij terug zullen gaan naar waar ze "vandaan" kwamen.. het niets, de dood je nergens van bewust zijn. De bijbel legt de dood ook vaak uit als een soort slaap. Maar ook in Prediker 9:5 – De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. "
Oke, dus jij krijgt een eeuwig leven omdat je in god gelooft en ik ga 'gewoon' dood?
__________________
Just think

Laatst gewijzigd op 23-03-2016 om 13:45.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2016, 12:29
Ploefke
Ploefke is offline
Voor het eeuwige niets hoef je niet bang te zijn, al zal het geen prettige ervaring zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2016, 14:11
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Voor het eeuwige niets hoef je niet bang te zijn, al zal het geen prettige ervaring zijn.
Hoe zie jij het eeuwige leven/ eeuwige niets voor je, als ik vragen mag?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-05-2016, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Voor het eeuwige niets hoef je niet bang te zijn, al zal het geen prettige ervaring zijn.
Als het niet prettig is en het duurt eeuwig, dan kan je logischerwijs stellen dat het een helse ervaring wordt, waarom hoef je er dan niet bang voor te zijn?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2016, 21:14
Ploefke
Ploefke is offline
Citaat:
Hoe zie jij het eeuwige leven/ eeuwige niets voor je, als ik vragen mag?
Om met het sterven te beginnen:
Ligt eraan hoe je sterft, maar het kan vrij pijnlijk zijn, dan zie je het licht, of zie je het leven aan je voorbij flitsen"(Het moment dat er nog een beetje functie in je hersenen ziet), en dan is het voorbij. Gewoon voorbij. Ik geloof niet in een leven na de dood.
Citaat:
Als het niet prettig is en het duurt eeuwig, dan kan je logischerwijs stellen dat het een helse ervaring wordt, waarom hoef je er dan niet bang voor te zijn?
Het doodgaan is pijnlijk, dat is wat ik eigenlijk probeer te zeggen. Echter, van het grote niets zul je niets voelen, er is immers niets.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2016, 09:11
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Misschien ga je wel heel vredig dood in je slaap...
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 22-06-2016, 12:28
OurLordAndSavio
Avatar van OurLordAndSavio
OurLordAndSavio is offline
Dood gaan is niet slecht, uiteindelijk ben je wel klaar met leven
Met citaat reageren
Oud 22-06-2016, 16:39
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dood gaan is niet slecht, uiteindelijk ben je wel klaar met leven
Geld dat ook voor mensen die erg jong sterven, kinderen die doodgereden worden?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 22-06-2016, 17:09
OurLordAndSavio
Avatar van OurLordAndSavio
OurLordAndSavio is offline
Citaat:
Geld dat ook voor mensen die erg jong sterven, kinderen die doodgereden worden?
Dan neem ik dat je uiteindelijk toch wel klaar bent met leven terug. Nog steeds vind ik het iets waar je niet bang voor hoeft te zijn
Met citaat reageren
Oud 25-06-2016, 00:20
MightyDuck#1
Avatar van MightyDuck#1
MightyDuck#1 is offline
Bang voor de dood nee, want ik weet dat ik mag wonen in Gods koninkrijk. Het liefst blijf ik wel zo lang mogelijk leven tot ik oud ben. Niet alleen omdat ik nog zoveel plezier in mijn leven heb, maar ook omdat ik op die manier zoveel andere mensen nog kan bereiken, om te vertellen over Zijn heerlijkheid, zodat ik meerdere mensen tot geloof kan brengen. Getuigen over mijn ervaringen enz.
__________________
Hold your sister for the crazy
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-06-2016, 19:54
OurLordAndSavio
Avatar van OurLordAndSavio
OurLordAndSavio is offline
Citaat:
Bang voor de dood nee, want ik weet dat ik mag wonen in Gods koninkrijk. Het liefst blijf ik wel zo lang mogelijk leven tot ik oud ben. Niet alleen omdat ik nog zoveel plezier in mijn leven heb, maar ook omdat ik op die manier zoveel andere mensen nog kan bereiken, om te vertellen over Zijn heerlijkheid, zodat ik meerdere mensen tot geloof kan brengen. Getuigen over mijn ervaringen enz.
Hoe stel jij "Gods koninkrijk" dan voor?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2016, 14:07
MightyDuck#1
Avatar van MightyDuck#1
MightyDuck#1 is offline
Citaat:
Hoe stel jij "Gods koninkrijk" dan voor?
Ik zie het als het Koninkrijk waar we samen als kerk nu al in wonen en het Koninkrijk waar we nog naar mogen uitkijken als Jezus terugkomt. "Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft." (Johannes 3:16)
Eeuwig leven in Zijn Koninkrijk, zo zie ik het althans.
__________________
Hold your sister for the crazy
Met citaat reageren
Oud 26-06-2016, 21:42
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik zie het als het Koninkrijk waar we samen als kerk nu al in wonen en het Koninkrijk waar we nog naar mogen uitkijken als Jezus terugkomt. "Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft." (Johannes 3:16)
Eeuwig leven in Zijn Koninkrijk, zo zie ik het althans.
Openbaringen 21 (Bijbel) geeft wel een stukje beeld van hoe het zou kunnen zijn!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 27-06-2016, 22:34
MightyDuck#1
Avatar van MightyDuck#1
MightyDuck#1 is offline
Citaat:
Openbaringen 21 (Bijbel) geeft wel een stukje beeld van hoe het zou kunnen zijn!
Dat is ook een mooi voorbeeld idd
__________________
Hold your sister for the crazy
Met citaat reageren
Oud 27-06-2016, 22:45
Verwijderd
Citaat:
Openbaringen 21 (Bijbel) geeft wel een stukje beeld van hoe het zou kunnen zijn!
De omlijsting van openbaringen 21 met zeg maar de rest van openbaringen, geeft dan weer aan wat voor een ongelofelijke kankerlijer god moet zijn als hij bestaat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Het Meisje en de Dood
flyaway
0 01-12-2011 22:16
Verhalen & Gedichten O, zoete dood
Liwin
1 14-07-2008 18:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Al Zarqawi dood
Hulk
309 11-06-2006 15:55
Verhalen & Gedichten [verhaal] Een leven na de dood
duivelaartje
9 22-01-2006 13:52
Levensbeschouwing & Filosofie Wanneer mag iemand gedood worden?
Rerisen Phoenix
36 05-10-2002 22:50
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus.
Mujahideen
56 29-01-2002 15:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.