Oud 10-03-2003, 13:33
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Plaats hier jouw favorieten recepten!!! (zo, heb ik ook weer meegeholpen om dit verse forum een beetje op te vullen)

offtopic: *vind dat dit forum best een blijvertje mag worden, vind ook dat dit topic best gepromoveerd mag worden tot sticky *
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Advertentie
Oud 10-03-2003, 13:59
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
zucht.... dan zal ik (De Pionier) hier wel als eerste posten:

Lasagna met ananas voor vier personen:

Koop een pak lasagnapoeder (italiaans), en lasagnabladen (ik gebruik verdi, maar blank is ook lekker)
bak 300 Gram gehakt (ik gebruik altijd half-om-half) rul bruin
neem een litermaat en vul deze met een halve liter melk, meng hier het poeder doorheen en giet het bij het gehakt. Neem vervolgens dezelfde lkitermaat en vul deze weer met een halve liter water (kan natuurlijk ook tegerlijkertijd met de melk, maar op deze manier spoel je 'm meteen om, is wel zo handig), en giet deze bij de saus. Breng de saus aan de kook, en laat het daarna nog een minuutje koken (zacht vuur!!!)
vet een ovenschaal in (liefst geen ronde, anders passen die bladeren er zo moeilijk in), en doe hier een laagje saus in. leg vervolgens een paar bladen erin. dan nog een laag saus, dan weer bladen, enz. tot de saus op is. Eindig met een ruime laag saus, leg de bladeren om en om (horizontaal, verticaal, horizontaal...), dan "past" de saus er beter tussen en krijg je geen harde stukjes). Leg vervogens een paar ananasschijfjes op de lasagna, en strooi een HELE (minstens ) zak oude geraspte kaas leeg boven de schaal. Kijk vervolgens op de verpakking hoe heet de oven moet, en hoe lang je de lasagna moet bakken

Jummie!!!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 10-03-2003, 14:01
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Lasagne met ananas?
Is dat te eten?

Vanaaf pleur ik mijn *grin* lasagnerecept er wel eens op.
Zelfs het deeg zelf maken, da's lekker
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Oud 10-03-2003, 14:06
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Scimmia schreef:
Lasagne met ananas?
Is dat te eten?


Als je het een keer geprobeerd hebt wil je niet anders meer

Vanaaf pleur ik mijn *grin* lasagnerecept er wel eens op.
Zelfs het deeg zelf maken, da's lekker
Zelf deeg maken? *Wacht met spanning op recept*
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 10-03-2003, 14:42
dasteff
Avatar van dasteff
dasteff is offline
Indische Boerenkool!

Ok, geen stamppot dit keer, maar eens met rijst.
jah, klinkt vreemd, maar een (sort of) oma heeft het eens gemaakt en nu maak ik het steeds zelf, komt ie:

het zijn eigenlijk 3 gerechten met rijst:

-van die chips-frietjuhs met een pittig laagje eromheen
-boerenkool met spekjuhs
-ajam ketjap (kip duz!!)


1: chips-frietjuhs

teentjuh knoflook en een half uitje in de pan (gesnipperd)
aanfruiten, beetje ketchup erbij even een klein beetje in laten dikken. Dan ketjap, chilisaus en een schep suiker erbij. Dit weer in laten dikken. Op het eind een zak chips-frietjuhs erbij. Goed roeren en DUHHHH uit de pan halen... NIET afdekken (dan worden ze zo klef IEW)


2: boerenkool

Pak diepvries boerenkool in de magnetron opwarmen (okeej in een pannetje mag ook) spekjes uitbakken...en dan over de boerenkool gooien (owja nog wat zout bij de boerenkool)


3: de KIP

kipfilet in blokjes snijden..... knoflook en gesnipperd uitje laten fruiten. De kip inwrijven met peper en zout, bakken met de ui en knoflook... beetje ketjap en azijn erbij, klaar is Kees! (of hoe je ook mag heten)

eigen recept voor ajam ketjap mag ook...

4: rijst

Jah, als je dat nog niet weet.....
voor de leken... koop een pak rijst doe wat er op de gebruiksaanwijzing staat! als het niet lukt: voortaan andere rijst kopen...

Ok, dit zijn allemaal kleine recepten, dus ook met andere dingen te combineren...
__________________
I love my Rollerskates (and you of course...)
Oud 10-03-2003, 14:50
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Hier is er nog eentje, erg lekker als dessert (of als hoofdmaaltijd als je een ik-wil-iets-zoets-aanval hebt )

PEER-KIWIPUDDING MET AARDBEIENSAUS

4 personen

1 blikje aardbeien (nettogewicht 200 g)
5½ blaadje witte gelatine
1 citroen
2 handperen
½ blik kiwi (nettogewicht ± 400 g)
2 dl appelsap
1½ el groene limonadesiroop met reine claudesmaak
1 dl cassis light
½ el aardappelmeel
(2 gekonfijte kersjes)

In zeef aardbeien laten uitlekken. In kom met ruim koud water gelatine ± 5 min. weken. Citroen halveren, 1 helft uitpersen. Andere helft in 4 plakjes snijden. Plakjes halveren. Peren schillen en klokhuizen verwijderen. In blokjes van ± 1 cm snijden. In kom doen en besprenkelen met 1 el citroensap. In zeef kiwi laten uitlekken. In stukjes snijden. In maatbeker doen: appelsap, limonadesiroop, ½ el citroensap en 1 dl water. Door elkaar roeren.
In steelpan ½ dl water aan de kook brengen. Gelatine goed uitknijpen en van vuur af al roerende in water oplossen. Appelsapmengsel erdoor roeren. Zodra gelatine mengsel lobbig begint te worden stukjes peer en kiwi erdoor scheppen. 4 pudding vormpjes (inh. 1½ dl) of 4 kopjes met koud water
omspoelen. Vruchtengelei erover verdelen. In koelkast in ± 6 uur laten opstijven. Intussen boven steelpan aardbeien door zeef wrijven. Cassis erdoor roeren. Vruchtenpuree al roerende aan de kook brengen. In kopje aardappelmeel met 1 el water tot glad papje roeren. Al roerende aan hete aardbeienpuree toevoegen. Blijven roeren tot lichtgebonden saus. (Geconfijte kersjes halveren.) Van puddinkjes zijkanten beetje losmaken. Kleine bordjes erop leggen en samen keren. Even schudden en puddinkjes op bordjes laten glijden. Vruchtensaus er omheen schenken. Garneren met plakjes citroen (en geconfijte vruchtjes).
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 10-03-2003, 15:22
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Nog twee hele, hele, hele simpele recepten dan maar, echt proberen!!!

gepaneerde champignons bij de vleesfondue!
Neem een champignon, rol deze door wat bloem, daarna door een losgeklopt ei, en daarna door wat paneermeel. En dan de fondue in. Jam!!! het is de enige manier waarop ik champignons lust....

Kruidenboter, en dan niet dat vieze spul uit een bakje!
pak een pakje roomboter, neem,flink wat peterselie, flink wat bieslook (niet te zuinig!!! beter te veel dan te weinig) en drie teentjes knoflook (wel even door de pers halen). vervolgens alles door elkaar prakken en op een stokbroodje smeren, (*kwijl*)
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 15:28.
Oud 10-03-2003, 15:31
notbonefish
notbonefish is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
offtopic: *vind dat dit forum best een blijvertje mag worden, vind ook dat dit topic best gepromoveerd mag worden tot sticky *
zeker!
Oud 10-03-2003, 15:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Meer, meer!!!
Kan ik m'n moeder eens verrassen met iets lekkers (ze haat koken)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 10-03-2003, 16:30
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Vooruit dan maar, ik heb een veganistische oom (hij eet geen eigeren, geen kaas, drinkt geen melk, je weet wel...), en die maakte dit een keer voor ons. is het enige recept met rijst wat ik lekker vind.

Colombo, veganistische variant (je hebt ook een vegetarische versie met kaas, maar die kon ik niet vinden) Voor 2 personen:

Nodig:
tofu
kopjevol diepvries doperwtjes
1 grote vleestomaat
twee tenen knoflook
1 citroen
stukje verse gemberwortel
verse koriander
verse peterselie
versgemalen peper
zout
olie
1/2 eetlepel komijnpoeder
3 eetlepels colombo; *zie aantekening
water
*Colombo is een specerijenmix uit de Antillen, kant en klaar te koop of zelf
te maken van: koriander, kurkuma, komijn, mosterdzaad, fenergiek, peper,
kruidnagel.

's Middags al voorbereiden:
Snij de tofu in dunne plakken. Maak een marinade van 3/4 van de uitgeperste citroen, een beetje water, een uitgeperste teen knoflook, peper en flink zout.
Leg hierin de tofuplakken en laat dit de hele middag marineren. Af en toe omscheppen.

Bereiding:
Snij de gember en knoflook in kleine stukjes en laat deze even bakken in wat olie.
Snij ondertussen de vleestomaat in stukken en voeg deze toe. Even laten sudderen. Voeg het komijn toe en laat even meebakken. Roer de colombo door een half kopje water en voeg ook dit toe aan het mengsel.

Schep de tofu uit de marinade en voeg deze toe. Je kunt ook wat van de marinade erbij doen. Voeg de erwtjes toe. Laat dit alles 10 minuten pruttelen.

Voeg de verse koriander, peterselie, zout en peper toe. Mocht het geheel niet nat genoeg zijn kun je nog wat water erbij doen. Als het klaar is het vuur uit en het 1/4 partje citroen dat nog over is erboven uitknijpen en er doorroeren.

Serveren met rijst.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 10-03-2003, 17:15
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
ik vind dat deze topic gesplitst moet worden.. anders wordt het totaal onoverzichtelijk.

we moeten een:
1. vegatarisch receptentopic
2. soep receptentopic
3. maaltijdenreceptentopic
4. dessertsreceptentopic
5. voorgerecten receptentopic

dan kan je precies kijken bij waar je zin in hebt
en ik vind ook dat er niet teveel op recepten gereageerd moet worden, maar dat er gewoon vooral recepten in moeten staan... dat is allemaal een stuk praktischer... mensen?
__________________
hieperdepiepp!
Oud 10-03-2003, 17:20
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Hmmm... dat was bij nader inzien misschien makkelijker geweest , maar ik had de stille hoop dat deze sticky zou worden gemaakt... 5 sticky topics op je naam willen hebben staan staat misschien een beetje hebberig/uitsloverig, vandaar dat ik het zo wilde proberen, uiteraard zijn de forumbazen welkom om te splitsen, ik had het zo in gedachte:

- vegetarisch
- veganistisch
- soepen
- hoofdgerechten
- voorgerechten
- nagerechten
- koekjes/taarten/brood en dergerlijk bakspul
- overige (zoals mijn bijzonder smakelijke kruidenboter)

Murwari? Scimmia?
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 17:27.
Oud 10-03-2003, 17:21
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
jaaa eens! eens
helemaal mee eens
iemand moet ze nu splitsen en plaatsen
kom... we posten een topic op feedback
__________________
hieperdepiepp!
Oud 10-03-2003, 17:26
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
*volgt coecie trouw naar feedback*
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 10-03-2003, 18:04
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
zalmfillet in bladerdeeg.

nodig:
zalm(de hoeveelheid hangt af van de mensen die het eten)
pakje roomboterbladerdeeg uit de vriezer.(10 stuks zitten er in)
1 ei.
kruiden,kan vis kruiden zijn maar je kan er ook zelf even zout,peper en nog wat anders opdoen.

hoe maak je het?
1. je laat het bladerdeeg goed ontdooien anders breekt het met dichtvouwen.
2. je snijd de zalm in stukjes zodat ze op het bladerdeeg passen en je kruid ze.
3. verwarm de oven op 200 grade.
4. je vouwt het bladerdeed dicht met de vis erin.(de hoekjes doe je naar het midden zodat het een envelopje wordt.
dat is best wel een gekut maar het is te doen.
5.pak het ei en smeer het met een kwastje op het bladerdeeg.
6.doe het in de oven en doe het 20 minuten op 200 grade.

soms moet het wat langer dus blijf opletten en de zalm moet wel gaar zijn.
wij hebben er altijd 2 per persoon en 3 per persoon kan ook.
je kan er peultjes of snijbonen bij serveren en natuurlijk sla
het is erg lekker
btw je kan ook gehakt in bladerdeeg doen.
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Oud 10-03-2003, 19:03
Bikinie-meisje
Avatar van Bikinie-meisje
Bikinie-meisje is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 10-03-2003 @ 17:20:
Hmmm... dat was bij nader inzien misschien makkelijker geweest , maar ik had de stille hoop dat deze sticky zou worden gemaakt... 5 sticky topics op je naam willen hebben staan staat misschien een beetje hebberig/uitsloverig, vandaar dat ik het zo wilde proberen, uiteraard zijn de forumbazen welkom om te splitsen, ik had het zo in gedachte:

- vegetarisch
- veganistisch
- soepen
- hoofdgerechten
- voorgerechten
- nagerechten
- koekjes/taarten/brood en dergerlijk bakspul
- overige (zoals mijn bijzonder smakelijke kruidenboter)

Murwari? Scimmia?
overbodig ...

vegetarisch/veganistisch samen
soepen en voorgerechten samen
hoofdgerechten
nagerechten en koekjes e.d. samen
overige
__________________
ik stel naaktslapers boven pyjamamensen en ik geloof heilig dat alleen naaktslapers een evenwichtig leven kunnen leiden
Oud 10-03-2003, 19:05
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
Bikinie-meisje schreef op 10-03-2003 @ 19:03:
overbodig ...

vegetarisch/veganistisch samen
soepen en voorgerechten samen
hoofdgerechten
nagerechten en koekjes e.d. samen
overige
Offtopic: Zie feedback
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Oud 10-03-2003, 19:28
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Oké, we doen het zo:
Recepten worden gepost in nieuwe topics.
Dat wordt gedaan per recept, we krijgen dus niet dingen als "Recept: lasagne met ananas" én een nieuw topic met "Recept: Lasagne met tomaat," maar één lasagne-topic.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken monchou taart
famke20
3 22-11-2007 16:28
Eten & Drinken Wat eten we vandaag? #5
AlopiA
500 16-05-2006 22:16
Eten & Drinken Welke forummer eet het lekkerst?
Experiment
42 18-12-2005 00:29
Eten & Drinken 'soorten' avondeten
Verwijderd
17 06-11-2005 13:30
Eten & Drinken lowlands + goed eten?
probeer
45 26-07-2004 09:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.