Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-01-2011, 20:32
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Hallo,

Ik ben 16 en 1.58 m waar ik erg om baal. Mijn moeder is 1.60 en mijn vader 1.70. Ik zou heel graag rond de 1.70-1.85 met mijn lengte zitten, maar ik denk dat dat er niet in zit.
Ik heb heel veel opgezocht over hoe je, je groei kan stimuleren. Door goed de sporten, veel eiwitten binnen krijgen etc... Maar wat ook tegenkwam was: een groeihormoon. Nou vroeg ik me af of ik daar in aanmerking kom en of het eventuele bijwerkingen heeft.
Weet iemand hier meer over? Dan hoor ik het heel graag.

Laatst gewijzigd op 08-01-2011 om 22:39.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 20:32
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
En wordt het verzekerd?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 20:53
miguel301
Avatar van miguel301
miguel301 is offline
Ik denk dat het beter is om eerst naar een arts te gaan om je te laten testen op de hoeveelheid groeihormonen voor te bepalen of je in aanmerking komt voor groeihormonen.
__________________
Ad omne opus bonum paratus!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 21:00
Verwijderd
Je bent een meisje van 16, je bent waarschijnlijk allang ongesteld, ik denk dat je je erbij neer moeten leggen

Ik weet wel dat het best gevaarlijk kan zijn, onder andere voor je vruchtbaarheid, om hier nu nog mee te gaan knoeien.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 22:37
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Mijn excuses ik ben 1.58 m.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2011, 23:15
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
1.58 is niet zo heel klein. En 1.85 is supergroot. Voor een meisje zeker.

Ik denk niet dat je iets vergoed krijgt, als het al mogelijk is (want je bent waarschijnlijk al uitgegroeit), omdat het niet echt om medische redenen is. Je hebt een vrij normale lengte, vind ik, niet extréém klein. En de enige mogelijkheid die ik ken voor mensen die uitgegroeit zijn, is je benen breken, en die dan een beetje uit elkaar trekken, en dan weer vast laten groeien. Dat scheelt toch al weer een paar centimeter! Jeej. Of toch niet.

Wil je dat níet, koop dan hoge hakken (en leer erop lopen) en leg je erbij neer dat je niet zo heel groot bent. Voor een vrouw is dat helemaal zo slecht nog niet, 1.58. Ik heb iemand in de klas (oké, ze is Chinees) die volgens mij ergens bij de <1.40 is blijven steken. Maar dat is ook niet zo heel erg, zeker niet voor een meisje, want mannen vinden het volgens mij wel leuk als je kleiner bent (en vrouwen willen vaak een man die groter is dan zij). Denk je in, jij zou de perfecte lengte hebben voor mijn nooit-waar-geworden-liefde, waar ik een paar centimeter boven 'm uit zou steken!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 01:18
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Em jij zei dat ik al waarschijnlijk ben uitgegroeid. Maar je groeit nog tot je 20-21
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 01:23
Thinus
Avatar van Thinus
Thinus is offline
De meeste mensen groeien niet erg hard meer na zijn 16e hoor, zeker meisjes niet. Of ben je het laatste jaar nog flink gegroeid? Het zou natuurlijk wel kunnen dat je een latere groeispurt krijgt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 01:28
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
De meeste mensen groeien niet erg hard meer na zijn 16e hoor, zeker meisjes niet. Of ben je het laatste jaar nog flink gegroeid? Het zou natuurlijk wel kunnen dat je een latere groeispurt krijgt.
Dan hoop ik op die latere groeispurt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 12:15
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Nou ja, ik ben bijster weinig gegroeid (paar centimeter maybe) nadat ik ongesteld werd. In de lengte dan, ey. Groeien qua ontwikkelen van borsten/benen/heupen (bij vrouwen) en hersenen kan dan wel nog, als je dat door elkaar haalt.

Citaat:
4) Klopt het dat je na je eerste menstruatie nauwelijks meer groeit?
Ja, de grootste groei is dan meestal wel achter de rug. Na de menarche groeien meisjes gemiddeld nog 6 centimeter.
bron

Menarche = eerste keer ongesteld worden.

En:
Citaat:
Bij jongens treedt de groeispurt in de eindfase van de puberteit op, bij meisjes juist in het begin van de puberteit. De meeste meisjes hebben rond hun eerste menstruatie het grootste deel van de lengte groei al achter de rug. (...) Na de eerste menstruatie groeit een meisje nog slechts enkele centimeters. Bij jongens vindt de groeispurt dus later plaats en zij groeien langer en harder dan meisjes.
bron

En zo is het mij ook altijd verteld. Als je ongesteld wordt, groei je nog een beetje, en daarna niet veel meer. Ik zou er dus niet op hopen dat je nog veel groeit, als je al (een tijdje) ongesteld bent - wat me wel lijkt, als je 16 bent.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2011, 14:24
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Em jij zei dat ik al waarschijnlijk ben uitgegroeid. Maar je groeit nog tot je 20-21
Nou, als dat zo zou zijn, is je probleem toch opgelost? Daar hoef je dan niet met groeihormonen voor te gaan klooien. Je hebt toch ook gewoon een normale lengte.

Zelf ben ik sinds mijn dertiende of zo niet meer gegroeid, ben ook niet echt groot, maar zie er niet echt een nadeel van in, behalve dat je eerder op krukjes moet staan om bij dingen te kunnen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 16:33
Appj
Avatar van Appj
Appj is offline
Je kunt zoieso alleen groeihormonen krijgen als je groeischijven in je polsen
nog niet zijn dichtgegroeit. Anders heeft het namelijk geen nut xD.
En er bestaat wel zoiets als een been verlenging maar het is pijnlijk
en je moet dan een tijd in een rolstoel omdat ze dus wel echt je benen moeten breken enzo.
Maar dan ben je wel echt 10 tot 20 cm groter.
Als je je echt zorgen maakt over je lengte kun je naar het ziekenhuis gaan.
Krijg je wel allemaal van die stomme vragen. (heb er ervaring mee xD)
En ze gaan bloedprikken enzo om te kijken of daar alles goed mee is.
Maar aangezien je ouders ook niet extreem groot zijn denk ik dat je dus uitgegroeit bent
en je kunt je er het best bij neerleggen.
Zo'n ramp is het nou ook niet om altijd een jongen te moeten vragen of ze je even kunnen
helpen omdat je ergens niet bij kunt .
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 16:44
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Je kunt zoieso alleen groeihormonen krijgen als je groeischijven in je polsen
nog niet zijn dichtgegroeit. Anders heeft het namelijk geen nut xD.
En er bestaat wel zoiets als een been verlenging maar het is pijnlijk
en je moet dan een tijd in een rolstoel omdat ze dus wel echt je benen moeten breken enzo.
Maar dan ben je wel echt 10 tot 20 cm groter.
Tien tot twintig? Zoveel. Ik dacht dat het minder was.

Ik kende het trouwens hierom. Maar volgens mij is het echt de moeite en de pijn niet waard. Je bent namelijk niet heel klein, gewoon iets kleiner dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. Kun je beter in het buitenland gaan wonen/hakken kopen en erop leren lopen/allebij.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 18:32
Verwijderd
Hmm ik ben jaloers op je, ik zou best met je van lengte willen ruilen. Waarom vind je het erg dat je 1.58 m bent, nu kun je juist lekker alle hoge hakken aan die je maar wilt, etc. Okee, ik snap wel dat het niet leuk is als je er zelf niet blij mee bent, maar er zitten echt niet alleen maar nadelen aan. Ik vind het er juist mooi en vrouwelijk uitzien als vrouwen wat kleiner zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2011, 14:05
Verwijderd
Groeihormonen worden alleen gegeven als verwacht wordt dat je zo klein blijft, dat je er gehandicapt door zou raken; bijvoorbeeld als je te klein zou zijn om auto te rijden. In Nederland wordt daarvoor als norm gesteld dat een vrouw kleiner dan 1.45 zou zijn en een man kleiner dan 1.51. De verwachte lengte wordt bepaald door een kinderarts aan de hand van je groei tot dan toe en of je groeischijven nog open zijn (dat zie je dan op een foto).

Met botbreuken langer maken wordt alleen gedaan als die 5 tot 20 (gemiddeld 10) centimeter het verschil zouden maken tussen wel of geen lengtehandicap, dus als ze verwachten dat je rond de 1.30 à 1.40 wordt.
Nouja, je kunt in de VS vast wel een chirurg vinden die het toch doet, maar dan wordt het dus niet verzekerd.

Maargoed, dat is op jou allebei niet van toepassing, want je bent 1.58, kunt nog best 1.60 worden en dat is dan wel kleiner dan gemiddeld is in Nederland, maar alsnog een prima lengte waar je gewoon alles mee kan doen.

Overigens excuus aan kleine mensen die niet van de term 'handicap' houden, ik wist niet hoe ik het anders moet formuleren.

Laatst gewijzigd op 20-01-2011 om 11:58.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Groeien
tonnie123
6 31-12-2014 12:19
Lichaam & Gezondheid Lengte
Shenron
9 09-12-2013 22:40
Lichaam & Gezondheid Groeien?
Copycat
28 21-03-2004 15:40
De Kantine Enschede!
Verwijderd
75 11-01-2004 16:40
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie stimulatie economische groei
Lady_L
8 14-09-2003 15:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.