Oud 24-01-2011, 20:07
Vluggertje
Vluggertje is offline
Hoi allemaal,

Heb gisteren na een hele reeks onderzoeken te horen gekregen wat de oorzaak was van mijn vermoeidheid en overmatig veel blauwe plekken... kanker dus.
Heeft er hier iemand ervaring met de behandeling tegen kanker?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 21:53
Verwijderd
Wat een slecht nieuws Hebben ze je verder nog meer verteld over wat ze nu gaan doen om het de behandelen? In het ziekenhuis zou je ook kunnen vragen of andere mensen van jouw leeftijd in hetzelfde schuitje zitten (of bijvoorbeeld behandeld zijn), misschien kun je dan eens met een van hen praten over hoe zij het ervaren.

Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 21:59
Verwijderd
Goh dat is echt schokkend! Veel sterkte! Misschien kun je hier wat mee:

http://www.nki.nl/Ziekenhuis/Patient...n+Behandeling/


xxx
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 22:22
Verwijderd
Heel veel Sterkte!!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 23:27
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Dat is minder... Veel sterkte
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 23:48
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Sterkte!
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 00:20
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Sterkte, maar moet je aan de chemo? Of bestraling. Want bestraling is minder erg (maar wel erg vermoeiend, bron: m'n moeder).
Dat is niet iets dat je graag wilt horen
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 00:25
olha1
Avatar van olha1
olha1 is offline
hier leven wij allemaal met je mee.. sterkte
__________________
i'm going to be the pirate king
one piece - Luffy
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 08:33
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
AH!

Echt ik wens je heel veel sterkte!
Zal je ook nodig hebben maar wees sterk!

Ik heb het zelf met mijn oom gehad die had het ook alleen dan in zijn alvleesklier.
Je ondergaat redelijk wat onderzoeken en vervolgens wordt je geopereerd en proberen ze alles weg te halen.
Daarna moet je volgens mij nog steeds elke maand terug voor controle of er niet weer kankercellen in je bloed zitten.

Ik kan het ook mis hebben hoor!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 08:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Breakdown: Ik denk niet dat je dat zo kan zeggen, de behandeling van kanker hangt er toch maar net vanaf waar het zit, wat het is, hoe ernstig het is...

Maar vervelend is het sowieso, sterkte hoor.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 09:23
Breakdown
Avatar van Breakdown
Breakdown is offline
Citaat:
@Breakdown: Ik denk niet dat je dat zo kan zeggen, de behandeling van kanker hangt er toch maar net vanaf waar het zit, wat het is, hoe ernstig het is...

Maar vervelend is het sowieso, sterkte hoor.
Ja daarom...

Ik weet dat het verschilt maar ik geef ook een voorbeeld van wat er bij mij in de buurt is gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 10:05
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Aw, wat een rotnieuws zeg .

De behandeling van kanker is heel verschillend. Het hangt er vanaf wat voor soort kanker je hebt en of het is uitgezaaid. Als je leukemie hebt, zul je meestal chemotherapie krijgen. Een bestraling wordt gedaan als de tumor op een aanwijsbare plek zit (zoals bijvoorbeeld bij borstkanker) en dat is bij leukemie niet zo. Je kunt misschien op internet wel lotgenotengroepen vinden. Daar hebben ze waarschijnlijk meer ervaringen dan hier op het forum.

Heel veel sterkte iig!
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2011, 12:11
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
He wat akelig. Heel veel sterkte!
als ik lees over moe en blauwe plekken dan zal het iets zijn van leukemie of een lymfoom ofzo?
iig heel veel succes met de behandelingen enzo, en laat je flink vertroetelen door je familie/vrienden!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 16:23
Vluggertje
Vluggertje is offline
het is rhabdomyosarcoom en mijn arts heeft een behandelplan opgesteld met daarin chemotherapie en bestraling. uit een van de onderzoeken bleek dat ik het in mijn rug heb zitten...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 17:33
Verwijderd
sterkte! ik vind het heel erg voor je.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 19:30
Verwijderd
Heel veel sterkte. Ik kan me niet voorstellen hoe dit voor je moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 19:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Heel veel sterkte. Ik kan me niet voorstellen hoe dit voor je moet zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 21:17
Mr.Banana
Avatar van Mr.Banana
Mr.Banana is offline
Sterkte!
__________________
Mooie woorden zijn niet altijd waar. Ware woorden zijn niet altijd mooi.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2011, 21:23
AnneElise
Avatar van AnneElise
AnneElise is offline
Ik heb er geen ervaring mee. Maar heeel veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 00:46
Catch
Catch is offline
Heeft je dokter je genoeg informatie gegeven? Als je vragen hebt, raad ik je aan die echt te stellen aan je arts. Zo weet je wat je ongeveer kunt verwachten. Ik wens je veel sterkte de komende tijd.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 13:19
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Dat is inderdaad heel naar nieuws om te horen te krijgen

De behandeling is heel erg afhankelijk van type, locatie, agressiviteit, etc.

Ik ben al 5 jaar onder behandeling voor (semi-goedaardige) Tumoren in mijn ruggenmerg, en heb hiervoor 4 operaties en 4 bestralingsseries gehad (ben toevallig deze week begonnen met een 5e serie).

Als je bestralingen krijgt, kun je een periode van vermoeidheid en (afhankelijk van het bestraald gebied) misselijkheid verwachten. Je lichaam krijgt een flinke klap, straling beschadigt namelijk niet alleen de 'slechte' cellen, maar ook gezonde cellen. Omdat de tumorcellen sneller delen dan normale cellen, en foutief werkende reparatie mechanismes hebben, gaan ze sneller stuk dan gezonde cellen. Daarom worden bestralingen opgedeeld in meerdere behandelingen (zgn Fracties. bijvoorbeeld 25 dagen een paar minuten straling), zodat de gezonde cellen de tijd hebben om reparaties uit te voeren, terwijl de slechte cellen zich blijven delen en de DNA schade op blijven bouwen.

Met chemo heb ik geen ervaring.

Ik raad je aan om veel vragen te stellen aan de artsen, zodat je een beetje begrijpt wat er aan de hand is met je lichaam, en wat er aan gedaan wordt en waarom. Daarnaast kun je informatie en ervaringen opzoeken op het internet. Let wel, ervaringen zijn voor verschillende mensen heel anders, en waar de een amper last van heeft kan de ander veel meer problemen hebben.

Mensen zullen je aanraden om positief te blijven denken, en hoewel dat voor veel mensen inderdaad prettig kan zijn, is dat niet echt behulpzaam als het tegen je persoonlijkheid ingaat. Blijf vooral jezelf, periodes van pessimisme zijn echt niet erg (maar let op dat het niet omslaat in langdurige depressie). Dit is nu een onderdeel van je leven, leer het op je eigen manier te accepteren. Als je de behoefte hebt om je hart te luchten: vooral doen!

Sterkte
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."

Laatst gewijzigd op 27-01-2011 om 13:30.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2011, 15:46
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
het is rhabdomyosarcoom en mijn arts heeft een behandelplan opgesteld met daarin chemotherapie en bestraling. uit een van de onderzoeken bleek dat ik het in mijn rug heb zitten...
ah bah, wat een rotplek voor een tumor. heel veel sterkte met de behandeling!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 31-01-2011, 21:46
Verwijderd
Hey!

Ik heb ook kanker gehad, er zat een tumor in mijn buik, en later zeiden de doktoren dat ik ook nog leukemie had.

Ik wil je allereerst vertellen dat het niet perse goedkomt. De mensen zullen allemaal zeggen maak je maar geen zorgen, het komt goed, en het is heel verleidelijk om altijd te blijven lachen, maar dat werkt niet. Je moet op je gevoel afgaan, en als je je down voelt, niet doen alsof het goed gaat voor je vrienden en familie, want dat deed ik wel, en het is nóg vermoeiender. Je zult in een put vallen, en als je het goed doet, kom je er ook weer uit.

Bestraling heb ik nooit gehad, omdat het in mijn buik zat, tussen de organen, maar chemo en een operatie heb ik wel gehad. Chemo lijkt in het begin niets bijzonders, maar je wordt er heel moe en misselijk van, je afweersysteem en je conditie bouwen langzaam af. Je krijgt prikken in je rug, en ik kreeg ze ook in mijn buik. Je krijg een kastje in je borst, waarmee ze je bloed spoelen (als je leukemie hebt) en dan moeten ze elke keer met een naald in je buik prikken. Van de chemo ging ik ook heel erg overgeven, je zult veel koorts krijgen, en zodra je bloed overgeeft moet je naar de eerste hulp. Maar je dokter zal je dit ook allemaal uitleggen.

Sorry als ik het alleen maar erger laat klinken, maar door de kanker heb ik geleerd dat je het beter ronduit kunt zeggen, het zal dan wellicht harder aankomen, maar er is niets erger dan mensen die erom heen draaien en je moet genieten van alles terwijl het nog kan.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, en als je ooit persoonlijk ofzo wilt praten dan geef maar een gil. Er is niets erger dan alleen zijn terwijl je dood gaat. (want face it, op dit moment doe je dat, ze gaan heel snel dingen doen zodat je niet meer dood gaat, maar op dit moment gebeurt het wel, en daarom zullen mensen met een andere blik naar je kijken en je anders behandelen)

Liefs.

Oh, en ik weet, dat ik nu als een verbitterd narig iemand klink die je met de neus op de feiten wil drukken, maar dat ben ik niet. Ik ben een heel vrolijk meisje dat altijd lacht om maar niets te hoeven voelen. En daarvoor wil ik je waarschuwen, word niet zoals mij, want dan voel je je nog slechter.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2011, 14:28
x-justagirl-x
x-justagirl-x is offline
Hey, heel veel sterkte toegewenst!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2011, 14:28
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Oh, en ik weet, dat ik nu als een verbitterd narig iemand klink die je met de neus op de feiten wil drukken, maar dat ben ik niet.
Zo klinkt je niet. Jij spreekt uit ervaring en ik denk dat je advies heel veel waard is voor iemand die in zo'n moeilijke situatie zit. En ik denk ook dat je op deze manier helpt, want altijd die lach terwijl de situatie er helemaal niet zo rooskleurig uitziet kan heel deprimerend werken voor mensen. Een lach moet iets goeds betekenen, anders weet je nooit waar je aan toe bent.

OT: ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, maar er zijn wel heel veel groeperingen van mensen die elkaar steun bieden en ervaringen delen. Kanjers van vrouwen is zo'n groep in België, maar ik ben bang dat ik er niet veel ken. Je artsen kunnen je vast beter op de hoogte brengen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 02-02-2011, 00:57
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Als jij (of familie) er behoefte aan zou hebben bestaan er trouwens ook Inloophuizen, waar je in contact kan komen met lotgenoten om te praten of ervaringen uit te wisselen. Ze hebben soms ook avonden waar artsen of andere deskundigen komen praten over verschillende dingen, bijv. welke vragen je het beste kunt stellen aan een arts, ontwikkelingen in behandelingen, aspecten van aandoeningen of behandelingen waar men in de eerste instantie niet zo bij stilstaat maar later vragen bij heeft, etc.

Vaak hebben ze ook workshops die niet direct met kanker te maken hebben, zoals yoga of keramiek.
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 03-02-2011, 20:33
Vluggertje
Vluggertje is offline
Hey,

Komende maandag start ik met de eerste chemo, ik krijg zaterdag een PaC in mijn borst waardoor ze regelmatig medicijnen en andere vloeistoffen direct in mijn bloed kunnen brengen als dat nodig is. heb van m'n vrienden een heleboel boeken gekregen zodat ik na de chemo genoeg te doen heb....
Met citaat reageren
Oud 03-02-2011, 21:25
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Dat je direct al een PaC krijgt is fijn, dat maakt het aansluiten van een infuus echt een stuk makkelijker!
weet je toevallig ook of je een heel erg braak-opwekkende (ofwel emetogene zoals het zo mooi heet) kuur krijgt? Daar zit nl nogal wat verschil in.
Oh bijna vergeten: succes met je kuur maandag, en zorg dat je dit weekend nog even lekker uit eten gaat ofzo, nu het eten nog smaakt
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 20:15
Vluggertje
Vluggertje is offline
@ Pluis: ik krijg inderdaad een braak-opwekkende kuur, dus ben al de hele week beroerd, hoop dat ik me snel weer wat beter ga voelen, want als het zo doorgaat wordt ik gek.

Ben maandag gestart met de kuur en eigenlijk al heel snel behoorlijk misselijk geworden, wist niet dat het zo verschrikkelijk kon voelen. zometeen als ik klaar ben met dit berichtje heb ik waarschijnlijk nergens energie meer voor, want sinds maandag is mijn energiepeil behoorlijk gezakt in vergelijking met normale dagen.

Komende week een rustweek en dan de volgende kuur en hopen dat het effect heeft. krijg 2 kuren en dan een scan om te kijken of er al verandering te zien is....

als er iemand is die tips heeft voor iets leuks dat niet al te veel energie vergt dan zijn ze van harte welkom!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 20:35
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
films, stapels tijdschriften waar je hersenloos doorheen kunt bladeren, breien (als je dat boeiend vindt ),
andere creatieve dingen waar je maar zin in mocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 21:05
Vluggertje
Vluggertje is offline
@ Pluis thanks!! breien is niet helemaal mijn ding, maar kan het altijd proberen toch
Ik heb van m'n vrienden heel veel boeken gekregen om te lezen, maar daar kan ik me heel slecht op concentreren, geen idee aar dat door komt... lig het grootste deel van de dag een beetje tv te kijken of te slapen
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 21:11
Verwijderd
Citaat:
@ Pluis thanks!! breien is niet helemaal mijn ding, maar kan het altijd proberen toch
Ik heb van m'n vrienden heel veel boeken gekregen om te lezen, maar daar kan ik me heel slecht op concentreren, geen idee aar dat door komt... lig het grootste deel van de dag een beetje tv te kijken of te slapen
Misschien zijn Donald Ducks oid fijn? Daar hoef je niet echt bij na te denken, maar ze zijn toch vermakelijk. Tv kijken is natuurlijk ook heel fijn, misschien kan je dvd's kijken ofzo? Vrienden kunnen je vast ook wel verschillende dvd's brengen oid
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 21:12
Vluggertje
Vluggertje is offline
donald ducks kan ik nog wel even proberen, is niet moeilijk qua concentratie en ik heb toch iets te doen!

Andere tips zijn van harte welkom!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2011, 22:37
surimeid
Avatar van surimeid
surimeid is offline
sterkte!

er moeten toch nog wel behandelingen zijn waarmee je geholpen kunt worden?Heel veel succes en hoop dat je snel beter word!
__________________
You're everything I thought you never where and nothing like I thought you could have been.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 00:44
Takkie89
Avatar van Takkie89
Takkie89 is offline
Ik wil je sowieso nog een keer sterkte wensen.

Zijn luisterboeken misschien iets? Die kun je dan aanhoren, dus hoef je je niet in te spannen om het zelf te lezen. Ik zal er verder nog eens over denken, maar er schiet me niet zo iets naar binnen.
__________________
Speel zonneschijn, ook als het regent!
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 10:49
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Luisterboeken zijn denk ik wel een goede tips (het niet kunnen concentreren op boeken herken ik wel, heb geen chemo's of andere kankerbehandelingen mee gemaakt, maar ben wel een tijd ernstig ziek geweest). Makkelijk volgbare films, iets creatiefs inderdaad (ik tekende nooit, maar toen ik in het ziekenhuis lag ging ik opeens tekenen...), ik weet niet of je van natuur of dierenfilms houdt? Dat is misschien ook een optie. Misschien heb je nog foto's van een vakantie oid waar je nog niets mee gedaan hebt en kun je een fotoboek maken?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 11:56
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Een netbookje of een tablet aanschaffen, zodat je lekker op de bank of in bed kunt internetten en zo nog een beetje contact kunt onderhouden? Daar kun je ook eventueel muziek op luisteren en films mee kijken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 11-02-2011, 12:22
Vluggertje
Vluggertje is offline
Mijn ouders hebben een laptop voor me aangeschaft dus ik kan muziek luisteren en een beetje op Hyves. Ook vind ik tekenen erg leuk en met behulp van de laptop kan ik dan tekeningen uploaden en verder photoshoppen vandag laatste dag van de eerste kuur, hopen dat het snel een beetje beter gaat. Volgende week rustweek en daarna weer een week kuur
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 00:47
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
meid toch, heel veel sterkte!!

Hou je ons op de hoogte?
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Met citaat reageren
Oud 13-02-2011, 20:44
Vluggertje
Vluggertje is offline
Hey allemaal,

gistermiddag naar huis gegaan om bij te komen van mijn eerste kuurweek.
Ik wist niet dat mijn bed zo lekker sliep, zo vertrouwd.
Deze week geen kuur,en dan volgende week weer kuur, dan een scan om te kijken of er al verschil te zien is.

Ik heb naar tips van iemand een aantal luisterboeken laten aanschaffen en ben begonnen met tekenen, het is lekker om een luisterboek te pakken, want ik hoef me nergens echt op te concentreren en heb toch wat te doen.
het tekenen is vooral leuk omdat ik dan mijn tekeningen thuis laat inscannen en op een stick laat zetten zodat ik er in het ziekenhuis tijdens een kuur kan gaan photoshoppen

als iemand nog andere tips heeft voor dingen die niet al te veel concentratie vergen heeft zijn ze nog steeds welkom.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2011, 18:51
Vluggertje
Vluggertje is offline
Ik wist niet dat je ongemerkt zo moe kan zijn. heb de afgelopen dagen meer geslapen dan dat ik verwacht had
Met citaat reageren
Oud 20-02-2011, 19:42
always-midnight
Avatar van always-midnight
always-midnight is offline
Heel veel sterkte en beterschap gewenst!
__________________
Love is not a victory march. It's a cold and it's a broken hallelujah.
(Leonard Cohen - Hallelujah)
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 15:46
Nicky1983
Nicky1983 is offline
Heel veel sterkte Vluggertje!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2011, 19:45
Vluggertje
Vluggertje is offline
Vandaag begonnen met de tweede chemokuur, hopen maar dat deze week sneller gaat dan m'n eerste week!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2011, 13:15
Verwijderd
Heel veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 15:48
Vluggertje
Vluggertje is offline
2e kuurweek bijna voorbij, m'n arts besloot maandag om sondevoeding te gaan gebruiken om me tijdens de kuur toch genoeg voedingsstoffen binnen te laten krijgen, zodat ik niet ineen keer teveel gewicht kwijt raak. kan wel gewoon drinken, maar eten hoef ik niet eens te proberen dat gaat alleen al mis als ik het ruik... lig gelukkig op een eigen kamer en hoef dus niet weg te vluchten voor etensluchtjes van anderen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 19:55
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Ik wens je heel erg veel sterkte met je behandeling!
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:01
Vluggertje
Vluggertje is offline
Morgen mri om te kijken of de chemo al effect heeft op de tumoren in m'n rug... hoop van wel.
nog steeds aan de sondevoeding, want vast voedsel hou ik niet binnen en over een glas drinken doe ik de laatste tijd per glas 2 uur......
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Spannend Krijg je dan gelijk ook een (voorlopige) uitslag of moet je daar weer een tijdje op wachten?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-02-2011, 20:47
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Wordt je chemokuur nog gecombineerd met een operatie of bestraling of blijft het voorlopig bij de kuren? Of heeft je oncoloog het daar nog niet met je over gehad?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 25-02-2006 23:17
Software & Hardware [O/S] Broncode Windows uitgelekt via internet?
Gatara
28 13-02-2004 19:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De ongefundeerde afkeer naar George W. Bush en de Amerikanen.
the atmosfere
154 17-08-2003 16:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.