Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2000, 19:41
Musliston
Musliston is offline
Wie is je favoriete klassieke schrijver en waarom? Voor mij is Ovidius het leukst, misschien ook het meest toegankelijk wat betreft de inhoud van zijn verhalen. Maar verder vond ik Cicero ook erg interessant, wat zijn filosofie betreft. Caesar vond ik het minst leuk; een erg zakelijke stijl en ik houd niet zo van oorlogsverwikkelingen.
O ja, Suetonius vond ik ook leuk om te doen. Dat ging over Caesars dood en naar zijn verhaal zijn in de hedendaagse literatuur soms nog verwijzingen. (beetje kromme zin)
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2000, 11:12
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Mij spreekt Suetonius het meest aan. De meeste verhalen zijn erg lachwekkend, als hij het over de fratsen van de romeinse keizers heeft. Ja, hij kon vrijuit spreken nu ze toch allemaal dood waren, dus nu kom je de dingen te weten die eigenlijk niet naar buiten mochten komen. Bij Caesar is het juist omgekeerd. Zijn "Comentarii de bello Gallico"is pure propaganda, en heeft zowat geen historische waarde. Het vertalen was ook behoorlijk Boring. Ik krijg trouwens maandag een schoolonderzoek over boek IV, nou, fijn, dat wordt ook weer in mijn kop stampen...........................( waarom, nu het net zo'n lekker weer is??????)
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2000, 16:19
Musliston
Musliston is offline
??? Krijg jij nu al schoolonderzoeken? Je zit kennelijk in de vijfde? Maar jullie hebben Caesar toch als eindexamenonderwerp? Dan mag de school Caesar toch niet in de schoolonderzoeken verwerken?
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 17-06-2000, 16:25
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Verkeerd geraden. Ik zit in de 4e
Dat is nu eenmaal zo in de tweede fase, ik studeer me rot voor al die vakken in de schoolexamen/onderzoek periode terwijl ik de rest van het jaar niets te doen heb.
Maar caesar behandelen we niet als eindexamen literatuur, ik denk dat je iemand anders voor je hebt. Maar goed, ik ga meer weer verder aan mijn praktische opdracht Latijn, die moet ook maandag af.
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2000, 22:09
***
*** is offline
Ik zit ook in de vierde en heb ook veel praktische opdrachten en tentamens(zelfs 1 op m'n laatste schooldag), maar voor Latijn krijgen we ze volgend jaar pas voor het eerst!
En volgens mij krijgen we trouwens Ovidius op het examen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2000, 23:06
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik denk dat je met mij in de war bent Musliston: ik zit nu in de vijfde en ik heb Caesar als eindexamen onderwerp.

Nu zal ik even nadenken over mijn favoriete schrijver.
Dit heb ik gelezen:
Latijn: Ovidius (metamorphosen), Martialis, Tacitus(annales, Germania), Catullus, Phaedrus.
Grieks: Euripides (Medea), Homerus (Odyssee), bijbel, Aesopus.

Ik vind bij Latijn Ovidius tot nu toe het leukst. Het is goed te lezen en het was een leuk verhaal (Pyramus et Thisbe). Bij Grieks vind ik Homerus ontzettend leuk. Ik vind de Ilias en vooral de Odyssee prachtige boeken. Vandaag heb ik een heel mooie stripverhaal uitgave gekregen voor mijn verjaardag. Heel erg leuk.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2000, 17:51
Musliston
Musliston is offline
Onbekende, ik was niet met jou in de war, ik dacht alleen dat Optima in de vijfde zat! Want sommige scholen hebben aan het eind van de vijfde klas al schoolonderzoeken.
Weer Ovidius als eindexamenonderwerp, in 2002???? Wat flauw van het Cito.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 20-06-2000, 21:36
***
*** is offline
Citaat:
Musliston schreef:
Weer Ovidius als eindexamenonderwerp, in 2002???? Wat flauw van het Cito.
Het kan ook zijn dat ik gewoon in de war ben en dat we Ovidius volgend jaar met de tentamens krijgen. Dat zal dan wel...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2000, 13:58
Kathryn
Kathryn is offline
Ovidius vind ik best goed, maar Cicero was mijn examenonderwerp en als je er meer van weet, wordt het een stuk interessanter en makkelijker, dus Cicero dan maar
Met citaat reageren
Oud 21-06-2000, 20:04
cassie
cassie is offline
Seneca is goed wat betreft zijn filosofie. Van Cicero heb ik alleen redevoeringen over Catalina gelezen. Best te verteren. Verder vond ik van Plinius de vertelling over de vulkaanuitbarsting heel erg goed.

Ik heb ook Ovidius (methamorfosen) gelezen en Sallustius (geschiedschrijving over Catalina). Catalina was mijn examenonderwerp to be in de vijfde klas. Sallustius was wel moeilijk om te lezen, terwijl Seneca en Plinius makkelijk waren.

__________________
my love is your love
Met citaat reageren
Oud 22-06-2000, 06:52
Gera
Gera is offline
Met stip Ovidius....deze notoire luiwammes heeft zelfs stukken vertaald die niet opgegeven waren, simpelweg omdat ze de verhalen zo mooi vond....

Cicero was m'n eindexamenonderwerp....mja...ook wel leuk...vanwege de filosofie...ook wel lekker Latijn...

Horatius heeft enkele prachtige gedichten geschreven, alleen vond ik ze wel gruwelijk moeilijk te vertalen. Zijn collega Catullus daarentegen kan alleen maar kwelen over zijn geliefde Lesbia....aargh, die was echt vreselijk....

Ben ik nog iemand vergeten? Livius....naja, stomme Sabijnse maagdenroof....Romulus en Remus....dat had ik allemaal al eens eerder gehoord....toch schreef de man wel goed....plaatste af en toe tenminste een kritische noot.

In de vierde heb ik Ceasar een keer als proefvertaling (=toets) gehad. Ik kan het volledig met Optima eens zijn....bah wat een zeveraar was die vent zeg....
Met citaat reageren
Oud 22-06-2000, 11:21
Musliston
Musliston is offline
Ik heb ooit gehoord dat scholieren Seneca en Cicero het verschrikkelijkst vinden en Ovidius en Vergilius (de laatste weet ik niet zeker)de 'coolste'.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 24-06-2000, 12:32
baphomet
baphomet is offline

jammer dat jullie het voorwoord van cicero niet hebben gelezen dan had je gezien dat het niet geschikt is voor jeugdige lezers.

De discussie hier doet me denken aan een voorval dat Vontaire eens meemaakte. Een moeder vertelde vol trots dat haar zestienjarige zoon al zijn boeken had gelezen waarop Voltaire het volstrekt onverwachte antwoord gaf, "Het was gezonder voor hem geweest als hij die tijd gewoon buiten gespeeld had."
Met citaat reageren
Oud 24-06-2000, 19:37
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
baphomet schreef:

De discussie hier doet me denken aan een voorval dat Vontaire eens meemaakte. Een moeder vertelde vol trots dat haar zestienjarige zoon al zijn boeken had gelezen waarop Voltaire het volstrekt onverwachte antwoord gaf, "Het was gezonder voor hem geweest als hij die tijd gewoon buiten gespeeld had."
Haha, erg grappig!!!! Welk een zelfspot!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 25-06-2000, 09:45
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
Ik ben nu bezig in de Ars amatoria van Ovidius, dat is pas lachen !!! ik zal ff een stukje citeren waar ik erg om moest lachen:

Het Forum

zelfs de fora ( wie zal me geloven?) zijn geschikt voor liefde: op een rumoerig forum is al vak een hart ontvlamd.
Waar Appias bij Venus'tempel, die geheel van marmer is, de lucht doorklieft met water, dat ze spuit uit haar fontein, wordt vaak een rechtsgeleerde door Amors handen vastgegrepen: wie steeds werkt voor anderen, let meestal niet goed op zichzelf.
Daar staat de advocaat vaak te zoeken naar zijn woorden: het is een nieuwe zaak- zijn eigen- die hij nu bepleiten moet.
Vanuit haar nabije tempel lacht Venus om deze vent: eerst had hij het voor het zeggen, nu is hij haar cliënt.

[Dit bericht is aangepast door Optima (25 juni 2000).]
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 26-06-2000, 02:03
Gera
Gera is offline
Dank je!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2000, 10:54
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Gera schreef:
Dank je!
Wie bedank je waarvoor?
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 27-06-2000, 16:53
Gera
Gera is offline
Optima voor haar stukkie Ovidius....
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-07-2000, 14:42
Musliston
Musliston is offline
refresh
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 07-07-2000, 14:43
Musliston
Musliston is offline
refresh, je mag ook best Griekse schrijvers noemen hoor!
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 07-07-2000, 19:08
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
een griekse schrijver.....eens even denken, Homerus schrijft ook wel mooi, de odysee heb ik gedeeltelijk gelezen, maar erg dramatisch, en dat bracht een deprimerende indruk over, dus ben ik er snel mee gestopt. Wie hebben we verder nog...... oh ja Vergilius ( is die grieks????) Met de Aeneis, en de trojaanse oorlog, De eerste vond ik toch mooier, maar van alles van het hele scheppingsgebeuren van Italia is Livius met Ab urbe condita een van de mooiste.

------------------
Eenmaal gelijk aan de man wordt de vrouw zijn meerdere
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 07-07-2000, 20:44
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Optima schreef:
Vergilius ( is die grieks????)

Vergilius is niet Grieks.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2000, 20:56
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
tja, twijfelgeval, maar nu weet ik het weer.De romeinen wilde ook graag van het Trojaanse volk afstammen, dus bedacht Vergilius deze epos over de held Aeneas ( correct me if I'm wrong)

------------------
Eenmaal gelijk aan de man wordt de vrouw zijn meerdere
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2000, 23:37
Musliston
Musliston is offline
Afgelopen jaar was er een tournee van een man en een ensemble, de man droeg gedeelten van Aeneis voor, en werd begeleid door het ensemble dat muziek van Purcell speelde. Best leuk was dat.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 24-07-2000, 16:45
Musliston
Musliston is offline
O ja, Plato is ook erg geweldig. Ik ben nu vanuit de VS aan het schrijven, waar ik o.a. Plato en Griekse tragedies aan het lezen ben. Leuk om te zien hoe Socrates zijn tegenstander van de baan veegt.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2000, 20:08
Musliston
Musliston is offline
Om dezelfde reden als bij de andere twee die ik opgefrist heb, probeer ik mensen hierop te laten reageren!

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 19-11-2000, 18:41
barbie_x
barbie_x is offline
is annie M.G. Schmidt oud genoeg?
__________________
enjoint yourself
Met citaat reageren
Oud 20-11-2000, 15:41
Hannibal
Hannibal is offline
Schrijver, emm, even denken, ja ik kan nog nit echt afgaan op de teksten maar alleen op de onderwerpen, dus dan wint Plato. Maar verder Herodotus en Homerus denk ik.

------------------
When you speak from the heart, you rule. When you speak from the mind, you destroy.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wie is jullie favoriete en minst favoriete klassieke schrijver?
Verwijderd
29 03-02-2004 15:47
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.