Oud 26-11-2000, 09:43
Alexander
Alexander is offline
Ik zal zelf direct antwoord geven op deze vraag: onzin.
Maar heel veel mensen denken dat pas als je gymnasium hebt gedaan, je iets weet van de klassieke mythen en sagen, of de klassieke filosofie. Ik weet niet hoe ze aan het idee komen, maar dat is toch gewoon pure onzin ?
Ik doe atheneum, maar ik interesseer me enorm voor de oude verhalen. Ik heb een boekje dat ik lees, over de Griekse mythen en sagen, en nu ben ik bezig in de Ilias en de Odyssee, van Homerus. Dat vind ik allemaal interessant, omdat het grootste deel van de moderne literatuur (denk maar aan Harry Mulisch) op die verhalen gebaseerd is.

Maar men schint dit niet te willen snappen. Helaas, weer een soort van vooroordelen.
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2000, 14:01
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik ben het helemaal met je eens. Het is inderdaad een vooroordeel.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 26-11-2000, 15:08
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Dat lijkt me inderdaad ook onzin. Er zijn genoeg mensen die niet op het gymnasium zitten maar wel grote interesse voor de klassieken hebben.
En andersom zijn er ook mensen die wel op het gymnasium zitten en er geen interesse voor hebben.
De mythen en sagen zijn ook prachtige verhalen als je verder geen/weinig kennis hebt van de klassieken.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2000, 19:37
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
IDEM DITO ( wat klinkt dit banaal zeg..al die jaren van achterbuurttaal heeft het....excuzez-les mots...verneukt)

Het gaat om je instelling. Als je geinteresserd bent in lezen, merk je bij ene heleboel boeken dat er terug wordt verwezen naar de klassieken, dus op een gegeven moment moet je er gewoon tegenaan lopen. Maar ik ken ook mensen uit mijn klas die nog nooit van Oedipous, Odysseus of Aeneas gehoord hebben....jammer..maar de trieste waarheid

------------------
~- Why choose to be a GOD, if you can be perfect?-~
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 27-11-2000, 20:41
Hannibal
Hannibal is offline
Niks is natuurlijk onzin, maar ik denk toch dat wij omdat we 6 keer per week over alle verhalen en schrijvers te horen krijgen toch een soort van voorsprong hebben. Oedipus is voor ons vanzelfsprekend geworden en Caesar een begrip. Maar voor zover er een vooroordeel over bestaat is dat natuurlijk ongegrond.

------------------
When you speak from the heart, you rule. When you speak from the mind, you destroy.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2000, 22:53
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Niks is natuurlijk onzin
He, wat ik zei noemde jij vaak onzin!

maar ik denk toch dat wij omdat we 6 keer per week over alle verhalen en schrijvers te horen krijgen toch een soort van voorsprong hebben. Oedipus is voor ons vanzelfsprekend geworden en Caesar een begrip. Maar voor zover er een vooroordeel over bestaat is dat natuurlijk ongegrond.
[/QUOTE]

Ja, bestaat dat vooroordeel wel? Nou ja...misschien bij mij een beetje, ik kom eigenlijk maar weinig 'atheneïsten' tegen die geïnteresseerd zijn in de klassieke mythen. Maar die zullen er uiteraard zijn, maar volgens mij zijn ze niet met heel veel. Dus misschien is dat vooroordeel wel helemaal niet zo ongegrond. Of kennen jullie wel veel niet-gymnasiasten die wel erg geïnteresseerd zijn in de klassieken?

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 28-11-2000, 08:28
Alexander
Alexander is offline
je zult misschien wel gelijk hebben Antoin, en Hannibal ook. Het lijkt me wel logisch dat de mensen op 't gymnasium een voorsprong hebben, want het wordt bij jullie er zowat ingestampt
Ik ken iig 1 atheneïst (het loopt niet over, okee) die er enorm in geïnteresseerd is. IK dus ook, ik vind het prachtig om te lezen over Oedipus, Io, Herakles (om de Griekse schrijfwijze maar aan te houden ), enzovoorts.
Dus misschien hebben jullie wel gelijk.. Je gaat ook eerder advies vragen over welke houtsoort je moet gebruiken voor je stoel bij een meubelmaker dan bij een stoffeerder.

Hm... dit kan nog interessant worden
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2000, 21:21
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Er zullen vast ook wel niet-gymnasiasten zijn die zich voor de klassieke mythen enz. interesseren, net zo goed als dat er genoeg gymnasiasten zijn die zich absoluut niet in die dingen geinteresseerd zijn.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 30-11-2000, 17:37
maf fluitketeltje
maf fluitketeltje is offline
eR is alleen 1 groot verschil. Toen ik van Havo naar Gymnasium werd overgeplaatst dacht ik dat we ook veel over de mythen ed zouden krijgen maar dat valt ontzettend tegen. De stukjes die he vertaald zijn vaak van die verhalen maar doordat je het in delen doet, en soms ook niet is het nog geen mooi verhaal. Toch vind ik de verhalen mooi maar het verschil is dat mensen op het gymn. ze ook in die taal moeten lezen en da's minder.

------------------
Als jij mijn tekening niet mooi vindt, vind ik die van jou ook niet mooi!
__________________
*Doe lief*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.