Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2000, 11:27
leshe
leshe is offline
Behalve natuurlijk hersentraining, culturele achtergrond en inzicht in andere talen.
Thanks,

Les
__________________
"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2000, 16:50
Artemis-oud
Artemis-oud is offline
Latijn heeft buiten de punten die jij noemde eigenlijk niet zo veel nut. Je kan het doen omdat je het gewoon leuk vind, je je ervoor interesseert of zo.
Ik doe het zelf omdat ik door latijn veel meer woordkennis krijg en bovendien heb ik geen zin om het naar 4/5 jaar intensief leren te laten vallen. Dan doe ik dat laatste jaar er ook maar bij.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2000, 19:51
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ik doe Latijn omdat ik het leuk vind, Grieks trouwens ook. Heel veel woorden kun je gebruiken voor Engels en Frans, en je kent de naamvallen al, terwijl de athaneuten in mijn klas nu nog eens naamvallen moet gaan leren (in de vierde!) voor Duits.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 04-11-2000, 19:56
mif
mif is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Ik doe Latijn omdat ik het leuk vind, Grieks trouwens ook. Heel veel woorden kun je gebruiken voor Engels en Frans, en je kent de naamvallen al, terwijl de athaneuten in mijn klas nu nog eens naamvallen moet gaan leren (in de vierde!) voor Duits.
in de vierde pas??? Wij kregen ze ook eerst bij latijn, maar meteen een week later ook bij duits. Ik gebruik Latijn vooral als ik andere talen leer. Een ander nut van latijn kan ik zo niet bedenken. Algemene ontwikkeling misschien?


------------------
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
__________________
'You have to have respect for someone who can spell February, even if he spells it wrong.' -Rabbit
Met citaat reageren
Oud 04-11-2000, 20:20
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ja heel raar, wij hadden het volgens mij ook al gehad, maar de athaneuten kende het nog niet, de genitivus. Ik denk dat je Latijn en Grieks gewoon doet omdat je er interesse voor hebt, en omdat je zo goed kunt leren dat je er twee talen bij kunt doen, het klinkt misschien heel arrogant, maar zo bedoel ik het niet.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 04-11-2000, 20:40
Tygertjuh
Tygertjuh is offline
Ik heb er dus helemaal geen intresse in, maar ja. Latijn is de eerste 3 jaar vast vak, en Grieks vanaf de 2e tot het eind van de 3e. En daarna mag ik kiezen waarmee ik verder ga. En ik wou dat er nog 1 was.
Grieks is gewoon helemaal nutteloos, je kan er echt helemaal geen barst mee, geen mens die het spreekt. Ik kan in Griekenland niet eens de weg vinden, ik kan alleen voorlezen wat er op de borden staan. En dan kan ik alsnog niet begrijpen wàt er staat!
Maar Latijn kan best wel handig zijn, sommige woorden herken je gewoon heel erg duidelijk (capere - to capture = gevangen nemen). Kan soms wat helpen.

------------------
Everything happens for a reason, only the reason can be difficult to understand. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten!
__________________
Everything happens for a reason, only the reason can be difficult to understand. Ik ben helemaal niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2000, 22:12
Musliston
Musliston is offline
Er zijn naast die dingen die leshe heeft opgenoemd (ik zou het resp. stimulering van het analytisch vermogen, vergroting van de culturele kennis en inderdaad inzicht in moderne talen noemen), ook andere, maar die drie zijn inderdaad de voornaamste. Dat is toch hartstikke belangrijk? Latijn is dus wel heel zinvol, net zoals Grieks dat is. Het zijn niet een paar vreemde woordjes in het Nederlands of een andere vreemde taal die je via klassieke etymologie kunt herleiden. Je komt ze continu tegen.

Tja, verder staat het uiteraard leuk op je diploma, een gymnasiumdiploma geeft eenmaal iets meer aanzien.

En Latijn is ook wel nuttig als je klassieke talen (misschien wel de mooiste studie) of theologie wil studeren.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 04-11-2000, 22:15
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ik vond Latijn ook leuker dan Grieks, maar nu vind ik Grieks leuker maar Latijn makkelijker. Je hebt uiteindelijk aan allebei niks, tenzij je klassieke talen gaat studeren, wat mij op dit moment erg leuk lijkt.
Ik heb trouwens Latijn en Grieks allebei pas vanaf de tweede gehad, wij hadden geen gym-brugklas, en het is verplicht tot het einde van de derde, tenzij je overstapt naar het atheneum.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 05-11-2000, 09:07
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Ik doe Latijn omdat ik het leuk vind, Grieks trouwens ook. Heel veel woorden kun je gebruiken voor Engels en Frans, en je kent de naamvallen al, terwijl de athaneuten in mijn klas nu nog eens naamvallen moet gaan leren (in de vierde!) voor Duits.
Dan pas ? Zelf doe ik ook atheneum, en we kregen het al in de tweede... Nominativ, Genitiv, Dativ, Accussativ. Toen nog een keer in de derde, en in de vierde (dit jaar dus ) moesten we het gewoon kennen...

Vreemd atheneum heeft jouw school...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2000, 09:43
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
leshe schreef:
Behalve natuurlijk hersentraining, culturele achtergrond en inzicht in andere talen.
Thanks,

Les
Ik denk inderdaad dat dit het belangrijkste is. Ik vraag me soms wel af of het wel zo nuttig is. Ik moest ook ook het nut van latijn en Grieks beargumenteren op mijn engels mondeling. Ik kon weinig verzinnen.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2000, 10:51
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Alexander schreef:
Dan pas ? Zelf doe ik ook atheneum, en we kregen het al in de tweede... Nominativ, Genitiv, Dativ, Accussativ. Toen nog een keer in de derde, en in de vierde (dit jaar dus ) moesten we het gewoon kennen...

Vreemd atheneum heeft jouw school...
Ik vond het ook best wel vreemd, maar we hebben ook best een groot leraren tekort, misschien heeft het daar aan gelegen, maar het was dus wel handig dat wij alles met Latijn en Grieks kregen...

__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 05-11-2000, 15:14
minerva
minerva is offline
door onze leraar latijn hebben de lessen latijn extra nut:je kan slaap inhalen

[Dit bericht is aangepast door minerva (05-11-2000).]
__________________
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.~ groetjes aan iedereen!
Met citaat reageren
Oud 05-11-2000, 16:43
leshe
leshe is offline
Bedankt! Nu nog origineel uitwerken... Ah well. Fantasie gebruiken.

les
__________________
"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."
Met citaat reageren
Oud 06-11-2000, 08:18
Alexander
Alexander is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Ik vond het ook best wel vreemd, maar we hebben ook best een groot leraren tekort, misschien heeft het daar aan gelegen, maar het was dus wel handig dat wij alles met Latijn en Grieks kregen...

Ik denk dat het voornamelijk daardoor komt. In ieder geval is het volgens mij normaal dat alle atheneumleerlingen al in de tweede de naamvallen hebben gehad..

Wisten jullie trouwens dat het omgekeerd ook heel makkelijk is ? Ik heb een boekje met een cursus Latijn, en de meeste naamvallen ken ik al . Omdat ik ze al bij Duits heb gehad

Voor het eerst dat dat vak zijn nut bewijst...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2000, 17:48
Verwijderd
Wij hebben ook gewoon naamvallen in de tweede gehad.. Grieks ook trouwens. Heb Grieks dit jaar laten vallen, dus ik ben daar alles al van vergeten. Maar om even terug te komen op die naamvallen, die ken ik nog steeds niet.. Maareh het nut van Latijn, getting attention of a lot of chicks.. het werkt voor mij
Met citaat reageren
Oud 08-11-2000, 14:55
serus
serus is offline
latijn heeft ni veel voordelen alleen dat da misschien mooi staat als ge later ergens gaat solliciteren en het is wel waar dat het beter is voor andere talen maar zonder andere talen zo ik vele woorden van het latijn ni kennen
en di mensen die zeggen dat ze in het tweede jaar latijn de naamvallen kregen ik kreeg die al in het eerste en ik zit ook op een atheneum
erg he
__________________
kim
Met citaat reageren
Oud 08-11-2000, 16:45
Hannibal
Hannibal is offline
Citaat:
Phreshness schreef:
Wij hebben ook gewoon naamvallen in de tweede gehad.. Grieks ook trouwens. Heb Grieks dit jaar laten vallen, dus ik ben daar alles al van vergeten. Maar om even terug te komen op die naamvallen, die ken ik nog steeds niet.. Maareh het nut van Latijn, getting attention of a lot of chicks.. het werkt voor mij
Zeker, en met Grieks erbij helemaal.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2000, 19:48
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Zeker, en met Grieks erbij helemaal.
Wat een onzin!!!
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-11-2000, 16:53
Hannibal
Hannibal is offline
Hahaha
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2000, 18:15
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Phreshness schreef:
Maareh het nut van Latijn, getting attention of a lot of chicks.. het werkt voor mij
Daarom doe je dus Latijn, weten we dat ook weer.

__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 16-11-2000, 20:18
Guuske
Guuske is offline
Ik doe Latijn NU alleen nog maar omdat ik het al 4 jaar doe en omdat ik een Gymnasium diploma wil, verder heeft het helemaal geen nut en veel van mijn vrienden verklaren mij voor gek dat ik het doe, maar we gaan wel met de Klasieke talen naar Trier, Kuelen en Barcelona, en Barcelona doenw e eidne dit jaar, wordt echt supergaaaaaafffff!!!!1
Met citaat reageren
Oud 17-11-2000, 20:34
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Guuske schreef:
Ik doe Latijn NU alleen nog maar omdat ik het al 4 jaar doe en omdat ik een Gymnasium diploma wil, verder heeft het helemaal geen nut en veel van mijn vrienden verklaren mij voor gek dat ik het doe, maar we gaan wel met de Klasieke talen naar Trier, Kuelen en Barcelona, en Barcelona doenw e eidne dit jaar, wordt echt supergaaaaaafffff!!!!1
Trier is echt super tof!!!!!!!!!!!!!

__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 14:24
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
Dat vraag ik mij ook al 3 jaar af...

__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 15:17
Marie-Louise
Marie-Louise is offline
Hoi,

Ik vind dat Latijn wel nut heeft. Je krijgt algemene ontwikkeling en je kunt veel afleiden. Alhoewel je ook wel vaak engelse woorden gebruikt om de latijnse woordjes te leren! En met Latijn doe je toffere dingen. Wij hebben dit jaar een uitwisseling met een school in Sicilie, en je mag alleen mee als je op het gym zit. Dus dat is wel handig.

Met citaat reageren
Oud 18-11-2000, 16:00
Verwijderd
Citaat:
J@SPER schreef:
Daarom doe je dus Latijn, weten we dat ook weer.


Hehe, je kent me toch...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2000, 07:24
kippekut
kippekut is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Ik doe Latijn omdat ik het leuk vind, Grieks trouwens ook. Heel veel woorden kun je gebruiken voor Engels en Frans, en je kent de naamvallen al, terwijl de athaneuten in mijn klas nu nog eens naamvallen moet gaan leren (in de vierde!) voor Duits.

klopt, latijn lijkt erg op frans en engels, is best grappig soms. Maar mensen die geen latijn doen, weten niet hoeveel latijn er gebruikt wordt in de media en alles
__________________
ikhouvanhem
Met citaat reageren
Oud 26-11-2000, 07:25
kippekut
kippekut is offline
als je medicijnen wil gaan studeren is latijn wel handig(potjes latijn). Alleen bestaat potjes latijn, uit latijn er grieks samen
__________________
ikhouvanhem
Met citaat reageren
Oud 28-11-2000, 19:29
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
+ analytisch denkvermogen;
+ logisch denkvermogen;
+ culturele kennis;
+ meer inzicht in de grammatica van andere talen;
+ meer inzicht in het vocabulair van andere talen.
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2000, 20:15
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Odicanes Naso schreef:
+ analytisch denkvermogen;
+ logisch denkvermogen;
+ culturele kennis;
+ meer inzicht in de grammatica van andere talen;
+ meer inzicht in het vocabulair van andere talen.
en, niet te vergeten: Het is erg interessant.
__________________
http://www.scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 28-11-2000, 20:23
Odicanes Naso
Odicanes Naso is offline
Citaat:
J@SPER schreef:
en, niet te vergeten: Het is erg interessant.
Uiteraard
__________________
Les anciens, monsieur, sont les anciens, et nous sommes les gens de maintenant - Molière.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2000, 13:25
Musliston
Musliston is offline
Bovendien staat het leuk op je diploma! En het is dan leuker om vriend van het gymnasium te zijn! Maar als je nooit gymnasium hebt gedaan kun je nog steeds vriend zijn hoor! Dus, Alexander!


------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Met citaat reageren
Oud 30-11-2000, 14:50
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Ik doe Latijn omdat ik het leuk vind, Grieks trouwens ook. Heel veel woorden kun je gebruiken voor Engels en Frans, en je kent de naamvallen al, terwijl de athaneuten in mijn klas nu nog eens naamvallen moet gaan leren (in de vierde!) voor Duits.
YAY!!! eindelijk iemand die mij begrijpt. grieks en latijn zijn gewoon léuk!

__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Moeten KCV, Latijn en Grieks eigenlijk ook invoerd in HAVO-niveau?
Verwijderd
84 01-08-2005 13:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Anti-spijbel campagne
Mingster
152 28-04-2005 09:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is het nut van latijn?
Leeuwtje
23 16-04-2005 15:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen het grote "ik heb spijt" topic
=zwart wit=
19 15-04-2005 16:03
De Kantine Geloof jij in het lot??
Joshua
53 25-05-2003 17:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:37.