Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2000, 00:28
Hannibal
Hannibal is offline
Ik ben nu net begonnen aan de 4e klas en merk nu al dat ik Grieks leuker en makkelijker vind dan Latijn, terwijl dit de afgelopen jaren zeker niet zo was.
Hoe komt het dat zoveel mensen afhaken op Grieks en doorgaan met Latijn?
(Ter illustratie, 27 mensen doen Latijn, en 8 Grieks, waarvan 3 allebei)
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Advertentie
Oud 07-10-2000, 09:38
Memphis Man
Memphis Man is offline
Omdat de meeste eenmaal vinden dat Grieks een vage taal is met uieuethaipodzeieuo en dat soort uitspraken.En Grieks wordt in de derde ook plots focking moeilijk!
__________________
Elvis Presley: Idool Billy Gilman: Sexsymbool :D
Oud 07-10-2000, 09:47
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Ik vraag me ook af waarom mensen toch liever latijn hebben. Ik vind eigenlijk allebei even leuk.
Ik kan trouwens niet echt zeggen dat ik Grieks makkelijker vind dan latijn. In het Grieks heb je zo ongelofelijk veel vormpjes van het werkwoord. Misschien schrikt dat mensen af en Grieks ziet er natuurlijk veel minder toegankelijk uit met het Griekse schrift.

In mijn klas hebben we 10 bij Latijn en 5 bij Grieks waarvan een allebei (ik dus).
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Oud 07-10-2000, 12:16
Memphis Man
Memphis Man is offline
Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van én Grieks en Latijn nemen?En is het nie erg moeilijk?
__________________
Elvis Presley: Idool Billy Gilman: Sexsymbool :D
Oud 07-10-2000, 13:39
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:
Wat zijn dan eigenlijk de voordelen van én Grieks en Latijn nemen?En is het nie erg moeilijk?
Ik dnek niet dat het zwaarder voor mij is latijn en Grieks te hebben. Als ik bijvoorbeeld natuurkunde in plaats van Grieks zou hebben, zou het veel zwaarder voor mij zijn. Ik denk dat dat per persoon verschillend is. Als je een beetje goed bent in talen, is het goed te doen.

__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Oud 07-10-2000, 22:46
Musliston
Musliston is offline
Voordelen:
1) Het staat leuk op je diploma
2) Je kunt klassieke talen studeren
3) Theologie kun je studeren
4) Twee klassieke talen hebben is minder dan
twee keer zoveel werk als een klassieke taal hebben, omdat er veel overeenkomsten
tussen Grieks en Latijn zijn (he, vijf
t's onder elkaar, nu zelfs vier!)
5) Als je de talen hebt, dan is dat handig voor moderne talen
6) Je begrijpt boeken van Mulisch beter,
die dikwijls refereert naar klassieke
thema's en Romeinse en Griekse schrijvers
citeert

Ik weet niets origineels...

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Oud 08-10-2000, 10:04
Sikamikanico
Avatar van Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Hannibal schreef:
Ik ben nu net begonnen aan de 4e klas en merk nu al dat ik Grieks leuker en makkelijker vind dan Latijn, terwijl dit de afgelopen jaren zeker niet zo was.
Hoe komt het dat zoveel mensen afhaken op Grieks en doorgaan met Latijn?
(Ter illustratie, 27 mensen doen Latijn, en 8 Grieks, waarvan 3 allebei)
Ha die Han! Ik ben een van die 8. Ik heb grieks gekozen omdat ik een nogal grote achterstand had bij latijn en grieks vond ik wel makkelijk.

__________________
http://www.scholieren.com
Oud 08-10-2000, 11:49
Witchy Unforgiven
Witchy Unforgiven is offline
Grieks heb ik nooit goed gekund, al die vage letters, ik heb 3 jaar les gehad in grieks, maar ik vond er echt niks aan. Latijn vond ik veel leuker (vind ik nog), maar ik vind het wel jammer dat ik ze niet meer allebei heb, die verhalen zijn zo leuk en helemaal als je ze zelf gaat vertalen.....
Maar ja, nu hebben we nog latijn...
en trouwens (kweenie wie het zei), met alleen latijn en een basis van 3 jaar grieks heb je gewoon een volwaardig gymnasium diploma
__________________
Je crois que Dieu ce sont les hommes, et qu'ils ne le savent pas.
Oud 08-10-2000, 17:25
puella
puella is offline
hoi
Ik ben ook net begonnen aan mijn vierde jaar en ik vind Grieks ook leuker en makkelijker dan Latijn! Doe jij ze ook alle twee?
Bij ons doen 11 mensen Grieks en 11 Latijn waarvan 3 allebei, dus bij ons is het wel eerlijk verdeeld.
Misschien kiezen ze eerder Latijn omdat het geen ander alfabet heeft zoals Grieks! Een beetje vage reden. Doei
Oud 08-10-2000, 17:29
puella
puella is offline
hoi
Ik ben ook net begonnen aan mijn vierde jaar en ik vind Grieks ook leuker en makkelijker dan Latijn! Doe jij ze ook alle twee?
Bij ons doen 11 mensen Grieks en 11 Latijn waarvan 3 allebei, dus bij ons is het wel eerlijk verdeeld.
Misschien kiezen ze eerder Latijn omdat het geen ander alfabet heeft zoals Grieks! Een beetje vage reden. Doei
Oud 08-10-2000, 18:18
Artemis-oud
Artemis-oud is offline
Ik weet niet prcies waarom meer mensen latijn kiezen. Ik heb het gekozen omdat ik het op dat moment een leukere taal vond dan het grieks, er zaten meer bekende woorden in die ik ook in het nederlands zag. Als ik nog een extra vak had kunnen kiezen, had ik grieks erbij genomen, maar mijn paket zat al redelijk vol. Soms heb ik er spijt van dat ik grieks heb laten vallen, vooral omdat ik latijn nu saai vind.
Oud 10-10-2000, 15:10
marijt
marijt is offline
Hey allemaal!

bij ons doen iets van 50 mensen Grieks en maar 14 Latijn. Ik ben een van die 14, maar ik vind Latijn nu wel veel makkelijker dan in de onderbouw...
Bij ons op school laat nu iedereen Grieks massaal vallen....
Oud 17-10-2000, 16:45
fraiser
fraiser is offline
Ik ben ook naar de vierde gegaan nu,en bij ons volgen er 13 Grieks-LAtijn.
Volgens mij schrikt Grieks vele mensen af omdat het ook een ander geschrift is,en de meeste denken dan van:"ooh dat is moeilijk,want het is niet het Arabisch schrift!!"
LAtijn dus niet dan.
Oud 17-10-2000, 19:12
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Gilliantje schreef:
Ik ben ook naar de vierde gegaan nu,en bij ons volgen er 13 Grieks-LAtijn.
Volgens mij schrikt Grieks vele mensen af omdat het ook een ander geschrift is,en de meeste denken dan van:"ooh dat is moeilijk,want het is niet het Arabisch schrift!!"
LAtijn dus niet dan.
Oh, Arabisch is kennelijk voor iedereen bekend? Niet bij mij hoor. Op de cijfers na dan. Ik wist ook niet dat Grieks een geschrift was.
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Oud 18-10-2000, 19:55
B*Lieve
B*Lieve is offline
raar
bij ons moet je als je grieks wil doen er ook Latijn bijnemen.daarom doe ik ook geen grieks meer:te veel werk en je mist andere vakken zoals chemie en fysica
__________________
If you don't like life, let life like you...
Oud 21-10-2000, 19:00
kristinq
kristinq is offline
bij grieks moet je eerst de tekens van de letters kennen en dan nog eens vertalingen bij Latijn zijn dit alleen maar vertalingen. Ikzelf doe Latijn maar vorig jaar hebben we ongeveer twee maanden Grieks gehad.
Oud 21-10-2000, 20:19
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Ik doe samen met twee anderen Latijn èn Grieks. Vorig jaar vond ik Latijn veel leuker, maar nu wordt Grieks steeds leuker, maar het is wel moeilijker, er is veel meer grammatica. Maar de cultuur van Grieks is wel een stuk leuker dan dat Latijn en de leraar ook.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Oud 21-10-2000, 21:11
Dolle Mina
Dolle Mina is offline
Fijn dat ik dit allemaal weet, nu ga ik sowieso denk ik grieks doen en niet latijn. Dat interesseert me ook meer, ik weet niet hoe het komt, latijn vind ik zo duf. De griekse cultuur vind ik ook mooier, meer godenverhalen en zo. en niet die irritante veldslagen en nederlagen, doodsaai!
xxx me
__________________
All Gods are one God and all Goddesses are one Goddess
Ads door Google
Oud 22-10-2000, 16:38
Musliston
Musliston is offline
!!! Schrikt Caesar af??? Ja, hij is saai, maar er bestaan ook leuke schrijvers, Ovidius, Vergilius, Cicero, Apuleius....

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Oud 22-10-2000, 16:44
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Musliston, doe jij alleen Latijn of ook Grieks??
Is het echt zo leuk om Ovidius te lezen, wij gaan dat ook doen.
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Oud 22-10-2000, 17:06
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Ellun schreef:
Musliston, doe jij alleen Latijn of ook Grieks??
Is het echt zo leuk om Ovidius te lezen, wij gaan dat ook doen.
Musliston studeert klassieke talen in Leiden. Hij heeft dus beide.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Oud 23-10-2000, 16:54
Musliston
Musliston is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Musliston studeert klassieke talen in Leiden. Hij heeft dus beide.
Ja...nou ja...ik heb geen eindexamen Grieks gedaan. Maar als je Grieks of Latijn deficiënt bent, dan wordt je goed begeleid!
Maar ik kan geen bijlessen nemen, i.v.m. mijn hoofdstudie. Ik heb Grieks in de zomervakantie bijgewerkt.

Maar helaas heb ik nog heel weinig Grieks gelezen, alleen Lysias, Apollodorus en Plato.

------------------
"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage
__________________
[b]"Forum linguae anticae viveat!"
(Ga dus zo snel als Hermes naar het "Oude talen"-forum!)
Ga anders naar mijn homepage[/b]
Oud 21-09-2001, 14:44
Woodstock
Avatar van Woodstock
Woodstock is offline
grappig. in ons jaar zijn 't er bij Grieks twee meer. 't scheelt dus niks. dertien latijners en vijftien grieksers en zes uitslovers (L&G), zo iets is het. ik zou niet weten wat leuker/gemakkelijker/interessanter is, dus heb ik het maar allebei gekozen...
__________________
Eat jazz, drink sunshine, listen to honey, talk to tea
Oud 21-09-2001, 18:24
ArtemizZz
ArtemizZz is offline
Bij ons is het een beetje extremer.
Er hebben er 5 Latijn < en het zijn alle 5 meisjes..> en ik heb als enige Grieks erbij.. Privéles dus ..
De laatste jongen die Latijn had was vorig jaar < ik zit nu in de 5e > en die heeft het gillend laten vallen.
__________________
* Be @n original! *
Oud 22-09-2001, 10:27
kiezel
Avatar van kiezel
kiezel is offline
Misschien kwam de keuze Grieks wel of niet te laten vallen bij mij een beetje te snel na die ene bijna-fatale aoristus-overhoring... Beetje spijt heb ik wel, want Grieks vond ik eigenlijk minstens even boeiend als Latijn en van te hoge werkdruk heb ik echt nog nooit last gehad, dus wat dat betreft...
Het valt me wel erg op dat er ontzettend grote verschillen zijn in dat kiezen. Bij de een gelijk verdeeld, in andere klassen extreem kromgetrokken en het ligt niet eens aan de school ofzo. Weird.
__________________
We are not striving for elegance
Advertentie
Oud 08-10-2001, 19:48
Klavert500
Klavert500 is offline
Ik ben op het moment net begonnen met m'n 2e jaar latijn, en m'n 1e jaar grieks. Mijn eerste indruk is dat het gewoon allebei z'n voors en tegens heeft. Dat griekse alfabet vind ik overigens niet echt moeilijk, kan ik nu ook alweer gewoon lezen.

Maar ik vind Latijn eigenlijk echt een mooie taal, want ze zeggen eigenlijk heel weinig, en dan moet je met die naamvallen gaan puzzelen om er een zin van te maken. Ik vind Latijn altijd een beetje op een puzzel oid lijken ;p

van Grieks weet ik nog niet veel, maar het lijkt me eigenlijk net zo leuk, alleen vind ik het flauw dat grieks wel lidwoorden heeft ;p
__________________
Dit ben ik, Homer
Oud 14-10-2001, 14:01
nemesiz
nemesiz is offline
Ik begin nu ik in de vierde zit Grieks ook makkelijker te vinden, voorheen had ik nooit moeite met Latijn, maar nu wel iets meer. Ik heb geen idee hoe het komt. Bij mij zitten er trouwens maar 2 mensen die Grieks doen en 11 mensen die Latijn hebben (waarvan 2 allebei). Deze aantallen komen ook grotendeels door de verschillende leraren denk ik.
__________________
Soep zei de vlieger...
Oud 16-10-2001, 16:25
filosoofje?
filosoofje? is offline
Hoi,

Ik baal ervan dat onze school geen Grieks na de 3e geeft. Grieks vond ik namelijk leuker. Ik vond het niet moeilijk. Alles staat al in de goede volgorde, alleen effe de woorden vertalen en klaar! Latijn is inderdaad een puzzel. Tijdens de lessen en daar buiten vind ik het ook wel een leuk vak, maar toetsen zijn verschrikkelijk. De griekse cultuur vind ik boeiender: Odysseus, Herakles, de Trojaanse oorlog natuurlijk, met daarin Hector, Paris, Helena, Priamus, Aenas, Grote en kleine Ajax, Nestor, Diomedes, Menelaos, Agememnon, Achilles, Patrokles en ga zo maar door. De romeinse geschiedenis gaat vooral over oorlogen, hoe men Rome kon uitbreidden op welke wijze dan ook.

Maar goed, dit alles is mijn mening, ik ben ook erg benieuwd naar die van jullie!
__________________
non omnia possumus omnes, errare humanum est>>>><<<nihil sine causa>>><<<cogito, ergo sum
Oud 22-06-2011, 13:53
Niet gereg
Hugo is zo verschrikkelijk raar
Oud 22-06-2011, 13:54
HUGOISRAAR
Citaat:
hugo is zo verschrikkelijk raar
wow ik ken hem ook hij is egt raar
Oud 22-06-2011, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Hoi,

Ik baal ervan dat onze school geen Grieks na de 3e geeft. Grieks vond ik namelijk leuker. Ik vond het niet moeilijk. Alles staat al in de goede volgorde, alleen effe de woorden vertalen en klaar! Latijn is inderdaad een puzzel. Tijdens de lessen en daar buiten vind ik het ook wel een leuk vak, maar toetsen zijn verschrikkelijk. De griekse cultuur vind ik boeiender: Odysseus, Herakles, de Trojaanse oorlog natuurlijk, met daarin Hector, Paris, Helena, Priamus, Aenas, Grote en kleine Ajax, Nestor, Diomedes, Menelaos, Agememnon, Achilles, Patrokles en ga zo maar door. De romeinse geschiedenis gaat vooral over oorlogen, hoe men Rome kon uitbreidden op welke wijze dan ook.

Maar goed, dit alles is mijn mening, ik ben ook erg benieuwd naar die van jullie!
Ik heb een enorme hekel aan puzzels, maar aan Latijn niet. Als ik zo'n zin eenmaal heb 'ontpuzzled' voel ik tcoh een soort van kick. Bij Grieks heb ik dat niet, dat staat verder van me af op de een of andere manier.
Oud 22-06-2011, 18:08
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
@Wout: Dit topic stamt oorspronkelijk uit oktober 2000.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Oud 22-06-2011, 20:41
Verwijderd
Ik weet 't, maar hij stond bovenaaan dus dan reageer ik gewoon
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.