Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2013, 13:42
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Het is algemeen bekend dat sporten bevordelijk is voor de gezondheid. Zowel geestelijk als lichamelijk heeft het een positieve werking en word men door lichamelijke inspanning vitaler. Het verbeterd de conditie en werkt mee aan een goede weerstand. Daarnaast is het een goede manier om vet te verbranden (naast een goed eetpatroon)

Wat net zo belangrijk is, dat de sporter genoeg rust om het lichaam te laten herstellen zowel conditioneel gebied, als met krachttraining om weer genoeg energie op te bouwen voor de volgende inspanning. Wanneer dit men niet doet, word het lichaam overbelast en neemt de lichamelijke gezondheid af. Dat kunnen blessures zijn, maar in het ergste geval een ''burnout'' (met de daarbij behorende klachten)

Mijn vraag: Zijn hier mensen zich hier bewust van? Hoevaak sport jij en welke sport beoefen je dan?

Laatst gewijzigd op 05-05-2013 om 20:09.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 15:35
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
"wat evenmin belangrijk is" -> je weet dat je nu beweert dat rust níet belangrijk is he?

Ik weet het, en als ik regelmatig sport dan doe ik dat ook om de dag.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 15:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet het idd ook, het is voor mij ook wel belangrijk om te kunnen sporten en ik probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden (lukt niet altijd). Ik sport twee/drie keer per week. Ik doe fysiofitness op donderdagavond, roei op zondagmorgen en soms op zaterdagochtend (dan zit er dus geen dag tussen), wil eigenlijk liever weer gaan roeien op de dinsdagavond.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 16:12
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik houd altijd een dag tussen sportieve activiteiten. Op zondag sport ik, op donderdag, op maandag en dinsdag sport ik soms, het ligt aan hoe ik me voel na folders bezorgen. Als ik iets erg intensiefs ga doen, houd ik het de dagen ervoor rustig. Vrijdag is, op school na, een totale rustdag. Dan doe ik ook geen oefening a la push-ups etc, welk ik anders elke avond en vaak ook in de ochtend doe. Ik wil niets overbelasten en als ik,het gevoel heb dat ik iets overbelast, dan stop ik.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 16:18
Verwijderd
Zijn hier mensen zich hier bewust van? - ja, maar nooit last van.
Hoevaak sport jij en welke sport beoefen je dan? - 3x voetbal, 2x hardlopen, 2x gym en fiets ongeveer 85km in de week.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 16:22
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Citaat:
"wat evenmin belangrijk is" -> je weet dat je nu beweert dat rust níet belangrijk is he?

Ik weet het, en als ik regelmatig sport dan doe ik dat ook om de dag.
Ik zag mijn typefout staan. Bedoelde natuurlijk ''net zo'' Inmiddels aangepast.

Ik ben verslaafd aan bodybuilding geweest. Een aantal jaren erg hevig getraind. (5/6 keer in de week van ongeveer 2 tot 3 uur)
Van deze sport heb ik aardig wat kennis opgebouwd en uit eigen ervaringen ontdekt wat effectief. is qua oefeningen en de manier van trainen.
Door mijn verslaving destijds heb ik te veel gedaan waardoor mijn lichaam overbelast raakte. door te weinig rust te geven om te kunnen herstellen. Door deze ''roofbouw'' op mijn lichaam ben ik 3x overtraind geweest constateerde een sportarts en huisarts.

Nu een aangepast schema gekregen die afgesteld is op mijn lichaam uit een test die ik gedaan heb. Ik train elke dag, maar de ene dag conditioneel, dit varieert tot o.a. van wandelen tot hardlopen. Om de dag ook een langzaam opbouwschema qua krachttraining.
Na mijn onderzoeken en uitleg van diverse geleerde ben ik me hier in gaan verdiepen om mijn kennis te verbreden. Wanneer men overtraind is geweest, snapt men de Ernst van de situate en wat het doet met het lichaam, zowel geestelijk als lichamelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 16:34
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Citaat:
Ik houd altijd een dag tussen sportieve activiteiten. Op zondag sport ik, op donderdag, op maandag en dinsdag sport ik soms, het ligt aan hoe ik me voel na folders bezorgen. Als ik iets erg intensiefs ga doen, houd ik het de dagen ervoor rustig. Vrijdag is, op school na, een totale rustdag. Dan doe ik ook geen oefening a la push-ups etc, welk ik anders elke avond en vaak ook in de ochtend doe. Ik wil niets overbelasten en als ik,het gevoel heb dat ik iets overbelast, dan stop ik.
Je kan gerust 4x in de week krachttraining gaan doen. Wat vooral belangrijk is bij krachttraining, dat er 48 uur rust tussen moet zitten. Je kan bijv. maandag, woensdag, vrijdag en zondag krachttraining doen. Dan 2 dagen rust, en dan woensdag, vrijdag, zondag en dinsdag, en dan weer 2 dagen rust enzovoorts. Tussen de dagen in kun je dan mooi conditionele oefeningen gaan. Dit moet je écht opbouwen. Doe bijv. een uur fietsen of wandelen. Je kan ook kiezen om bijv. 15 minuten te gaan hardlopen en per week iets langer te gaan lopen. Met een hartslagmeter kun je goed in de gaten houden hoe je hartritme is. Wat je hartslag moet zijn kun je vinden op het internet. Dit is trouwens een gemiddelde. Waarschijnlijk zit die tussen de 103 en 165 ongeveer.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 20:01
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik weet dat rust belangrijk is, maar houd me hier niet altijd aan. Als ik de rustdag oversla, zorg ik er wel altijd voor dat ik wat rustiger aan doe. Ik verg niet iedere dag echt het uiterste van mezelf.

In een normale week loop ik op maandag, zwem ik op woensdag, loop ik op zaterdag en fiets ik op zondag. In deze vakantieweek gaat dat anders: zaterdag lopen, zondag fietsen, maandag lopen, dinsdag fietsen, woensdag lopen en zwemmen, donderdag (waarschijnlijk) niets en vrijdag weer lopen. Ik ken mijn lijf goed genoeg om te kunnen beoordelen of dat kan of niet.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 20:28
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Citaat:
Ik weet dat rust belangrijk is, maar houd me hier niet altijd aan. Als ik de rustdag oversla, zorg ik er wel altijd voor dat ik wat rustiger aan doe. Ik verg niet iedere dag echt het uiterste van mezelf.

In een normale week loop ik op maandag, zwem ik op woensdag, loop ik op zaterdag en fiets ik op zondag. In deze vakantieweek gaat dat anders: zaterdag lopen, zondag fietsen, maandag lopen, dinsdag fietsen, woensdag lopen en zwemmen, donderdag (waarschijnlijk) niets en vrijdag weer lopen. Ik ken mijn lijf goed genoeg om te kunnen beoordelen of dat kan of niet.
Ja, het gaat er uiteindelijk om. om te proberen grenzen te verleggen. Dat is ook de bedoeling van sporten. Nog beter presteren. Niet voor iedereen is dat het belangrijkste en die doen het puur om op conditie te behouden en die leggen voor zichzelf een grens. Is ook goed, want het houd een keer op natuurlijk e dan is de top bereikt.. Topsporters die hebben immers ook een grens. Niet voor niet dat bijv. voetballers vroeg stoppen met hun carrière in de topsport.

We moeten ons natuurlijk niet vergelijken met topsporters, maar ik wil aangeven dat sporten met mate de beste manier is om gezond te blijven. Daarnaast is grenzen verleggen nogmaals een goede manier om nog sterker te worden wat een positieve werking heeft op ons lichaam. Ik denk dat om de dag sporten wel een goed streven is.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 21:07
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Dat is ook de bedoeling van sporten. Nog beter presteren. Niet voor iedereen is dat het belangrijkste en die doen het puur om op conditie te behouden en die leggen voor zichzelf een grens.
En dat zeg je tegen mij. Kun jij niet weten, maar ik ben aardig ambitieus (geweest) in het sporten. Ik stel dus zeker wel doelen voor mezelf en daag mezelf ook uit, maar zie er niet altijd een probleem in als mensen iedere dag sporten. Je moet je lichaam kennen en de grenzen ervan respecteren.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 21:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik twee dagen achter elkaar ga sporten, ga ik de tweede dag ook alleen als ik me goed voel en niet teveel spierpijn heb.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-05-2013, 09:53
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Citaat:
En dat zeg je tegen mij. Kun jij niet weten, maar ik ben aardig ambitieus (geweest) in het sporten. Ik stel dus zeker wel doelen voor mezelf en daag mezelf ook uit, maar zie er niet altijd een probleem in als mensen iedere dag sporten. Je moet je lichaam kennen en de grenzen ervan respecteren.
Sporten met mate kan ieder dag. Ligt er geheel aan in welke vorm en mate van sporten. Elke dag de marathon lopen is ook niet gezond. En voorheen was ik ook erg ambitieus en zat ik elke dag aan de gewichten intensief, dat was ook niet gezond. Ik heb daar ook de consequenties van moeten dragen. Die herstelperiode van overtraining is zo lang. Ik was écht verslaafd, want één dag niet gesport, was één dag niet geleefd.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen krachtsport en conditiesport.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2013, 18:19
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Naast sporten is rust en voeding net zo belangrijk. Dat staat met elkaar in verbinding.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 11:29
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
Ik ben docente Lichamelijeke opvoeding en sport zelf ook nog fanatiek. Rust is altijd belangrijk, maar je kunt als je het goed opbouwt best elke dag sporten en zelfs meerdere keren op een dag gaan trainen.
Echter vergt dit wel veel tijd en goede begeleiding om dat op te bouwen. Denk aan topsporters, deze sporten vaak ook meerdere keren per dag. maar dit konden ze ook niet in één dag. daar moet je voor trainen.
De rust die je nodig hebt is ook heel verschillend. iemand die bijna nooit sport en gaat trainen heeft gewoon langer herstel nodig in aanloop naar de volgende training dan iemand die goed is getraind, je lichaam kan zich dan sneller herstellen.
Als je echt beter wil worden in het sporten/betere conditie wil, moet je zorgen voor supercompensatie.
dit betekent dat je precies op het goede moment weer begint met trainen. de training , het herstel en supercompensatie is in 4 fases op te delen.
Fase 1: Het trainingsniveau waarop de sporter zich bevindt voordat hij aan een training begint.
Fase 2: De hoeveelheid energie die verbruikt wordt in deze training en de belasting.
Fase 3: Na de training zal er herstel optreden. Dit herstel is sterk afhankelijk van de soort training. (van enkele uren tot dagen)
Fase 4: het lichaam gaat zich zodanig aanpassen waardoor de sporter op een hoger uitgangsniveau uitkomt.

je spieren gaan tijdens een training "kapot" als je te vroeg begint zijn ze nog niet aangesterkt en breek je ze alleen maar verder af en kom je dus niet op een hoger uitgangsniveau uit.

Ik train zelf 6 tot 7 keer per week. ik turn, voetbal en loop zelf nog hard. maar ik heb dit al opgebouwd vanaf de basisschool. Toen deed ik fanatiek aan survival, waar je conditie en kracht heel hard nodig hebt. zo kwam er steeds een sport bij en uiteindelijk ging ik de ALO doen waar ik ook nog eens overdag moest gaan sporten. nooit last van blessures gehad door het te veel sporten (wel een keer mijn kruisband afgescheurd). het is maar net hoe je het opbouwt en belangrijk dat je weet waar je grenzen liggen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 12:11
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Het is geheel afhankelijk wat het lichaam gewend is. Zeker mee eens. Daarom is een goede opbouw zo essentieel om zich langzaam te kunnen aanpassen aan de fysieke inspanning.

Ik heb zelf 6 jaar aan bodybuilding gedaan. Ik deed dit in een periode wel 5 tot 6 keer in een week, intensief tot spierfalen. Ik trainde niet elke dag dezelfde spiergroep, maar hield er wel een dag tussen. Gevoelsmatig had ik nooit geen klachten en voelde me fit. Deze belasting was achteraf natuurlijk veel te zwaar, omdat ik meer afbrak dan opbouwde. Ik pleegde letterlijk roofbouw op mijn lichaam en daar heb ik de consequenties van moeten dragen.
Ik kreeg last van hartkloppingen, snel moe en voelde me kort gezegd heel beroerd. In totaal ben ik 3 keer overtraind geweest.
Na een bezoek aan allerlei medische onderzoeken, waaronder het hart, bleek er niks aan de hand te zijn, omdat ze geen verontrustende dingen konden vinden. Ook na een bezoek aan de sportarts waar ze me een test hebben laten doen, geen bijzondere dingen gezien. De longen functioneerde ook goed.

Met een aangepast schema train ik nu verder. De ene dag kracht, de andere dag conditie. Tot op heden nog steeds wel last van hartkloppingen en bepaalde kwalen. Ik heb tevens last van chronische hyperventilatie is er geconstateerd. Gevoelsmatig heb ik veel minder conditie/uithoudingsvermogen en ben sneller moe. Ik houd mijn hartslag in de gaten met een hartslagmeter. Gemiddeld zo, n 165 slagen per minuut zowel als krachttraining dan hardlopen. Mijn maximale hartslag mag zijn rond de 175 slagen, maar soms heb ik bij krachttraining uitschieters van 180 tot wel 194. Het is wel is gebeurd dat die naar de 199 schoot, maar of die berekening klopt vraag ik me af.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 16:56
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Even flauw inhaken op de OP (vat het niet persoonlijk op ): Sport is niet per definitie gezond, bewegen (bijvoorbeeld in de vorm van sport) is gezond.

Zoals met alles geldt hier ook: met mate. Hoewel het wonderen kan doen voor je conditie, belast je ook je lichaam enorm.
Topsporters zijn bijvoorbeeld geen goed voorbeeld voor hoe sport moet; ze doen het natuurlijk om maximale prestaties uit hun lichaam te halen op een extreem hoog niveau, maar dat iets totaal anders dan gezond bezig zijn met je lichaam. Wat je bij veel topsporters ziet is dat ze na hun 40e levensjaar al veel slijtage hebben opgelopen, en de reden dat veel sporters sneller blessures krijgen dan 'normale mensen' is dat spieren, gewrichten en banden tot aan het uiterste worden gedwongen, en onder die stress sneller kapot gaan.

Het is niet als afkraken bedoeld hoor, mensen die het leuk vinden om een bepaalde prestatie neer te zetten of graag een getraind lichaam hebben moeten gewoon lekker sporten, en met een bepaalde mate is het gewoon prima voor je, maar presteren op sportief gebied en gezond bezig zijn is niet altijd overeenkomstig met elkaar.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 19:24
Snickers
Avatar van Snickers
Snickers is offline
Het is lastig om de grens te bepalen voor sport. Voor iedereen is dit verschillend. Wat voor de één goed niveau is, kan voor een ander al te zwaar of te veel zijn.

Ik voelde het persoonlijk ook niet echt aankomen dat ik te ver ging, maar pas achteraf. Ik had naast mijn sport activiteiten ook nog een druk werkzaam leven in de horeca als kok. Dat zou de extra druppel geweest zijn die deed overlopen. Al is 5 dagen in de week intensief sporten tot spierfalen ook niet echt bepaald gezond!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2013, 10:29
Verwijderd
Hangt er maar net vanaf hoe getraind je bent he Echt getrainde topsporters moeten zelfs 10x per week sporten om trainingseffect te blijven behalen.
Daarnaast moet je kijken naar verschillende typen energiesystemen die je kunt trainen. Je kunt prima iedere dag trainen, als je de ene dag een anearobe (verzurende) training doet en de volgende dag een extensieve duur (conditie) training. Maar goed om hier op alle details in te gaan lijkt me wat overbodig, voor iedereen geldt dat als je serieuzer wilt gaan sporten, je het beste met een trainer van die sport kunt gaan overleggen. Voor elke sport zullen weer andere dingen belangrijk zijn.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Afvallen
Coldbrew
14 24-05-2016 20:06
Beleidszaken Dieet/gewicht/lijf topics op L&G
Bloem
180 24-11-2005 15:42
Psychologie enquete
Judy2
69 16-05-2005 08:42
Psychologie Eenzaam verhaaltje
Borrogance
7 22-03-2003 11:01
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Amerika uitgelegd
damaetas
34 25-07-2002 20:50
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.