Oud 01-10-2009, 13:32
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Hallo,

Volgend jaar ga ik met mijn vriend samenwonen. Ik ben momenteel bezig aan mijn laatste studiejaar. Mijn vriend werkt in een immobiliënkantoor en heeft bijgevolg een zeer variabel loon. Ik vroeg mij af of het mogelijk zou zijn om volgend jaar nog verder te studeren en bvb. halftijds te werken (i.p.v.) voltijds.

Hierdoor ben ik mij beginnen afvragen hoeveel het per maand gemiddeld zou kosten om "normaal" te leven met 2. Ik zit momenteel nog op kamer en mijn moeder betaalt mijn huur + kosten + eten, dus ik heb er niet zo'n goed zicht op. Ook is het de bedoeling om normaal te leven (dus geen beperkingen), maar ook geen extreme uitgaven te doen. Dus hoeveel geld zou voldoende moeten zijn om gedurende 1 maand met 2 te leven.

Zelf heb ik al een overzichtje gemaakt, maar ik weet totaal niet of dit realistisch is:
- Huur: 500 euro
- Kosten (electriciteit, water, gas): 100 euro
- Eten (voor 2): 400-500 euro?
- Verzekeringen (auto, welke nog?): ???

Welke andere kosten ben ik nog vergeten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2009, 13:35
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Het zou handig zijn om van andere samenwonende koppels te weten hoeveel ze per maand exact uitgeven. Ik weet niet of hier veel mensen dit bijhouden?
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 13:43
Verwijderd
Hm... Ik denk dat je meer kans op succes hebt op Wonen & Werken, dus daar verplaats ik dit topic even naartoe!
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 14:07
ganralph
ganralph is offline
g/w/l is bij ons ongeveer 40,- per maand als ik het goed heb.
500,- voor eten is royaal, dus als je het zo kunt begroten, is dat altijd goed
tv/internet/telefoon?

heb je zaken als huur- en zorgtoeslag allemaal goed bekeken?
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:09
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Vergeet ook de gemeentelijke heffingen niet, zoals rioolheffing, afvalstoffenheffing etc. Kosten ongeveer 500 euro per jaar. Kwijtschelding kun je aanvragen als je weinig verdient. Als student (met weinig inkomen) kom je hier sowieso voor in aanmerking. In jullie geval weet ik dat niet, gezien jullie beide nog werken.

Huur varieert van 300 euro tot 800 euro, afhankelijk wat, hoe en waar je huurt. (Kan natuurlijk altijd duurder).
Gas/water/licht hangt van het huis af. Sowieso is water ongeveer 10 euro per persoon per maand, dus dat is al 20 euro. Gas is duur, dus is je huis vrijstaand en niet goed geisoleerd kun je zo 300 euro per maand kwijt zijn. Maar meestal komt dit neer op ongeveer 100-150 euro voor een rijtjeshuis per maand.

Verzekeringen per maand:
* ziektekosten (100 euro)
* WA / aansprakelijkheid (5 euro?)
* inboedelverzekering (? euro)
* evt. doorlopende reisverzekering
* evt. rechtsbijstandverzekering
* evt. autoverzekering (afhankelijk van je auto en leeftijd 10-100 euro pm)
* evt. wegenbelasting (afhankelijk van je auto en regio, 15-50 euro pm)

Verder nog je abonnementen: zoals televisie (16 euro/kabel), internet (gemiddeld 30 euro incl telefoonaansluiting), telefoon/mobiel, eventuele tijdschriften en verenigingen.

Boodschappen: voor 400 euro in de maand moet je heel goed kunnen eten, dat is omgerekend ongeveer 13 euro per dag. Klinkt misschien heel weinig, maar het nibud gaat uit van 6 euro pppd, dus je zou goed uit moeten komen

Vergeet ook niet je extra uitgaven zoals uitgaan, bioscoop, winkelen, kadootjes, uitstapjes etc.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:09
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Huur: hangt er vanaf wat je zoekt. Reken toch maar easy op 600 euro per maand huur en inderdaad 100-150 euro water/verwarming/electriciteit. TV en internet ook niet vergeten. (50 euro)
Eten: 400 is vrij ruim imho.
Verzekeringen hangen af van leeftijd, ongevallenstatus, wagen zelf etc... Moeilijk te zeggen vind ik.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb zelf een begroting voor als ik op mezelf ga wonen. Hij is op 1 persoon gebaseerd en op mijn uitgaven, dus ik zal de getallen er niet achter zetten. Maar om je een idee te geven aan welke posten je sowieso moet denken..

Huur
Servicekosten
G,W,L
Heffingen
Eten en drinken
Persoonlijke / huishoudelijke verzorging (shampoo, tandpasta, tampons, schoonmaakmiddelen, etc.)
Kleding
Zorgverzekering
Overige verzekeringen
Telefoon
Internet
Televisie

Naar eigen wens (zo hoog/laag te maken als je zelf wil)
Sporten
Vakantie
Uitgaan / ontspanning
Cadeaus

Indien van toepassing:
Auto verzekering
Benzine
Auto belasting
Auto afschrijving
Auto reparaties

Collegegeld
Boekengeld
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 15:36
Verwijderd
Internet / Televisie en Telefonie is in principe ook naar eigen wens
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 18:38
Ivo
Ivo is offline
In het overzicht van Balance mis ik nog de kosten voor abonnementen (tijdschriften, krant, sportschool etc) en een potje "spullen voor in huis". Er gaat wel eens wat stuk, of je wilt gewoon wel eens wat nieuwe decoratie. En zeker in het begin zul je vaak allerlei gebruiksvoorwerpen kopen die je nog niet hebt.

Afgezien van eventueel hoge reiskosten voor woon-werk verkeer moet je met een huur van 500 euro per maand best aardig rond kunnen komen van ca. €1500 netto als je met z'n 2-en bent. Opleidingskosten komen daar dan nog bovenop.
Als je ook nog 3x per jaar een luxe reis wilt maken en er allebei een auto op na wil houden, heb je nog wel wat meer nodig. Of als je dure hobby's hebt. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 18:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Sporten staat er wel bij Ivo.
Abonnementen niet idd, maar dat is omdat ik die niet neem. Kan voor een ander nog wel een toevoeging zijn inderdaad.
En ik doe gewoon mijn restgeld voor onvoorziene kosten (o.a. spullen in huis) maar als je krap zit qua inkomen kun je het wellicht beter apart opnemen in je begroting.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 19:30
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ok, dus met een huur van ong. 500 euro, zouden we met 1500 euro normaalgezien in totaal moeten toekomen?
Valt best mee. 'k Zal dan waarschijnlijk wel een nieuwe studie kunnen beginnen want ik denk dat voltijds werken voor mij niet nodig zal zijn :-)

Mijn vriend en ik hebben trouwens nogal lage telefoon- en kledingskosten. We telefoneren beide niet graag en kopen ook bijna nooit merkkleding ofzo. Ook niet heel veel kleren, want we haten allebei shoppen en kleren passen :-p We hebben ook geen abonnementen ofzo... Dus daar kunnen we dan op "besparen".
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 20:08
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Wow, 400-500 euro aan eten is echt veel hoor! Ik woon alleen en besteed doorgaans 100-120 euro per maand aan eten en dan eet ik gewoon alles wat ik wil eten.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 20:14
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Het zou handig zijn om van andere samenwonende koppels te weten hoeveel ze per maand exact uitgeven. Ik weet niet of hier veel mensen dit bijhouden?
Het is hier helemaal niet de bedoeling om nou Nibud dingen te gaan promoten, waar op www.nibud.nl vind je het Persoonlijk Budgetadvies. Je vult wat gegevens in en dan krijg je te zien wat in jouw situatie je per uitgavenpost minimaal zou moeten uitgeven en wat een gemiddeld bedrag is gezien je inkomen en gezinssituatie. Heel handig om als referentie te gebruiken. Je kunt meteen ook voor al je eigen uitgaven er in zetten.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2009, 22:09
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Het zou handig zijn om van andere samenwonende koppels te weten hoeveel ze per maand exact uitgeven. Ik weet niet of hier veel mensen dit bijhouden?
Ik woon alleen, maar ga hier niet neerzetten waar ik exact mijn geld aan uit geef.

Zoals al gezegd, 400 euro voor eten is best veel met 2 personen. Ik reken voor 1 persoon op 150 euro aan boodschappen per maand. Dat is dan voor eten+drinken maar ook voor bijvoorbeeld shampoo, deo, tandpasta, wasmiddel, schoonmaakmiddelen, toiletpapier enz. Dus eigenlijk alles wat ik in de supermarkt koop. En dan let ik echt niet heel erg op wat ik koop. Het enige waar ik op let dat is dat ik zo min mogelijk gesneden groentes en potieverpakkingen koop. En kant-en-klaar maaltijden maak ik zelf. Gewoon een keer voor 3 personen koken. 1 portie meteen opeten, de andere 2 invriezen. Dan heb je voor €1,50 - €2,50 je eigen magnetronmaaltijd, in plaats van €3,00 tot €5,00 in de supermarkt.

En wat flink kan besparen is om niet van alles het A-merk te kopen, maar ook eens het huismerk of laagste-prijs-merk te proberen. Veel huismerk en laagste prijs producten zijn ook prima, maar dat geldt niet voor alles en is deels ook een kwestie van smaak. Maar zonder te proberen kun je niet oordelen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 10:06
Verwijderd
Ik woon met mijn vriend samen, en we hebben 200 euro voor boodschappen per maand. En dat is altijd voldoende.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2009, 16:29
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn vriend en ik doen tegenwoordig voor ongeveer 175 euro per maand boodschappen, maar ik heb het ook een tijd gedaan voor 100 euro in de maand en dat ging eigenlijk ook prima (maar nu koop ik bijv. meer volkoren- en meergranenproducten en meer fruit).
Electriciteit kost ons 65 euro per maand, water 68 per drie maanden. Verwarming zit in de servicekosten bij ons, dus dat weet ik eigenlijk niet precies.
Verder zijn de meeste andere kosten inmiddels hierboven al genoemd.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:25
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
@ mensen die maar 150 à 200 euro / maand aan boodschappen besteden: gaan jullie dan naar de goedkoopste winkels/supermarkten of niet?

Want ik woon in de week op kamer, maar ik betaal voor 5 dagen gemakkelijk tussen de 50 en 70 euro aan boodschappen voor 2. En dan heb ik de broodjes die ik 's middags eet er nog niet bijgeteld, wat nog 17,5 euro extra is (5 x 3,5 = 17,5)... Als je dat dan omrekent naar een maand, is dat ongeveer 420 euro (6 x 70)... Nochtans koop ik ook regelmatig het huismerk (voor melk, choco,...), koop ik nooit frisdrank of water ('k drink altijd kraantjeswater), koop ik nooit cosmetica en weinig deo, shampoo,... Dus ik weet niet hoe jullie dat doen om zo weinig boodschappen te hebben en toch alles te kunnen eten/kopen.

'k Moet wel toegeven dat ik naar een van de duurste supermarkten ga (Carrefour, woon in België). Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de helft minder zou betalen in de Colruyt of Aldi (goedkopere winkels). Dus dan heb ik daar misschien nog altijd voor 300-350 euro aan boodschappen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 13:53
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ok, op nibud voorzien ze gemiddeld blijkbaar 411 euro per maand aan huishoudelijke uitgaven voor 2 personen. Ik zit dus niet zo ver van het gemiddeld. Hoe anderen met 200 euro toekomen weet ik ook niet...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-10-2009, 14:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Boodschappen zijn in België naar mijn idee ook wel iets duurder dan in Nederland. Waar ik in België 25 euro uitgaf, is dat in Nederland 20 euro ongeveer. Dat is dan Colruyt/GB huismerk vergeleken met Bas van der Heijden/AH Euroshopper dus het kan dat je wel iets hoger uitkomt.

Voor twee personen moet je ook niet je uitgaven van een persoon vermenigvuldigen met twee want voor twee is niet twee keer zo duur als voor een maar minder dan dat. Ik reken zo'n 200 euro per maand aan boodschappen en dat is dan voor mezelf en de helft van de tijd voor m'n vriend maar ik eet ook regelmatig in het weekend van m'n schoonouders dus dat is voor anderhalf zeg maar
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 16:23
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
@ mensen die maar 150 à 200 euro / maand aan boodschappen besteden: gaan jullie dan naar de goedkoopste winkels/supermarkten of niet?
De Carrefour vond ik, toen we op vakantie waren, best wel prijzig. Ik ga (in Nederland dus) altijd naar de Jumbo en de Lidl en kies wel heel bewust uit wat ik bij welke winkel haal. Als ik gedurende de week nog iets nodig heb, haal ik dat snel bij de Supercoop hier in de buurt, maar dat is altijd duurder dan die andere winkels. Ik kies bewust voor huismerken (of niet, als die niet lekker zijn) en let er bij het kiezen van groente op dat ik groente neem die op dat moment veel geoogst wordt en dus goedkoper is. En ik kook vaak voor 4 personen en vries de helft in of we eten de helft later die week op.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 22:06
stefan9876
stefan9876 is offline
God, ik ben blij dat ik niet zover ben! Sorry moest ik ff melden!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2009, 23:29
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Ik doe gewoon boodschappen bij de Albert Heijn, maar ik pin elke week 25 euro en doe het daar dan van. Net als Hawahaai probeer ik altijd eerst het huismerk en koop ik groenten en fruit in het seizoen (dan is er nog keus genoeg). Bovendien zal ik nooit voorgesneden groenten of kant en klaar maaltijden kopen, dit scheelt echt heel veel. Let voor de grap eens op het verschil in kiloprijs tussen een zak wokgroenten en het equivalent aan ongesneden groenten. Ook koop ik geen pakjes en zakjes maar kook ik alles gewoon zelf (dat probeer ik tenminste ). En oja, koop je die broodjes dan in een kantine of zo? Want dat is natuurlijk ook een stuk duurder dan zelf je boterham smeren en meenemen .
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 10:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Vlees in kiloverpakking inkopen en dan in porties invriezen vind ik ook erg schelen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 10:50
Verwijderd
Citaat:
@ mensen die maar 150 à 200 euro / maand aan boodschappen besteden: gaan jullie dan naar de goedkoopste winkels/supermarkten of niet?.
Neuh hoor, net hoe het uitkomt. En we eten ook niet alleen goedkope dingen ofzo.
Maar ik koop altijd vlees en vis is megaverpakkingen uit de aanbieding. Dat scheelt heel erg. En maar een keer in de week boodschappen doen scheelt ook. .
Dan is 50 euro per week best wel veel, het zou wat ons betreft wel nog minder kunnen.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 12:08
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Inderdaad grote verpakkingen kopen en die in porties gebruiken scheelt (bij vlees, groente, enz.). En van die pakjes sauzen en snel-klaar-maaltijden (kip tandoori enzo) zijn ook altijd veel duurder dan wanneer je ze zelf maakt. Die pakjes koop ik dan ook alleen als ze in de aanbieding zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2009, 12:18
ganralph
ganralph is offline
wij kopen ongeveer gewoon waar we zin in hebben (bij de Albert Heijn) en halen de 400,- echt niet.

- groenten en fruit zo veel mogelijk van de markt op zaterdag. scheelt heel erg in prijs en je kan best voor vier of vijf dagen verse groente en fruit inslaan.
- houdbare producten als rijst en pasta kopen we altijd groots in als er een aanbieding is. zo hoef je ook niet iedere keer een pak rijst te gaan kopen als je trek hebt in rijst. hou je een keer geld over, doe dit dan in een potje zodat je een keer per half jaar dit soort producten kunt hamsteren
- doe 1 keer per week groot inkopen. ook dan voorkom je dat je iedere dag kleine verpakkingen gaat kopen. groot = relatief goedkoper en als je een beetje creatief bent, hoef je echt niet elke dag hetzelfde te eten dan.
- benut je vriezer

puur qua eten kun je echt wel overleven met €25,- per week; drogisterijproducten (tandpasta, shampoo, etc) zou €5,- extra zijn. dat is €120,- per maand.

als je zo denkt, leef je met €200,- of €300,- lekker in luxe
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 15:54
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
En oja, koop je die broodjes dan in een kantine of zo? Want dat is natuurlijk ook een stuk duurder dan zelf je boterham smeren en meenemen .
Nee, ik loop momenteel stage en kan die broodjes via mijn werk bestellen.

Het probleem met zelf boterham/sandwich maken is dat het ook wel duur kan uitkomen als je veel ingrediënten erop wilt, niet? Ik bestel bvb. meestal een broodje met kipfilet, pesto, gedroogde tomaten en parmesaanse kaas.

Maar als ik een hele pot pesto zou kopen, dan heb ik maar 1/3 op tegen dat het vervallen is. Idem met sla enzo, is altijd veel te veel in vergelijking met wat ik op een broodje zou doen...

Maarja, dan kun je zeggen dat ik maar niet "moeilijk" moet doen en gewoon maar kaas of ham op mijn broodje moet doen
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 16:01
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
- doe 1 keer per week groot inkopen. ook dan voorkom je dat je iedere dag kleine verpakkingen gaat kopen. groot = relatief goedkoper en als je een beetje creatief bent, hoef je echt niet elke dag hetzelfde te eten dan.
Yep, dat doe ik al. De maandag doe ik de inkopen voor de hele week, met lijstje, zodat ik niet teveel koop en ook niets vergeet.

Citaat:
- benut je vriezer
Tja, die is momenteel erg klein (hoogte van 4 pizza's en een breedte van een pizza + 10cm ) en het deurtje sluit niet goed, dus ik durf hem niet echt te gebruiken, want ik ben bang dat het eten niet goed invriest...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2009, 16:20
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Maarja, dan kun je zeggen dat ik maar niet "moeilijk" moet doen en gewoon maar kaas of ham op mijn broodje moet doen
ach ja, dit is geen topic over "hoe zo goedkoop mogelijk te leven" dus geniet van de kip-pesto zo lang het kan maar je snapt dat dit een punt is waarop je kunt bezuinigen als het nodig is...

Citaat:
Tja, die is momenteel erg klein (hoogte van 4 pizza's en een breedte van een pizza + 10cm ) en het deurtje sluit niet goed, dus ik durf hem niet echt te gebruiken, want ik ben bang dat het eten niet goed invriest...
1. deurtje repareren (als je handig bent misschien een paar euro)
2. niet alleen pizza's in je vriezer bewaren

(overigens zijn vriesvakken in je koelkast niet geschikt om eten heel langdurig te bewaren, maar zeker wel handig voor restjes en tijdelijke voorraden)
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 07:55
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Een vrieskist kun je ook kopen voor ongeveer 200 euro. Wel heel ideaal. Zo koop ik altijd brood in, zodat ik elke dag vers brood heb uit de vriezer en niet om de dag naar de supermarkt hoef. Hetzelfde met vlees in grootverpakkingen. Die zijn goedkoper en kun je zo dus nog lang bewaren. En verder kun je ook koken voor meer personen, ook als je alleen woont, en dan de rest invriezen.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 18:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar heel veel dingen zoals grootverpakkingen, dingen invriezen, bonusaanbiedingen enzo zijn alleen handig als je veel in een keer koopt en dus een auto hebt om het mee naar huis te nemen. Ik kan dat echt niet altijd meenemen op de fiets of lopend
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2009, 20:33
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
(overigens zijn vriesvakken in je koelkast niet geschikt om eten heel langdurig te bewaren, maar zeker wel handig voor restjes en tijdelijke voorraden)
Dat ligt aan je koelkast. Ik heb ook een tafelmodel koelkast met vriesvak(je) en dat is gewoon een diepvries op -18 graden celcius dus net zo geschikt voor het invriezen van eten als elke andere (losse) diepvries. Afgezien van het beperkte formaat...

En ook in zo'n vriesvakje kun je best veel kwijt. Ik heb er doorgaans voor minimaal een week aan vlees/vis in liggen, en dan nog wat bakjes met restjes e.d. Vlees haal ik wel altijd uit de ruimte-vretende supermarkt verpakking en doe ik (per portie) in een diepvrieszakje. Bespaart ruimte en is makkelijk in het gebruik.
Ja, met bijvoorbeeld diepvriespizza's ligt het wel erg snel vol, maar die heb ik bijna nooit in huis.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2009, 14:37
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Nee, ik loop momenteel stage en kan die broodjes via mijn werk bestellen.

Het probleem met zelf boterham/sandwich maken is dat het ook wel duur kan uitkomen als je veel ingrediënten erop wilt, niet? Ik bestel bvb. meestal een broodje met kipfilet, pesto, gedroogde tomaten en parmesaanse kaas.

Maar als ik een hele pot pesto zou kopen, dan heb ik maar 1/3 op tegen dat het vervallen is. Idem met sla enzo, is altijd veel te veel in vergelijking met wat ik op een broodje zou doen...

Maarja, dan kun je zeggen dat ik maar niet "moeilijk" moet doen en gewoon maar kaas of ham op mijn broodje moet doen
Idd ik dacht net, waarom moet je in godsnaam zon luxe broodje smeren je kunt toch ook gewoon boterhammen met kaas meenemen :
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 12:50
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
"luxebroodjes" zijn wel lekkerder en gevarieerder in smaak dan boterhammen met enkel kaas
Met citaat reageren
Oud 09-10-2009, 13:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hebben ze geen alternatief op je werk? Wij hebben bijvoorbeeld een bedrijfsrestaurant waar alles echt spotgoedkoop is. Voor 1,50 heb ik mijn boterhammen + beleg + drinken. Maar ja, zoiets moeten ze wel in de buurt hebben natuurlijk. Maar misschien iets in de buurt?
Of is er een koelkast die je mag gebruiken? Je boterhammen smaken een stuk verser als je het ter plekke kan klaarmaken. Of een tosti apparaat? Ook luxe

Enfin, je kan ook je luxe broodjes blijven behouden want natuurlijk is dat lekker. Maar jeetje ik vind het zoveel geld
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 23:47
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Een vrieskist kun je ook kopen voor ongeveer 200 euro. Wel heel ideaal. Zo koop ik altijd brood in, zodat ik elke dag vers brood heb uit de vriezer en niet om de dag naar de supermarkt hoef. Hetzelfde met vlees in grootverpakkingen. Die zijn goedkoper en kun je zo dus nog lang bewaren. En verder kun je ook koken voor meer personen, ook als je alleen woont, en dan de rest invriezen.
Supermarktbrood uit de vriezer, echt, kan het nog viezer?

Vers brood van de bakker, hell yeah.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-10-2009, 23:50
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
@ mensen die maar 150 à 200 euro / maand aan boodschappen besteden: gaan jullie dan naar de goedkoopste winkels/supermarkten of niet?

Want ik woon in de week op kamer, maar ik betaal voor 5 dagen gemakkelijk tussen de 50 en 70 euro aan boodschappen voor 2. En dan heb ik de broodjes die ik 's middags eet er nog niet bijgeteld, wat nog 17,5 euro extra is (5 x 3,5 = 17,5)... Als je dat dan omrekent naar een maand, is dat ongeveer 420 euro (6 x 70)... Nochtans koop ik ook regelmatig het huismerk (voor melk, choco,...), koop ik nooit frisdrank of water ('k drink altijd kraantjeswater), koop ik nooit cosmetica en weinig deo, shampoo,... Dus ik weet niet hoe jullie dat doen om zo weinig boodschappen te hebben en toch alles te kunnen eten/kopen.

'k Moet wel toegeven dat ik naar een van de duurste supermarkten ga (Carrefour, woon in België). Maar ik kan me niet voorstellen dat ik de helft minder zou betalen in de Colruyt of Aldi (goedkopere winkels). Dus dan heb ik daar misschien nog altijd voor 300-350 euro aan boodschappen ofzo.
Colruyt scheelt echt veel vaak, heb ik al gemerkt. Gewoon op 't moment dat ze daar rode prijzen voor merkproducten hebben, daar ook wat van inslaan. Voor 't overige zijn die Everyday-dingen vaak even goed als de merken, maar wel vaak de helft goedkoper, als 't niet meer is.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2009, 12:39
Verwijderd
Dirk vd Broek is ook erg goedkoop. Nadeel is dat ze daar niet zo veel verschillende soorten van producten hebben. Maar ik denk dat je een hoop kunt besparen. AH is tamelijk duur hoor
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 07:48
Verwijderd
Supermarktbrood verschilt wel in Belgie en Nederland. In Belgie kopen de meeste mensen hun brood bij de bakker en verkoopt de supermarkt alleen goedkoop fabrieksbrood. Maar in Nederland gaan de meeste mensen alleen voor speciale gelegenheden naar de bakker, en is er in de supermarkt zowel goedkoop fabrieksbrood te koop als speciaal fabrieksbrood als in de winkel gebakken brood.
Dat is niet ontopic, maar ik wou het even gezegd hebben

Laat ik daar toch nog even een tip van maken. In plaats van een kant-en-klaar belegd luxebroodje te kopen, is het natuurlijk wel goedkoper om bv. een broodsalade te kopen (ik weet niet of dat bestaat in België? kipkerriesalade enzo?) en onbelegde broodjes (van de bakker ) en het er zelf op te smeren. Op de meeste werkplekken is toch wel een koelkast waar je wat beleg kan bewaren. Of bv. pesto, dat is ook in kleine potjes te koop. Of je koopt in plaats daarvan een basilicumplantje.

Maargoed, als jij liever meer geld uitgeeft aan je lunch dan is dat ook prima hoor als je daarmee nog rond kunt komen en je vind dat fijner, waarom niet?

Laatst gewijzigd op 21-10-2009 om 07:54.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 07:51
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Supermarktbrood uit de vriezer, echt, kan het nog viezer?

Vers brood van de bakker, hell yeah.
Citaat:
Supermarktbrood verschilt wel in Belgie en Nederland. In Belgie kopen de meeste mensen hun brood bij de bakker en verkoopt de supermarkt alleen goedkoop fabrieksbrood. Maar in Nederland gaan de meeste mensen alleen voor speciale gelegenheden naar de bakker, en is er in de supermarkt zowel goedkoop fabrieksbrood te koop als speciaal fabrieks brood als in de winkel gebakken brood.
Dat is niet ontopic, maar ik wou het even gezegd hebben
Dit dus

Bij de AH heb je hele lekkere Pain du Boulogne <3 (Gewoon vers gebakken brood door de inpandige bakker. Het kost ook iets van 1,90, dus ook geen goedkoop supermarkt brood)
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 09:31
Verwijderd
Wat wij trouwens met twee uitgeven:
huur 330 euro, we krijgen 130 euro huurtoeslag = 200 (maar dat is ook voor Enschedese begrippen erg goedkoop)
gas/water/electriciteit = 150
telefoon/internet/digitale tv = 50
gemeentelijke belastingen = 20
boodschappen = 300 (dan kopen we niet per se het goedkoopste maar letten wel op prijs/kwaliteit verhouding)
mijn zorgverzekering 90 euro, zijne 110 euro, we krijgen 120 euro zorgtoeslag = 80 euro
collegegeld 2 personen = 270

Dus 1070 euro per maand aan vaste lasten. Maar ik weet niet in hoeverre dat op België van toepassing is.

En dan geven we elk zo'n 175 euro uit per maand uit aan kleding, vrijetijdsbesteding en studieboeken.

Krijg je in België vakantiegeld? Zo nee, of als dat bij het maandloon in zit, vergeet dan niet elke maand iets opzij te zetten om van op vakantie te kunnen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2009, 15:25
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Nee, in België krijgen we geen vakantiegeld, maar ons loon is wel hoger dan bij jullie denk ik.

In sommige supermarkten (o.a. Carrefour) hebben we trouwens wel vers brood, maar niet overal (Colruyt niet dacht ik).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Het "perfecte" leven
Verwijderd
50 29-01-2010 18:36
Liefde & Relatie grootste fout van m'n leven.. ben hem kwijt..
Psychickje
16 02-06-2004 21:26
Liefde & Relatie Wat is er aan de hand met mij?
Fatal Exception
14 06-04-2004 12:37
Werk, Geld & Recht Werken om te leven, leven om te werken?
Martin
12 15-04-2003 20:40
Algemene schoolzaken Mijn mentor negeert me terwijl ik de belangerijkste keuze van mijn leven moet maken!
Levi-B
7 08-12-2002 13:05
Psychologie Alleen
kaleidoscope
4 04-02-2002 17:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.