Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Welk boek gaan we lezen voor de volgende boekbespreking?
'van de koele meren des doods' van Fredrik van Eeden 5 19.23%
Magiër van Raymond E. Feist 4 15.38%
Russisch Blauw van Rascha Peper 4 15.38%
De Wetten van Connie Palmen 2 7.69%
Siegfried van Harry Mulisch 5 19.23%
Bezonken rood van Jeroen Brouwers 3 11.54%
Catch22! 3 11.54%
I. S. Toergenjew - Vaders en zonen 2 7.69%
Beckett - En attendant Godot (Wachten op Godot). 0 0%
God's Gym van Leon de Winter 4 15.38%
Een droog wit seizoen van André Brink 0 0%
Duisternis over Sethanon van Raymond E. Feist 2 7.69%
Maakt me niet uit (Alternatief als je het wel goed vind, dus niet allemaal kiezen!) 3 11.54%
De kroongetuige van Maarten 't Hart 5 19.23%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2003, 20:06
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Eindelijk gaat dan de eerste poll beginnen. Er komen iig 2 polls, dit is de eerste. Bij deze mag je meerdere boeken kiezen, maar het zou wel heel fijn zijn als je er niet meer als 3 kiest. In de volgende poll komen de boeken met de meeste stemmen en daar kan je er maar 1 kiezen.
Graag MOTIVEREN!
De poll gaat over een ruime week dicht, dus stem op tijd.
Hier werden die boeken voorgedragen, daar zijn ook motivatie's te lezen.

Hier is de lijst:

'van de koele meren des doods' van Fredrik van Eeden
Het gaat over het leven van een vrouw die aan psychosen lijdt en daardoor geen behoorlijke relatie aan kan gaan. Door haar psychosen en depressies probeert ze een aantal malen zelfmoord te plegen.
In mijn ogen een geweldig boek, héél goed te volgen hoewel het een boek uit 1900 is. Het onderwerp trok me aan en de uitgebreide beschrijvingen zorgden ervoor dat het erg realistisch was.
Volgende boek: 'De Vriendschap' van Connie Palmen:
Weer een psycholgisch verhaal, waarin de vriendschap tussen twee meisjes centraal staat. De vriendschap lijkt erg hecht, maar komt steeds meer onder druk te staan.
Een erg interessant boek, maar je moet er van houden

Magiër van Raymond E. Feist
Bij het vestingstadje Scheiborg, aan de uiterste westgrens van het Koninkrijk der Eilanden, wordt het allerdaagse bestaan plotsteling ruw verstoord door de vonst van een ratselachtig scheepswrak. Alles en iedereen geraakt in rep en roer. Alleen hofmagiër Kulgan blijft kalm. Hij stelt dat het schip waarscheinlijk afkomstig is van een andere wereld en in het koninkrijk verzeilt is geraakt via een zogeheten scheuring in de drie demensies van de ruimte, een merkwaardig bijverscheinsel bij het plegen van magische bezweringen.
Als kort daarop elfenkoningin Aglaranna en haar zoon Caelin zich bij de poort van kasteel Schreiborg melden met de verondrustende mededeling dat ook in het elvenwoud en omstreken vreemde bezoekers zijn gesignaleerd, neemt de vrees voor een invasie toe. Hertog Borric van Schreiborg aarzelt niet langer en vertrekt spoorslags naar Rillanon, in het oosten, om daar Koning Roldric persoonlijk om raad en bijstand te vragen.
Tot zijn gezelschap behoren de vinders en de enige getuigen van het geheimzinnige scheeprwrak, de magiërsleerling Puc en de krijger in opleiding Tomas. Vanwege zijn gave om zonder hulpmiddelen bezweringen te kunnen doen, lijkt Puc voorbestemt een groot magiër te worden. Het geschenk dat Tomas kreeg van de laatste groote draak van Midkemia is van geheel andere aard...

Rascha Peper: Russisch Blauw
Lex is een oud-geschiedenisleraar, die helemaal geobsedeerd is door de Russische tsarenfamilie. Voor een project verdiept hij zich zo in hen, dat hij op een gegeven moment zichzelf als een lid van de tsarenfamilie gaat zien.

De Wetten van Connie Palmen
Gaat over iemand, Marie B. (of zoiets, naam komt niet zo vaak voor) die in korte tijd 7 mannen ontmoet en daar per deel over vertelt. Ondertussen leer je Marie zelf steeds beter kennen.

siegfried van harry mulisch
gaat over:
een schrijfer die in wenen is voor een boekpresentatie en daar op het idee komt hitler 'te vangen in een fictief net' om hem zo te kunnen doorgronden. vervolgens komt hij in aanraking met een bejaard echtpaar dat voor hitler heeft gewerkt. Van hen krijgt hij het geheim over de zoon van Hitler te horen.

bezonken rood van jeroen brouwers
jeroen die zijn herinneringen aan de jappenkamp tijd beschrijft. hij heeft daar van zn 3de tot zn 5de gewoont met zn moeder, zus en oma. hij verteld over zijn ervaringen en op welke manier deze zijn leven beinvloed hebben. Het verhaal wordt afgewisseld met herinneringen aan die tijd, herinneringen aan een korter verleden en de dood van zn moeder, ze is net overleden.

Catch22!
Tegen de achtergrond van de toenemende Amerikaanse Vietnam-betrokkenheid geschreven absurde roman over de anti-held Yossarian. Deze is gestationeerd op een Italiaans eiland en - net als de auteur - bommenrichter bij de luchtmacht in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Hij is omgeven door volkomen verknipte figuren, stereotypen van de in ieder leger voorkomende baantjesjagers, idealisten, hardliners, angsthazen e.d. Zwarte humor en kolder, komische satire, realisme en onthullende, tegendraadse karaktertekening zijn de hoofdingrediënten van deze lijvige roman die de lezer steeds weer op het verkeerde been zet. Elke logica ontbreekt; alles wordt onderuit gehaald in deze tekening van de waanzin van de oorlog. Daardoor leest het verhaal niet eenvoudig en vergt het enige inspanning; de overdaad aan absurdheid - ook in het taalgebruik - vermoeit op den duur


I. S. Toergenjew - Vaders en zonen.
"Iwan Sergejewitsj Toergenjew (1818 - 1883), tijdgenoot van Dostojewksi, is de eerste Russische schrijver geweest, wiens werk in West-Europa ingang vond. Hij stamde uit een oud adellijk geslacht en bracht een groot deel van zijn leven in het buitenland door. Aan deze westerse invloed is het waarschijnlijk te danken, dat hij, hoewel door-en-door Rus, voor ons zoveel beter verstaanbaar is dan sommige van zijn tijdgenoten.
In Vaders en zonen toont hij zijn talent het sterkst.
Meesterlijk wordt het verzet getekent van de honge, opkomende generatie van Russische intellectuelen tegen het leven en denken van de oude landadel, die omstreeks 1860 toch al liberale trekken begon te vertonen.
De nieuwe ideeën worden verpersoonlijkt in de jongen medicus en natuurkundige, Basarow, de 'nihilist', die overal waar hij komt opschudding teweegbrengt.
Ontroerend is de beschrijving van de liefde van de vaders voor hun zonen. De roman is knap opgebouwd: licht en schaduw, humor en ernst, het alledaafse en het tragische zijn met een diep gevoel voor verhoudingen verdeeld."

Beckett - En attendant Godot (Wachten op Godot).
Geen echt boek, maar een toneelstuk. Gevolg daarvan is dat het nogal dun is en binnen anderhalf uur gelezen kan worden. Hier staat tegenover dat het geweldig is en dat er zeker veel over de gepraat kan en moet worden.
Het gaat over twee figuren die wachten op de komst van een heerschap met de naam Godot en zich ondertussen stierlijk vervelen. Kenmerkend voor Beckett is zijn melancholie; sinds men niet meer gelooft in een God, is er niets meer dat het leven zin geeft. Het is onmogelijk om voort te gaan in het leven, maar het moet.

God's Gym van Leon de Winter
Op tweeëntwintig december van het jaar 2000 ziet Joop Koopman, een Nederlander die in Californië woont, na achttien jaar zijn Brabantse jeugdvriend Philip terug. Philip, Israëli geworden, werkt voor het Israëlische ministerie van Defensie en heeft niet alleen persoonlijke redenen om Joop op te zoeken.
Op deze dag kruist ook Erroll Washington Joops pad. Erroll is de eigenaar van God's Gym, een sportschool in Venice, genoemd naar Errolls bijnaam God (van Godzilla). Op deze dag wordt Joops dochter Mirjam zeventien jaar oud. Ook op deze dag neemt Joops leven een dramatische wending.
Joop Koopman moet zich vanaf dat moment laten meevoeren door zowel persoonlijke als politieke ontwikkelingen die hij heeft proberen te ontlopen maar die nu onontkoombaar zijn leven beheersen.

Een droog wit seizoen van André Brink
Echt een aanrader! Tis een erg aangrijpend en spannend boek. Het is ook ook gedeeltelijk berust op de waarheid. Het gaat over een blanke die een zwarte vriend en zijn familie helpt in de apartheid. Daar riskeert hij alles voor. Zelfs zijn familie, vrienden, kennissen etc. etc. alle mensen uit de blanke gemeenschap keren zich tegen hem en ondanks dat blijft hij 'moedig' doorgaan. t einde zal ik maar niet verklappen. Dat kwam voor mij althans totaal als een verassing.

De kroongetuige van Maarten 't Hart
Als een jonge vrouw plotseling verdwijnt, lijken alle sporen in de richting te wijzen van de man die als laatste met haar gezien is, een wetenschapper die biologisch onderzoek doet. De politie arresteert de bioloog, zonder werkelijk bewijs of een bekentenis. Zijn vrouw gaat op onderzoek uit, komt heel wat te weten, maar leert ook veel over zichzelf en haar tot haar smart kinderloos gebleven huwelijk. Zij meent een zeer belangrijke aanwijzing te hebben tegen haar man, die uiteindelijk vrij wordt gelaten, waarna de echte ontknoping van het boek volgt. Dit boek is knap geconstrueerd, naarmate het vordert wordt de oplossing gesuggereerd, die dan toch als verrassing komt. Het tweede gedeelte van het boek is dan ook het beste; in het eerste deel herhaalt de schrijver tevens zijn ideeen over het feminisme. Bovendien staan er wat onwerkelijk beschreven personen in, bijv. de rechercheurs. Voor een groot publiek geschreven

Duisternis over Sethanon van Raymond E. Feist.
Gaat verder in het zelfde verhaal (Dan hebben we het over Magiër). Het is een 3e deel in een serie, maar heel erg goed los te lezen.
Nu zijn de Duistere elfen onder leiding van de elftovenaar(zoiets) Murmadamus(kan fout getypt zijn).
Schitterend boek met af en toe horrorachtige elementen-->mensen die weer opstaan na hun dood en zelfs sterker zijn.
En het heeft ook het mooiste gevecht om een stad wat ik ooit gelezen heb. Up yours Helm´s Deep en Cairhien.
De donkere elven willen een stad veroveren. Het lijkt een vreemde keus om daarheen te gaan als ze land willen veroveren, maar er blijkt veel meer achter te zitten.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.

Laatst gewijzigd op 02-05-2003 om 20:17.
Advertentie
Oud 02-05-2003, 20:24
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik heb Magiër, Duisternis over Sethanon van Raymond E Feist en bezoenken Rood van Brouwers gekozen.
De eerste 2 omdat het echt geweoldige boeken zijn en ook lekker lezen en Bezonken rood omdat ik dat nog eens wil lezen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 02-05-2003, 22:34
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
heb gestemd op siegfried, de wetten en russisch blauw

siegfried, omdat ik het gewoon een geweldig boek vind
de wetten, idem
russisch blauw, omdat ik er veel goede verhalen over gehoord heb...
Oud 02-05-2003, 22:41
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Ik heb gestemd op De kroongetuige en Siegfried.
Die eerste, omdat ik het, ondanks het zó ontzettend slechte verhaal, geweldig vind. Die tweede, omdat ik nu vijf keer aan dat boek ben begonnen en telkens weer uit grote verveling heb laten liggen. Misschien wordt het na het bezoek bij de twee oude mensen ineens interessanter. (Hoewel ik dat betwijfel).
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Oud 02-05-2003, 22:45
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 02-05-2003 @ 23:41:
Ik heb gestemd op De kroongetuige en Siegfried.
Die eerste, omdat ik het, ondanks het zó ontzettend slechte verhaal, geweldig vind. Die tweede, omdat ik nu vijf keer aan dat boek ben begonnen en telkens weer uit grote verveling heb laten liggen. Misschien wordt het na het bezoek bij de twee oude mensen ineens interessanter. (Hoewel ik dat betwijfel).
wat siegfried is het meest fascinerende boek dat ik >tot nu toe< gelezen heb. nou ja een van de...

how is this possible???
Oud 03-05-2003, 10:23
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
sublime schreef op 02-05-2003 @ 23:45:
wat siegfried is het meest fascinerende boek dat ik >tot nu toe< gelezen heb. nou ja een van de...

how is this possible???
Ja, die reactie krijg ik vaker.
't Is ook enkel gevoelsmatig hoor.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Oud 03-05-2003, 10:52
Verwijderd
van de koele meren des doods
lijkt mij het leukste boek dat er tussen staat
Oud 03-05-2003, 11:03
knivesout
knivesout is offline
Siegfried van Harry Mulisch heb ik boven liggen en de rest niet. (gemakzuchtig, ik weet het)
En ik heb niet zo heel veel van hem gelezen.
__________________
Fear can hold you prisoner. Hope can set you free
Oud 03-05-2003, 14:37
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
catch22, koele meren en vaders en zonen.
Die lijken mij het ruigste.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Oud 03-05-2003, 17:06
Ertensoep
Avatar van Ertensoep
Ertensoep is offline
siegfried, van de koele meren des doods en Russisch blauw, de eerste omdat ik er veel goede dingen over heb gehoord, de tweede omdat het me wel een intresant verhaal lijkt, de derde omdat ik dat boek ooit al eens gelezen heb, maar ik ben vergeten hoe het afliep.
__________________
4 uur cupasoup...
Oud 03-05-2003, 18:22
Verwijderd
Catch 22, omdat ik die nog wil lezen en het een nogal bekend werk is.

Russisch Blauw, omdat ik die naam al erg vaak gehoord heb, en het dus ook wel wil lezen. Bovendien zal het misschien wat met Rusland te maken, dus dat komt vast goed.

God's Gym, omdat ik De Ruimte Van Sokolov van De Winter geniaal vond, een jaar of vier terug.

Ik heb expres niet mijn eigen boeken gekozen, expres geen Feist, omdat ik niet tegen fantasy kan en omdat ik denk dat we daar erg weinig mee kunnen in een bespreking, geen Connie Palmen, omdat ik allergisch ben voor die naam, geen Mulisch omdat ik nog nooit wat van hem gelezen heb en dat graag zo wil houden, geen 't Hart omdat ik daarvan teveel Middelbare Schoolflashbacks van krijg, geen Jeroen Brouwers omdat dat me intuitief niets lijkt (ik houd er nooit van als veel mensen een nieuw boek goed vinden. Ik denk dat ik een elitaire lul ben), Brink niet omdat die naam me echt helemaal niets zegt en geen Van Eeden omdat ik die al eens las en het ternauwernood overleefd heb.

LUH-3417 - Ik heb trouwens Watt van Beckett gelezen, en die is nog veel mooier dan zijn toneelstuk. Die ga ik volgende keer met vuur voordragen.
Oud 04-05-2003, 08:01
Psychopath
Avatar van Psychopath
Psychopath is offline
Citaat:
Ieke schreef op 02-05-2003 @ 21:24:
Ik heb Magiër, Duisternis over Sethanon van Raymond E Feist en bezoenken Rood van Brouwers gekozen.
De eerste 2 omdat het echt geweoldige boeken zijn en ook lekker lezen en Bezonken rood omdat ik dat nog eens wil lezen.
__________________
"Well if it’s from the internatz it must be true!" © Jamie Hyneman 27-5-2009
Oud 04-05-2003, 20:40
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 03-05-2003 @ 19:22:
geen Connie Palmen, omdat ik allergisch ben voor die naam, geen Mulisch omdat ik nog nooit wat van hem gelezen heb en dat graag zo wil houden,
Daar ben ik het nu mee eens Ik wil liever geen Mulisch lezen, kan die arrogante kop van hem al niet uitstaan en dan heb ik niet zoveel zin om een vaag raar boek van hem zitten lezen. Heb het wel eens geprobeert, maar ben tegen mijn priciepes aan gestopt met het boek (Ik vind altijd dat je een boek moet uitlezen, maar dit kon ik echt niet)

Citaat:
geen Jeroen Brouwers omdat dat me intuitief niets lijkt (ik houd er nooit van als veel mensen een nieuw boek goed vinden. Ik denk dat ik een elitaire lul ben),
Bezonken rood is absoluut geen nieuw boek. Sterker nog hij heeft nooit de erkenning gekregen voor die indië romans die hij verdiend. Alleen met geheime kamers heeft hij wat erkenning gekregen. Zou je eens moeten lezen, ik denk dat je het wel wat vind.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 04-05-2003, 21:17
Verwijderd
Na Robert Jordan is Feist mijn 2e Fantsy liefde gewroden
Dus kies ik voor alletwee zijn boeken.
Hopen dat ik ze nog een beetje ken
Oud 04-05-2003, 21:28
Verwijderd
Ah, ik dacht dat Bezonken Rood dat boek van het jaar gebeuren had gewonnen, of iets in de geest. Daarom was ik er eigenlijk tegen. Misschien is deze wel wat beter. Ik zal er eens een gooi naar doen.

Voor iemand die literatuur studeert, weer ik verdacht weinig van literatuur van na 1960. Laat staan van nieuwe boeken of jonge schrijvers.

LUH-3417
Oud 05-05-2003, 09:22
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 04-05-2003 @ 22:28:
Ah, ik dacht dat Bezonken Rood dat boek van het jaar gebeuren had gewonnen, of iets in de geest. Daarom was ik er eigenlijk tegen. Misschien is deze wel wat beter. Ik zal er eens een gooi naar doen.

Voor iemand die literatuur studeert, weer ik verdacht weinig van literatuur van na 1960. Laat staan van nieuwe boeken of jonge schrijvers.

LUH-3417
Geeft niet hoor, kan ik me wel wat bij voorstellen. Bezonken Rood en Geheime Kamers zijn de enigste boeken van hem die enige bekendheid hebben gekregen. Het meest briljante boek van hem in literair opzicht (kan nu even niet op de titel komen, dacht dat het de zondvloed was) heeft nooit echt aandacht gekregen. Jammer naar mijn mening. Bezonken Rood is ook niet zo dik

Gewoon je er meer in verdiepen
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 05-05-2003, 09:24
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Morridin schreef op 04-05-2003 @ 22:17:
Na Robert Jordan is Feist mijn 2e Fantsy liefde gewroden
Dus kies ik voor alletwee zijn boeken.
Hopen dat ik ze nog een beetje ken
Och dan lees je het even opnieuw, je hebt het toch zo uit
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij Robert Jordan nog niet ver ben gekomen. Ben net begonnen, maar het heeft me niet meteen gegrepen. Dat is wel jammer vind ik.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 05-05-2003, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 05-05-2003 @ 10:24:
Och dan lees je het even opnieuw, je hebt het toch zo uit
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij Robert Jordan nog niet ver ben gekomen. Ben net begonnen, maar het heeft me niet meteen gegrepen. Dat is wel jammer vind ik.
Mja, maar ik ben Jordan ook weer opnieuw aan het lezen in het engels(had eerts nederlands gelezen). Maar ik moet ook nog boeken voor school lezen: Multatuli, Karakter en nog1. Maar zoals het er nu voor staat is geen van beiden boeken van Feist aan de beurt
Ads door Google
Oud 05-05-2003, 19:20
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Morridin schreef op 05-05-2003 @ 10:53:
Mja, maar ik ben Jordan ook weer opnieuw aan het lezen in het engels(had eerts nederlands gelezen). Maar ik moet ook nog boeken voor school lezen: Multatuli, Karakter en nog1. Maar zoals het er nu voor staat is geen van beiden boeken van Feist aan de beurt
Er komt nog een 2e poll en er is een aardige kans zoals het nu staat dat Magiër mee gaat. Gelukkig
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 05-05-2003, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 05-05-2003 @ 20:20:
Er komt nog een 2e poll en er is een aardige kans zoals het nu staat dat Magiër mee gaat. Gelukkig
Een 2e poll? Je bedoelt later in het jaar neem ik aan?
Oud 06-05-2003, 14:05
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Van de koele meren des doods.
En God's gym en Russisch Blauw.

(maar daar kan ik niet meer op stemmen)
__________________
Hm... Larstig... ;)

Laatst gewijzigd op 06-05-2003 om 14:07.
Oud 09-05-2003, 10:02
*Burning water*
*Burning water* is offline
God's gym en Russisch blauw. Daarvan heb ik de achterkant gelezen, en ze leken me leuk.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie ,,Nederland is de perfecte islamstaat''
Yousra
85 19-01-2004 10:29
Liefde & Relatie Eerste stap
Verwijderd
25 30-03-2003 21:22
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
Liefde & Relatie Een gesprek beginnen
Dotcom
12 05-12-2002 11:57
Muziek Help help help!!!!!!!!!!!!!!!!!
OLD DIRTY BASTERD
24 25-07-2002 18:04
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:13.