Oud 15-10-2008, 15:13
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Hallo,

Via een project van mijn universiteit, moet ik bijles frans gaan geven aan een groepje van 7 leerlingen van 16-18 jaar. De eerste bijles is volgende week maandag. Nu heb ik eigenlijk totaal geen idee wat ik precies moet geven/doen/...

- Een eerste probleem is dat er 3 van de 7 amper frans kennen en de rest zijn plan toch al kan trekken in het frans. Dus als ik direct wat moeilijkere dingen uitleg, gaan er 3 er niets van begrijpen en als ik de gemakkelijke dingen uitleg, dan gaan de 4 anderen zich vervelen. En dit mag in geen geval, aangezien ik ze eigenlijk ook wat zou moeten motiveren voor frans...
- Een tweede probleem is dat de leerkracht frans mij gezegd heeft dat ze vooral commercieel gericht frans moeten leren, zoals bvb. telefoon opnemen, iets verkopen, product voorstellen, afspraken maken,...

Ik had namelijk gedacht om hen een niet te moeilijk tekstje te laten voorlezen, de woorden uitleggen/vertalen die ze niet begrijpen en daarna een zelfgemaakte kruiswoordraadsel met de "moeilijke" woorden laten invullen. Maar dit is dus niet commercieel genoeg denk ik...En een echte tekst over economie/verkoop/handel is veel te moeilijk voor hen volgens mij...

Iemand een idee van wat ik zou kunnen doen met hen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2008, 15:28
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
En weet iemand waar ik ergens gemakkelijke franse tekstjes kan vinden om internet?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2008, 15:58
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
telefoon opnemen, iets verkopen, product voorstellen, afspraken maken,...

laat ze dat doen en oefenen?
Met citaat reageren
Oud 16-10-2008, 13:48
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Ja, maar dat doen ze sowieso al tijdens de "gewone" les...

Ik wil wat leukere dingen met ze doen tijdens de bijles om hen wat te motiveren...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 09:58
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Is het ook geen plan om de betere leerlingen te laten oefenen met de mindere? Dat kan voor beide groepen heel motiverend zijn. En als je zelf dingen uitlegt blijven ze vaak ook nog beter hangen.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2008, 18:18
Verwijderd
Ja misschien het idee van martijn1985 wel goed. Als ze zelf in de les al spreek opdrachten krijgen dan is het misschien saai om dat alsnog te doen maar misschien ook juist wel leuk?

Ik weet niet precies wat voor niveau de leerlingen hebben maar misschien heb je wat aan de website: http://www.fransiscool.net/ dat is de website die ze op mijn oude middelbare school gebruiken, staan in iedergeval wel spreekkaarten op maar dat is alleen maar 1e/2e klas.

Het laten lezen van teksten kan ook nuttig zijn, als je ze bijvoorbeeld de opdracht geeft allemaal 15 woorden die ze niet kennen uit de tekst te laten halen dna haalt de betere leerling andere woorden eruit als de 'beginnende' leerling.

En als je ze moet motiveren; waarom ga je jezelf dan in eerste instantie richten op economische dingen? Waarom kan een van de teksten dan niet gewoon een beetje grappig zijn? Als je de eerste les het een beetje leuk houdt dan kijken de leerlingen uit naar de volgende les en dan kan je het wat moeilijker maken..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het algemene bijlestopic
Tink*
83 17-06-2017 13:25
Werk, Geld & Recht bijbaantje
koekje97
65 18-07-2011 16:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen frans bijles..:)!
loves_dogs
5 28-12-2005 14:55
Algemene schoolzaken Bijles nodig? Bijles geven? Wij matchen jullie!
Malkovich
4 03-02-2004 09:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken bijles nodig?
ingo
16 02-03-2003 14:29
Algemene schoolzaken hoeveel kan ik vragen voor bijles???
Madame Blanche
12 22-08-2002 00:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.