Oud 14-04-2003, 21:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Mm,..

het is nu ook in Europa. Maar het erge is nog: deze is niet geconstateerd bij iemand die recent in het buitenland is geweest.
Dat betekent dat OF er lopen meerdere mensen besmet rond met het SARS virus in Londen, OF hij heeft het op een andere rare manier gekregen....
(ik weet nu niet welke optie ik liever zou hebben)

Eerste SARS-besmetting binnen Europa

Uitgegeven: 14 april 2003 14:15
Laatst gewijzigd: 14 april 2003 14:16

LONDEN/GENEVE - Voor het eerst heeft de longziekte SARS zich binnen Europa verspreid. In een ziekenhuis in Londen ligt een Brit die de laatste tijd niet in het buitenland is geweest, maar de ziekte toch heeft opgelopen. Dat meldden Britse media maandag. Alle Europeanen die tot nu geïnfecteerd raakten, liepen de ziekte in het buitenland op.

In Hongkong maakte de overheid maandag bekend dat opnieuw zeven mensen aan de besmettelijke ziekte zijn overleden. Dat is het grootste aantal slachtoffers op een dag, sinds de ziekte begin maart in Hongkong uitbrak. Het dodental in Hongkong komt daarmee op 47. Ook zijn er in de zuidelijke Chinese stad maandag opnieuw veertig mensen besmet geraakt.

http://nu.nl/news.jsp?n=133889&c=29
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2003, 21:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Maar,........
iemand op fok.nl vond het volgende bericht:

Wetenschappers breken SARS-gen code

Gepost door Gerson (M4stermind) - maandag 14 april 2003 @ 19:06 - Bron: New York Times

De New York Times meldt dat Canadese wetenschappers er in geslaagd zijn de genetische code van het virus dat er van verdacht wordt "Severe Acute Respiratory Syndrome" (SARS) te veroorzaken te breken.

Speciale computers aan het British Columbia Cancer Agency in Vancouver zijn er zes dagen 24 uur per dag mee bezig geweest het genoom te schikken, en zijn er zondag mee gereed gekomen. Het is volgens de wetenschappers een eerste stap naar de ontwikkeling van een techniek om het virus te kunnen onderzoeken, en daarna kan er misschien een vaccin ontwikkeld worden.

"Het genoom blijkt een compleet nieuw coronavirus te zijn, geheel ongerelateerd aan enig bekend menselijk of dierlijk virus", aldus een wetenschapper van het British Columbia Cancer Agency in Vancouver. Een concurrerend team uit de VS aan de Centres for Disease Control and Prevention zijn tot dezelfde conclusie gekomen. Beide teams zijn het er mee eens dat de verbazingwekkende constructie van het virus het zeer moeilijk maakt na te gaan van welk dier het afkomstig is - als het al van een dier afkomstig is -.

Een woordvoerder van de World Health Organisatie zegt dat de snelheid waarmee het gen zich gerangschikt heeft "ongelooflijk" is. Het virus is uniek: "Het lijkt op geen enkel ander contravirus", zegt Dr. Marra van het Genome Sciences Centre. "Het virus heeft de ongelooflijke hoeveelheid van 29.736 nucleotidenparen", zegt Marra. Normaalgeproken hebben virussen slechts duizenden van deze paren. Bacteriën hebben miljoenen, en het menselijk genoom heeft er meer dan drie miljard.






(ik ga even snel zoeken naar het originele bericht)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:02
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
In Utrecht wordt eraan gewerkt.

Maar serieus, who cares, 150 doden wereldwijd, tot nu toe. Nog niet eens. Maken mensen zich nou nog steeds zo druk om die SARS?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:02
Verwijderd
Toch een te slechte controle op luchthavens waarschijnlijk, waarom zijn de regeringen zo laks geweest met voorzorgsmaatregelen treffen? Een ondervraging voordat je in of uit het vliegtuig stapt is echt niet genoeg, er hadden gewoon medische controles moeten plaatsvinden op iedereen die in Singapore of een ander SARS-gebied is geweest, zo pak je dat aan en niet met een slappe vragenlijst. Overigens, ook insecten kunnen de ziekte overbrengen, iig wel kakkerlakken (zag ik laatst op het nieuws). Misschien bij een fruittransport een kakkerlak meegekomen?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Nouja, niet via de New York Times, maar wel het Canadese instituut:

2003 News - 2003/04/12: Genome Sciences Centre sequences SARS associated corona virus

Print Wizard Print this Page

At about 4 a.m. this morning, scientists at the BC Cancer Agency's Canada's Michael Smith Genome Sciences Centre completed the first publicly available draft sequence for a coronavirus implicated in SARS.

"This is a huge step forward in the fight to control the spread of SARS," says Dr. Caroline Astell, projects leader at the Genome Sciences Centre.

Since receiving 1 millionth of a gram of purified viral genetic material from Dr. Frank Plummer at the National Microbiology Lab in Winnipeg, relayed by the BC Centre for Disease Control, scientists at the Genome Sciences Centre have worked around the clock to complete the sequence, using both molecular techniques and state-of-the-art laboratory automation.

"We are very excited about having the ability to do this, and to contribute to a solution for a serious health issue," says Dr. Victor Ling, vice-president, Research, BC Cancer Agency. "I think we can say that we have a rapid-response team who can deal with immediate health concerns."

Dr. Marco Marra, director of the Genome Sciences Centre stated that, "I am delighted that our team of scientists at the Genome Sciences Centre has responded so effectively to the challenge of rapidly sequencing this coronavirus isolate. I am extremely proud of our team. I am similarly impressed by the speed with which viral genomic material was sent to us by Frank Plummer's group a the NML in Winnipeg and by Drs. Bob Brunham and Martin Petric at the BC CDC."

It is expected that this information, posted on the Genome Sciences Centre's website (www.bcgsc.bc.ca) as soon as it was generated, will lead to the development of definitive diagnostic tests for SARS. In the longer term, these results may allow scientists to understand why the SARS virus is so deadly, and may assist in the development of an effective vaccine.

Dr. Steven Jones, head of bioinformatics at the Genome Sciences Centre led a team of researchers in assembling the genome from the sequence data. Dr. Jones says the virus detected appears to be a new type of coronavirus bearing only modest similarity to those coronaviruses previously characterized. "The next step for the Genome Sciences Centre is to analyze the proteins that the virus produces, to try and find clues for why this is such a virulent pathogen. With the public release of the sequence data, scientists around the world will also have an opportunity to contribute to this effort" explains Dr. Jones.

Dr. Rob Holt, head of Sequencing at the Genome Sciences Centre, says that while the mandate of the BC Cancer Agency is care and research for cancer, it is significant that the Agency has been working so closely with other organizations to address such an urgent health issue. "This is a stunning convergence of events," says Dr. Holt. "It illustrates what people can achieve when they rally around a common and pressing goal."

While the Genome Sciences Centre is dedicated to cancer research, says Dr. Simon Sutcliffe, president of the BC Cancer Agency, it has been enormously rewarding for the Agency to take the lead in addressing a very important public health crisis.

"We have realized for some time that the study of genomics will be essential to find the causes of, and cures for, cancer," says Dr. Sutcliffe. "This collaborative effort demonstrates that the use of genomics crosses the boundaries of health issues, and gives us the confidence that we'll be able to meet similar challenges in the future."

The BC Cancer Agency, a part of the Provincial Health Services Authority, is committed to reducing the incidence of cancer, reducing the mortality from cancer, and improving the quality of life of those living with cancer. It provides a comprehensive cancer control program for the people of British Columbia by working with community partners to deliver a range of oncology services, including prevention, early detection, diagnosis and treatment, research, education, supportive care, rehabilitation and palliative care. The BC Cancer Research Centre conducts research into the causes and cures for cancer. The Genome Sciences Centre operates with support from the BC Cancer Foundation, Western Economic Diversification, Genome Canada,Genome British Columbia, and the National Institutes of Health (USA)

For more information, please contact:
Nicole Adams
Public Relations Officer
BC Cancer Agency
Ph: (604) 877.6272
Pager: (604) 641.5167

http://www.bccancer.bc.ca/ABCCA/News...irusgenome.htm
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Nate schreef op 14-04-2003 @ 22:02:
In Utrecht wordt eraan gewerkt.

Maar serieus, who cares, 150 doden wereldwijd, tot nu toe. Nog niet eens. Maken mensen zich nou nog steeds zo druk om die SARS?
Het is in feite een soort griep, de kans dat je aan griep overlijdt is iets kleiner dan dat je aan SARS overlijdt. Extra gevaarlijk is echter de longontsteking die bij SARS optreedt, een longontsteking is erg gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 14-04-2003 @ 22:02:
Overigens, ook insecten kunnen de ziekte overbrengen, iig wel kakkerlakken (zag ik laatst op het nieuws). Misschien bij een fruittransport een kakkerlak meegekomen?
Jak... ik haat die beesten... weet je nog waarom deze ze kunnen overbrengen? Waarom kakkerlakken? Die beesten zijn sowieso al moeilijk weg te krijgen, dus een vaccin zou wel handig zijn als het via kakkerlakken zich kan verspreiden!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:08
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 14-04-2003 @ 22:04:
Het is in feite een soort griep, de kans dat je aan griep overlijdt is iets kleiner dan dat je aan SARS overlijdt. Extra gevaarlijk is echter de longontsteking die bij SARS optreedt, een longontsteking is erg gevaarlijk.
Dat weet ik, maar zoals ik al eerder zei, SARS heerst nu al een tijdje in verscheidene dichtbevolkte gebieden (en dan bedoel ik dicht), en 't aantal slachtoffers is een getal van 3 cijfers, met nog geen 150 doden. Van alle besmettingen gaat maar een klein percentage dood; het besmettingsgevaar is reëel maar gering, en er wordt zelfs al een vaccin ontwikkeld wat het coronavirus zou moeten kunnen bestrijden, zie elke krant van vanochtend. Daarom de vraag, why worry?
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:09
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Wat ik eigenlijk het meest vreemd vind is dit:

"Het genoom blijkt een compleet nieuw coronavirus te zijn, geheel ongerelateerd aan enig bekend menselijk of dierlijk virus", aldus een wetenschapper van het British Columbia Cancer Agency in Vancouver."

Hoe in godsnaam ontstond het dan? Gesjoemel in een lab?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Over ziektes gesproken. Wist je dat het WHO (world health organisation) goed oplet naar het verloop van vogelpest in ons land?
Dat is omdat dit virus samen met een mensvirus tot een geheel nieuw virus zich kan ontwikkelen.

Je hebt dus dan zo'n kippenvirusgenoom, waarvan een gedeelte slechts voor de kip is, maar waarvan zeg maar 60% overeenkomstig is met een doodnormale maar hevig griep van een mens. Als de zieke kip met een ziek mens in aanraking komt kan dit virus gaan muteren in een ander eng onbekend virus.

Vandaar dus.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:16
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Vet. Mutaties, onbekende viri, death and decay. Interessante tijden!
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:17
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nate schreef op 14-04-2003 @ 22:08:
Daarom de vraag, why worry?
Als het via kakkerlakken verspreid wordt is er genoeg om te worryen

Die krengen krijg je je gebouw niet uit; ook niet met geweld en als je dan per ongeluk zon ziek beest er tussen hebt...

gelukkig zie ik nog geen kakkerlakken op straat zich verplaatsen van 1 woonwijk naar een andere woonwijk zoals ratten nog wel eens willen doen.....
maar toch.

er... als ratten deze ziekte ook zouden kunnen overbrengen is dat natuurlijk weeeeeer een ander verhaal.

Natuurlijk. De hygiene is hier hoger, het aantal mensen op een paar vierkante meter minder, maar dat sluit niet uit dat het hier niet zou kunnen opduiken (zoals via de raadselachtige manier van die man in Londen)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nate schreef op 14-04-2003 @ 22:16:
Vet. Mutaties, onbekende viri, death and decay. Interessante tijden!
Haha
ik dacht al,.. wat heeft "vet" hier mee te maken...... ik was even vergeten dat het een woordje-ala-cool betekende
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:37
RoBa
RoBa is offline
Vanavond (maandag) om 23.00 op Discovery Channel iets over epedimieën in grote steden, mischien wel interessant.

Over dat SARS, ach, zo heel druk maak ik me er (nog) niet over. Het is iets dodelijker als een normale longontsteking, maar er zijn veel ziektes die vele malen dodelijker zijn. Als blijkt dat er geen vaccin tegen te maken is, of dat het virus gaat muteren, dan is dat minder leuk ja
__________________
raar
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 22:56
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-04-2003 @ 22:18:
Haha
ik dacht al,.. wat heeft "vet" hier mee te maken...... ik was even vergeten dat het een woordje-ala-cool betekende
Ja, ja, miss-ABN

Anyway, kleine correctie: Ons hygiëne-niveau ligt zeker niet hoger dan dat in oost azië
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 14-04-2003 @ 22:09:
Wat ik eigenlijk het meest vreemd vind is dit:

"Het genoom blijkt een compleet nieuw coronavirus te zijn, geheel ongerelateerd aan enig bekend menselijk of dierlijk virus", aldus een wetenschapper van het British Columbia Cancer Agency in Vancouver."

Hoe in godsnaam ontstond het dan? Gesjoemel in een lab?
Precies, dat vroeg ik me net ook al af. En pessimistisch als ik ben...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 23:21
ZwaarMetaal
Avatar van ZwaarMetaal
ZwaarMetaal is offline
Moeder natuur vecht terug hehe

tis natuurlijk wel tragisch als een bekende van je eraan gaat, maar tis aan de andere kant wel goed voor de wereldbevolking
__________________
Metal Heerscht..
Met citaat reageren
Oud 14-04-2003, 23:21
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-04-2003 @ 22:09:
Wat ik eigenlijk het meest vreemd vind is dit:

"Het genoom blijkt een compleet nieuw coronavirus te zijn, geheel ongerelateerd aan enig bekend menselijk of dierlijk virus", aldus een wetenschapper van het British Columbia Cancer Agency in Vancouver."

Hoe in godsnaam ontstond het dan? Gesjoemel in een lab?
Persoonlijk denk ik dat Bin Laden er achter zit. Dit is gewoon een excuus om China plat te bombarderen!

Nee. but serious... virussen kunnen uit het niets ontstaan, op warme vochtige plaatsen, in stilstaand water bijvoorbeeld. Of het kan van een dier afkomen, maar inmiddels zo gemuteerd zijn dat het bijna niet meer herkenbaar is.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-04-2003, 06:29
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Het is klote.
Enige reden voor de ophef is de kans dat je er aan dood gaat en het feit dat het besmettelijk is.
Ik bedoel, als iemand een griepvirus heeft (waar iemand met een zwak afweersysteem ook aan dood zou kunnen gaan) dan wordt ook niet iedereen gewaarschuwd.

PS:
SARS is overigens ook een fantastisch goede snackbar in Waalwijk (voor de liefhebbers )
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 08:25
Cheops
Avatar van Cheops
Cheops is offline
pfff, dat is gewoon een grote mediahype die SARS..
Mensen moeten zich maar niet zo druk maken om die onzin...
__________________
"I feel I'm stone, not cause I bop or wear my cap cocked/The more emotion I put into it, the harder I rock"
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 09:32
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Ik denk eigenlijk dat het best wel logisch is dat er nieuwe dodelijke ziektes ontstaan als we met zoveel mensen dicht op elkaar wonen. Zeker China is erg dichtbevolkt.

en idd het is stom als er een bekende aan doodgaat, maar we leven wel met teveel mensen op deze aardkloot.

maar de media vergroot het heel erg. er zijn maar 2500 besmette mensen of zo over de hele wereld, en maar 4% gaat dood. Daar kwam ik pas achter toen mijn moeder op een site over SARS ging kijken, daarvoor dacht ik dat het altijd dodelijk was, omdat de media dat niet duidleijk maakt.
Overigens is 4% ook het percentage wat aan gewone griep doodgaat
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 09:35
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Nate schreef op 14-04-2003 @ 22:02:

Maar serieus, who cares, 150 doden wereldwijd, tot nu toe. Nog niet eens. Maken mensen zich nou nog steeds zo druk om die SARS?
Dat is toch niet zo gek? Het betreft een virus waartegen geen medicijnen bestaan, nog niet tenminste, en dat zich vrij snel lijkt te kunnen verspreiden over de wereld. Zorgen maken is misschien te veel gezegd, maar preventieve maatregelen (mondkapjes!) nemen, kan geen kwaad.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 09:38
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Gatara schreef op 14-04-2003 @ 22:09:
Wat ik eigenlijk het meest vreemd vind is dit:

"Het genoom blijkt een compleet nieuw coronavirus te zijn, geheel ongerelateerd aan enig bekend menselijk of dierlijk virus", aldus een wetenschapper van het British Columbia Cancer Agency in Vancouver."

Hoe in godsnaam ontstond het dan? Gesjoemel in een lab?
Dat vind ik helemaal niet zo vreemd. Lang niet alle genomen zijn bekend. Buitendien, het genoom - voor zover je daarvan kunt spreken - van een virus is vrij veranderlijk. Een paar mutaties, en hoppa, je hebt een virus dat niet gerelateerd is aan ander viri.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 10:31
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik heb een viroloog gevraagd en die zei me het volgende:

"Nee, het is niet op dezelfde manier ontstaan zoals een nieuw virus zou kunnen ontstaan uit het mensengriepvirus en het vogelpestvirus. De genomen van deze virussen (orthomyxovirussen, dacht ik) zijn uit allemaal kleine stukjes opgebouwd die tussen verschillende orthomyxovirussen onderling uitewisseld kunnen worden. Het genooom van het SARV-virus bestaat uit - voor zover ik weet - maar één segment. Dat maakt het 'mengen' van genetisch materiaal al heel veel onwaarschijnlijker."

Over vaccinatie:
"Ik denk dat ze nu heel hard de genen van de 'S' (spike) en de 'M' (membrane) -eiwitten aan het 'subkloneren' zijn: ze plakken de overeenkomstige DNA-moleculen in bacteriële 'plasmiden' (hele kleine bacterie-chromosoompjes) en laten de bacterieën een heleboel van dit 'S'- en ''M'-eiwit maken. Dit eiwit kan worden gezuiverd en bij mensen ingespoten worden als vaccin."


Het lijkt dus geen mutatie te zijn, maar domweg een nieuw ontstaan virus.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 10:33
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nate schreef op 14-04-2003 @ 22:56:
Anyway, kleine correctie: Ons hygiëne-niveau ligt zeker niet hoger dan dat in oost azië
Eeeeeeer,..... waar is het dan niet hygienischer dan in een Chinese krottenwijk in Nederland?

Ik heb het niet over de hygiene van mensen, maar de leefsomstandigheden waarin je je niet hygienisch kunt leven.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2003, 11:33
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-04-2003 @ 10:33:
Eeeeeeer,..... waar is het dan niet hygienischer dan in een Chinese krottenwijk in Nederland?

Ik heb het niet over de hygiene van mensen, maar de leefsomstandigheden waarin je je niet hygienisch kunt leven.
Dat snap ik, maar we hebben het niet over Chinese krottenwijken maar over het gebied HongKong - Guangzhou, in het Guangdong gebied. Dat is redelijk wat-wij-onder-beschaafd-verstaan.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 11:50
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
Gatara schreef op 15-04-2003 @ 10:31:
Ik heb een viroloog gevraagd en die zei me het volgende:

"Nee, het is niet op dezelfde manier ontstaan zoals een nieuw virus zou kunnen ontstaan uit het mensengriepvirus en het vogelpestvirus. De genomen van deze virussen (orthomyxovirussen, dacht ik) zijn uit allemaal kleine stukjes opgebouwd die tussen verschillende orthomyxovirussen onderling uitewisseld kunnen worden. Het genooom van het SARV-virus bestaat uit - voor zover ik weet - maar één segment. Dat maakt het 'mengen' van genetisch materiaal al heel veel onwaarschijnlijker."

Een of meerdere mutaties zijn iets anders dan het mengen van genetisch materiaal. Zeker nu bekend is, dat het genoom van het SARS-virus maar uit één segment (streng?) bestaat, is het niet gek dat er een nieuw virus is ontstaan. Een nieuwe combinatie is dan immers gauw gemaakt.
Maar eigenlijk durf ik niet goed tegen die viroloog in te gaan...

Citaat:
Het lijkt dus geen mutatie te zijn, maar domweg een nieuw ontstaan virus.
Hoe dan? Generatio spontanea?
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 11:53
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Preventief ruimen

De oplossing, doen ze bij dieren ook

geintje, voor de mensen die alles serieus nemen erbij gezet
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 15-04-2003, 19:16
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 15-04-2003 @ 11:50:

Een of meerdere mutaties zijn iets anders dan het mengen van genetisch materiaal. Zeker nu bekend is, dat het genoom van het SARS-virus maar uit één segment (streng?) bestaat, is het niet gek dat er een nieuw virus is ontstaan. Een nieuwe combinatie is dan immers gauw gemaakt.
Maar eigenlijk durf ik niet goed tegen die viroloog in te gaan...


Hoe dan? Generatio spontanea? [/B]
Nee. but serious... virussen kunnen uit het niets ontstaan, op warme vochtige plaatsen, in stilstaand water bijvoorbeeld. Of het kan van een dier afkomen, maar inmiddels zo gemuteerd zijn dat het bijna niet meer herkenbaar is. Ik heb weinig verstand van micro-biologie, maar dit heb ik wel eens gezien op discovery channel.
Het Ebola virus was ook ontstaan uit chemische processen in de jungle van donker Afrika, dacht ik.
Jaja, moeder natuur zit complex in elkaar.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 20:01
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Ze denken dat het nog zeker een jaar duurt, voor ze een antistof hebben toch? En tot die tijd blijft het virus rond zwerven.
Ik weet niet of iemand dat hier al had gezegt, maar zoiets had ik op het nieuws gehoord.
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 20:05
No return
No return is offline
ik heb last van een sars aars dat kom omdat ik een mars at en van die mars kreeg ik sars
__________________
Forever Bound To Chaos! Inhale Exhale
Met citaat reageren
Oud 21-04-2003, 20:12
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
meelman schreef op 15-04-2003 @ 11:53:
Preventief ruimen

De oplossing, doen ze bij dieren ook

geintje, voor de mensen die alles serieus nemen erbij gezet
Daar maak je een goed punt.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 00:06
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Maatregelen China tegen SARS te laat

Uitgegeven: 21 april 2003 10:40
Laatst gewijzigd: 21 april 2003 20:40

PEKING/WASHINGTON - De drastische maatregelen die China heeft genomen om de (SARS)-besmettingen aan te pakken, zijn waarschijnlijk te laat om een epidemie af te wenden in het 1,3 miljard zielen tellende land. Dat hebben deskundigen van het Amerikaanse Center for Strategic and International Studies in Washingon maandag gezegd.

Zo is het schrappen van de nationale meivakantie, wanneer veel Chinezen hun familie bezoeken, weinig effectief, omdat het SARS-virus zich al bijna over het hele land heeft verspreid, aldus Andrew Thompson van het CSIS. "Het is te laat, ze kunnen de geest niet in de fles terugstoppen. Het is nu bijna overal verspreid en anders zal het wel snel overal zijn", zo zei hij.


zullen we alle Chinezen preventief ruimen? Of misschien die muur verlengen om het hele land heen?

Het loopt de spuigaten uit nu...
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 09:45
*Burning water*
*Burning water* is offline
Laten we hopen dat SARS zo veel mogelijk beperkt blijft tot China.. Niet dat ik iets tegen Chinezen heb, maar een grootschalige verspreiding over de hele wereld zou een nog grotere ramp betekenen. Tot nu toe is het virus redelijk onder controle buiten China en Hongkong, toch?
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 10:27
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Er komen nog wel eens wat Chinese asielzoekers over land deze kant op.

Dat valt gewoon niet te controlleren.....

*slik*
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 10:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Hier vind je meer info over Sars
(bron is World Health Organisation (WHO))
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-04-2003, 11:43
*Burning water*
*Burning water* is offline
Hier ook, biomedisch verhaal
Voor de geïnteresseerden
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 13:39
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
en hier de laatste cijfers:

WHO telt bijna vierduizend SARS-gevallen en 217 doden Uitgegeven: 22 april 2003 13:05

GENEVE - Het aantal mensen dat wereldwijd is besmet met de longziekte SARS, is dinsdag opgelopen tot 3861, verspreid over 27 landen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zijn inmiddels 217 mensen aan het Severe Acute Respiratory Syndrome overleden.

Het grootste deel van de SARS-patiënten bevindt zich in China, waar bijna tweeduizend mensen met de acute longaandoening in het ziekenhuis zijn opgenomen, en in een groot aantal andere Aziatische landen. Buiten Azië komt de ziekte voor in onder meer Canada, de Verenigde Staten, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Australië en Brazilië. In Europa is nog niemand aan SARS overleden.

http://www.nu.nl
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 13:51
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Als het meezit, hebben we straks geen vergrijzingsprobleem in Nederland meer. Misschien een beetje cynisch van mij, maar het heeft zo z'n voordelen .
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 14:01
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
nu we het toch over virussen hebben:

'Doorbraak in bestrijding malaria'
Uitgegeven: 22 april 2003 07:46
Laatst gewijzigd: 22 april 2003 07:58

LONDEN - Britse wetenschappers zeggen een doorbraak te hebben bereikt bij de behandeling van malaria, de ziekte waaraan in Afrika elke minuut twee kinderen overlijden. In het tijdschrift 'Nature Structural Biology' melden onderzoekers van de universiteit van Edinburgh dat zij samen met collega's van het Biotec-instituut in de Thaise hoofdstad Bangkok het eiwit hebben geïdentificeerd dat verantwoordelijk is voor de snelle resistentie tegen nieuwe geneesmiddelen.

Het eiwit heeft tot dusver het gebruik van een vaccin tegen malaria onmogelijk gemaakt. De sleutel voor de ontwikkeling van een vaccin ligt volgens de wetenschappers bij het eiwit DHFR, dat de ziekteverwekker produceert om te kunnen overleven. Zij hebben dat deel van het proteïne geïsoleerd dat verantwoordelijk is voor de bescherming tegen de stof pyrimethamine die in medicamenten tegen malaria wordt gebruikt.

"Nu kunnen wij de structuur van het eiwit gebruiken om een nieuwe generatie geneesmiddelen te ontwikkelen die een effectieve bestrijding van resistente malariasoorten mogelijk maakt", zei prof. Malcolm Walkinshaw. "Dit is echt een doorbraak."

De malariaparasiet wordt van mens op mens overgebracht door een steek van de malariamug (Anopheles).

http://www.nu.nl/news.jsp?n=137039&c=20
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on

Laatst gewijzigd op 22-04-2003 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 14:03
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
S@nder schreef op 22-04-2003 @ 13:51:
Als het meezit, hebben we straks geen vergrijzingsprobleem in Nederland meer. Misschien een beetje cynisch van mij, maar het heeft zo z'n voordelen .
Wat is de gemiddelde leeftijd van die doden dan?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 14:30
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Gatara schreef op 22-04-2003 @ 14:03:
Wat is de gemiddelde leeftijd van die doden dan?
Ik dacht dat alleen de wat oudere mensen vatbaar waren.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 17:24
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Citaat:
S@nder schreef op 22-04-2003 @ 14:30:
Ik dacht dat alleen de wat oudere mensen vatbaar waren.
ik dacht dat het juist opvallend veel jongere mensen ook treft. Dus dat het in alle leeftijdsgroepen evenveel doden vallen.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 17:28
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
mleen schreef op 22-04-2003 @ 17:24:
ik dacht dat het juist opvallend veel jongere mensen ook treft. Dus dat het in alle leeftijdsgroepen evenveel doden vallen.
Iedereen is er vatbaar voor, uiteraard gaan oude en zwakke mensen er eerder aan dood.
Het sterftepercentage is gelukkig maar 4% dus dat valt dan weer mee.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 17:45
b-z
Avatar van b-z
b-z is offline
Een woord preventief ruimen
__________________
B-Z de muggenterrorist, een gevreesde held in strijd tegen de jeuk!
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 18:14
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
plagiaat

en het zijn twee woorden
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Met citaat reageren
Oud 22-04-2003, 19:25
Verwijderd
Citaat:
CraigDavid schreef op 22-04-2003 @ 14:01:
nu we het toch over virussen hebben:
'Doorbraak in bestrijding malaria'

[/B]
Dat is heel goed nieuws voor Afrika, nu maar hopen dat de medicijnenfabrikanten er geen winsten op willen gaan maken waardoor het medicijn voor de gewone Afrikaan onbetaalbaar is.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 01:51
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Waaaaa
mutaties... dat kunnen we nu echt niet erbij hebben

SARS-virus mogelijk aan het muteren

Uitgegeven: 22 april 2003 20:05
PEKING/HONGKONG - De strijd tegen de longaandoening Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS) lijkt nog lang niet gestreden. Het aantal ziektegevallen nam afgelopen dagen explosief toe en wetenschappers zijn bang dat het virus dat SARS veroorzaakt snel aan het muteren is.

Naast hoge koortsen, die gepaard gaan met hoesten tast de ziekte steeds vaker het maagdarmkanaal waardoor patiënten hevige diarree krijgen, verklaarde microbioloog Malik Peiris van de universiteit van Hongkong. Andere onderzoekers vrezen eveneens dat steeds meer lichaamsfuncties zullen worden aangetast door het veranderende SARS-virus.

Muteren

De Britse onderzoeker Adrian Mockett zei dinsdag voor de BBC-radio dat het nieuwe corona-virus alle eigenschappen in zich heeft om snel van gedaante te veranderen. Bij de reproductie van het virus ontstaan nogal eens 'fouten'. Door deze vergissingen kan er op den duur een geheel nieuw virus ontstaan. Dit bemoeilijkt de ontwikkeling van een vaccin en de 'houdbaarheid' van vaccins.

Het Chinese Genomics Institute bevestigde de lezing van Mockett. Onderzoekers daar verwachten ook dat het virus "snel en gemakkelijk muteert". De autoriteiten in de Volksrepubliek proberen ondertussen wanhopig een inhaalslag te maken. Internationaal is verontwaardigd gereageerd op de 'lakse' houding van Peking ten aanzien van SARS.

Vakantie

De autoriteiten hebben nieuwe aangescherpte regels opgesteld over hoe met ziekenhuisafval om te gaan en Chinezen gevraagd af te zien van vakantietrips en andere reizen. Peking hoopt daarmee te voorkomen dat het corona-virus dat SARS veroorzaakt ook opduikt in arme provincies die tot nog toe gespaard zijn gebleven.

De autoriteiten hebben experts naar afgelegen landelijke gebieden waar nog grote onwetendheid over preventie en behandeling van het coronavirus heerst. Vice-Premier Wu Yi riep de leden van de teams dinsdag op resolute maatregelen te nemen om de verdere verspreiding van SARS te voorkomen.

Ramp

De ziekte is een "ramp zoals we die nog niet hebben meegemaakt", aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag. Inmiddels is Wang Qishan, een econoom en probleemoplosser, aangewezen als tijdelijk burgemeester van de hoofdstad Peking. Zijn voorganger Meng Xuenong was ontslagen wegens zijn slechte aanpak van de epidemie.

Half miljoen kapjes

In de hoofdstad zijn volgens de krant Beijing Wanbao duizend ziekenhuisbedden extra gereserveerd voor SARS-patiënten. Ook nieuwe gebouwen en inrichtingen buiten de stad zouden worden voorbereid op de komst van zieken. Bijna duizend beademingsapparaten, dertig ziekenwagens en een half miljoen stuks beschermende kapjes zijn besteld.

De Nederlander Henk Bekedam van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zei dinsdag evenwel dat als China de middelen niet heeft om een grote uitbraak van SARS te voorkomen, daar een enorme uitbraak komt. Het aantal besmettingen in de wereld liep dinsdag op tot 3861, verspreid over 27 landen, zo schatte de WHO. In totaal zijn inmiddels 217 mensen aan de ziekte overleden. China is het zwaarst getroffen met 2158 gevallen en 97 doden door de aandoening, meldden de Chinese autoriteiten dinsdag.

Zweden

Hongkong heeft 94 doden te betreuren. Samen met de rest van China herbergt het 87 procent van de infecties ter wereld en 83 procent van het aantal sterfgevallen. Buiten Azië komt de ziekte voor in onder meer Canada, de Verenigde Staten, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Australië en Brazilië. In Europa is nog niemand aan SARS overleden. Uit Zweden werden dinsdag zes mogelijke gevallen van de ziekte gemeld.
http://nu.nl/news.jsp?n=137447&c=29
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 05:28
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
hm

heel china in quarantaine nemen, zou dat lukken?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 09:57
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Wereldwijd

In het Horacio Oduber-ziekenhuis op Aruba is een Amerikaanse vrouw opgenomen die vermoedelijk SARS heeft. De 43-jarige uit New York vertoont de symptomen, heeft een woordvoerder van het ziekenhuis dinsdag gezegd.

India heeft dinsdag gezegd uiterst waakzaam te zijn. De oppositie had de regering verweten dat ze SARS-gevallen niet zou melden en weinig aan preventie zou doen. India's eerste SARS-patiënt is volgens zijn artsen alweer aan de beterende hand. In Hongkong zijn weer vijf mensen overleden. Ook zijn er 32 nieuwe gevallen bijgekomen, met een totaal van 1434 besmettingen. Er zijn nu 99 mensen in Hongkong aan SARS gestorven.

Op de luchthaven van de Egyptische hoofdstad Caïro is een echtpaar uit Ghana aangetroffen met verschijnselen van SARS. Het stel, dat uit Tokio kwam, is naar een ziekenhuis gebracht. Twee weken geleden werd in Zuid-Afrika het eerste vermoedelijke Afrikaanse geval van SARS aangetroffen. De diagnose is nog niet gesteld, maar de man vertoont wel alle symptomen, aldus zijn artsen.

Het aantal mensen dat wereldwijd is besmet met SARS, is opgelopen tot 3861, verspreid over 27 landen. Volgens de WHO zijn inmiddels 217 mensen aan het Severe Acute Respiratory Syndrome overleden.


http://spitsnet.nl/anp/BUI/ANP-220403-60-anp.html
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid [MED] Link tussen SARS en avasculaire necrose
Rabbi Daniel
9 11-10-2003 17:51
Vrije tijd De opvolging van Van der Sar...
Alexanchez
31 28-08-2003 14:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Sars-virus aangetroffen in civetkat Zuid-China
Gatara
6 26-05-2003 22:10
Levensbeschouwing & Filosofie SaRs
Blitzkrieg Bop
15 07-05-2003 20:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bang voor SARS?
lucy48
1 15-04-2003 17:51
Lichaam & Gezondheid Sars
Frondish
7 06-04-2003 14:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.