Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2003, 10:07
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Joostje schreef op 23-04-2003 @ 05:28:
hm

heel china in quarantaine nemen, zou dat lukken?
Mmm...
economisch zullen ze in een diep verval raken, vrees ik. Da's zielig. Dat zou dan op de 1 of andere manier opgevangen moeten worden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2003, 10:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Weet iemand overigens wat het sterftepercentage van de Spaanse griep was die meer doden op haar geweten had dan de WO I?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 10:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-04-2003 @ 11:08:
Weet iemand overigens wat het sterftepercentage van de Spaanse griep was die meer doden op haar geweten had dan de WO I?
kweenie. Het waren er in ieder geval meer...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 10:13
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 23-04-2003 @ 11:08:
Weet iemand overigens wat het sterftepercentage van de Spaanse griep was die meer doden op haar geweten had dan de WO I?
Een percentage heb ik niet, maar ik las laatst in de Sp!ts ca. 18 miljoen dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 10:18
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik ben op zoek naar dat percentage, maar ik kwam dit tegen:

"SPANISH FLUE MEASURES AND SARS
By: Marianne Jespersen
Many years ago my Danish grandmother told me about the Spanish Flue epidemic in 1918-19. Born in 1887 she remembered vividly her own and the public fear.
My grandmother was an obsessive hand washer. Not only did she wash her hands a LOT, but always wore gloves when out in public, habits acquired during the flu epidemic. A conservative estimate of 21 million people died worldwide out of a billion infected.
The measures to avoid infections of the day were (of course) washing ones hands often, avoiding contact with infected people and the "Flu handshake" whereby hands did not touch, rather each "hand shaking party" would reach up above the wrist on each other, grab a hold and shake. Thus avoiding skin contact.
My grandmother's measures might be wise measures to adopt while we are going through the SARS crisis."
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 10:27
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
"Alison Galvani, PhD
Post-doctoral research fellow at UC Berkeley's Department of Integrative Biology

Expertise: Epidemiology; spread of viral diseases and how viruses evolve to evade human immunity.

Galvani says the rapid spread of SARS indicates the potential for an epidemic reminiscent of the Spanish flu pandemic in 1918. "Though SARS has a low mortality rate, it seems to have a high rate of secondary infections, which is what really determines how damaging a pathogen will be," she says. "People should remember that the Spanish influenza in 1918 had a similar mortality rate but a high rate of secondary infections, and it killed 20 million people."
She notes, too, that the Spanish influenza pandemic occurred when mobility was much more restricted and the world's population was about half that of today. On the other hand, she says, current public health measures are much better than they were 85 years ago.

"The size of the epidemic will depend on how effective control efforts are," she adds."
http://www.berkeley.edu/news/extras/sars/experts.html
-----------------------------------

If you think SARS is bad just keep in mind that it does not spread as easily as influenza does. If SARS was caused by influenza tens of thousands would already be dead.

"If SARS were an influenza pandemic," says Melbourne University professor of virology, Ian Gust, "and the mortality rate was similar to what it is now (about 3.5per cent), we would have tens of thousands of people dead, rather than less than 100." And that is not because the virus would be any more potent, but because it would be much more contagious.

An extremely virulent form of influenza, the kind that only comes once every several decades, could end up infecting almost half of the population of industrialized countries. With a fatality rate similar to that of SARS it could easily kill one percent of the total population. The 1918-1918 so-called Spanish flu (which really didn't originate in Spain) With a world population at the time of 1.8 billion and with a low end estimate of the number killed by Spanish flu as 20 million the low end of the percentage of the population killed by the Spanish flu was at least 1 percent.
http://www.futurepundit.com/archives/001106.html

Wat betreft een vaccin:

WHO deputy director Alan Hampson estimates SARS vaccine development time in years.

WHO deputy director Alan Hampson, said the disease could be like AIDS with treatments taking years to develop. "It would take years to develop an anti-viral drug," he said. "The earliest you can expect a vaccine is in a small number of years."

En:

German scientist Reinhard Kurth estimates 3 to 5 years for SARS vaccine development.

Reinhard Kurth, the head of the German government's Robert Koch Institute, was not exactly encouraging on Friday night. A vaccine for Sars could be developed, he said – but it would take three to five years.
WHO deputy director Alan Hampson estimates SARS vaccine development time in years.

http://www.futurepundit.com/archives/001106.html
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 17:39
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
ook leuk om te lezen:

how sars works
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 20:49
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
If you think SARS is bad just keep in mind that it does not spread as easily as influenza does. If SARS was caused by influenza tens of thousands would already be dead.

"If SARS were an influenza pandemic," says Melbourne University professor of virology, Ian Gust, "and the mortality rate was similar to what it is now (about 3.5per cent), we would have tens of thousands of people dead, rather than less than 100." And that is not because the virus would be any more potent, but because it would be much more contagious.
ik geloof niet in het bovennatuurlijke, maar het lijkt bijna alsof SaRs een waarschuwing voor ons is...
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 23-04-2003, 23:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
duyvel schreef op 23-04-2003 @ 21:49:
ik geloof niet in het bovennatuurlijke, maar het lijkt bijna alsof SaRs een waarschuwing voor ons is...
Voor wat?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 09:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Eerder had ik een berichtje gepost met daarin de mededeling dat dit virus zich waarschijnlijk aan het muteren was.

Dit blijkt overigens redelijk normaal te zijn voor RNA-virussen (aldus een viroloog).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 13:42
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
duyvel schreef op 23-04-2003 @ 21:49:
ik geloof niet in het bovennatuurlijke, maar het lijkt bijna alsof SaRs een waarschuwing voor ons is...
Wat een onzin. Dan kun je alle tegenslagen wel op gaan vatten als een waarschuwing. Volgens mij is het heel normaal dat er zo af en toe een nieuw virus ontstaat.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 18:21
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 24-04-2003 @ 14:42:
Wat een onzin. Dan kun je alle tegenslagen wel op gaan vatten als een waarschuwing. Volgens mij is het heel normaal dat er zo af en toe een nieuw virus ontstaat.
uiteraard onzin, maar ik heb heel soms wel eens de neiging om op dat soort manieren te denken..
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 18:57
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Ik wilde net vragen hoe lang het duurt om een vaccin te ontwikkelen, maar dat is dus 3-5 jaar?
Sars is nu nog zo ver van ons vandaan, zijn jullie bang dat het ook in Nederland zal komen? Of niet?
Ik persoonlijk denk er niet eens over na. Nou ja, ik denk er wel over na, maar ik ben er niet bang voor ofzo. Misschien naïef, ik weet het niet.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Anneee schreef op 24-04-2003 @ 19:57:
Ik wilde net vragen hoe lang het duurt om een vaccin te ontwikkelen, maar dat is dus 3-5 jaar?
Sars is nu nog zo ver van ons vandaan, zijn jullie bang dat het ook in Nederland zal komen? Of niet?
Ik persoonlijk denk er niet eens over na. Nou ja, ik denk er wel over na, maar ik ben er niet bang voor ofzo. Misschien naïef, ik weet het niet.
Volgens een viroloog op Netwerk zal het niet lang meer duren voordat Sars naar Nederland komt. Als Sars een soort griep is, zou dat weleens heel gevaarlijk kunnen worden in combinatie met de vogelpest. Ik ben sowieso nogal panisch voor ziekten, dus ik geniet er maar van zolang Nederland Sars-vrij is.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 20:53
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 24-04-2003 @ 21:48:
Volgens een viroloog op Netwerk zal het niet lang meer duren voordat Sars naar Nederland komt. Als Sars een soort griep is, zou dat weleens heel gevaarlijk kunnen worden in combinatie met de vogelpest. Ik ben sowieso nogal panisch voor ziekten, dus ik geniet er maar van zolang Nederland Sars-vrij is.
Ja, dat hoorde ik net ook. Dan nog... ik moet het nog zien. Maar je hebt wel gelijk: nu geniet ik nog, straks heb ik misschien spijt van mijn naïviteit.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 21:03
Verwijderd
GroenLinks wil aanscherping reisadviezen vanwege SARS

24 april 2003

GroenLinks dient vanmiddag een Kamermotie in met het verzoek aan de regering om de negatieve reisadviezen uit te breiden als gevolg van de snelle verspreiding van SARS.

De verspreiding in China is in snelheid en omvang veel erger dan verwacht. Bovendien zijn de Chinese autoriteiten onvoldoende in staat gebleken de epidemie adequaat in te dammen. Dit onderstreept naar de mening van GroenLinks, dat de Nederlandse regering voor een strenge aanpak moet kiezen.

Nederland heeft op dit moment slechts vor twee gebieden in China (Hongkong en Guangdong) een negatief reisadvies uitgevaardigd. Voor de provincie Shanxi, Peking en Toronto wordt “onnodig reizen” afgeraden.

GroenLinks wil in navolging van Frankrijk en Spanje dat alle de door de WHO aangewezen “affected areas” (waar besmetting veelvuldig voorkomt) een negatief reisadvies krijgen. Het gaat dan om Shanxi, Peking en Toronto (de gebieden waar onnodig reizen wordt afgeraden), de Chinese provincie Binnen-Mongolie en om Vietnam, Taiwan en Singapore.

Bron: www.groenlinks.nl

Ik vind de maatregelen tot nu toe ook veels te laks, het wordt tijd dat Nederland strenger gaat optreden. Gelukkig doet mijn geliefde GroenLinks er iig wat aan
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 21:47
angela123
angela123 is offline
Wat kan ik doen om de ziekte sars te voorkomen?

Niet op reis gaan
Als u niet perse naar Hong Kong of de Chinese provincie Guangdong hoeft te gaan, kunt u een reis naar die gebieden beter uitstellen.

Alert zijn op symptomen
Personen die in de laatste weken uit China (provincie Guangdong, Hong Kong, Shanxi Bejing (Beijing), Taiwan, Vietnam (Hanoi), Singapore en Canada (Toronto) zijn teruggekeerd en daar mogelijk in contact zijn geweest met een SARS-patiënt, moeten alert zijn op de volgende symptomen: plotselinge hoge koorts (boven de 38 graden Celcius), spierpijn, hoesten, keelpijn of kortademigheid. Personen met deze symptomen moeten zich bij de huisarts melden en de huisarts erop wijzen dat het om het SARS kan gaan.

Mondkapjes
Er is geen enkele aanleiding om in Nederland over te gaan op het gebruik van mondkapjes.
Alleen in speciale gevallen, bijvoorbeeld verpleegkundigen die SARS-patiënten verplegen, wordt het gebruik van speciale mondkapjes aanbevolen (P2 masker, EN 149-2001 / FFP2-1862). Gewone mondkapjes hebben zeer waarschijnlijk geen of te weinig effect.

Is de ziekte sars te behandelen?

Gerichte therapie is vooralsnog niet beschikbaar. Bepaalde antivirale middelen lijken wel te helpen, zoals ribavirine. In Hong Kong heeft dit middel in combinatie met corticosteroïden succes geboekt bij de behandeling van SARS-patiënten.

Mocht er zich een geval in Nederland voordoen, dan zijn er genoeg geneesmiddelen beschikbaar. Om te zorgen dat de ziekte zich niet verder verspreidt, worden patiënten geïsoleerd verpleegd. Ook hiervoor zijn in Nederland voldoende voorzieningen aanwezig.


Waar staat de afkorting sars voor en wat zijn de symptonen van de ziekte?

De afkorting SARS
SARS staat voor Severe Acute Respiratory Syndroom. Dit betekent letterlijk: een ernstige acute luchtwegziekte.

Virus
SARS wordt veroorzaakt door het coronavirus. Het gaat om een onbekende variant van het virus dat tot nu toe alleen verkoudheid bij mensen veroorzaakte.

Er is inmiddels een diagnostische test ontwikkeld waarmee een goede aanwijzing kan worden geven of iemand de ziekte wel of niet heeft.

Symptomen
Het is een onbekende ziekte die begint met dezelfde symptomen als de griep; plotselinge hoge koorts (> 38 graden Celcius) en spierpijn in combinatie met luchtwegklachten zoals hoesten, keelpijn en kortademigheid of ademhalingsmoeilijkheden. Vervolgens kan men een longontsteking ontwikkelen.

Incubatietijd van SARS is 2 tot 6 à 7 dagen.

Dodelijke afloop
De kans op een dodelijke afloop van de ziekte is berekend op 4 procent. Dat betekent dat 4 op de 100 patiënten waarschijnlijk zullen overlijden aan de ziekte. Daarin verschilt SARS overigens niet van normale griep.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 21:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
angela123 schreef op 24-04-2003 @ 22:47:

Dodelijke afloop
De kans op een dodelijke afloop van de ziekte is berekend op 4 procent. Dat betekent dat 4 op de 100 patiënten waarschijnlijk zullen overlijden aan de ziekte. Daarin verschilt SARS overigens niet van normale griep.
Hmm.. bij een gewone griep zijn voornamelijk oudere mensen slachtoffer of mensen met een heel slecht immuunsysteem in gevaar.
Is dat bij Sars ook het geval?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2003, 22:16
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Anneee schreef op 24-04-2003 @ 19:57:
Ik wilde net vragen hoe lang het duurt om een vaccin te ontwikkelen, maar dat is dus 3-5 jaar?
Sars is nu nog zo ver van ons vandaan, zijn jullie bang dat het ook in Nederland zal komen? Of niet?
Ik persoonlijk denk er niet eens over na. Nou ja, ik denk er wel over na, maar ik ben er niet bang voor ofzo. Misschien naïef, ik weet het niet.
Uiteraard komt het naar Nederland. SARS is gewoon niet meer te stoppen ik denk dat het nog veel doden gaat veroorzaken, zeker in ontwikkelingslanden. Ik denk (hoop?) dat Nederland goed in staat is om een dergelijk virus het hoofd te bieden, wat betref isolatie en behandeling. Gezien de snelheid waarmee het zich nogsteeds over de wereld verspreid, is het te naief om te denken dat het nooit Nederland binnen zal komen, ik denk alleen dat de gevolgen ervan hier nogal mee zullen vallen.
Ik maak me alleen meer zorgen over mogelijke mutaties van het virus, als het 2 jaar kan duren voor er een vaccin tegen is, dan kan het tegen die tijd toch zo gemuteerd zijn dat het veel agressiefer en dodelijker is?

@ Gatara: Volgens mij kan iedereen het krijgen, het lijkt me alleen logisch dat oudere en verzwakte mensen er erger onder te lijdden hebben....?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 00:17
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
China neemt drastische maatregelen tegen SARS
ANP



DEN HAAG/PEKING/SINGAPORE - China neemt sinds donderdag drastische maatregelen om de verdere verspreiding van de potentieel dodelijke longziekte SARS te voorkomen. Peking wil alle personen met verschijnselen van de ziekte isoleren. Ook hele gebouwen, zoals een ziekenhuis in de hoofdstad, zijn onder quarantaine geplaatst. De Nationale Bibliotheek in Peking is gesloten en gedetineerden in de hoofdstad mogen geen bezoek meer ontvangen.

Volgens de BBC zijn op het platteland hele dorpen van de buitenwereld afgesloten. Chinese en Singaporese media maakten melding van duizenden inwoners van Peking die per trein en vliegtuig de stad verlaten. De maatregelen, die volgden op maanden van stilzwijgen en vermeende inactiviteit, zijn een direct gevolg van internationale kritiek op de Chinese aanpak van het Severe Acute Respiratory Syndrome. De Chinese staatsleiding acht de ziekte nu 'een wrede aanval op de mensheid'.

In verband met de virusziekte SARS heeft het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) het negatieve reisadvies naar China uitgebreid. Het advies, dat tot 16 mei geldt, heeft nu betrekking op de hoofdstad Peking, Hongkong en de provincies Guangdong en Shanxi.

Het ANVR volgt hierin de Wereldgezondheidsorganisatie WHO van de Verenigde Naties, die woensdag reizen naar deze bestemmingen heeft ontraden, en de adviezen van de ministeries van Buitenlandse Zaken en van Volksgezondheid.

Touroperators met reizen waarbij de genoemde steden en provincies worden bezocht, moeten hun programma's aanpassen. Het advies geldt niet voor transitvluchten via de internationale luchthavens van Hongkong, Guangzhou en Peking.

De WHO raadt ook reizen naar de Canadese stad Toronto af. De ANVR heeft daarover nog geen advies uitgebracht. De autoriteiten in Toronto zijn woest over het WHO-advies omdat de ziekte er volledig onder controle zou zijn. Volgens de WHO zijn er tot en met donderdag 4439 SARS-gevallen in de wereld bekend. Het aantal doden heeft de 260 overschreden. China, inclusief Hongkong, hebben het grootste probleem, gevolg door Singapore en Canada. De situatie in Vietnam is intussen onder controle, aldus de WHO.

De longziekte SARS brengt de economie in Oost-Azië dit jaar een schade toe van zeker 15 miljard dollar. Het sterkst getroffen wordt de dienstensector, met daarin het toerisme, de zakenreizen, het transport en de detailhandel. Hongkong, Singapore en Taiwan krijgen de hardste klappen, aldus Jemal-ud-din Kassum, vice-president van de Wereldbank donderdag. Volgens hem zijn de uitwerkingen van SARS vrijwel volledig het gevolg van de angst onder de bevolking. Kassum pleit dan ook voor grote openheid in de getroffen landen om de economische schade zo klein mogelijk te kunnen houden.

Het aantal SARS-patiënten dat door de ernstige longziekte overlijdt, is volgens een deskundige in Hongkong overigens veel hoger dan de 5 of 6 procent die tot nu toe werd aangenomen. Sydney Chung Sheung-chee van de universiteit in Hongkong zei donderdag in de krant South China Morning Post dat de schattingen van het sterftecijfer veel te laag zijn. 'Ik hoop dat het aantal zo laag mogelijk blijft, maar een behoudende schatting is tenminste 10 procent.'

De vice-premier van Singapore waarschuwde voor de 'rampzalige' gevolgen die de epidemie voor zijn land kan hebben. 'We moeten al onze moed en mogelijkheden verzamelen om SARS te bestrijden. Dan kunnen we SARS onder controle krijgen, ons vertrouwen herwinnen, onze moraal oppeppen en de economie aan de praat krijgen. Als we de ziekte toestaan ons te overheersen, zijn de gevolgen rampzalig.'


bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/1051161136013.html



Ik vind dat die Chinezen wel erg veel verzwijgen, misschien toch een uit de hand gelopen laboratorium expiriment van een supermacht in opkomst?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 00:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
duyvel schreef op 25-04-2003 @ 01:17:

Ik vind dat die Chinezen wel erg veel verzwijgen, misschien toch een uit de hand gelopen laboratorium expiriment van een supermacht in opkomst?
Biologisch wapen dat per ongeluk letterlijk uitgelekt is?

Ik hoop van niet
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 00:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
duyvel schreef op 25-04-2003 @ 01:17:

Chinese en Singaporese media maakten melding van duizenden inwoners van Peking die per trein en vliegtuig de stad verlaten.
En waar gaan die heen?

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 00:26
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2003 @ 01:23:
En waar gaan die heen?

dat staat er niet bij...

een voordeel: mensen die daafwerkelijk SARS hebben zijn denk ik te zwak om te reizen.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 18:24
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
duyvel schreef op 25-04-2003 @ 01:17:
Ik vind dat die Chinezen wel erg veel verzwijgen, misschien toch een uit de hand gelopen laboratorium expiriment van een supermacht in opkomst?
Dat denk ik niet. Verder vind ik het ook vrij logisch dat de Chinese regering eerst de ware aard van SARS heeft verzwegen. Paniek is niet echt iets waar ze op zitten te wachten, denk ik. Al zou je achteraf kunnen aanvoeren, dat er dan wel adequater gehandeld had kunnen worden en zo'n grote ramp wellicht zou kunnen worden voorkomen.
Ik ben (nog) niet bang voor SARS; inmiddels wordt er wel voldoende voorzichtig omgegaan met reizigers uit besmette gebieden, dus ik denk dat we in Nederland niet zoveel gevaar lopen. Bovendien: maar 4 % van de gevallen schijnt eraan te overlijden, en bij waakzaamheid kun je gauw genoeg doorhebben of iemand SARS heeft of niet.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 18:27
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Bovendien: maar 4 % van de gevallen schijnt eraan te overlijden, en bij waakzaamheid kun je gauw genoeg doorhebben of iemand SARS heeft of niet.
Dat is dus nog maar de vraag..

Citaat:
Het aantal SARS-patiënten dat door de ernstige longziekte overlijdt, is volgens een deskundige in Hongkong overigens veel hoger dan de 5 of 6 procent die tot nu toe werd aangenomen. Sydney Chung Sheung-chee van de universiteit in Hongkong zei donderdag in de krant South China Morning Post dat de schattingen van het sterftecijfer veel te laag zijn. 'Ik hoop dat het aantal zo laag mogelijk blijft, maar een behoudende schatting is tenminste 10 procent.'
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 19:16
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Jullie zouden eigenlijk allemaal de BH-bode moeten lezen.

Citaat:
SARS en de heksenjacht.

”Paniek! Ren! Vlucht! Spurt de straten op, sla winkelruiten kapot en steel allemaal dingen die je al heel lang wilde hebben. Plunder het café, giet je vol en laat een gewelddadige chaos de straten beheersen! SARS komt er aan! We gaan toch allemaal dood!”
Dit, goede lezers, is zo’n beetje de strekking van de berichten die de kranten afgelopen weken geplaatst hebben. SARS is dodelijk, SARS verspreidt zich snel. SARS komt naar je toe deze zomer. Alsof het om een nieuwe smaak cola gaat.
Vooralsnog zijn de getallen geruststellend. Vijf procent van de mensen die het krijgen, sterven ook daadwerkelijk. Een percentage dat vergelijkbaar is met de griep. Tot nu toe zijn er rond de paar honderd doden gevallen, op een wereldbevolking van zes miljard. Ik vind die score uitermate bevredigend.
”Jézus,” denken de media dan, die om één of andere reden iedereen heel erg bang willen maken, “zo wordt het natuurlijk nooit wat. Wacht! China is toch communistisch? Mooi! Dan hebben ze vast gelogen. Mensen, hoor eens! China heeft gelogen, er zijn veel meer dooien dan we dachten. SARS is nog veel gevaarlijker en komt nog veel meer jullie kant op. Als je daarnet al in paniek was, dan krijg je nu het echte werk! Raadpleeg desnoods de film Outbreak!”
Maar nog altijd blijft het een ver-van-mijn-bed-show. Even dacht men vast te kunnen houden aan de eerste besmette vrouw in Nederland, maar al snel moesten ze toegeven dat het op Aruba was. Nog altijd niet zorgwekkend.
Waarom moeten we zo bang zijn? Is het puur de jacht op sensatie? Gaat het op de nieuwswaarde? Wordt de hele media opeens overheerst door de Telegraaf? Nee, het is wat anders.
Kijkt u ook met andere ogen tegen mensen uit het Verre Oosten aan, sinds SARS hip werd? Het is wel de bedoeling. ALLE, maar dan ook echt ALLE mensen die uit die regionen komen, zitten namelijk tjokvol met dodelijke SARS ziektekiemen. Althans, als we de media geloven.
Het beste zou zijn, als we iedere Chinees die kucht, direct tegen de muur zetten en een kogel geven. Nee, gewoon alle Chinezen, en dan preventief! Ze kunnen immers ook thuis stiekem kuchen, nietwaar?
Waarschijnlijk vinden de media het niet meer grappig om de kloof tussen Islamieten en de rest van de wereld groter te maken, dus wordt het tijd voor een ander slachtoffer. Chinezen zijn trouwens nog beter te herkennen ook. Bovendien zijn ze nog veel meer buitenlander dan mensen uit het Midden-Oosten. Hoppa, op de brandstapel die lui.
Ja, ik denk wel dat het goed komt met de wereld…
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 25-04-2003, 19:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
In welk klimaat "voelt" een corona-virus "zich het prettigs"?
Bij een vochtig lauw klimaat?
Bij een warm klimaat?
Bij een koud klimaat?

Hoe is het weer in China de laatste 2 maanden geweest?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 00:48
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2003 @ 20:36:
In welk klimaat "voelt" een corona-virus "zich het prettigs"?
Bij een vochtig lauw klimaat?
Bij een warm klimaat?
Bij een koud klimaat?

Hoe is het weer in China de laatste 2 maanden geweest?
Ik zoiu het niet weten, denk eigenlijk dat het niets uitmaakt. Is het van belang dan?
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 08:53
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
Gatara schreef op 25-04-2003 @ 20:36:
In welk klimaat "voelt" een corona-virus "zich het prettigs"?
Bij een vochtig lauw klimaat?
Bij een warm klimaat?
Bij een koud klimaat?

Hoe is het weer in China de laatste 2 maanden geweest?
Einde winter, begin zomer hè, dus redelijk droog met matige temperaturen in het zuiden (= Guangzhou, HongKong)

80% Van de regenval daar valt in de zomermaanden (april t/m october)
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 08:54
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Maar wat een paranoia gedoe allemaal. Ik heb dit al gezegd, dus ik zeg 't niet nogmaals, maar 't is wel overdreven wat ik hier lees allemaal hoor...
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Oud 26-04-2003, 11:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
duyvel schreef op 26-04-2003 @ 01:48:
Ik zoiu het niet weten, denk eigenlijk dat het niets uitmaakt. Is het van belang dan?
Als ik kijk naar een gewone griep zijn zie je dat mensen in bepaalde perioden opeens de griep krijgen "door het weer".

Vandaar
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2003, 19:01
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Gezamenlijke aanpak SARS Aziatische landen Uitgegeven: 29 april 2003 17:22

BANGKOK - Aziatische leiders hebben dinsdag een plan van aanpak gepresenteerd om de verspreiding van de besmettelijke longziekte SARS in te perken. Aan de grenzen van landen met SARS-gevallen komen strenge gezondheidscontroles.

Verder gaan de landen informatie over de uitbreiding van de ziekte en tegenmaatregelen uitwisselen en beter op elkaar afstemmen. Het zespuntenplan is overeengekomen tijdens crisisberaad van de zogenoemde ASEAN-landen (de Zuidoost-Aziatische staten) en China in de Thaise hoofdstad Bangkok. De premier van Thailand toonde zich ervan overtuigd dat de ziekte binnen twee maanden kan worden ingedamd.

Financiering

Voor de financiering van de maatregelen is een fonds opgericht waar China 1,2 miljoen dollar in stort. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) prees de deelnemers aan de conferentie voor hun werk, maar waarschuwde voor te overdreven reacties. De organisatie drong er bij China nogmaals op aan dat er moet worden gecontroleerd op luchthavens.

Taiwan is dinsdag begonnen met het controleren van binnenkomende schepen op bemanningsleden met SARS-verschijnselen. De burgemeester van de Russische stad Tula wil dat alle illegale Chinese en Vietnamese immigranten in een speciaal kamp worden opgesloten, om verspreiding van SARS te voorkomen. Dat hebben dinsdag Russische kranten gemeld.

Japan en Zuid-Korea hebben via de ambassades hun studenten in de Chinese hoofdstad Peking opgeroepen terug naar huis te keren en China te verlaten. Al driekwart van de Amerikaanse studenten in Peking zou de stad hebben verlaten, aldus een Japanse diplomaat. Malta weigert visa te verstrekken aan mensen uit SARS-landen, aldus minister Francis Zammit Dimech van Toerisme.


de overdreven reactie:

Menigte bestormt SARS-gebouw in China
Uitgegeven: 29 april 2003 07:24

PEKING - Inwoners van een dorp in de buurt van Peking hebben een gebouw waar SARS-patiënten zouden worden ondergebracht, in brand gestoken. Ook werd een overheidsgebouw bestormd en volledig vernield.

De Chinese overheid heeft in het hele land gebouwen gevorderd waar SARS-patiënten kunnen worden afgezonderd, in een ultieme poging de verspreiding van het virus tegen gaan. In China is veel ongenoegen over het inefficiënte SARS-beleid van de overheid.


Citaat:
Gatara schreef op 26-04-2003 @ 12:10:
Als ik kijk naar een gewone griep zijn zie je dat mensen in bepaalde perioden opeens de griep krijgen "door het weer".

SARS lijkt minder agressief bij kinderen
Uitgegeven: 29 april 2003 10:53
Laatst gewijzigd: 29 april 2003 11:58

PARIJS - Kinderen met SARS lijken minder ziek te zijn dan volwassenen en oudere tieners. Ook lijkt het erop dat ze minder besmettelijk voor andere mensen zijn dan ouderen. Dat blijkt uit een onderzoek van artsen in Hongkong, gepubliceerd in het medisch tijdschrift The Lancet.

De artsen onderzochten de eerste tien Hongkongse kinderen die zijn behandeld wegens SARS. De kinderen, tussen de anderhalf en zestien jaar, zijn eind maart in ziekenhuizen opgenomen.

De vijf tieners (tussen de 13 en 16 jaar) hadden symptomen die erg leken op die van volwassen SARS-patiënten, zoals spierpijn, hoofdpijn, rillingen en ademhalingsmoeilijkheden. Maar de vijf jongere patiënttjes (tot zeven jaar oud) hadden veel minder last. Wel vertoonden ze de klassieke SARS-verschijnselen als koorts, hoesten en loopneuzen, maar erger werd het niet. Ook hadden ze geen extra zuurstof nodig, in tegenstelling tot de tieners.

De artsen denken dat jonge kinderen een mildere variant van de ziekte krijgen, die minder agressief verloopt dan bij jong-volwassenen en volwassenen. Acht van de tien had met de infectie nog op school gezeten.

Onderzoek wees uit dat ze niemand hadden besmet. SARS bij volwassenen lijkt juist zeer gemakkelijk overdraagbaar. De wetenschappers stellen wel dat meer onderzoek nodig is om definitieve conclusies te trekken.
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 16:20
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
China kan opmars SARS niet stoppen
Uitgegeven: 4 mei 2003 10:26
Laatst gewijzigd: 4 mei 2003 14:04

PEKING - China heeft zondag zeven namen toegevoegd aan de lijst met mensen die zijn bezweken aan SARS. In totaal zijn in het land 197 mensen overleden aan het Severe Acute Respiratory Syndrome. Het aantal besmettingen steeg met 163 naar 4125, maakte het Chinese ministerie van Volksgezondheid bekend.

In de Chinese hoofdstad zijn de laatste weken 15.000 mensen in quarantaine geplaatst in een poging de epidemie onder controle te krijgen.

In Hongkong overleden in het afgelopen etmaal vijf mensen aan SARS, waardoor het aantal dodelijke slachtoffers in de voormalige Britse kolonie op 184 is gekomen. Acht mensen raakten met de longziekte besmet. Het totale aantal infecties in Hongkong is gestegen naar 1629.

Film
Chinese filmproducenten willen in juli een film uitbrengen over de ernstige longziekte. De gevierde Chinese actrice Gong Li gaat daarin de hoofdrol spelen van een verpleegkundige die zichzelf opoffert in het gevecht met SARS, meldden zondag de staatsmedia. Gong is onder meer bekend van haar rol in 'Raise the Red Lantern'.

Mutatie
Wetenschappers in Hongkong hebben de ernstige en zeer besmettelijke longziekte zaterdag vergeleken met een ”moordenaar die zijn vingerafdrukken verandert”. Volgens hen muteert het Severe Acute Respiratory Syndrome in hoog tempo.

Door de mutatie zijn nu twee varianten van het virus in omloop in Hongkong en kunnen er snel meer uitingsvormen van SARS verschijnen. De onderzoekers van de Chinese universiteit in Hongkong zeggen tot die conclusie te komen na onderzoek naar het verloop van het virus in de afgelopen twee maanden.

“Deze verandering lijkt op een moordenaar die probeert zijn vingerafdrukken of uiterlijk te veranderen om ontdekking te voorkomen”, zei hoogleraar Dennis Lo op de radiozender RTHK. “De meeste virussen muteren. De vraag is of het verandert in een kwaadaardiger virus of in een afgezwakte vorm.”

Terugval
De wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft zaterdag haar bezorgdheid uitgesproken over een aantal SARS-patiënten in Hongkong dat een terugval hebben gehad nadat ze uit het ziekenhuis waren ontslagen. De twaalf patiënten die na thuiskomst opnieuw SARS kregen, zijn voor zover bekend de enige ter wereld die opnieuw ten prooi vielen aan de longziekte.

Overleven buiten menselijk lichaam

Het SARS-virus kan bij kamertemperatuur urenlang en mogelijk zelfs dagenlang buiten het menselijk lichaam overleven. Die theorie van wetenschappers zou verklaren hoe mensen besmet kunnen raken met het Severe Acute Respiratory Syndrome zonder een patiënt te hebben gezien.

De internationale wetenschappers publiceren zondag de eerste wetenschappelijke gegevens over de overlevingsduur van het virus op verschillende plaatsen en onder verschillende omstandigheden, meldde de Amerikaanse krant de Washington Post zondag.

Besmetting
Het virus overleefde in onderzoeken meer dan 24 uur op een plastic ondergrond bij kamertemperatuur. Daaruit blijkt dat besmetting kan plaatsvinden via een deurklink, een tafelblad of een ander voorwerp. In menselijk afval overleefde het virus dat de longziekte veroorzaakt, meer dan vier dagen. Dat kan verklaren hoe SARS zich door complete flatgebouwen en ziekenhuizen heeft verspreid.

Duitse wetenschappers ontdekten dat een algemeen gebruikt ontsmettingsmiddel het virus niet doodde. Japanners meldden dat het virus lange tijd kan overleven in de kou, waaruit ze constateren dat SARS de winter kan overleven.


Harde cijfers
De wereldgezondheidsorganisatie WHO is tevreden dat er eindelijk harde cijfers zijn over het gedrag van het virus. “Hiervoor konden we alleen maar speculeren”, zei Klaus Stohr, een van de WHO-specialisten op het gebied. “Er is veel gespeculeerd over of de aanraking van voorwerpen een rol kon spelen. Dit onderzoek toont aan dat overdracht kan plaatsvinden door besmette handen of besmette voorwerpen.”

http://nu.nl/news.jsp?n=142230&c=23
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 16:31
Verwijderd
Klote-SARS. Als je niet ziek wordt door het virus zelf, dan wel doordat er geen kruid tegen gewassen lijkt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2003, 18:06
AtHell
Avatar van AtHell
AtHell is offline
Het klinkt wel lekker he, dat SARS. Even lekker de R laten rollen, SARRRRRRS .
__________________
Subtiel
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:05
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
SARS is de grootste hokey van de laatste tijd.

Neem nou China, de 'brandhaard' van SARS. Er zijn nu ruim 200 mensen overleden. Allemaal heel erg.
200 mensen. In een half jaar tijd. Dat is nog geen 2 doden per dag. Op een bevolking van 1.292.378.000.
Er sterven per dag zo'n 50.000 mensen in China aan andere oorzaken. Significant? Ik vind van niet.

Er zijn nu wereldwijd enkele duizenden mensen besmet. Het lijkt erg veel, maar op een bevolking van 6 miljard heeft het geen enkele betekenis.

Een ziekte als AIDS verspreidt zich bijvoorbeeld sneller en zorgt voor veel meer dan 2 doden per dag. Daarnaast overlijdt vrijwel iedereen aan AIDS, terwijl de kans bij SARS slechts 1 op de 20 is, waarbij opgemerkt dient te worden dat de personen die tot nu toe overleden zijn grotendeels ouderen en/of mensen die leefden onder verschrikkelijk slechte hygienische omstandigheden waren.

Hell, we hebben in Nederland meer verkeersdoden per jaar dan er in een jaar wereldwijd aan SARS zullen overlijden.


SARS? Niets meer dan een hele smerige marketingtruuk van het WHO om meer subsidie los te krijgen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:09
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
SARS? Niets meer dan een hele smerige marketingtruuk van het WHO om meer subsidie los te krijgen.
Tuurlijk joh... allemaal marketing.... alles draait toch om geld he, in deze wereld!! Leve het liberalisme.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:10
AK-47
Avatar van AK-47
AK-47 is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 07-05-2003 @ 23:05:
SARS is de grootste hokey van de laatste tijd.
BLA BLA BLA, EN NOG EENS BLA

SARS? Niets meer dan een hele smerige marketingtruuk van het WHO om meer subsidie los te krijgen.
Of een truuk om de chinezen uit te moorden? ZOu dat mogelijk zijn? Of lul ik maar wat?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:12
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
Nate schreef op 26-04-2003 @ 09:54:
Maar wat een paranoia gedoe allemaal. Ik heb dit al gezegd, dus ik zeg 't niet nogmaals, maar 't is wel overdreven wat ik hier lees allemaal hoor...
Weet jij dan een rede waarom er zoveel aandacht aan SARS besteed wordt in de media?
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:13
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
AK-47 schreef op 07-05-2003 @ 23:10:
Of een truuk om de chinezen uit te moorden? ZOu dat mogelijk zijn? Of lul ik maar wat?
Natuurlijk, de VS zit er achter... die willen immers niet dat China een supermacht wordt. Daar zijn ze wel aardig hard naar op weg de laatste jaren. Maar SARS en de oorlog in Irak hebben aardige schade aan de Chineze economie aangericht.

(jeee, helemaal zelf een complottheorie bedacht, nu er nog zelf in geloven)
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:17
AK-47
Avatar van AK-47
AK-47 is offline
Citaat:
SSER schreef op 07-05-2003 @ 23:12:
Weet jij dan een rede waarom er zoveel aandacht aan SARS besteed wordt in de media?
Dude, omdat er geen medicijn ervoor is, als je het hebt ben je wel zwaar de lul he? En het is zeer besmettelijk, ok aids ook, maar aids krijg je niet via de lucht, sars is gewoon extreem besmettelijk en er is geen middel ertegen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:19
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
AK-47 schreef op 07-05-2003 @ 23:17:
Dude, omdat er geen medicijn ervoor is, als je het hebt ben je wel zwaar de lul he? En het is zeer besmettelijk, ok aids ook, maar aids krijg je niet via de lucht, sars is gewoon extreem besmettelijk en er is geen middel ertegen
Na besmetting heb je 4% kans dat je doodgaat, zo erg de lul ben je dus niet.
Ik weet ook niet echt wat ik moet denken, ik hang er ook maar een beetje tussenin
Ik was gewoon benieuwd wat Nate erop te zeggen had.
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:21
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
SSER schreef op 07-05-2003 @ 23:19:
Na besmetting heb je 4% kans dat je doodgaat, zo erg de lul ben je dus niet.
Ik weet ook niet echt wat ik moet denken, ik hang er ook maar een beetje tussenin
Ik was gewoon benieuwd wat Nate erop te zeggen had.
Dat schijnt dus wel rond de 10% te liggen, als gevolg van mutaties geloof ik. Staat in een eerder gepost artikeltje in deze topic.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 07-05-2003, 22:26
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
duyvel schreef op 07-05-2003 @ 23:21:
Dat schijnt dus wel rond de 10% te liggen, als gevolg van mutaties geloof ik. Staat in een eerder gepost artikeltje in deze topic.
10% al!
Het wordt dus steeds gevaarlijker..
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 18:27
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
SSER schreef op 07-05-2003 @ 23:26:
10% al!
Het wordt dus steeds gevaarlijker..
SARS dodelijker dan verwacht
08-05-2003 De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft gisteren aangegeven dat het sterftecijfer van SARS hoger is dan eerst werd aangenomen, namelijk 14 tot 15 procent.

Op basis van gegevens uit (voormalige) met SARS-besmette gebieden (Canada, China, Hong Kong, Singapore en Vietnam) heeft de WHO het sterftecijfer van de ziekte opnieuw berekend. De WHO laat weten dat de kans op een dodelijke afloop gemiddeld 14 tot 15 procent is. Leeftijd en de kwaliteit van de lokale gezondheidszorg hebben invloed op dit cijfer. Zo lopen oudere mensen een verhoogd risico.
Bij personen ouder dan 65 jaar is het sterftecijfer 50 procent. Dat betekent dat de helft van alle SARS-patiënten boven de 65 jaar aan de ziekte overlijdt. Personen die 24 jaar of jonger zijn, lopen 1 procent kans op een dodelijke afloop van de ziekte. Tussen de 25 en 44 jaar is dit cijfer 6 procent, tussen 45 en 64 jaar 15 procent.

Naast de leeftijd heeft ook de kwaliteit van de lokale gezondheidszorg invloed op het sterftecijfer. In Vietnam, waar de ziekte nu onder controle is gebracht, was het sterftecijfer relatief laag, namelijk 8 procent. Een verklaring hiervoor is het feit dat de patiënten vaak jonge werknemers waren in de gezondheidszorg. De gemiddelde sterftecijfers liggen tussen 11 tot 17 procent in Hong Kong, 13 tot 15 procent in Singapore, 15 tot 19 procent in Canada en 5 tot 13 procent in China.

De incubatietijd van SARS, de tijd tussen de besmetting en de verschijnselen van de ziekte, is vastgesteld op een maximale periode van tien dagen.

bron: http://www.minvws.nl/document.html?f...393&page=19665

zeker steeds gevaarlijker d
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 19:18
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Ik zou die cijfers graag gecorrigeerd willen zien voor volwassen (maar niet bejaarde), gezonde mensen die in goede hygiene leven.
Pas dan kun je een redelijke prognose maken over de impact dat het hier in Nederland zou kunnen hebben.

Daarnaast zal het in Nederland zo'n vaart niet lopen: SARS staat als categorie A ziekte geregistreerd (er zijn nu totaal twee ziekten in die categorie). Mocht er iets gebeuren, dan wordt de GGD direct op de hoogte gesteld en zal intensieve contactopsporing en isolatie doen. Iets dat hier veel beter is georganiseerd dan in die wokkiewokkie-landen.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 19:46
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-05-2003 @ 20:18:
Ik zou die cijfers graag gecorrigeerd willen zien voor volwassen (maar niet bejaarde), gezonde mensen die in goede hygiene leven.
Pas dan kun je een redelijke prognose maken over de impact dat het hier in Nederland zou kunnen hebben.

Daarnaast zal het in Nederland zo'n vaart niet lopen: SARS staat als categorie A ziekte geregistreerd (er zijn nu totaal twee ziekten in die categorie). Mocht er iets gebeuren, dan wordt de GGD direct op de hoogte gesteld en zal intensieve contactopsporing en isolatie doen. Iets dat hier veel beter is georganiseerd dan in die wokkiewokkie-landen.
Yeah right, er zijn niet eens maatregelen getroffen, op schiphol niet eens, ik loop er stage en er komen vliegtuigen genoeg met die spleetogen binnen, maar ze worden niet gecontroleerd niks, dus zo zal er snel iemand op schiphol besmet raken, en zo besmetten er steeds meer mensen, dan komen ze er achter dat het sars is en inmiddels zijn er al 10-tallen mensen die het hebben, maar dan doet de regering nog rustig aan, pas als er iemand dood gaat gaat er een belletje bij ze rinkelen, maar ja dan is het al te laar.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:05
Verwijderd
Longsyndroom SARS lijkt steeds meer op een gewoon griepje.

Ik ben nog steeds banger voor AIDS dan voor SARS.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:43
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-05-2003 @ 20:18:
Ik zou die cijfers graag gecorrigeerd willen zien voor volwassen (maar niet bejaarde), gezonde mensen die in goede hygiene leven.
Pas dan kun je een redelijke prognose maken over de impact dat het hier in Nederland zou kunnen hebben.

Daarnaast zal het in Nederland zo'n vaart niet lopen: SARS staat als categorie A ziekte geregistreerd (er zijn nu totaal twee ziekten in die categorie). Mocht er iets gebeuren, dan wordt de GGD direct op de hoogte gesteld en zal intensieve contactopsporing en isolatie doen. Iets dat hier veel beter is georganiseerd dan in die wokkiewokkie-landen.
De hygiene in Hongkong, China en Canada verschilt echt niet zoveel als die in Nederland hoor.
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2003, 22:54
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 08-05-2003 @ 20:18:
Ik zou die cijfers graag gecorrigeerd willen zien voor volwassen (maar niet bejaarde), gezonde mensen die in goede hygiene leven.
Pas dan kun je een redelijke prognose maken over de impact dat het hier in Nederland zou kunnen hebben.

Daarnaast zal het in Nederland zo'n vaart niet lopen: SARS staat als categorie A ziekte geregistreerd (er zijn nu totaal twee ziekten in die categorie). Mocht er iets gebeuren, dan wordt de GGD direct op de hoogte gesteld en zal intensieve contactopsporing en isolatie doen. Iets dat hier veel beter is georganiseerd dan in die wokkiewokkie-landen.
Hygiene heeft niets te maken met al dan niet besmet raken met SARS. De nederlandse gezondheidszorg is misschien beter dan die in die wokkiewokkie landen, maar meerdere raporten hebben aangetoond dat NL onvoeldoende voorbereid is op dergelijke epedemische uitbraken.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid [MED] Link tussen SARS en avasculaire necrose
Rabbi Daniel
9 11-10-2003 16:51
Vrije tijd De opvolging van Van der Sar...
Alexanchez
31 28-08-2003 13:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Sars-virus aangetroffen in civetkat Zuid-China
Gatara
6 26-05-2003 21:10
Levensbeschouwing & Filosofie SaRs
Blitzkrieg Bop
15 07-05-2003 19:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bang voor SARS?
lucy48
1 15-04-2003 16:51
Lichaam & Gezondheid Sars
Frondish
7 06-04-2003 13:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.