Oud 20-05-2003, 15:04
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Waarom is er zoveel geklaagd over Nederlands bij het laks? Ik vond het geen moeilijk examen en ook de mening van anderen was dat het goed te doen was. De samenvatting was wat pittig, maar daar kon ik me ook nog wel mee redden. Er zaten volgens mij geen vragen bij die onduidelijk geformuleerd waren of zo; kortom: zie het probleem niet zo .

Grappig trouwens als je die stats bekijkt op eindexamen.nu, dat er ook al geklaagd is over vakken waarvan het examen nog moet komen . Mensen die er nu al de balen van hadden?
Advertentie
Oud 20-05-2003, 15:21
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
ik vond het ook niet echt heel moeilijk, maar kan me wel voorstellen dan er geklaagd is. er waren een paar vragen die toch wel vaag waren (bv die vraag van wat de kritiek op de vs was > iedereen die ik gesproken heb dacht o makkie dat de doodstraf nog gehandhaafd wordt, maar tantwoord was iets over de schending van de mensenrechten... ) en die samenvatting, die tekst was ind vrij moeilijk.... opzich heb ik er wel een redelijke sv van weten te maken, maar de tekst was wel gewoon moeilijk...

en bovendien, je kunt t altijd proberen toch? ik heb zoiets klaag maar voor alles, want zelfs als je al een 7 ofzo hebt is t leuk als t nog een beetje om hoog gaat...
Oud 20-05-2003, 15:26
Blisss
Avatar van Blisss
Blisss is offline
Citaat:
sublime schreef op 20-05-2003 @ 15:21:
ik vond het ook niet echt heel moeilijk, maar kan me wel voorstellen dan er geklaagd is. er waren een paar vragen die toch wel vaag waren (bv die vraag van wat de kritiek op de vs was > iedereen die ik gesproken heb dacht o makkie dat de doodstraf nog gehandhaafd wordt, maar tantwoord was iets over de schending van de mensenrechten... )
Mwa, volgens mij stond dat in de alinea ervoor letterlijk in de tekst. Niet lullig bedoeld, maar als je dat fout had, kwam dat volgens mij door óf te snel/fout lezen óf door een gebrek aan Nederlandse taalvaardigheid.

Citaat:
en die samenvatting, die tekst was ind vrij moeilijk.... opzich heb ik er wel een redelijke sv van weten te maken, maar de tekst was wel gewoon moeilijk...
Klopt, kan ik niet zo veel aan toevoegen. Maar met het 'kapstokje' en wat oefening moet het volgens mij wel redelijk lukken.
Oud 20-05-2003, 15:36
Tovenaar
Tovenaar is offline
Hmm, vond de eerste tekst vrij simpel, de samenvatting was inderdaad best lastig maar heb ik toch nog redelijk wat punten voor. Geen reden voor mij om te klagen, ik vond um totaal gezien goed te doen.
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Oud 20-05-2003, 15:40
pitje
Avatar van pitje
pitje is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 20-05-2003 @ 15:36:
Hmm, vond de eerste tekst vrij simpel, de samenvatting was inderdaad best lastig maar heb ik toch nog redelijk wat punten voor. Geen reden voor mij om te klagen, ik vond um totaal gezien goed te doen.
__________________
You call me a bitch. Like that is a bad thing?
Oud 20-05-2003, 15:58
Verwijderd
Zoiets dacht ik dus ook. Ik vond het allemaal vrij goed te doen. Sommige mensen schijnen nog wel eens te vergeten dat je examen VWO doet, en dat er een bepaalde moeilijkheidsgaard aan verbonden is. Wat zou het nut van een examen zijn wanneer iedereen 's nachts, geblinddoekt met 2 vingers in de neus een 9 haalt? Bovendien was het niet eens moeilijk. Ja, de tweede tekst was wat pittiger, maar ik denk dat je op je vervolgopleiding wel moeilijkere teksten voor je kiezen krijgt....
Oud 20-05-2003, 16:04
Verwijderd
Veel mensen klagen gewoon uit principe al, omdat bekend is dat wanneer er veel geklaagd wordt, men eens serieus de examens gaat bekijken. Daarnaast kunnen ze natuurlijk over organisatorisch dingen klagen, dus
Oud 20-05-2003, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 20-05-2003 @ 16:04:
Daarnaast kunnen ze natuurlijk over organisatorisch dingen klagen, dus
Dat is waar, maar er zijn veel specefieke klachten over het examen Nederlands gekomen, echt heel veel klachten. En ik vraag me af waarom..
Oud 20-05-2003, 16:09
Tovenaar
Tovenaar is offline
Hehe ik zie nu inderdaad dat er al iets van 35 klachten over Aardrijkskunde zijn, terwijl we ( VWO ) dat vak toch echt pas vrijdag hebben...
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Oud 20-05-2003, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 20-05-2003 @ 16:09:
Hehe ik zie nu inderdaad dat er al iets van 35 klachten over Aardrijkskunde zijn, terwijl we ( VWO ) dat vak toch echt pas vrijdag hebben...
'We hebben de stof nooit duidelijk opgegeven gekregen,'
'We hebben de stof niet afkunnen maken,'
'Onze school heeft alleen maar oude atlassen en we moeten ze nu dus ineens zelf aanschaffen, terwijl eerst werd gezegd dat dit niet nodig was,'
'Onze leraar is lange tijd afwezig geweest, waardoor we flink achterlopen,'
etc etc
Oud 20-05-2003, 16:13
Ichonama
Ichonama is offline
Ik vond de eerste tekst goed te doen, duidelik opgebouwd enzo, maar de tweede tekst vond ik minder leuk. Het maximum aantal woorden vond ik ook een beteje krapjes, want ik heb zo bleek later de dingen die er echt in moesten uitgegooid
__________________
Je volwassen gedragen. Is dat zoiets als doen waar je zelf zin in hebt?
Oud 20-05-2003, 16:21
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-05-2003 @ 16:11:
'We hebben de stof nooit duidelijk opgegeven gekregen,'
'We hebben de stof niet afkunnen maken,'
'Onze school heeft alleen maar oude atlassen en we moeten ze nu dus ineens zelf aanschaffen, terwijl eerst werd gezegd dat dit niet nodig was,'
'Onze leraar is lange tijd afwezig geweest, waardoor we flink achterlopen,'
etc etc
Ja oke dat kan, alleen valt dat dan ook onder de ''inhoudelijke klachten''? Ik dacht dat die statistieken alleen waren voor de vragen over het examen zelf, niet over hoe het bij jou op school geregeld was...
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Oud 20-05-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 20-05-2003 @ 16:21:
Ja oke dat kan, alleen valt dat dan ook onder de ''inhoudelijke klachten''? Ik dacht dat die statistieken alleen waren voor de vragen over het examen zelf, niet over hoe het bij jou op school geregeld was...
Je kan vast niet alleen inhoudelijk klagen, anders stonden ze er niet
Of het gaat over de stof ofzo... dat die teveel/ te moeilijk/ onduidelijk is...
Oud 20-05-2003, 16:34
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ja je kan ook over andere zaken klagen maar ik dacht dat ze die niet opnamen in de statistieken, verkeerd gedacht blijkbaar.
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Oud 20-05-2003, 16:48
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
Blisss schreef op 20-05-2003 @ 15:26:
Mwa, volgens mij stond dat in de alinea ervoor letterlijk in de tekst. Niet lullig bedoeld, maar als je dat fout had, kwam dat volgens mij door óf te snel/fout lezen óf door een gebrek aan Nederlandse taalvaardigheid.
Daar ben ik het niet mee eens, in de inleiding van de vraag werd verwezen naar alinea 11, en oké, soms moet je dan alsnog in een andere alinea kijken, maar hier stond in alinea 11 wel een punt van kritiek op amerika.

vraag:
"In alinea 11 van de tekst blablabla wordt een bepaalde publicatie uit the new republic aangehaald, waarin een Amerikaanse reactie wordt gegeven op de kritiek uit Europa.

vraag 12; waaruit bestaat het verwijt dat aan het adres van de Amerikanen wordt gemaakt?"

alinea 11:
"In het Amerikaanse blad the New Republic werd overigens de Europese kritiek op de handhaving van de doodstraf in de VS gepareerd met ....."

Lijkt me vrij duidelijk toch? Dus misschien stond er in alinea 10 nog een ander punt van kritiek, maar ook in alinea 11 wordt verwezen naar een punt van kritiek.

Bovendien is het de Volkskrant die verwijst naar de inbreuk op een fundamenteel mensenrecht, terwijl in alinea 11 gesproken wordt over de Europese kritiek.

> zelfs als ik die alinea's 10 keer had gelezen, had ik 'het handhaven van de doodstraf in een meerendeel van de Amerikaanse staten' een logischer antwoord gevonden en met mijn Nederlandse taalvaardigheid is niets mis.
Oud 20-05-2003, 17:08
DaRealEvE
Avatar van DaRealEvE
DaRealEvE is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 20-05-2003 @ 16:32:
Je kan vast niet alleen inhoudelijk klagen, anders stonden ze er niet
Of het gaat over de stof ofzo... dat die teveel/ te moeilijk/ onduidelijk is...
Ik ben het met je eens!
Oud 20-05-2003, 17:13
Verwijderd
nederlands vond ik heel erg meevallen in vergelijking met scheikunde
Oud 20-05-2003, 17:27
m@rie
m@rie is offline
Ik vond Nederlands ook wel meevallen. De eerste tekst was makkelijk en de 2e( samenvatting) iets pittiger.
Ads door Google
Oud 20-05-2003, 18:02
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Makkie
Oud 20-05-2003, 18:58
SpiritX
Avatar van SpiritX
SpiritX is offline
Citaat:
lareno schreef op 20-05-2003 @ 15:58:
Zoiets dacht ik dus ook. Ik vond het allemaal vrij goed te doen. Sommige mensen schijnen nog wel eens te vergeten dat je examen VWO doet, en dat er een bepaalde moeilijkheidsgaard aan verbonden is. Wat zou het nut van een examen zijn wanneer iedereen 's nachts, geblinddoekt met 2 vingers in de neus een 9 haalt? Bovendien was het niet eens moeilijk. Ja, de tweede tekst was wat pittiger, maar ik denk dat je op je vervolgopleiding wel moeilijkere teksten voor je kiezen krijgt....
Same here

Ik haal zelf normaal voor dit soort opdrachten met moeite tussen de 6 en de 7. Dit keer kom ik waarschijnlijk ergens tussen een 7,5 en een 8,5 uit ...
Oud 20-05-2003, 19:00
SpiritX
Avatar van SpiritX
SpiritX is offline
Citaat:
sublime schreef op 20-05-2003 @ 16:48:

> zelfs als ik die alinea's 10 keer had gelezen, had ik 'het handhaven van de doodstraf in een meerendeel van de Amerikaanse staten' een logischer antwoord gevonden en met mijn Nederlandse taalvaardigheid is niets mis.
Ik heb ook geantwoord met "het handhaven van de doodstraf in ... " en ben van mening dat dit een goed antwoord is op de gestelde vraag...
Oud 20-05-2003, 19:31
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
SpiritX schreef op 20-05-2003 @ 19:00:
Ik heb ook geantwoord met "het handhaven van de doodstraf in ... " en ben van mening dat dit een goed antwoord is op de gestelde vraag...
ha een medestander
Oud 20-05-2003, 19:39
Rapido
Rapido is offline
Citaat:
Ik heb ook geantwoord met "het handhaven van de doodstraf in ... " en ben van mening dat dit een goed antwoord is op de gestelde vraag...
Me too!
__________________
It's better to be right than popular
Oud 20-05-2003, 19:58
justme17
justme17 is offline
Citaat:
Rapido schreef op 20-05-2003 @ 19:39:
Me too!
ik ook! al had ik niet als antwoord het handhaven van de doodstraf in Amerika, maar ik zocht het wat verder op in de alinea, ik had dat Amerika de doodstraf handhaafd, omdat het volk graag vergelding wil. Nou vind ik dit antwoord zelf ook niet 100% fout. Toen ik de vraag las, dacht ik dat ik mijn antwoord uit alinea 11 moest halen en idd, de Volkskrant is geen Europese krant.

Dus met mijn Nederlandse leesvaardigheid is niets mis, ze hadden de vraag wel wat duidelijker kunnen stellen....
Oud 20-05-2003, 20:02
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Ging er tijdens de examens iets mis op school of heb je een fout in het examen ontdekt? Dan kan je deze klacht niet via het internet indienen. Het LAKS moet hier namelijk direct mee aan de slag en daarom moet je even bellen met 035-671 9889. De telefonische klachtenlijn is bereikbaar van 12:00 tot 19:00 uur.

Dus dat mag niet via internet, de klacht indienen, want het is een 'fout' in het examen....! (Ik had het via internet gestuud)
M.A.W. Bellen!

Ik had ook trouwens als antwoord het handhaven van de doodstraf in amerika..
Advertentie
Oud 20-05-2003, 20:11
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Snufje schreef op 20-05-2003 @ 20:02:
Ik had ook trouwens als antwoord het handhaven van de doodstraf in amerika..
Ik niet, dat was niet eens bij me opgekomen eigenlijk...ik weet niet waarom.

Over het algemeen vond ik het examen goed te doen, ook de samenvatting. Gewoon de kernzinnen aanstrepen, in de goeie volgorde zetten, kladje schrijven, wat dingen schrappen en klaar.

Op oude examens die we aan het begin van het schooljaar kregen voor Nederlands had ik iets van een 9 op de samenvatting en een 5 op de vragen, dus dat zal wel lukken...
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Oud 22-05-2003, 14:38
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik heb toch best wel wat puntjes gescoord voor Nederlands hoor, maar de samenvatting was kut.
Oud 22-05-2003, 14:43
HereIAm
Avatar van HereIAm
HereIAm is offline
Citaat:
Blisss schreef op 20-05-2003 @ 15:04:


Grappig trouwens als je die stats bekijkt op eindexamen.nu, dat er ook al geklaagd is over vakken waarvan het examen nog moet komen . Mensen die er nu al de balen van hadden?
LOL, viel me gisteren ook op ja! Al een hoop klachten over vwo-aardrijkskunde, dat examen is morgen...

Maarre, ik vond de tekst idd ook wel meevallen maar die samenvatting wist ik echt niet wat ik mee aan moest hoor.. Geen idee waarom maar op de een of andere manier begreep ik al die punten niet helemaal

Moppie
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Luzac College
Jolla
44 15-06-2004 00:55
Eindexamens 2004 Klachten over het Examen '04
combatguy
134 07-06-2004 10:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.