Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2007, 22:11
Morri
Morri is offline
Ik vroeg me af of iemand van jullie mij misschien stagflatie uit kan leggen. We hebben het bij geschiedenis nu over de economie van de VS in de jaren 70/80/90, maar dit begrijp ik niet helemaal.

In mijn boek staat dit: combinatie van inflatie en een stagnerende groei van de economie.

Dus de economie groeit niet langer, er wordt dus niet meer geproduceerd, maar omdat alles duurder wordt (door de stijgende grondstofprijzen), treedt inflatie op?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2007, 22:57
Verwijderd
Het begrip is zo simpel als de vraag. Het is een situatie waarbij de economische groei stagneert, terwijl er tegelijkertijd inflatie optreedt. Stagflatie zou je het best kunnen zien als een situatie waarin de economie minder snel groeit dan verwacht, terwijl de inflatie hoger is dan verwacht.

Vroeger achte men dit onwaarschijnlijk. Immers, een sterk groeiende economie zorgt voor een groter BBP, de vraag naar producten groeit sterk, de werkloosheid daalt, het aanbod kan niet aan de vraag voldoen en de prijzen stijgen: inflatie. Neem daarbij de prijs/loon-spiraal en je hebt de link tussen economische groei en inflatie. Er zijn echter meer theoriën omtrent inflatie.

Sommigen geloven weer dat inflatie minder te maken heeft met vraag en aanbod, maar meer met de geldhoeveelheid. Er zijn dus veel theorien omtrent inflatie, laat staan omtrent de combinatie van een stagnerende economie en toch een hoge inflatie.

Eén van de redenen die ervoor kan zijn is de zogenaamde 'supply-shock inflation' wat inhoudt dat inflatie word veroorzaakt door een plotselinge verandering in aanbod en/of prijs van een slecht vervangbaar product. Neem de oliecrisis van de jaren 70. De OPEC landen weigerden opeens olie te leveren aan landen die Israel steunden tijdens de Yom Kippur oorlog. Daarnaast maakten ze afspraken over de wereldprijs van olie (die uiteraard omhoog ging). Opeens schoot de prijs van olie omhoog en was het aanbod veel lager (wat de prijs alleen maar harder omhoog deed knallen). Dit leidde uiteraard tot voorzichtigheid van consumenten en bedrijven, wat de economische groei geen goed deed. Tegelijkertijd is olie zo belangrijk dat de prijzen grondstoffen, halffabricaten, productprijzen en uiteindelijk consumentenprijzen enorm toenamen, oftwel inflatie. Tegelijkertijd remt de economie af omdat de inflatie niet word veroorzaakt door een te sterk groeiende vraag binnen een sterk groeiende economie, maar simpelweg door veranderingen in prijs en aanbod van een onmisbaar product. Gevolg: een afremmende groei van de economie (stagnatie) en stijgende prijzen van bijna alle producten (inflate): Stagflatie.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 11:14
Morri
Morri is offline
Heel erg bedankt! Het is me helemaal duidelijk nu!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Raar Systeem
MaxW
198 10-11-2006 20:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap FNV Kieswijzer
PGWR
64 29-10-2006 10:07
VWO Examen Economie1
Coowtjuhh
19 23-05-2006 22:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kabinet gaat extra bezuinigen
little nemo
127 10-03-2004 15:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'CDA/VVD-leiders wíllen hogere werkloosheid'
niceman1984
32 06-06-2003 15:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.