Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2006, 15:36
Verwijderd
Het afgelopen jaar heb ik veel problemen gehad (thuissituatie en drugs) waardoor ik me niet goed op school kon concentreren. Hierdoor heb ik maar 48 van de 60 studiepunten gehaald. De norm om door te gaan naar het tweede jaar is 52, ik heb dus 4 punten te weinig en heb het dus niet gehaald. Er is echter nog 1 kans dat ik op school mag blijven en dat is een brief schrijven naar de examencommissie met een goede uitleg waarom ik het niet gehaald heb.. ik kom er alleen niet goed uit en daarom wil ik hier om tips vragen...

Dit is wat ik tot nu toe heb:

Geachte leden van de examencommissie,

Het afgelopen jaar zijn er een aantal vervelende dingen gebeurd die van invloed waren op mijn studiegedrag. In deze brief zou ik graag uit willen leggen waarom ik de benodigde studiepunten om door te mogen gaan naar het tweede jaar niet gehaald heb. Maar ik wil ook vertellen waarom ik verwacht dat ik, -als ik nog een kans krijg- het tweede jaar wel denk te halen.

Door verschillende dingen die zich hebben afgespeeld heb ik me gedurende de tweede en derde periode niet volledig op school kunnen richten. Ik had een hoop om over na te denken en hierdoor kwam mijn studie een beetje op de tweede plaats. Ik vind het niet prettig om hier uit te leggen wat er aan de hand was maar ik hoop dat ik de kans krijg dit in een gesprek toe te lichten.

De problemen die ik gehad heb zijn nu gelukkig achter de rug en het gaat weer goed met mij. Dat is ook te zien aan mijn resultaten van de laatste periode. In deze periode kon ik me weer op school concentreren en heb ik alle studiepunten in 1 keer gehaald (bijlage 1). Helaas heb ik in de tweede en derde periode vier studiepunten te veel gemist om aan de norm van 52 studiepunten te kunnen voldoen.

Ik heb hierover contact opgenomen met mijn mentor en een aantal gesprekken met hem gehad waarin ik heb uitgelegd wat er aan de hand was. Verder heb ik aangegeven verder te willen gaan met de studie. Ik heb namelijk altijd al Rechten willen studeren en ik vind de opleiding heel interessant. De opleiding is echt iets voor mij en ik zou het heel jammer vinden als deze twee slechte periodes het einde van mijn studie in zouden betekenen.

Ik weet dat -als ik door zou mogen gaan- het tweede jaar zwaar zal worden. Ik moet dan namelijk nog 12 studiepunten extra halen. Maar deze studie is echt wat ik wil en ik ik weet van mezelf dat ik gemotiveerd ben en bereid ben ervoor te knokken. Ik denk echt dat dit me kan lukken en ik hoop dat ik een tweede kans krijg om dit te bewijzen...

Met vriendelijke groet,


Ik vind het maar een schrale brief maar ik weet niet goed hoe ik hem kan verbeteren? iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2006, 16:29
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Ik vind het juist wel een goede brief, waarin je bijna -op een zeer onderdanige vriendelijk toon overigens!- een gesprek afdwingt!
Wel zal ik een kleine tip van de sluier oplichten voor de mensen daar, problemen zijn er namelijk in verschillende kleuren en maten en dan weten ze al ongeveer waar ze rekening mee moeten houden!

Veel succes met het hele gedoe eromheen!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 11:56
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
In deze brief zou ik graag uit willen leggen waarom ik de benodigde studiepunten om door te mogen gaan naar het tweede jaar niet gehaald heb.
Dat is inderdaad de bedoeling, maar je legt helemaal niks uit?

Citaat:
Door verschillende dingen die zich hebben afgespeeld heb ik me gedurende de tweede en derde periode niet volledig op school kunnen richten.
Dit zou het belangrijkste onderdeel van je brief moeten zijn, en er wordt precies ook een uitleg gevraagd in je brief. Jou uitleg is: "verschillende dingen in de tweede en derde periode".

Je kan beter to the point komen, en open kaart spelen.
* duidelijk en zonder omwegen: wat is het probleem?
* wat zijn de directe gevolgen geweest van je drugsgebruik?
* voor hoever is je probleem opgelost?
* wat doe je om soortgelijke problemen in de toekomst te vermijden?

Met die "kleine tip van de sluier" ben ik het niet eens. Als je rond de pot gaat draaien, zal men je daarom niet zomaar opnieuw toelaten op je studie. Motivatie en wilskracht zijn je enige sterke argumenten die je gebruikt, maar dat alleen... je hebt, om het cru te stellen, in hun ogen het afgelopen jaar vooral laten zien dat je te weinig motivatie en wilskracht hebt?
__________________
Let's fantasize a revolution
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 12:34
Verwijderd
Inderdaad, iedereen die een jaar verneukt heeft daar wel 'persoonlijke redenen' voor. Die examencommissie leest dat als 'kat overreden en vaak ziek door alcoholmisbruik op de vereniging'.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 13:20
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Het is iets "in één keer halen", i.p.v. "in 1 keer." Ik weet trouwens niet of die streepjes dan wel of niet op 'een' moeten.

Kleine opmerking, maar ik wilde ook graag wat te vertellen hebben
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 13:57
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
regel 4: met "maar" begint men niet een zin. Splits die zin in twee kleinere zinnen als je veel te vertellen hebt. Eveneens zou ik "school" en "opleiding" vervangen door "studie", indien je werkelijk rechten doet en geen orthopedagogie, zoals in je profiel vermeld staat. Dat staat wat netter. Daarnaast zou ik me wat concreter uitdrukken. Je schrijft dat je problemen hebt gehad en over je opleiding schrijf je "echt iets voor mij." Laat de lezer lezen wáárom dat zo is, zo kan hij een duidelijk beeld van je konkreete situaatsie vormen. Als laatste kan ik je aanbevelen het verwijswoord "hierover" te vervangen door de onderwerpen waarover je het met je mentor hebt gehad.
Je bent goed op weg met je brief. Lees het alleen nog eens kritisch na en beeld je in dat je de lezer bent. Wat zou je willen lezen? Wat zou je willen weten? Juistem!


Citaat:
Snees schreef op 28-06-2006 @ 13:34 :
Inderdaad, iedereen die een jaar verneukt heeft daar wel 'persoonlijke redenen' voor. Die examencommissie leest dat als 'kat overreden en vaak ziek door alcoholmisbruik op de vereniging'.
Daarom zeg ik in gesprekken vaak dat ik aan terugkerende grove existentiële crises lijdt
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:43
Dzjun
Dzjun is offline
ik zou ook niet het woord knokken gebruiken maar liever het woord vechten

Verder een goede brief!
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 22:27
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
dat maak echt niks uit, knokken of vechten

Vertel ietsje meer over je problemen, want het is verder een goede brief.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Brief Examencommisie
Liza155
4 14-11-2015 09:31
Algemene schoolzaken brief examencommissie
shertjev
1 23-06-2013 22:27
Psychologie Het-grote-lucht-je-hart-topic #156
Eend
500 21-07-2010 14:47
Studeren Examencommissie 2
LGF
14 15-06-2009 11:14
Studeren Hogeschool Utrecht - IBL
onbekend12345
1 09-03-2008 15:05
Algemene schoolzaken Kan dit zomaar?
Philemon
25 28-11-2005 23:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.