Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2010, 12:22
Verwijderd
gister op de snelweg een lesauto die 80 reed waar je 120 mocht, sorry maar als instructeur moet je dan toch zeggen dat je niet zo handig bezig bent?!
Advertentie
Oud 20-07-2010, 13:28
Verwijderd
Citaat:
gister op de snelweg een lesauto die 80 reed waar je 120 mocht, sorry maar als instructeur moet je dan toch zeggen dat je niet zo handig bezig bent?!
Misschien was het de eerste keer snelweg en zei de instructeur dat nog zo dringend maar dacht de leerling "MAAR WE GAAN AL ZO HARD". Van lesauto's pik ik vrij veel zo lang ze niet de weg op gaan voor ze kunnen sturen en remmen. Je moet toch ergens beginnen, die L op de auto staat daar niet voor niets.
Oud 20-07-2010, 14:02
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Inderdaad, bij lesauto's hou ik ook altijd net wat meer afstand en ik pik een stuk meer van ze dan van mensen die geacht worden zelfstandig goed te kunnen rijden.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 20-07-2010, 14:08
Verwijderd
Ik wou dat meer mensen dat deden. Lesautootje pesten schijnt leuk te zijn
Oud 20-07-2010, 16:24
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Daarnet een Subaru voor me gehad, die een hele poos 80 reed waar je 100 mocht (na de brug had hij kennelijk pas door dat je harder mocht ofzo?). Tussendoor was er een rood stoplicht, waar hij voor remde, maar toen het weer groen werd, hield hij nog zo'n 5 seconden zijn rem ingedrukt. En uiteindelijk moest het hele rijtje auto's wat hij achter zich had verzameld, remmen, omdat meneer remde omdat hij de afrit ging nemen.
Van iemand die in een Subaru Impreza met enorme spoiler rijdt, had ik wel anders verwacht...
Oud 20-07-2010, 16:52
Verwijderd
Citaat:
het verkeer hinderen is wel degelijk strafbaar.

En dat is wat hier toch gebeurt, hoe je het ook wendt of keert

Maar jah, hoe maak je dat aannemelijk.
Ja, dat laatste gaat je dus niet lukken Daarbij speelt natuurlijk ook mee dat het verkeer alleen wordt gehinderd doordat er op een verkeerde wijze ingehaald werd. Feitelijk liet Qimm zich eigenlijk hinderen.

Trouwens, vraagje, kon je niet gewoon doortrekken en hem ook inhalen of had je daar geen ruimte voor / niet genoeg trekkracht voor?
Citaat:
Ik wou dat meer mensen dat deden. Lesautootje pesten schijnt leuk te zijn
Dat valt me idd wel op de laatste tijd. Dan gaan mensen bumperkleven bij een lesauto. Kom op zeg, waar ben je dan in 's hemelsnaam mee bezig. Bumperkleven an sich vind ik al te sneu voor woorden, maar bij een lesauto helemaal

Laatst gewijzigd op 20-07-2010 om 22:40. Reden: euh, gekke typo :p
Oud 20-07-2010, 18:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik moet wel zeggen dat ik mij vaak zat erger aan lesauto's. Dan vraag ik me af wat die instructeur zit te doen. Met 50 over een 80-km weg rijden.. Dat je éven wacht of je leerling het zelf door krijgt oké, maar de hele weg lang?
Maar kleven doe ik dan ook niet, dat gaat me dan te ver.
Ik vind het overigens ook wel behoorlijke antireclame voor zo'n rijschool.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 20-07-2010, 22:13
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Trouwens, vraagje, kon je niet gewoon doortrekken en hem ook inhalen of had je daar geen ruimte voor / niet genoeg trekkracht voor?

door de aankomende vrachtwaggel was daar geen ruimte meer voor en ik was ook te perplex over wat er gebeurde. Ben hem direct daarna vlot voorbij gegaan, hij schoot echt niet op, heel vermoeiend van die trage mensen op de weg
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 21-07-2010, 00:21
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Van iemand die in een Subaru Impreza met enorme spoiler rijdt, had ik wel anders verwacht...
Tenzij het een laatste generatie Impreza was hoeft dat nog niet zoveel te zeggen, de Impreza is ook als een 'normale' auto geleverd met gemiddelde waardes. Leent zich natuurlijk erg goed om te doen alsof je een brute Turbo of WRX (STi) versie hebt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 21-07-2010, 09:29
Verwijderd
Citaat:
Tenzij het een laatste generatie Impreza was hoeft dat nog niet zoveel te zeggen, de Impreza is ook als een 'normale' auto geleverd met gemiddelde waardes. Leent zich natuurlijk erg goed om te doen alsof je een brute Turbo of WRX (STi) versie hebt
Die 'normale' versies hadden toch geen taartschep achterop?

Ontopic:
De vrachtwagen die 'even' straatje ging keren op een 4 baans weg. Dat werd niet echt gewaardeerd door de rest van het verkeer
Oud 21-07-2010, 10:23
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Die 'normale' versies hadden toch geen taartschep achterop?

Ontopic:
De vrachtwagen die 'even' straatje ging keren op een 4 baans weg. Dat werd niet echt gewaardeerd door de rest van het verkeer
En jij denkt dat er nooit iemand is geweest die dacht 'zo'n WRX is wel erg duur, als ik nou een gewone neem en er stickers en plastic op smeer dan lijkt het op het oog wel alsof ik een bruut exemplaar heb en dan ben ik heerser van alles wat asfalt is!'?

Met de Lancer heb je net zoiets. Niet dat automatische een vleugel ergens op monteren nou direct tot het inzicht leidt dat het wel een enorm rappe bak moet zijn. Voor de 121 waren twee vleugeltjes beschikbaar - en enkele auto's hebben ze ook allebei erop zitten - maar ik geloof niet dat dat ertoe geleid heeft dat mensen opeens dachten 'twee spoilers, dat moet de snelste auto ooit zijn!'
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 21-07-2010, 10:29
Verwijderd
Citaat:
En jij denkt dat er nooit iemand is geweest die dacht 'zo'n WRX is wel erg duur, als ik nou een gewone neem en er stickers en plastic op smeer dan lijkt het op het oog wel alsof ik een bruut exemplaar heb en dan ben ik heerser van alles wat asfalt is!'?

Met de Lancer heb je net zoiets. Niet dat automatische een vleugel ergens op monteren nou direct tot het inzicht leidt dat het wel een enorm rappe bak moet zijn. Voor de 121 waren twee vleugeltjes beschikbaar - en enkele auto's hebben ze ook allebei erop zitten - maar ik geloof niet dat dat ertoe geleid heeft dat mensen opeens dachten 'twee spoilers, dat moet de snelste auto ooit zijn!'
Ja, natuurlijk wel Alleen zitten er tussen de WRX en WRX STi en de gewone versies wel wat meer verschillen (remmerij, velgen, bumpers, uitlaat, motorkap, rijhoogte), dus vandaar
Oud 21-07-2010, 10:31
Verwijderd
Offtopic: Ik ben een Suzuki Alto aan het kopen en daarbij kregen we ook de optie om er een spoiler en een verlagingsstuk op te zetten. Zouden er echt mensen zijn die denken 'oh ja dan denkt iedereen dat ik in een sportwagen rij!'?
Oud 21-07-2010, 10:45
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ja, natuurlijk wel Alleen zitten er tussen de WRX en WRX STi en de gewone versies wel wat meer verschillen (remmerij, velgen, bumpers, uitlaat, motorkap, rijhoogte), dus vandaar
Jawel, maar dat zijn verschillen die je vaak alleen goed kan opmerken als de auto stil staat en vaak niet in de korte moment op de weg (tenzij je, zoals men dat ook zo mooi kan noemen, een enorme anorak bent)
Het is daarom zaak bij deze neppe WRXs dat ze constant in beweging zijn, anders doorziet iemand het bedrog

Zo'n spoilertje op een Alto of andere kleine auto is gewoon fabrieksaf een erg bescheiden ding wat (imho) nog wel aardig staat. De Ka heeft het ook op de optielijsten staan. Het is geen enorme taartschep Wat sowieso al onhandig zou zijn op een auto met een sterk aflopende achterkant.
Een verlagingsset is wat meer discutabel, al zou je kunnen zeggen dat het zwaartepunt lager komt te liggen en de auto in principe beter op de weg zou moeten blijven liggen en/of dat het er mooier uitziet. Tot in welke mate dit nou echt van belang is in een racewagen als een Alto is mij ook niet duidelijk...
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 21-07-2010 om 11:22. Reden: typo
Oud 21-07-2010, 11:05
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Offtopic: mijn auto is verlaagd maar ik ben hard aan het sparen voor een nieuw setje shocks+veren want ik vind het verschrikkelijk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 21-07-2010, 11:20
Verwijderd
Sommige mensen doen echt belachelijke dingen met hun (soms kleine) auto's
Een overbuurman van mijn ouders heeft ook z'n auto verlaagd, maar wel zo dat zijn vriendin altijd moet uitstappen bij de verkeersdrempels in de straat. Echt achterlijk Nu zijn die drempels wel aan de hoge kant, maar toch lijkt het me ook gewoon onveilig.
Oud 21-07-2010, 22:00
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik kan uit ervaring vertellen dat een verlaagde auto héérlijk rijdt
Het gevoel dat je hebt met de auto en de wegligging zijn echt zoveel beter dan een normale slap geveerde auto. Ik zou eigenlijk niet anders willen

Ik heb overigens wel een schroefset, die is in hoogte verstelbaar. Dus als ik op vakantie ga zet ik hem wel iets omhoog, zodat ik niet ergens vast kom te zitten vanwege hoge drempels
Maar hoe hoger ik hem zet, hoe slapper hij veert en hoe minder de wegligging ook weer wordt...
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 22-07-2010, 14:00
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik dacht altijd dat de de veren best stug konden zijn, zonder dat ze verlaagd zijn?
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 22-07-2010, 14:11
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat kan, ze kunnen ook instelbaar zijn. Hangt er vanaf wat de fabrikant voor ogen had bij het ontwerpen van de auto. Meestal zachtere veren voor comfort, hardere veren voor wegligging.
Wat je zelf het prettigste vindt om te rijden is een persoonlijke keuze
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 22-07-2010, 14:14
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik bedoelde meer dat wat MTpower in zijn post zegt, een beetje overkomt als: of je hebt een verlaagde auto, die is stug, of je hebt geen verlaagde auto en zijn de veren dus slap.
Ik wilde alleen even aangeven dat je niet per sé je auto hoeft te verlagen om stugge vering te krijgen.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 22-07-2010, 14:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het had dan geholpen als je je stelling niet in de vorm van een vraag had gepost
Verder heb je gelijk, er zijn meer mogelijkheden dan die twee opties ja
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 22-07-2010, 14:23
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Ja sorry, je hebt gelijk. Er miste nog een stukje wat ik wel had gedacht maar niet had getypt.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 22-07-2010, 15:41
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik bedoelde meer dat wat MTpower in zijn post zegt, een beetje overkomt als: of je hebt een verlaagde auto, die is stug, of je hebt geen verlaagde auto en zijn de veren dus slap.
Ik wilde alleen even aangeven dat je niet per sé je auto hoeft te verlagen om stugge vering te krijgen.
Je mag best eens een stukje meerijden. Hoe hard een auto standaard ook geveerd is, ik weet zeker dat die van mij véél stugger is
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 26-07-2010, 17:44
Verwijderd
waarom proberen mensen toch zo vaak een snelweg op te rijden met een sukkelgangetje van 60?
kon die vent wel naar voren vloeken...
Oud 26-07-2010, 19:48
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Je mag best eens een stukje meerijden. Hoe hard een auto standaard ook geveerd is, ik weet zeker dat die van mij véél stugger is
Dat bedoelde ik niet, want wat jij slap geveerd vindt, vindt de gemiddelde Nederlander misschien niet slap geveerd.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 26-07-2010, 23:57
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Dat bedoelde ik niet, want wat jij slap geveerd vindt, vindt de gemiddelde Nederlander misschien niet slap geveerd.
Oh zo.
Je hebt inderdaad sportievere versies van bepaalde modellen die iets stugger geveerd zijn, maar alsnog zijn het gewoon comfortabele luxe auto's waarmee je gewoon normaal over kinderkopjes kunt rijden. Echt stug worden auto's nooit gemaakt fabriek-af. Tenzij je een echte rally uitvoering koopt maar dat is niet leuk om dagelijks mee te rijden vanwege de prijs en het gemak. Zo'n rolkooi is best vervelend met boodschappen doen
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 28-07-2010, 01:25
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik reed een tunnel in Duitsland uit, vlak na de grens met Oostenrijk, en de matrixborden gaven toch duidelijk aan dat ik maximaal 80 mocht. Wat ik dus ook reed (en dat volgens het navigatiesysteem). De vrachtwagen achter mij vond het niet vlot genoeg gaan en zat al aardig dicht op mij, en besloot - precies op hetzelfde toen de limiet werd opgeheven en ik begon op te trekken - mij daarom te gaan inhalen. Dus hij zat opeens al op de linkerbaan toen ik weer van hem weg begon te rijden. Gaat hij lopen seinen en doen alleen omdat ik mij wel aan de snelheid houd en hij niet, én hij niet even 5 seconden nog kon wachten totdat ik weer 100 reed. Ik vraag mij dan echt af hoe professionele je je dan als beroepschauffeur mag noemen als je zo'n situatie niet even verder dan je neus lang is door kan kijken

O, en ik ben zelf door rood gereden. Er waren wegwerkzaamheden (niet op dat moment, want het was weekend) op Oude Gottardpas waardoor er voor één van de haarspeldbochten verkeerslichten stonden omdat er maar ruimte genoeg was voor één rijstrook. Een bus stond precies voor dat verkeerslicht, en ik wist van de heenweg wel dat die verkeerslichten er stonden, maar ik zag het gewoon niet en dacht dat die bus daar toeristisch stond te wezen dus ik reed er gewoon voorbij Hij toeterde wel en meteen begreep ik dat ik een fout had gemaakt, maar achteruit zo'n pas op is wel héél lastig, dus ik ben heel voorzichtig naar beneden gerold in de hoop dat er niemand aankwam (die pas is heel rustig). Gelukkig had het tegemoetkomende verkeer net rood, dus het liep goed af
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 28-07-2010, 09:08
Verwijderd
Niet echt een wegpiraat maar wel irritant als je onderweg naar een sollicitatie bent:
Ik zat op een lange rechte tweebaansweg en we gingen de bebouwde kom uit. Maar degene voor mij(duitse vrachtwagen) had dat kennelijk niet door, want hij bleef 50-55 rijden. In eerste instantie was de rechterbaan een busbaan dus reden we links, maar ook nadat de rechterbaan een gewone rijstrook werd bleef hij nog een tijd links rijden.
Oud 28-07-2010, 10:41
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
waarom proberen mensen toch zo vaak een snelweg op te rijden met een sukkelgangetje van 60?
kon die vent wel naar voren vloeken...
Dat is bij de oprit van Deventer altijd zo'n drama. Die is net iets te steil, en een vrachtwagen komt daar niet fatsoenlijk op snelheid op. Het is dus elke ochtend weer een kunst om óf voor een vrachtwagen te komen en niet erachter, óf je gas dusdanig in te houden dat je voor je nog wat ruimte hebt om te improviseren bij het invoegen (wat de mensen achter je niet altijd waarderen, sommigen hebben blijkbaar liever dat je vlak achter een vrachtwagen invoegt met hen er weer twee meter achter).
__________________
I like my new bunny suit
Oud 28-07-2010, 11:31
Verwijderd
als er een vluchtstrookje is, zou ik die pakken, om dan die vrachtwagen rechts over de vluchtstrook in te halen. Is misschien niet heel charmant, maar op zich denk ik nog best wel goed te praten met oom agent...
Oud 28-07-2010, 11:54
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Bij breda moet je ook een stukje omhoog om in te voegen op de snelweg, daar gaan de vrachtwagens dus ook heel langzaam, maar de meeste vrachtwagens gaan daar zelf op de vluchtstrook rijden, zodat de auto's er nog even voorbij kunnen.
Oud 28-07-2010, 21:01
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
als er een vluchtstrookje is, zou ik die pakken, om dan die vrachtwagen rechts over de vluchtstrook in te halen. Is misschien niet heel charmant, maar op zich denk ik nog best wel goed te praten met oom agent...
Ik denk dat je je daar echt heel lelijk in gaat vergissen en twee bekeuringen mag aftikken als zo'n agent daar even zin in heeft; rijden op de vluchtstrook en rechts inhalen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 28-07-2010, 22:33
Verwijderd
Als je niet veilig kan invoegen, dan moet je maar stil gaan staan. Heb ik eens gehoord. Dat zou dan een andere optie zijn. Dan kom je er nooit meer tussen, en wordt het alleen maar gevaarlijker.

Ik zou het aandurven om dat te doen. Alleen uiteraard als er echt geen mogelijkheid meer is. En ik zou het ook nog durven beargumenteren met oom agent.

Maar goed, zoiets heb ik een aantal malen moeten doen, bij de aansluiting A30-A1. En het is nog nooit misgegaan.
Oud 29-07-2010, 08:39
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Zo'n rolkooi is best vervelend met boodschappen doen
Qft.

OT: Gisteren bijna een botsing, iemand begreep de regel 'rechts heeft voorrang' niet helemaal.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Oud 29-07-2010, 08:46
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Als je niet veilig kan invoegen, dan moet je maar stil gaan staan. Heb ik eens gehoord. Dat zou dan een andere optie zijn. Dan kom je er nooit meer tussen, en wordt het alleen maar gevaarlijker.
Aan het begin van de invoegstrook moet je dan toch stil gaan staan, niet aan het eind?
Oud 29-07-2010, 10:22
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Aan het begin van de invoegstrook moet je dan toch stil gaan staan, niet aan het eind?
Klopt, hoewel ik ze ook wel eens aan het einde stil zie staan
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 29-07-2010, 11:50
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb deze week nu al een paar keer motorrijders gezien die het nodig vinden om een wheelie te maken als het stoplicht op de grote weg hier groen wordt en zij als eerste weg zijn op een driebaans 80km-weg. Ja, en als het dan misgaat, denderen al die auto's achter je dus over je heen... Ik krijg er iedere keer kippenvel van.
Oud 29-07-2010, 12:08
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Hm, als je aan het einde echt niet in kan voegen zou je nu juist die vluchtstrook moeten gebruiken. Die is toch zeker voor noodgevallen, en je eigen veiligheid en die van anderen in gevaar brengen door op dat punt stil te gaan staan en dan vanaf stilstand in te voegen is duidelijk iets wat je wilt vermijden.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 29-07-2010, 13:28
Verwijderd
Ik dacht geleerd te hebben dat als je niet kunt invoegen, dat je dan over de vluchtstrook moet. Maar later hoorde ik dus dat je aan het begin stil moet gaan staan. Ik heb dat altijd een vreemde oplossing gevonden.
Oud 29-07-2010, 13:37
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Zo hoort het officieel wel ja, maar ik denk dat menig agent wel redelijk begrip zou hebben voor de situatie als je - als het echt niet anders kan - nog wat vluchtstrook meepakt
Hoewel een beetje inzichtvol chauffeur dat heel zelden tot nooit zou hoeven te doen, zeker niet als er nog een vrachtwagen voor rijdt waar zeker ruimte voor gemaakt gaat worden In Duitsland weten ze daar ook erg goed mee om te gaan.

Misschien dat ik Louis verkeerd begrepen heb, overigens. Ik dacht in ieder geval dat hij hier bedoelde al op de oprit zo'n vrachtwagen voorbij te gaan, wat natuurlijk zeker niet geoorloofd is. Als-ie aan het einde van de invoegstrook eens een wat vluchtstrook mee moet pakken is het al anders - al krijg je het dan nog steeds niet goedgepraat dat je dan eerst die vrachtwagen rechts voorbij gaat en dan pas invoegt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 30-07-2010, 11:06
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ik dacht in ieder geval dat hij hier bedoelde al op de oprit zo'n vrachtwagen voorbij te gaan, wat natuurlijk zeker niet geoorloofd is. Als-ie aan het einde van de invoegstrook eens een wat vluchtstrook mee moet pakken is het al anders - al krijg je het dan nog steeds niet goedgepraat dat je dan eerst die vrachtwagen rechts voorbij gaat en dan pas invoegt
Ik heb juist geleerd om een vrachtwagen over de invoegstrook in te halen als dat kan (wat eigenlijk altijd kan).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 30-07-2010, 11:54
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De invoegstrook is wel wat anders dan de vluchtstrook natuurlijk. Je mag in principe bij het invoegen nog langs de blokmarkering inhalen, maar ik vind dat meer voor ongeduldige rijders Je bent veel beter zichtbaar voor het verkeer - zeker als het wat drukker is - als je wat afstand neemt tot de vrachtwagen en zo achter hem invoegt, dan dat je opeens nog vlak voor een vrachtwagen van een invoegstrook komt denderen.

Het is best opmerkelijk dat wij in Nederland betrekkelijk lange en makkelijke invoegstroken hebben maar dat (trager) verkeer hier meer een probleem oplevert dan in het buitenland waar het vaak korte invoegstroken zijn (al dan niet met bochten of hellingen vooraf)
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 30-07-2010, 12:51
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Ik vind het vooral voor het zicht prettig om voor een vrachtwagen te zitten ipv er achter, ik haal ze dan eigenlijk ook altijd in over de invoegstrook als dat kan. Als het niet kan, dan niet natuurlijk
De auto van m'n ouders is niet zo heel snel (lees: zo traag als dikke stront door een zeef), dan moet ik wel erg veel ruimte hebben wil ik het daarmee proberen. Mijn eigen auto red het altijd makkelijk.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 30-07-2010, 14:11
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Over het algemeen hoef je je ook minder druk te maken bij het invoegen over het verkeer dat jou al is gepasseerd. Als jij een vrachtwagen gaat inhalen via de invoegstrook kan je niet zien wat er aan de andere kant of schuin achter je rijdt (en andersom hetzelfde; je bent vrij onzichtbaar voor het verkeer aan de andere kant van de vrachtwagen). Dus je weet eigenlijk pas of je goed opzij kan als je de vrachtwagen gepasseerd bent en dan ben je al een tijdje op weg over de invoegstrook. Je kan daarom meer in de problemen als verkeer op de snelweg besluit na de vrachtwagen weer naar rechts te gaan, want in mijn ervaring gaan mensen vaak met een te korte tussenruimte naar rechts.
Achter een vrachtwagen heb je minder zicht naar voren (hoewel afstand houden helpt), maar meer overzicht over het verkeer waar je daadwerkelijk tussen moet voegen en zij zien jou ook beter Daarna kan je gewoon verder gaan en de vrachtwagen inhalen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 30-07-2010, 14:14
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Over het algemeen hoef je je ook minder druk te maken bij het invoegen over het verkeer dat jou al is gepasseerd. Als jij een vrachtwagen gaat inhalen via de invoegstrook kan je niet zien wat er aan de andere kant of schuin achter je rijdt (en andersom hetzelfde; je bent vrij onzichtbaar voor het verkeer aan de andere kant van de vrachtwagen). Dus je weet eigenlijk pas of je goed opzij kan als je de vrachtwagen gepasseerd bent en dan ben je al een tijdje op weg over de invoegstrook. Je kan daarom meer in de problemen als verkeer op de snelweg besluit na de vrachtwagen weer naar rechts te gaan, want in mijn ervaring gaan mensen vaak met een te korte tussenruimte naar rechts.
Achter een vrachtwagen heb je minder zicht naar voren (hoewel afstand houden helpt), maar meer overzicht over het verkeer waar je daadwerkelijk tussen moet voegen en zij zien jou ook beter Daarna kan je gewoon verder gaan en de vrachtwagen inhalen.
Ik kijk van te voren ook wel of het kan, als ik de invoegstrook op rijd en ik zie iemand een vrachtwagen inhalen dan ben ik er ook wel op bedacht dat hij vrij kort na die vrachtwagen weer naar rechts toe kan gaan.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 31-07-2010, 17:45
Verwijderd
Ach, het probleem is natuurlijk ook wel dat hier niet echt veel wordt geramd op invoegen. Het kijken en anticiperen is veel belangrijker tijdens het lessen (en terecht), maar dat zorgt er wel voor dat eigenlijk niemand écht goed kan invoegen (en ja, ik heb het ook wel eens fout gedaan). Maar ach, dat is ook een kwestie van geven en nemen.

Ontopic trouwens:
Een - hoe kan het ook anders - Audi-rijder die het nodig vond om bij de auto voor me (met groene handelaarsplaten, dus een proefrit) te gaan kleven omdat diegene blijkbaar niet hard genoeg reed en niet snel genoeg optrok (55km/u waar 50km/u is toegestaan, ze liepen net wat weg met cc op 54). Ik blijf dat toch altijd erg apart vinden. Het is duidelijk dat diegene voor je de auto nog niet echt goed kent, dus waarom houd je daar niet gewoon even wat rekening mee? Je gaat echt niet dood als je 1s langer moet wachten bij een verkeerslicht.

Iets anders, geen wegpiraat, gewoon een verdwaalde toerist volgens mij:
We hebben hier in de buurt turborotondes. Van die dingen met verhoogde baanscheidingen en waar je dus ook van tevoren moet kiezen welke kant je op wilt. Dit is overigens echt heel erg duidelijk en ook heel goed aangegeven (duidelijke bebording + tekens op de weg).
De gele Fiat Punto ging echter van de buitenste naar de binnenste ring (wat al knap genoeg is) en direct daarna wou die toch maar weer naar de buitenste ring, waar ik reed. Dat had ie dan nog wel door (net op tijd trouwens, scheelde niet veel of de achterkant van de Laguna had er anders uit gezien), maar dat diegene de auto na mij keihard afsneed, was toch duidelijk minder netjes.
Dat je verdwaald bent ok (alhoewel, geef wat geld uit aan een TomTom en up-to-date kaarten als je niet op de borden kunt rijden), maar dit soort gekke acties is nergens voor nodig

Citaat:
Ik heb deze week nu al een paar keer motorrijders gezien die het nodig vinden om een wheelie te maken als het stoplicht op de grote weg hier groen wordt en zij als eerste weg zijn op een driebaans 80km-weg. Ja, en als het dan misgaat, denderen al die auto's achter je dus over je heen... Ik krijg er iedere keer kippenvel van.
Gewoon even 0900-8844 bellen en dit doorgeven. Zulke zaken worden namelijk, terecht imo, bestraft met het invorderen van het rijbewijs wegens artikel 5 (gevaarlijk rijgedrag in dit geval), maar als je dit soort zaken niet meldt, dan verandert er niet zoveel natuurlijk.
Oud 31-07-2010, 19:19
Verwijderd
Ok, deze gaat voorlopig niet overtroffen worden

Het waren 2 polen op 1 motorfiets, die met écht hoge snelheid door het verkeer op de Eindhovenseweg (richting Eindhoven) heen knalden, de wijk in knalden en vrijwel direct gevolgd werden door een politiemotor met toeters en bellen aan. Ik had die 2 polen en hun motorfiets bijna op de motorkap, maar een stuurcorrectie naar de berm voorkwam dat gelukkig en zo stond ik ook meteen niet meer in de weg voor de politiemotormuis. Eind goed, al goed
Oud 31-07-2010, 20:00
Verwijderd
Niet echt een wegpiraat, maar de idioot/idioten die het nodig vonden om stenen naar onze auto te gooien mogen van mij snel betrapt en gepakt worden. Twee ruiten in gegooid en een ferme deuk die lastig gaat zijn te herstellen. Idioten
Oud 31-07-2010, 21:11
Verwijderd
klojo's...
Oud 01-08-2010, 09:43
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Gewoon even 0900-8844 bellen en dit doorgeven. Zulke zaken worden namelijk, terecht imo, bestraft met het invorderen van het rijbewijs wegens artikel 5 (gevaarlijk rijgedrag in dit geval), maar als je dit soort zaken niet meldt, dan verandert er niet zoveel natuurlijk.
Moet je dan een kenteken weten van die motorrijder(s), of is een beschrijving van de situatie ook goed?
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.