Oud 09-11-2003, 22:32
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
ik doe mee aan een cursus journalistiek en ik ben hard bezig met een recensie op het moment. Vroeg me af of er mensen met ervaring zijn. Verder heb ik op internet een beetje gezocht naar tips, maar kon niets bruikbaars vinden, dus kom maar op!
ik zal mn stuk wel posten als het klaar is
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2003, 23:15
Verwijderd
Ik heb afgelopen donderdag een recensie geschreven van 'Van den koele meeren des Doods' voor mijn eigen internet-krant.

- - -

Ik ken eigenlijk weinig mensen die voor hun plezier lezen en die deze afschuwelijke, wanstaltige drukfout niet tot zich genomen hebben. Erg veel mensen kiezen het zelfs voor hun literatuurlijst op de middelbare school. Naast Kaas en Max Havelaar staat het op de plank van ‘Nederlandse Literatuur’.
En dat terwijl het een ongelooflijk kloteboek is. Daar maak ik geen grappen over en ik overdrijf niet. Voor het eerst zag deze tekstuele hoop stront het licht in 1900 en de naam klinkt in het Engels (Of the Cold Lakes of Death!) als een titelsong waar de gemiddelde doodmetaalband zich niet voor hoeft te schamen. Dit, en omdat het verplicht was, deden mij het boek lezen.
De tekst zelfs is een eindeloos relaas over een bepaalde klotesloerie die naar de naam Hedwig luistert en die leidt aan een ziekte: Weltschmerz. Gelukkig gaat ze aan het einde van het dodelijke saaie verhaal dood (ik verklap hier geen drol mee, want er is geen spanning in dit boek). Maar voordat dit heugelijke feit zich kan voltrekken, moeten we eerst driehonderdenveertien bladzijden lang lezen hoe vreselijk zwaar haar leven als verwende snol wel niet is. Want, zo redeneert Frederik van Eeden, de ‘schrijver’; omdat ze van hoge komaf was, had ze ook een 'fijne natuur', wat kennelijk leidt tot eindeloos gezever, gezemel en gezanik. Sodemieter toch op met je fijne natuur! Een zeikerig takkewijf was ze, die de dood verdiende en niets minder dan een gruwelijke dood, als we mogen kiezen!
Het enige aan Hedwig wat je leuk zou kunnen noemen is dat ze geil is. Verschrikkelijk geil. Soppend en druppend sleept ze zich door de bladzijden. Maar resulteert deze belegen hitsigheid in interessante passages? Nee! Natuurlijk niet! Tenzij je uitgebreid gezanik over God, Schuldgevoel, Zonde en andere Hoofdletterwoorden interessant vind.
Afijn. Ze verneukt even later, zogenaamd zonder het door te hebben (ze is echt oer- en oerstom) de carrière van een jonge kunstenaar die verliefd op haar was, door hem tot zelfmoord te dreigen. Ga daar maar een schuldgevoel over hebben, TRUT! Ze trouwt met een kerel die bang is voor seks en die haar dus uitleent aan één of andere pianist die haar sufneukt op het strand (of iets in die geest, maar dan erg Christelijk en Problematisch) en als klap op de vuurpijl komt er nog een vrij grappig gedeelte ook: Hedwig wordt gek en eindigt als opiumprostituee. Haar verdiende loon, een happy end, leg het boek maar weg, denk je.
Maar nee hoor! Frederik de Zakkenwasser weet een engelachtige zuster ten tonele te voeren die haar, met de hulp van God uiteraard, weer tot diezelfde God kan brengen en op die manier komt alles toch nog goed, totdat Hedwig op het laatst doodgaat. Het einde van het boek weet ik niet goed meer, want mijn hersens waren reeds veranderd in een weke drap, tot passieve pulp geslagen door de zwaarmoedige, slepende en ronduit saaie taal van Frederik.
Wat hebben wij nu geleerd van deze tekst? Dat wij nooit meer, onder welke omstandigheid dan ook, een boek van Fredrik van Eeden meer moeten lezen (tot mijn grote schrik hoorde ik dat er ook bundels met 'Studiën' van zijn handen verschenen is. Mijn advies; mijdt het als de ziekte). En dat mensen die dit een ‘mooi’ en ‘psychologisch’ boek vinden van mij part op de brandstapel mogen, omdat het een stelletje vervelende aanstellers zijn! Bah!

- - -

LUH-3417 - Ik was toch al min of meer van plan om hem ergens te plaatsen en waarom zou ik niet hier wat reacties peilen? Wie overigens dacht te moeten glimlachen bij deze tekst: http://home.kabelfoon.nl/~kdh/
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 07:28
Ndimension
Ndimension is offline
lol
__________________
© Ndimension
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 16:21
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
die van mij is zo slecht geworden en absoluut geen recensie.... had beloofd het te posten

Het getemde publiek 09-11-2003

Een nieuw seizoen machinefabriek producties. MF On the Blind presenteert snel uit de grond gestampte stukken. Het moet energiek en humoristisch, dé ingrediënten van een stuk uit deze tijd. Shakespeare schreef het stuk De Getemde Feeks aan het einde van de 16e eeuw, dit lijkt een tegenstelling.

Katharina, de oudste dochter van Baptista moet een man huwen voordat haar door vele mannen geadoreerde zusje zich mag verbinden. Onder leiding van Katarina Kroft zet het Noord Nederlands Toneel een luid stuk neer. Een functioneel decor met daarbij een overzichtelijk groepje spelers die vooral typetjes uitbeelden. De constante laag sigarenrook brengt een extra dimensie, ware het alsof wij ons in een tijdloze wereld bevinden.

Het NNT wordt gekenmerkt door gebruik van hedendaagse muziek, De Getemde Feeks bevestigd dit idee. Poëtische dialogen, gecombineerd met sensatie, dan komt Petruchio, de man die Katharina wil trouwen en temmen. Het spel wordt harder, de sfeer verandert. Rake opmerkingen worden gevolgd door rake klappen. De toeschouwers proberen te blijven lachen, maar kunnen een gevoel van ernst niet onderdrukken. Een eindmonoloog met een niet zo feministische boodschap in een wellicht toch niet zo feministisch tijdperk, het blijft wachten op premier Kokkin.
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 20:12
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Over het schrijven van een recensie leerde ik dat je er als schrijver zeker je eigen mening in moet verwerken maar pas nadat je op een vrij objectieve wijze het stuk (Boek, toneelstuk, kunstwerk whatever) uiteen hebt gezet, en waarbij de eigen mening de lezer nog wel ruimte laat zijn of haar eigen mening over het gerecenseerde te vormen. Een recensie heeft over het algemeen als doel de lezer te informeren, waarmee de lezer kan beslissen of het gerecenseerde wel of niet iets voor hem is.
Hoewel ik jou stuk behoorlijk komisch vind en lekker recht door zee, LUH-3417, voldoet het wat mij betreft niet helemáál aan die 'eis' van objectiviteit . Dat vind ik bij Funkypunk dan wél terug, alleen mag deze recensie wel wat gelikter. Het is nu nogal een droge hap.
Het is bij het schrijven van een recensie dus de kunst om de balans te vinden tussen objectiviteit en je eigen mening, waarbij je de lezer de kans gunt zijn eigen voordeel eruit te halen.
Dus zou ik over beide geposte recensies zeggen: zoek het evenwicht en blijf oefenen
(Zelf ben ik er trouwens ook niet zo bijster goed in, echt meesterlijke recensietjes zijn helaas nog niet uit mijn pen komen rollen... Dus ik zeg maar zo: blijven oefenen )






(Oke, let niet op mij)
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 23:16
Verwijderd
Kom nou, ik ben zo objectief als een glas bronwater!

Nee, het was ook in geen geval een poging tot een serieuze rencensie. Ik moest alleen even wat woede kwijt en Frederik van Eeden stond het dichtste bij.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 23:30
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 09-11-2003 @ 23:15:
Ik heb afgelopen donderdag een recensie geschreven van 'Van den koele meeren des Doods' voor mijn eigen internet-krant.

- - -

Ik ken eigenlijk weinig mensen die voor hun plezier lezen en die deze afschuwelijke, wanstaltige drukfout niet tot zich genomen hebben. Erg veel mensen kiezen het zelfs voor hun literatuurlijst op de middelbare school. Naast Kaas en Max Havelaar staat het op de plank van ‘Nederlandse Literatuur’.
En dat terwijl het een ongelooflijk kloteboek is. Daar maak ik geen grappen over en ik overdrijf niet. Voor het eerst zag deze tekstuele hoop stront het licht in 1900 en de naam klinkt in het Engels (Of the Cold Lakes of Death!) als een titelsong waar de gemiddelde doodmetaalband zich niet voor hoeft te schamen. Dit, en omdat het verplicht was, deden mij het boek lezen.
De tekst zelfs is een eindeloos relaas over een bepaalde klotesloerie die naar de naam Hedwig luistert en die leidt aan een ziekte: Weltschmerz. Gelukkig gaat ze aan het einde van het dodelijke saaie verhaal dood (ik verklap hier geen drol mee, want er is geen spanning in dit boek). Maar voordat dit heugelijke feit zich kan voltrekken, moeten we eerst driehonderdenveertien bladzijden lang lezen hoe vreselijk zwaar haar leven als verwende snol wel niet is. Want, zo redeneert Frederik van Eeden, de ‘schrijver’; omdat ze van hoge komaf was, had ze ook een 'fijne natuur', wat kennelijk leidt tot eindeloos gezever, gezemel en gezanik. Sodemieter toch op met je fijne natuur! Een zeikerig takkewijf was ze, die de dood verdiende en niets minder dan een gruwelijke dood, als we mogen kiezen!
Het enige aan Hedwig wat je leuk zou kunnen noemen is dat ze geil is. Verschrikkelijk geil. Soppend en druppend sleept ze zich door de bladzijden. Maar resulteert deze belegen hitsigheid in interessante passages? Nee! Natuurlijk niet! Tenzij je uitgebreid gezanik over God, Schuldgevoel, Zonde en andere Hoofdletterwoorden interessant vind.
Afijn. Ze verneukt even later, zogenaamd zonder het door te hebben (ze is echt oer- en oerstom) de carrière van een jonge kunstenaar die verliefd op haar was, door hem tot zelfmoord te dreigen. Ga daar maar een schuldgevoel over hebben, TRUT! Ze trouwt met een kerel die bang is voor seks en die haar dus uitleent aan één of andere pianist die haar sufneukt op het strand (of iets in die geest, maar dan erg Christelijk en Problematisch) en als klap op de vuurpijl komt er nog een vrij grappig gedeelte ook: Hedwig wordt gek en eindigt als opiumprostituee. Haar verdiende loon, een happy end, leg het boek maar weg, denk je.
Maar nee hoor! Frederik de Zakkenwasser weet een engelachtige zuster ten tonele te voeren die haar, met de hulp van God uiteraard, weer tot diezelfde God kan brengen en op die manier komt alles toch nog goed, totdat Hedwig op het laatst doodgaat. Het einde van het boek weet ik niet goed meer, want mijn hersens waren reeds veranderd in een weke drap, tot passieve pulp geslagen door de zwaarmoedige, slepende en ronduit saaie taal van Frederik.
Wat hebben wij nu geleerd van deze tekst? Dat wij nooit meer, onder welke omstandigheid dan ook, een boek van Fredrik van Eeden meer moeten lezen (tot mijn grote schrik hoorde ik dat er ook bundels met 'Studiën' van zijn handen verschenen is. Mijn advies; mijdt het als de ziekte). En dat mensen die dit een ‘mooi’ en ‘psychologisch’ boek vinden van mij part op de brandstapel mogen, omdat het een stelletje vervelende aanstellers zijn! Bah!

- - -

LUH-3417 - Ik was toch al min of meer van plan om hem ergens te plaatsen en waarom zou ik niet hier wat reacties peilen? Wie overigens dacht te moeten glimlachen bij deze tekst: http://home.kabelfoon.nl/~kdh/
Zoiets verwachtte ik niet bij jouw gereserveerde uitstraling
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 10:45
Verwijderd
Meid, je weet de helft niet.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 19:49
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 10-11-2003 @ 23:16:
Nee, het was ook in geen geval een poging tot een serieuze rencensie. Ik moest alleen even wat woede kwijt en Frederik van Eeden stond het dichtste bij.

LUH-3417
Meen je dat nou?! haha nou hij was in ieder geval wel zeer komisch.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 22:24
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
Dank je Fladdergeval, in ieder geval tips, we gaan het morgen met een journalist bespreken dus ben wel benieuwd!
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 00:32
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 09-11-2003 @ 23:15:
*recensie*
*komt niet meer bij van het lachen*

GEWELDIG

Vooral dit zinnetje:

Soppend en druppend sleept ze zich door de bladzijden.

__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 17:02
Verwijderd


Ik zou voor een literair tijdschrift moeten gaan werken.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 21:44
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
ik heb pas een recensie geschreven over de laatste cd van the strokes. misschien dat ik die later hier nog even post ofzo. en ben nu bezig aan een kort verhaal "de mooie dood van hans de groot."
__________________
dónde está la playa?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 22:16
funkypunk
Avatar van funkypunk
funkypunk is offline
Citaat:
loempia addict schreef op 12-11-2003 @ 21:44:
ik heb pas een recensie geschreven over de laatste cd van the strokes. misschien dat ik die later hier nog even post ofzo. en ben nu bezig aan een kort verhaal "de mooie dood van hans de groot."
graag, ik wil die cd ook gaan kopen
__________________
nooit meer
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit [afgesplitst] Verkrachting - slachtoffer of eigen schuld?
JustTalk
324 24-05-2014 15:55
Studeren Deeltijd niet vergoed?!
Yab-Yum
70 09-03-2007 19:48
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn zelf leren beheersen
Verwijderd
20 13-02-2007 15:21
Verhalen & Gedichten MIJN VERHAAL: Nina's droom
Nandje
24 30-07-2006 21:41
Verhalen & Gedichten [Sprookjes] Dromenwereld
Een Tweeling
65 19-09-2004 17:38
Verhalen & Gedichten Beetje dagboek
Vlooienband
30 29-06-2003 19:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.