Oud 30-01-2021, 20:32
VickyT
VickyT is offline
Hoi!

Op dit moment ben ik aan het nadenken over mijn toekomst.
Als eerst voltooide ik op de middelbare school de Mavo (VMBO-T) en deed toen de opleiding ICT-Beheerder Niveau 4, maar mijn interesses lagen toch anders: namelijk psychologie!
Op dit moment volg ik de opleiding Toegepaste Psychologie aan het HBO, in mijn eerste jaar, en ben ik bezig met mijn propedeuse halen. Hierna vermoedde ik eerst dat ik naar de universiteit zou willen, dus heb ik me al aangemeld bij twee universiteiten in de hoop aangenomen te worden, hiervoor moet ik al een wiskunde-cursus volgen om op VWO-niveau wiskunde te halen om toegelaten te mogen (althans dit is bij Uni Leiden).

Maar tijdens dit schooljaar kwam ik er meer en meer achter dat ik graag de psychiatrie-kant in zou willen gaan, en ik moet daarvoor geneeskunde gaan doen (inderdaad, een van de moeilijkste WO-opleidingen), maar mijn keuze is best vastberaden.
Mijn vraag is of het mogelijk is met een HBO-Propedeuse naar de Vavo te gaan en op VWO-niveau het studieprofiel Natuur & Techniek of Gezondheid te voltooien.
Zo ja, waar?
Zo nee, wat kan ik dan het beste doen?

Ik heb zojuist een aantal mailtjes gestuurd naar wat Vavo-opleidingen met deze vraag, maar op websites staat meestal wel dat je een bewijs met hebben voor het overgaan van VWO5 naar VWO6, of er wordt gekeken naar je Havo-cijfers, helaas kom ik van de Mavo dus kan dit niet bij mij, wat zijn mijn opties dan?

En een beetje off-topic, maar hoe zit dat met studiefinanciering als je de Vavo gaat doen, krijg je dan nog wel wat? Ik las een soort tegemoetkoming, maar is dit veel minder dan mijn huidige HBO-stufi? Op dit moment leen ik wel een beetje, dus vandaar.

Alvast bedankt voor alle reacties.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2021, 15:27
Verwijderd
Citaat:

Maar tijdens dit schooljaar kwam ik er meer en meer achter dat ik graag de psychiatrie-kant in zou willen gaan, en ik moet daarvoor geneeskunde gaan doen (inderdaad, een van de moeilijkste WO-opleidingen), maar mijn keuze is best vastberaden.
Sorry, ik kan je met het overgrote deel van je vragen niet helpen. Maar wilde wel hier op reageren. Geneeskunde is inderdaad een van de zwaardere universitaire studies. Maar die zwaarte zit hem op zich niet in moeilijke theoretische modellen - het is geen wiskunde of econometrie of zo. Geneeskunde is veel studielast. Het is veel "uit je hoofd leren", tussen haakjes omdat hier ook nog wel wat nuance bij te geven is. Je moet of een ijzeren discipline hebben, of heel handig zijn in dingen uit je hoofd leren (heel snel hoofd- en bijzaken kunnen scheiden en enkel het noodzakelijke leren - een vaardigheid die veel mensen nooit echt onder de knie krijgen) - en dit echt op jezelf kunnen doen want er is geen schoolse omgeving waar leraren je helpen dit te doen. Daarnaast zijn de coschappen en dergelijke mentaal vrij zwaar, vooral als je veel coschappen hebt van dingen die je niet interesseren of liggen.

Het voordeel hiervan is, dat beide redenen van de zwaarte an sich niet verschrikkelijk veel met opleidingsniveau te maken hebben. Een gemotiveerde en enigszins volwassen Havist zou dit ook moeten kunnen. Of jij specifiek - en ik weet dat je geen Havo gedaan hebt overigens - het vereiste niveau en discipline etc hebt, is voor mij natuurlijk lastig in te schatten.

Tegelijkertijd wil ik ook meegeven: je hoort zelden dat artsen zich via het VMBO hebben opgewerkt - eigenlijk komen vrijwel alle artsen via het reguliere VWO binnen. Dat zal toch met een reden zijn. Dat wil niet zeggen dat het voor jou onmogelijk is hoor. Maar ik wil het ook weer niet te gemakkelijk laten klinken.

Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2021, 16:12
XxX_$LUT_XxX
XxX_$LUT_XxX is offline
Je kan met hbo-propedeuse + vwo-certificaten naar de universiteit toe. Vraag het voor de zekerheid aan de universiteit waar je ingeschreven bent. Dan krijg je ook duidelijkheid.

De hbo-propedeuse + vwo-certificaten bespaart je geld en tijd, en dan hoef je niet een 'full-fledged' vwo-diploma te behalen. Als je dat wilt, wens ik je alle succes, maar in feite hoef je maar 4 certificaten te behalen. Als je vmbo-t nask, wiskunde en biologie hebt gehad. Probeer eens de stap naar 4 vwo. Je wiskunde vaardigheden moeten wel op havo/vwo 3 niveau, maar dat is wel gemakkelijk in te halen. Vooral oefenen.

Aangezien je geneeskunde gaat studeren ga ik er ook van uit dat je de certificaten Natuurkunde, Scheikunde en Biologie moet behalen.

Ik adviseer je om vwo wiskunde B te doen i.p.v. wiskunde A. Wiskunde B is een paar malen abstracter tegenover wiskunde A, maar desondanks is het toch waard om daarin een certificaat te behalen. Je krijgt bij wiskunde B vectormeetkunde, limieten, integraal- en differentiaalrekening, goniometrie & meetkunde. Ik raad je aan om verder in de curriculum te verdiepen. https://duo.nl/particulier/vakinform...amen/index.jsp

Als je natuurkunde gaat doen is dit soort stof goed toepasbaar. Stel je voor je hebt informatie van de baanversnelling van een bal. Dan moet je 2x integreren om de afgelegde weg te berekenen. Ook zijn vectoren toepasbaar in natuurkunde. Ook heel handig als je vwo wiskunde B gaat doen. Verder heb ik geen ervaring in natuurkunde (ik wil dat wel graag leren).

Bij wiskunde A krijg je vooral statistiek en kansrekening. In kort hoe je bepaalde statistische informatie kan interpreteren of modelleren. Vooral handig als het iets te maken heeft met de maatschappij.

Ik wil je ook complimenteren met zo'n goede doorzettingsvermogen. Het is een moeilijke weg. Veel succes!

Laatst gewijzigd op 01-02-2021 om 16:17.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2021, 22:12
MarcoVIs
MarcoVIs is offline
Citaat:
Je kan met hbo-propedeuse + vwo-certificaten naar de universiteit toe. Vraag het voor de zekerheid aan de universiteit waar je ingeschreven bent. Dan krijg je ook duidelijkheid.

De hbo-propedeuse + vwo-certificaten bespaart je geld en tijd, en dan hoef je niet een 'full-fledged' vwo-diploma te behalen. Als je dat wilt, wens ik je alle succes, maar in feite hoef je maar 4 certificaten te behalen. Als je vmbo-t nask, wiskunde en biologie hebt gehad. Probeer eens de stap naar 4 vwo. Je wiskunde vaardigheden moeten wel op havo/vwo 3 niveau, maar dat is wel gemakkelijk in te halen. Vooral oefenen.

Aangezien je geneeskunde gaat studeren ga ik er ook van uit dat je de certificaten Natuurkunde, Scheikunde en Biologie moet behalen.

Ik adviseer je om vwo wiskunde B te doen i.p.v. wiskunde A. Wiskunde B is een paar malen abstracter tegenover wiskunde A, maar desondanks is het toch waard om daarin een certificaat te behalen. Je krijgt bij wiskunde B vectormeetkunde, limieten, integraal- en differentiaalrekening, goniometrie & meetkunde. Ik raad je aan om verder in de curriculum te verdiepen. https://duo.nl/particulier/vakinform...amen/index.jsp

Als je natuurkunde gaat doen is dit soort stof goed toepasbaar. Stel je voor je hebt informatie van de baanversnelling van een bal. Dan moet je 2x integreren om de afgelegde weg te berekenen. Ook zijn vectoren toepasbaar in natuurkunde. Ook heel handig als je vwo wiskunde B gaat doen. Verder heb ik geen ervaring in natuurkunde (ik wil dat wel graag leren).

Bij wiskunde A krijg je vooral statistiek en kansrekening. In kort hoe je bepaalde statistische informatie kan interpreteren of modelleren. Vooral handig als het iets te maken heeft met de maatschappij.

Ik wil je ook complimenteren met zo'n goede doorzettingsvermogen. Het is een moeilijke weg. Veel succes!

Hee ik ben zelf geneeskunde student (nu 6e jaars, bijna klaar). Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande dat je beter wiskunde B kunt gaan doen. Mijn ervaring (en ook van medestudenten) is dat je tijdens de geneeskunde opleiding (in vedergeval in rotterdam) meer hebt aan wiskunde A dan wiskunde B.

p.s. als het gaat om of je met bepaalde papieren wel of niet kunt overstappen/kan inschrijven zou ik dit altijd bij de universiteit of DUO/studielink zelf checken en niet op een forum ;-)

Mocht je nog vragen hebben over de studie zelf of ervaring help ik je graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren van hbo v naar geneeskunde
artisticway
9 16-04-2018 19:41
Studeren HBO propedeuse naar uni
evelientje23
1 03-04-2016 20:19
Studeren Van HAVO5 E&M naar VWO N&G mogelijk?
Mikeyyzz
11 26-02-2013 17:53
Studeren Hbo - uni?
Biomedisch124
7 04-06-2012 15:07
Studeren Het grote VAVO topic /sprint opleiding/ avondonderwijs 2
xxceline
282 13-06-2011 20:54
Studeren Engelse taal en cultuur
gertjetop
5 07-11-2010 23:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.