Oud 06-06-2013, 15:36
kramerseha
kramerseha is offline
Wie net als mij staatsexamen aflegt, zit nu waarschijnlijk ook nog steeds in de boeken.
De centrale examens overleeft? Volgende obstakel: de mondelingen.

Ik heb zelf vorig jaar 3 mondelingen gehad, en baalde enorm dat je niet
precies weet wat je te wachten staat, waardoor je extra zenuwachtig wordt.
Het lijkt mij dan ook aardig om elkaar via tips en ervaringen te helpen.

Tips vanuit DUO: http://www.ib-groep.nl/particulieren...amens/Tips.asp

Mijn ervaringen: (havo)

- Engels:
Tekst:
In het voorbereidingslokaal kreeg ik een tekst, om te bestuderen.
Hier werd kort inhoudelijke vragen overgesteld.
En er werd ook naar mijn mening gevraagd.
Voordracht:
Vervolgens moest ik de voordracht houden.
Hier lette zij vooral op de uitspraak en of het vloeiend verliep.
Vervolgens vroegen ze dingen als, waarom heb je dit onderwerp gekozen,
en vervolgens dingen over het onderwerp zelf.
Literatuur:
De nadruk lag bij mij vooral op de literatuurgeschiedenis, de auteur, de personages en hun motieven.
Gedichtenbundel:
Ik had volgens de examinator vrij moeilijke gedichten uitgekozen. (wat mijn afgang betekende)
Haar tip was om vooral bij poëzie, dichtbij je eigen niveau te blijven, zodat ondanks
je niet zo goed bent in het analyseren, iig het gesprek gaande kan blijven met de kennis die je hebt.

- Nederlands:
Gedicht:
In het voorbereidingslokaal kreeg ik een gedicht (die zij voor jou uitzoeken).
Hier mag je alleen van een woordenboek gebruik maken.
Je moet het gedicht aan hen voordragen, ze lette bij mij vooral op pauzes
en het "gevoel?" dat je erin legde.
Vervolgens moet je het gedicht per zin voor hen analyseren, hierbij werd ik hier en daar
wel een beetje de juiste richting in gestuurt.
Literatuur:
Waar ze bij Engels nog aangeven welk boek ze willen bespreken, ging het bij Nederlands
allemaal door elkaar.
Er werd bijv. gevraag wie is "X"? En dan hoor jij meteen te weten over wie ze het hebben, en uit welk boek.
Voordracht:
Je mag je voordracht zittend of staand doen. Ik was als een van de laatste van de dag
en dat merk je ook bij de examinatoren.
Degene die moest schrijven zat een beetje uit het raam te staren .
Maak vooral gebruik van gebaren, oogcontact, en je stem.
Niet alleen voor hun, maar ook om jezelf alert te houden.

- Maatschappijleer.
Presentatie:
Aan de hand van mijn poster moest ik het een en ander vertellen, en toelichten.
Daarna bladerde ze het verslag door, en stelde vragen als:
Je hebt "X" hier geschreven, hoe kwam je daarop, wat vind jij daarvan?
In welk hoofstuk zou dit onderwerp passen?
Overige onderwerpen:
Ze stelde mij eerst wat algemene vragen en keken hoe ik erop reageerde.
Zo prikte ze bij mij door mijn zwakste onderwerp heen, waar vervolgens
dus wel de rest van je gesprek over gaat.
Hier klapte ik een beetje op dicht, maar er is wel ruimte om het gesprek naar
een ander onderwerp te leiden.

Mijn tips:
Hou in je achterhoofd dat je geen boeken in het voorbereidingslokaal mag,
je kunt hier dus ook niet meer even je verslag doornemen.
Denk van te voren bij je voordracht/presentatie alvast over antwoorden na
op Wie/wat/waar/waarom vragen. (hielp bij mij veel)
Zie elke mondeling als de eerste van de dag.
Praat hardop als je examenopgaves oefent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-06-2013, 10:21
Marc W
Marc W is offline
Ik heb vorig jaar VWO staatsexamen Duits gedaan. Ik vind het een beetje subjectief. De opzet is hetzelfde als wat jij beschrijft bij Engels. Literatuur vind ik eigenlijk sowieso onzin. Niet literatuur op zich, maar dat het onderdeel is van het eindexamen. En subjectief. Ik had wat Kafka gelezen en 'Die verlorene Ehre der Katerina Blum'. Daar ging het voornamelijk over. Ik zei dat ik 'Die verlorene ..' een dom boek vond, en ik legde uit waarom. Tot mijn opperste verbazing kreeg ik een 10.0 voor het literatuur gedeelte.

Mij goed hoor, maar krijg ik nu een tien omdat ik goed was, of omdat ik dezelfde mening over het boek bleek te hebben als de examinator? Of omdat ze me gewoon een leuke jongen vond? (Ik had al een heel hoog cijfer voor tekstverklaring, dus ik was heel ontspannen en maakte wat grapjes en zo. Die mensen vervelen zich ook een beetje op zo'n dag natuurlijk.) De motivatie van zo een cijfer blijft altijd vaag.

Bovendien, is het doel van boeken lezen je woordenschat uitbreiden, dat zeggen leraren vaak, laat me dan een stukje uit het boek vertalen. Ik vind literatuur soms wel interessant hoor, maar ik vind dat je kennis van de taal op zich alleen zou moeten tellen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 16:03
Muqath
Muqath is offline
Even een snelle vraag aan jullie, aangezien ik niks concreet op duo kan vinden en ze daar ook de telefoon niet opnemen. Is het zo dat je de cijfers van het CE pas na de mondelingen krijgt en de herkansingen dus ook in augustus zijn?

Dank!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 16:49
Marc W
Marc W is offline
Ik kreeg mijn cijfers inderdaad op het mondeling. Ik had dus tekstverklaren gemaakt. Daarna een brief. Toen opgeroepen voor het mondeling. Na het mondeling moet je wachten. Je naam wordt genoemd, je mag naar een kamertje komen en je krijgt je certificaat met cijferlijst. Daar staat in principe niet op wat je voor Brief-Spreken/Luisteren-Literatuur hebt gehaald, maar die man wist dat wel en heeft het op een post itje voor me geschreven. Ik wist van te voren alleen dat ik voor tekstverklaren waarschijnlijk een goed cijfer had, omdat ik van de antwoorden die ik nog wist, er maar 1 was die ik fout gemaakt had. Ik had het toen vergeleken met de teletekst multiple choice antwoorden. Ik had uiteindelijk 2 fout. Herkansingen heb ik me niet mee beziggehouden omdat ik tekstverklaren al goed had gemaakt en toch bijna niet meer kon zakken.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 19:25
Verwijderd
Informatie is goed TS! Dank!

Ik heb Engelse en scheikunde mondeling (vwo), dus ben me een beetje aan het verdiepen in de auteurs e.d.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 19:36
Muqath
Muqath is offline
Bedankt voor de info.

Ik doe VWO Nederlands, Engels, Duits, economie, biologie, scheikunde, natuurkunde en wiskunde B.

Maar ik had er nooit bij stil gestaan dat ik vandaag geen cijferlijst o.i.d. zou krijgen, maar geen stress de N-norm is voor mij redelijk gunstig uitgevallen alleen door de 0,0 op duits heb ik nu geen twee achten, helaas.

Voor de mondelingen ben ik vooral gespannen voor Duits aangezien deze, zo begreep ik, ook geheel in het Duits wordt afgenomen .
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 20:56
Marc W
Marc W is offline
Klopt je moet gewoon Duits praten. Dus ook je boekenlijst verdedigen in het Duits. Alles wordt een beetje door elkaar heen gedaan. Uitspraak, verstaan wat er gezegd wordt en de literatuur. Je begint in principe wel met je voordracht, en daarna moet je een stukje voorlezen van een artikel wat je vlak voor het begin van het examen krijgt.

Verder is het allemaal een beetje subjectief. Ze beoordelen je in een half uurtje. Probeer sympathie te kweken. Ik had een T-shirt aangedaan met een Duitse tekst erop, bijvoorbeeld. Je weet nooit of zoiets helpt. Maar jij toont belangstelling voor hun vak, en dat paait dan een beetje. Zoals ik boven al schreef, ik had de indruk dat een juffrouw mij bijzonder aardig vond en ik kreeg zo een raar hoog cijfer dat het mezelf verbaasde.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Klopt je moet gewoon Duits praten. Dus ook je boekenlijst verdedigen in het Duits. Alles wordt een beetje door elkaar heen gedaan. Uitspraak, verstaan wat er gezegd wordt en de literatuur. Je begint in principe wel met je voordracht, en daarna moet je een stukje voorlezen van een artikel wat je vlak voor het begin van het examen krijgt.

Verder is het allemaal een beetje subjectief. Ze beoordelen je in een half uurtje. Probeer sympathie te kweken. Ik had een T-shirt aangedaan met een Duitse tekst erop, bijvoorbeeld. Je weet nooit of zoiets helpt. Maar jij toont belangstelling voor hun vak, en dat paait dan een beetje. Zoals ik boven al schreef, ik had de indruk dat een juffrouw mij bijzonder aardig vond en ik kreeg zo een raar hoog cijfer dat het mezelf verbaasde.
Zo heb ik het niet aangepakt. Het werkt misschien wel, maar ik vind het een no no.

Er was zo'n type bij mondeling van vorig jaar. Zijn woorden: zeg in het begin van de mondeling dat je moeite hebt met het vak. Om zo zeg maar 'sympathie' te winnen.

Mijn advies (ik heb vwo certificaten gehaald via staatsexamen): doe je best en laat zien dat je echt actief meedoet aan de mondeling en dat je graag wilt laten zien wat je geleerd hebt. Dus zelfs al begrijp je maar de helft, probeer mee te praten over het onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 23:41
kramerseha
kramerseha is offline
Zijn er eigenlijk ook mensen die vorig jaar toevallig een herkansing hebben gemaakt?
Ik begreep uit de kleine lettertjes uit de info van DUO,
dat het duo ook kan beslissen je herkansing mondeling ipv schriftelijk af te nemen.
Iemand ervaring mee?


- voor de mensen die verspreid examens doen:
herkansen mag alleen in de vakken van het huidige jaar.

(als je bijv. in het eerste jaar een vak of meer slecht hebt gemaakt, zou je die vakken wel (volledig!) over kunnen doen, maar daar moet je je wel opnieuw voor aanmelden&betalen.
hierbij laten ze het jaar met de hoogste cijfers meetellen.)
Met citaat reageren
Oud 14-06-2013, 11:29
Marc W
Marc W is offline
Citaat:
Zo heb ik het niet aangepakt. Het werkt misschien wel, maar ik vind het een no no..
Ja... Ik vind het ook minder hoor. Ik had alleen dat T-shirt aangedaan. Maar ja, mensen willen tips en ik denk wel dat het werkt. Ik was op mijn cijfer voor het CE ook veel trotser, dan op die tien voor literatuur. Na afloop dacht ik wel van, zo, tien... voor wat nu? (Zie boven.) Geloof me het ging meer automatisch, zonder dat ik nou echt daar binnenkwam met de gedachte ik ga me eens naar een tien slijmen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2013, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Ja... Ik vind het ook minder hoor. Ik had alleen dat T-shirt aangedaan. Maar ja, mensen willen tips en ik denk wel dat het werkt. Ik was op mijn cijfer voor het CE ook veel trotser, dan op die tien voor literatuur. Na afloop dacht ik wel van, zo, tien... voor wat nu? (Zie boven.) Geloof me het ging meer automatisch, zonder dat ik nou echt daar binnenkwam met de gedachte ik ga me eens naar een tien slijmen.
Aight, dan is het begrijpelijk.

Met citaat reageren
Oud 17-06-2013, 16:01
Rckw
Rckw is offline
Ik doe ook staatsexamen (vwo), verspreid over 3 jaar. Dit jaar heb ik Engels, sk, ANW en geschiedenis. Het is inderdaad erg vervelend dat je niet precies kunt weten hoe het gaat.
Bij Engels zijn er een paar boeken / verhalen waarover ik graag ondervraagd wil worden, bijvoorbeeld The Tempest van Shakespeare. Denk je dat het helpt om een Shakespeare-t-shirt aan te doen?? Dan gaan ze misschien daarmee beginnen.
Mijn ervaringen bij biologie:
De casus was een artikel over het uitsterven van vissen door algenbloei in een rivier. Ik heb precies uitgelegd wat overal de oorzaken en gevolgen van waren, hoe die algenbloei veroorzaakt kon worden, enz. Daarna werden er nog een paar vragen gesteld. De 'algemene vragen' gingen over heel uiteenlopende onderwerpen. Ze vroegen bijvoorbeeld: leg uit hoe het afweersysteem werkt, wat gebeurt er bij een resuskindje, en wat is sikkelcelanemie. Ze vroegen ook of er een onderwerp was dat ik makkelijk vond en graag wilde bespreken.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2013, 21:09
wava
wava is offline
Hoi,

Ik doe ook mondeling VWO staatsexamen, maar zijn er ook eisen aan het onderwerp van het mondeling. Of mag je elk onderwerp kiezen en wat kan ik verwachten van de tekst die ik moet voorbereiden, waar kan het bijvoorbeeld over gaan en wat voor vragen stellen ze bij literatuur, wat kan ik verwachten over literatuurgeschiedenis? En wat wordt er bedoeld bij literaire begrippen?
Met citaat reageren
Oud 22-06-2013, 13:39
Marc W
Marc W is offline
Je mag elk onderwerp kiezen. Het zou handig kunnen zijn als het iets met het land van de taal te maken heeft, maar dat hoeft niet. Ik had de Dertigjarige oorlog als onderwerp genomen. Dat was een soort burgeroorlog in Duitsland tussen Katholieken en Protestanten ongeveer tijdens de laatste dertig jaar van onze Tachtigjarige oorlog (1618 - 1648). Maar je mag het ook over voetbal hebben hoor. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

Met literatuur pakten ze er bij mij drie boeken uit waar ze dieper op in gingen. Ze vroegen mij niet letterlijk naar literaire begrippen. Wat je kan doen is even in de wiki van de taal die je doet, de boeken opzoeken die je hebt gelezen en dat even doorlezen.

De tekst is een kranten artikel. Je mag een woordenboek gebruiken. Ik vond de tekst niet zo moeilijk, het is gewoon een willekeurig kranten artikel. Ik moest een stukje van dat artikel voorlezen, waarschijnlijk om mijn uitspraak te controleren, en dan uitleggen wat er in dat artikel stond. Hoe moeilijk zo een artikel is voor iemand anders is moeilijk in te schatten voor me. Lezen was juist het gene waar ik heel hoog op scoorde dus als ik het makkelijk vind, wil dat niet zeggen dat jij het ook makkelijk vindt. Het heeft ongeveer de moeilijkheidsgraad van een tekst op het eindexamen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2013, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Je mag elk onderwerp kiezen. Het zou handig kunnen zijn als het iets met het land van de taal te maken heeft, maar dat hoeft niet. Ik had de Dertigjarige oorlog als onderwerp genomen. Dat was een soort burgeroorlog in Duitsland tussen Katholieken en Protestanten ongeveer tijdens de laatste dertig jaar van onze Tachtigjarige oorlog (1618 - 1648). Maar je mag het ook over voetbal hebben hoor. Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.

Met literatuur pakten ze er bij mij drie boeken uit waar ze dieper op in gingen. Ze vroegen mij niet letterlijk naar literaire begrippen. Wat je kan doen is even in de wiki van de taal die je doet, de boeken opzoeken die je hebt gelezen en dat even doorlezen.

De tekst is een kranten artikel. Je mag een woordenboek gebruiken. Ik vond de tekst niet zo moeilijk, het is gewoon een willekeurig kranten artikel. Ik moest een stukje van dat artikel voorlezen, waarschijnlijk om mijn uitspraak te controleren, en dan uitleggen wat er in dat artikel stond. Hoe moeilijk zo een artikel is voor iemand anders is moeilijk in te schatten voor me. Lezen was juist het gene waar ik heel hoog op scoorde dus als ik het makkelijk vind, wil dat niet zeggen dat jij het ook makkelijk vindt. Het heeft ongeveer de moeilijkheidsgraad van een tekst op het eindexamen denk ik.
Ik ben nu voor mijn Engelse mondeling mijn boekenlijst aan het doornemen en de biografie van de auteurs aan het lezen.

Wat voor vragen stellen ze precies over de boeken/korte verhalen/gedichten? Kun je een voorbeeld geven?

Overigens; super dat je tips geeft!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 09:25
Marc W
Marc W is offline
Ik denk dat het wel kan verschillen per examinator. Ik deed Duits vorig jaar. Wat ik me nog kan herinneren van de vragen is: Waarom heeft de Hongerkunsternaar geen honger? Mijn antwoord: Hij heeft geen levenslust. Wat vind je van het boek 'Die verlorene Ehre der Katharina Blum'. Mijn antwoord: Ik vind het een slecht boek. Als je het buiten de context van zijn tijd plaats, het RAF terrorisme, en je bekijkt het louter als boek, dan is het een saai en onrealistisch verhaal. Ik bedoel een meisje dat in 1 nacht verliefd wordt op een terrorist, en dan als verstandig en intelligent wordt voorgesteld,dat vind ik onzin. Denk je dat het boek 'Das Wochenende' een goed boek is om aan tieners van nu uit te leggen wat het RAF terrorisme was. Mijn antwoord: Nee want de hoofdpersonen zijn allemaal personen die op dit moment, en in het boek dus, dat speelt zich in de huidige tijd af, dik in de vijftig zijn. In deze personen kunnen scholieren zich niet echt inleven. Dus bij mij was het niet zoiets van wat is het motto van dit boek, wat is 'dit literaire begrip' in 'dat boek'. Maar let wel op, dat kan bij iedere examinator dan weer anders zijn! Ik had een jonge dame van eind twintig voor me, en een wat oudere dame van rond de veertig. Met name die jonge lerares vond wat ik vertelde heel interessant, dat zag je aan haar. Dus ik was wel goed hoor, maar had ik een oude man tegenover me, die fan van Heinrich Böll zou zijn geweest, dan was van mijn kant het gesprek ook niet zo soepel gegaan. En dan had ik een 8 of 9 gekregen maaar zeker geen 10. Daarom zeg ik ook: het zo subjectief! Met name bij niet exacte vakken. Soms niet realistisch zelfs. Net een 'sollicitatiegesprek'. Soms heb je je dag en vinden ze je geweldig. Soms sla je helemaal blank en vernietig je je inspanning van zeg een jaar door de zenuwen.

Laatst gewijzigd op 23-06-2013 om 10:06. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 18:09
kramerseha
kramerseha is offline
Wie van jullie, zijn de komende weken al aan de beurt in Tilburg & in Zwolle?
Ik heb mijn oproep voor Amersfoort, nog niet ontvangen. Voor degene die meerdere
mondelingen afleggen, worden deze op opeenvolgende dagen afgenomen?
Of zitten er soms dagen tussen?

En, heeft er iemand ervaring met het PWS-mondeling?
Het verslag van studie&beroep, mag dan 'simpel' zijn om te schrijven,
toch vind ik het nog steeds raar, dat ze bij het ontbreken tot 1,5 pt van je pws afhalen.
Dit wordt immers niet op reguliere scholen gedaan.

Algemene vragen:
1- Waarom hebben jullie voor staatsexamens gekozen? Of doen jullie staatsexamens?
2- Via welke 'school', of thuisstudie aanbieder, doen jullie dit?
En, misschien, interessant voor mensen die staatsexamens overwegen:
3- Zijn jullie tevreden met het lesmateriaal, begeleiding etc.


1. Ik heb voor staatsexamens gekozen, om er meer uren naast te kunnen werken, dan wanneer
je bijv. VAVO zou doen. Ook had ik eerlijk gezegt, na een mislukte poging MBO (gekozen opleiding
viel erg tegen), en een jaar werken, nog steeds geen goed beeld, van wat ik nou wél zou willen.
Om de keuzes uit te breiden, heb ik voor de havo gekozen, en hier andere vakken bij gekozen,
om studies die ik tot nu toe niet kon kiezen, wel te kunnen doen.

2. Ik doe het via het LOI.

3. Ik heb er erg spijt van dat ik voor het LOI heb gekozen, het hele pakket kost nog al wat,
en daarnaast wordt het examen niet door hun afgenomen, dus die kosten komen er ook nog bij.
Ik heb in het begin mijn opdrachten ingestuurt, maar moest altijd erg lang op antwoord wachten.
Het lesmateriaal wat zij aanbieden, maken ze deels zelf, en dat is voor mij een nadeel.
Zo vindt ik het materiaal van Geschiedenis, en M&O, die volledig door hun geschreven is, erg moeilijk
om uit te kunnen leren. Mijn voorkeur gaat toch uit naar een studieboek.
Zij maken zelf een schema voor de levering van de 'boeken' (die erg onpraktisch is), maar na
meerdere keren bellen, waren ze iig zo vriendelijk om het gevraagde materiaal op te sturen.
Het laatste meisje, vond het zelf namelijk ook een beetje vreemd, dat de laatste levering anders
pas 2 maanden voor het CE, verzonden zouden worden.
Ik vind het erg jammer dat ze je verder ook geen informatie geven rondom de examens,
of iig voor het geld dat je ze elke maand stuurt, een beetje begeleiden.
Als ik ze vragen mbt op de examens stelde, verwezen ze mij vaak naar het DUO.
Je kunt beter zelf boeken aangeschaffen, die bijv. ook op een normale school gegeven worden.
Maar dit is puur mijn ervaring, ik hoop dat iemand anders positievere heeft.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 22:24
wava
wava is offline
Hoi,

Ik kan maar geen onderwerp voor mijn mondeling vwo engels staatsexamen bedenken. Heeft iemand een idee voor een onderwerp wat niet te moeilijk is en wat met land en volk te maken heeft. En wat ksn ik verwachten van literaire begrippen?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-06-2013, 22:26
wava
wava is offline
Ik had trouwens NHA als voorbereiding Engels vwo, maar dit was alleen CE stof en helaas geen literatuur ter voorbereiding op het mondeling, dus hulp kan ik hard gebruiken
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 23:25
Verwijderd
Het hoeft niet met land en volk te maken hebben. In de vak informatie staat:

Citaat:
A. Spreekvaardigheid en gespreksvaardigheid.
Het examen bestaat uit twee delen: zelfstandig spreken en een gesprek voeren.
Ad 1: het spreken. De kandidaat leidt gedurende enkele minuten een gesprek in over een
bepaald – thuis voorbereid – onderwerp, een kleine presentatie dus. Gaarne ontvangt de
examinator, in tweevoud, een samenvatting (in trefwoorden) van dit onderwerp bij
aanvang van het examen. Over deze inleiding worden enkele vragen gesteld.
Ad 2:het gesprek. Ter voorbereiding op dit gesprek ontvangt de kandidaat 20 minuten voor
het examen een tekst of afbeelding(en). Tijdens de voorbereiding van het mondeling
examen mag gebruik gemaakt worden van een zelf meegebracht woordenboek Nederlands
- Engels en Engels – Nederlands en het basispakket toegestane hulpmiddelen.
Over de tekst of afbeeldingen worden vragen gesteld.
Kennis van land en volk komt hierbij aan bod.
Dit onderdeel wordt in zijn geheel in de doeltaal afgenomen.
Volk en land geldt over de opdracht die je voor de mondeling krijgt op dezelfde dag.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2013, 23:26
Verwijderd
Weet iemand trouwens wat ze met samenvatting (in trefwoorden) bedoelen? Mag ik ook gewoon een normale samenvatting inleveren?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 10:22
kramerseha
kramerseha is offline
Nee, de samenvatting moet in trefwoorden.

Bijv: in Engeland houden ze van een high tea.
Trefwoord: high tea.

Zo voorkomen ze dat je de hele voordracht opleest. En kunnen ze kijken of je belangrijke 'informatie' kunt selecteren.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 10:53
Marc W
Marc W is offline
Algemene vragen:
1- Waarom hebben jullie voor staatsexamens gekozen? Of doen jullie staatsexamens?
Ik deed maar 1 extra vak (Duits). Ik had al VWO. Het was een geintje en het kost niet zoveel. Gewoon een extra vak erbij. Alleen het examen aanvragen kost 150 euro of zo.
2- Via welke 'school', of thuisstudie aanbieder, doen jullie dit?
Geen, zelfstudie. Ik heb aan de hand van de website gekeken wat ik moest doen, en alles zelf opgestuurd en ingevuld.
3- Zijn jullie tevreden met het lesmateriaal, begeleiding etc.
Lesmateriaal? Wikipedia, wat Duitse on line vrienden die mijn opstellen een paar keer verbeterden. Ik was heel tevreden.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Nee, de samenvatting moet in trefwoorden.

Bijv: in Engeland houden ze van een high tea.
Trefwoord: high tea.

Zo voorkomen ze dat je de hele voordracht opleest. En kunnen ze kijken of je belangrijke 'informatie' kunt selecteren.
Hoe doe je dat dan precies? Ik heb nu een a4, moet ik dan trefwoorden onder elkaar zetten van elke zin? Ik ga het ook niet voorlezen. Ik ga het onthouden en dan zonder blad presenteren.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 12:22
kramerseha
kramerseha is offline
Citaat:
Algemene vragen:
1- Waarom hebben jullie voor staatsexamens gekozen? Of doen jullie staatsexamens?
Ik deed maar 1 extra vak (Duits). Ik had al VWO. Het was een geintje en het kost niet zoveel. Gewoon een extra vak erbij. Alleen het examen aanvragen kost 150 euro of zo.
2- Via welke 'school', of thuisstudie aanbieder, doen jullie dit?
Geen, zelfstudie. Ik heb aan de hand van de website gekeken wat ik moest doen, en alles zelf opgestuurd en ingevuld.
3- Zijn jullie tevreden met het lesmateriaal, begeleiding etc.
Lesmateriaal? Wikipedia, wat Duitse on line vrienden die mijn opstellen een paar keer verbeterden. Ik was heel tevreden.
Heb je hier uiteindelijk ook gebruik van gemaakt? Of wou je gewoon Duits leren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2013, 12:26
kramerseha
kramerseha is offline
Je hoeft niet echt voor elke zin een trefwoord te noteren.
Als je de kernwoorden onder elkaar noteert is het voldoende.

Ik denk dat ze dit ook uit praktische redens doen voor de examinatoren.
Aan de hand van trefwoorden meelezen, lijkt mij makkelijker dan een lap tekst.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Je hoeft niet echt voor elke zin een trefwoord te noteren.
Als je de kernwoorden onder elkaar noteert is het voldoende.

Ik denk dat ze dit ook uit praktische redens doen voor de examinatoren.
Aan de hand van trefwoorden meelezen, lijkt mij makkelijker dan een lap tekst.
Dus dan lever ik bijvoorbeeld dit in:

Onderwerp: Vogels

Soorten

Doodsoorzaak

Leefgebieden

Prooi

Voedsel

Etc.

Heb jij dat ook zo gedaan?

Edit:

Mag het ook zo dan:

Vogels

Hun leefgebieden

Hun prooien

Overleven in de jungle

etc

Want ik zie nu pas dat ik niet iedere zin in 1 woord kan beschrijven...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 12:47
wava
wava is offline
Hoi,

Voor staatsexamen vwo Engels mondeling is het dan de bedoeling de samenvatting(trefwoorden) in het Engels of Nederlands erbij te hebben en welk onderwerp hebben jullie gekozen? een onderwerp over land en volk of een ander onderwerp en welk?( Ik denk dat ze een onderwerp van land en volk meer waarderen). Of welk onderwerp had je gekozen, als je al een mondeling Engels Vwo hebt gedaan. Ik vrees dat ze bijvoorbeeld vogels niet goedkeuren, evenals mijn huisdier is...

Laatst gewijzigd op 24-06-2013 om 12:52.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 13:02
kramerseha
kramerseha is offline
Ik heb niet voor een onderwerp puur op basis van kennis van land en volk gekozen.
Ik heb als eerst gekozen voor iets wat mij 'enthousiast' maakt,
en daarna gekeken hoe ik een engels persoon, of iets engels hierin kon verwerken.
Toevallig had ik net een examinator te pakken die zelf een Iban tribe had bezocht.

Ik weet niet of je idee van vogels serieus bedoeld was, maar je zou natuurlijk wel
kunnen kijken of er een vogel is die uit Engeland komt, of een bekende Engelse
vogelspotter erin verwerken. (als je dat zo noemt)

Mijn lijst van vorig jaar:
Short presentation: The Iban tribe.
Summary in keywords.

Introduction
- Originally Iban.
- Branch of the Dayak people.
- Longhouses, rumah panjai.


History
- Notorious for head hunting.
- Fearsome, strong, successful, warring tribe.
- Discovered 19th century.
- Traditionally animist.
- Majority now Christian.


During British colonial are
- Seafaring skills, Bajau & Illanun.
- James Brooke, 1838, Sea Dayaks.


The Iban today
- Longhouses, modern facilities.
- Young Ibans, urban areas, visit hometowns.
- Increasingly urbanized, traditional heritage, culture.
- Small shrunking heads, luckily forgotten tradition.


Dus om een lange lijst van woorden onder elkaar te vermijden, heb ik woorden
die bij elkaar hoorden naast elkaar gezet.
Zelf ben ik een type ADD, dus dit overzicht werkte voor mijzelf heel goed,
maar zij konden dit ook waarderen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Ik heb niet voor een onderwerp puur op basis van kennis van land en volk gekozen.
Ik heb als eerst gekozen voor iets wat mij 'enthousiast' maakt,
en daarna gekeken hoe ik een engels persoon, of iets engels hierin kon verwerken.
Toevallig had ik net een examinator te pakken die zelf een Iban tribe had bezocht.

Ik weet niet of je idee van vogels serieus bedoeld was, maar je zou natuurlijk wel
kunnen kijken of er een vogel is die uit Engeland komt, of een bekende Engelse
vogelspotter erin verwerken. (als je dat zo noemt)

Mijn lijst van vorig jaar:
Short presentation: The Iban tribe.
Summary in keywords.

Introduction
- Originally Iban.
- Branch of the Dayak people.
- Longhouses, rumah panjai.


History
- Notorious for head hunting.
- Fearsome, strong, successful, warring tribe.
- Discovered 19th century.
- Traditionally animist.
- Majority now Christian.


During British colonial are
- Seafaring skills, Bajau & Illanun.
- James Brooke, 1838, Sea Dayaks.


The Iban today
- Longhouses, modern facilities.
- Young Ibans, urban areas, visit hometowns.
- Increasingly urbanized, traditional heritage, culture.
- Small shrunking heads, luckily forgotten tradition.


Dus om een lange lijst van woorden onder elkaar te vermijden, heb ik woorden
die bij elkaar hoorden naast elkaar gezet.
Zelf ben ik een type ADD, dus dit overzicht werkte voor mijzelf heel goed,
maar zij konden dit ook waarderen.
Super super super. I love you!

Vogels was overigens een voorbeeld, maar die ga ik dus niet gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 13:19
kramerseha
kramerseha is offline
Haha, tja je had ook een fanatieke vogelfanaat kunnen zijn toch.
Je kan bijna elk onderwerp wel kiezen, en die terugkoppelen naar Engeland.
Dan laat je ook zien dat je onderzoek hebt gedaan naar bijv. hun gewoontes of iets.
Is nog altijd beter dan een saai voor de hand liggend onderwerp te kiezen,
waarover zij waarschijnlijk al genoeg weten, en jij bij in slaap valt.

Dat is hetzelfde als boeken voor je literatuurlijst kiezen, die zij zeker hebben gelezen,
en het merendeel van de scholieren op zijn lijst zet. "lekker makkelijk".
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 14:59
wava
wava is offline
Heeft er ook iemand wiskunde vwo? Je moet een boekje uit de zebrareeks gebuiken voo een presentatie moet dat met een powerpoint, of zit je gewoon recht tegenover de examinatoren over je onderwerp te vertellen?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 18:10
Verwijderd
Kramerseha, hoe ging het gedichten gedeelte? Je zegt dat het je afgang betekende, waarom? Heb je tips?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 18:44
kramerseha
kramerseha is offline
Ik ben persoonlijk slecht in poezië analyse, en had een gedicht uitgekozen die voor mij te moeilijk was,
maar waarvan ik dacht dat het wél goed zou staan. (foute gedachte)
En toen ze met termen kwamen, die ik in mijn gedicht niet had ontdekt, en ter plekke ook niet kon vinden,
liep het niet erg soepel.

Dus dit jaar doe ik Nederlands overnieuw, en heb ik voor gedichten gekozen die meer bij mij aansluiten.

Er wordt naar jouw interpretatie en mening gevraagd.
En bij mij vooral waarom-vragen/hoe zie je-vragen over:
rijm, metrum, enjambement,
dichtsoort, strofebouw,
beeldspraak en stijlfiguren.

Maar de vragen worden op basis van je gedichten gesteld,
dus dit kan erg verschillen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2013, 23:28
Verwijderd
Trouwens kramerseha, ik neem aan dat je wel het blad met trefwoorden voor je mag houden?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 10:01
kramerseha
kramerseha is offline
ja die mag je wel bij je houden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-06-2013, 21:38
wava
wava is offline
help help help. Ik moet nu echt een onderwerp hebben kan iemand mij helpen. Ik zit echt al zo lang na te denken, maar kan niets verzinnen wat niet te afgezaagd is(zoals diana) te moilijk of te makkelijk is voor vwo
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 22:13
kramerseha
kramerseha is offline
Citaat:
help help help. Ik moet nu echt een onderwerp hebben kan iemand mij helpen. Ik zit echt al zo lang na te denken, maar kan niets verzinnen wat niet te afgezaagd is(zoals diana) te moilijk of te makkelijk is voor vwo
"te moeilijk" of "te makkelijk" staat denk ik los van een onderwerp.
het is meer hoe moeilijk/makkelijk je de inhoud maakt.

Wat vind ik boeiend?
- Noem de eerste 3 onderwerpen die in je opkomen.
- Vind/bedenk bij elk onderwerp een connectie met Engeland.
- Kies het onderwerp die je het leukst vind.
- Maak hier een goedlopende Engelse tekst van.

Je hoeft echt niet te moeilijk te denken.

Bijv.

1. Sport.
- Willem van Oranje houdt van sport, geldt dit ook voor het Britse koningshuis?
- Het woord sport werd voor het eerst gebruikt voor 1800 in de Engelstalige (Angelsaksische) landen.
- Wat heeft Engeland betekend voor de sport van nu. (btw best veel)

2. Mode.
- Bestaat er typisch Engelse klederdracht?
- Britse vrouwen hebben Kate als kleding voorbeeld.
- Welke mode-ontwerpers komen oorspronkelijk uit Engeland?

3. Studies.
- Als ik een Britse student was zou ik voor Universiteit "X" kiezen.
- Geschiedenis van enkele universiteiten.
- Belangrijke Engelse personen die naar Universiteit "X" gingen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2013, 21:09
wava
wava is offline
Hi,

Hoe lang moet het voorbereidend stukje van je onderwerp naar keuze zijn voor het mondeling Engels vwo?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2013, 21:49
Verwijderd
Trefwoorden moeten in het engels toch? En de gehele onderwerp presentatie ook? Beetje in de war omdat er niets in vakinformatie staat dat het in het engels moet.

Raak beetje in paniek=/.

Klinkt absurd dat het in het nederlands moet....

Edit:

In het Engels dus, ik las er over heen.

Laatst gewijzigd op 29-06-2013 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 16:55
wava
wava is offline
Hoi,

Hoe lang moet voor engels mondeling vwo je presentatie zijn?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 18:01
kramerseha
kramerseha is offline
Ongeveer 5 minuten
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 22:56
wava
wava is offline
Hoi hoe is het bij jullie gegaan
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 15:49
Rckw
Rckw is offline
Mijn presentatie (Engels) was ongeveer 1,5 à 2 minuten, dat was al genoeg.
Mijn examens zijn goed gegaan! Jullie?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 23:26
wava
wava is offline
Hoi, waar hadden jullie engels mondeling presentatie over gehouden. Daar ben ik wel benieuwd naar en of jullie ook een goed cijfer hadden
Met citaat reageren
Oud 06-07-2013, 23:28
jonathanB
Avatar van jonathanB
jonathanB is offline
Ik heb een tip voor iedereen die nog Engels moet doen, zoek alle moeilijke woorden die in de voorbereidingstekst staan op. Ik kreeg vragen over de moeilijke woorden en ja, die had ik niet opgezocht : (
__________________
I am at peace with God. My conflict is with Man.
Charlie Chaplin
Met citaat reageren
Oud 07-07-2013, 10:35
Rckw
Rckw is offline
Ik hield een presentatie over het leven van de schrijfster van één van de boeken op mijn leeslijst. Je moet er dan wel op voorbereid zijn dat de examinatoren je juist over dat boek zullen gaan vragen.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2013, 12:43
CynthiadeBruin
Avatar van CynthiadeBruin
CynthiadeBruin is offline
Hee ik ben nieuw hier!

Ik moet ook mondeling staatsexamen doen. Vwo Wiskunde A en biologie.


Nu lees ik over die keuze-onderwerpen, voor Wiskunda. Uit de zebrareeksen? Ik weet echt totaal niet wat daarmee bedoeld wordt, ben hiervan helemaal niet op de hoogte gesteld door de NHA. Kan iemand mij helpen?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 12:27
CynthiadeBruin
Avatar van CynthiadeBruin
CynthiadeBruin is offline
Niemand? Shiitttt
Met citaat reageren
Oud 17-07-2013, 17:44
wava
wava is offline
Ja, ik ben ervan op de hoogte.Misschien kan ik je nog helpen. Wanneer heb je wiskunde a? En heb je ook de talen al gedaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Staatsexamen Wiskunde (Mondeling)
JohnW
4 18-08-2011 00:32
Eindexamens 2007 Ervaringen staatexamen
Levina
13 09-07-2007 15:00
Eindexamens 2005 Faalangst
Lelle_*
30 19-05-2005 09:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.