Oud 24-11-2015, 19:17
casper1234
casper1234 is offline
hey mensen,


Ik ben van plan om dit schooljaar staatsexamen te doen. Nu is mijn vraag of het een beetje een reeële mogelijkheid is om me binnen 5 maanden voldoende (geen acht, maar met een zesje ben ik wel oke) voor te bereiden op het wiskunde a examen vwo.

Dit doe ik niet helemaal zelfstandig; ik ga namelijk wel gewoon naar school en volg wiskunde a op havo 4 niveau. Ook zit ik op een dalton school wat wil zeggen dat ik elke dag 1 uur begeleiding krijg bij een vak naar keuze. Ik ben ook van plan om gebruik te maken van internet, examenbundel en samengevat en het maken van oude examens.

Graag je eerlijke mening! (en misschien tips?)!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2015, 22:40
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
De studielast van het vak wiskunde A op het vwo is 520 uur. Dat betekent dat je in klas 4, 5 en 6 in principe zo'n 520 uur aan de stof zou moeten besteden. Dat is natuurlijk een gemiddelde, sommige leerlingen kunnen het in minder tijd en andere hebben meer tijd nodig.

Denk je zelf dat het reëel is om je binnen vijf maanden voor 520 uur aan stof eigen te maken? Er is wel overlap tussen wiskunde A op havo en op vwo, maar je zit pas in klas 4, ook nog eens op havo, en de overlap wordt natuurlijk snel minder. Op het vwo ligt het tempo immers hoger en heb je een jaar extra. Bovendien heb je ook de havo-examenstof nog lang niet allemaal gehad.

Uit de vorige alinea's merk je dat ik er een hard hoofd in heb dat dit gaat lukken. Maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Veel hangt af van je motivatie, je aanleg, je voorkennis, enzovoorts. Laat ik enkele tegenvragen stellen. Waarom wil je dit? Wat is je situatie? Heb je er zelf vertrouwen in dat het je gaat lukken?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 07:30
casper1234
casper1234 is offline
[QUOTE=Waarom wil je dit? Wat is je situatie? Heb je er zelf vertrouwen in dat het je gaat lukken?[/QUOTE]

Ik wil dit omdat ik het liefst zo snel mogelijk klaar wil zijn met de middelbare school. Op school heb ik het gevoel dat ik mijn tijd verspil, ik kan me niet concentreren en kan mn tijd veel efficiënter en nuttiger besteden. Verder vind ik het ook niet bepaald leuk op school en wil ik graag weg (studeren!).

Zelf denk ik dat als ik er hard aan werk, ik wel een voldoende kan halen, maar ik heb natuurlijk maar weinig kennis van de studielast en hoe zwaar het echt is. Ik zie wel dat veel dingen overeenkomen met economie bijvoorbeeld.

Dit gezegd hebbende focus ik me natuurlijk niet alléén op wiskunde, maar ook op alle andere vakken van het vwo examen. Ik vraag het voor wiskunde omdat ik daarbij geen kennis van de moeilijkheidsgraad etc. heb. Alle andere vakken gaan me vrij gemakkelijk af, maar ik moet er wel voor studeren natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 09:02
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Spoiler alert: Vergis je er niet in dat HBO of WO altijd leuk, fascinerend, interessant, boeiend en nuttig zal zijn. Dat is namelijk niet het geval. Op dit moment heb je al een hoop vrijheid op je huidige school, als ik het goed begrijp. Push jezelf niet te hard om dit jaar te slagen, zodat je maar klaar bent met school, het leven na de middelbare school is echt niet enorm veel beter. Als het niet haalbaar blijkt, wees dan realistisch en neem echt de tijd die je nodig hebt. Misschien kan je tussendoor je middelbare schooltijd zelfs nog een beetje gaan waarderen
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 16:03
casper1234
casper1234 is offline
Ja, een grote motivatie voor mij is inderdaad m'n vervolgopleiding (ik ga namelijk studeren in het buitenland!). En ik snap wel dat ik nu al vrij vrijheid heb, maar je hebt toch zoveel meer vrijheid als je je diploma hebt; vrijheid van leerplicht, je kan gaan en staan waar je maar wil, gaan werken of een wereldreis maken. De opties zijn oneindig!

Mijn probleem is dus dat ik niet weet of dit realistisch is, want in mijn hoofd kan ik het van zo'n perspectief bekijken dat alles met hard werk mogelijk is. De vraag is dus hóe hard dat werk dan is. 5 uur per week aan wiskunde zitten zou ik wel aankunnen, maar 7 of 8 is echt te veel. Dit hangt natuurlijk af van je wiskundig inzicht maar laten we zeggen gemiddeld genomen.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 16:31
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dit gezegd hebbende focus ik me natuurlijk niet alléén op wiskunde, maar ook op alle andere vakken van het vwo examen. Ik vraag het voor wiskunde omdat ik daarbij geen kennis van de moeilijkheidsgraad etc. heb. Alle andere vakken gaan me vrij gemakkelijk af, maar ik moet er wel voor studeren natuurlijk.
Dit jaar vwo-staatsexamen voor alle vakken (inclusief bijv. ook het profielwerkstuk en alle literatuur die je moet lezen voor het mondeling van de talen) lijkt me voor een leerling in 4 havo heel ambitieus. Kun je voor de andere vakken al grote delen van de centrale eindexamens van vorige jaren voldoende maken? Hoe ver ben je al met bijv. je profielwerkstuk en je boekenlijst?

Je moet je uiterlijk 31 december a.s. opgeven voor de vakken waarin je staatsexamen vwo wil doen (en t/m 31 januari kun je nog kosteloos annuleren). Het zou zonde van je tijd en van het geld zijn, als het veel te ambitieus blijkt te zijn.

Misschien kun je overwegen om dit jaar enkele vakken te doen, en als dat goed gaat volgend jaar de rest? Beter een of een paar vakken voldoende afsluiten dan helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 18:16
casper1234
casper1234 is offline
Citaat:
Dit jaar vwo-staatsexamen voor alle vakken (inclusief bijv. ook het profielwerkstuk en alle literatuur die je moet lezen voor het mondeling van de talen) lijkt me voor een leerling in 4 havo heel ambitieus. Kun je voor de andere vakken al grote delen van de centrale eindexamens van vorige jaren voldoende maken? Hoe ver ben je al met bijv. je profielwerkstuk en je boekenlijst?

Je moet je uiterlijk 31 december a.s. opgeven voor de vakken waarin je staatsexamen vwo wil doen (en t/m 31 januari kun je nog kosteloos annuleren). Het zou zonde van je tijd en van het geld zijn, als het veel te ambitieus blijkt te zijn.

Misschien kun je overwegen om dit jaar enkele vakken te doen, en als dat goed gaat volgend jaar de rest? Beter een of een paar vakken voldoende afsluiten dan helemaal niets.

De centrale examens voor de talen maak ik mij niet veel zorgen over, aangezien dit leestoetsen zijn en ik daar erg goed in ben. Voor ges en ak heb ik ook al examens gemaakt en daar dan net aan voldoende (dus zonder enige voorbereiding) voor gehaald, dus die zitten ook wel goed.

De vakken waar ik minder zeker over ben:
- Wiskunde
- Duits schrijf- en spreekvaardigheid, veel films kijken
- Economie, nog geen tijd gehad om me echt goed op te oriënteren, maar ben ik momenteel wel goed in op havo 4 niveau

Verder is er nog Algemene Natuurwetenschappen waar ik echt totaal niks van weet. Van veel vrienden uit vwo heb ik gehoord dat dit redelijk simpel is en meer een soort geschiedenis van de wetenschap. Al m'n literatuurlijsten liggen op schema, 1 boek per week tot ongeveer half maart. Profielwerkstuk aan begonnen, nog niet af.

Ik ben van plan om te tot 31 december goed te oriënteren op de vakken waar ik me niet zo zeker over voel, om een goed idee te krijgen van of het haalbaar is.

Helaas is het echt alles of niks, want als ik nu deelcertificaten zou halen voor een aantal vakken, en volgend jaar de rest wil halen, zou dat in de knoop komen met de havo-examens die dan tegelijkertijd zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 19:11
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De centrale examens voor de talen maak ik mij niet veel zorgen over, aangezien dit leestoetsen zijn en ik daar erg goed in ben. Voor ges en ak heb ik ook al examens gemaakt en daar dan net aan voldoende (dus zonder enige voorbereiding) voor gehaald, dus die zitten ook wel goed.

De vakken waar ik minder zeker over ben:
- Wiskunde
- Duits schrijf- en spreekvaardigheid, veel films kijken
- Economie, nog geen tijd gehad om me echt goed op te oriënteren, maar ben ik momenteel wel goed in op havo 4 niveau

Verder is er nog Algemene Natuurwetenschappen waar ik echt totaal niks van weet. Van veel vrienden uit vwo heb ik gehoord dat dit redelijk simpel is en meer een soort geschiedenis van de wetenschap. Al m'n literatuurlijsten liggen op schema, 1 boek per week tot ongeveer half maart. Profielwerkstuk aan begonnen, nog niet af.

Ik ben van plan om te tot 31 december goed te oriënteren op de vakken waar ik me niet zo zeker over voel, om een goed idee te krijgen van of het haalbaar is.

Helaas is het echt alles of niks, want als ik nu deelcertificaten zou halen voor een aantal vakken, en volgend jaar de rest wil halen, zou dat in de knoop komen met de havo-examens die dan tegelijkertijd zijn.
Ik zou inderdaad tot 31 december (of evt. tot 31 januari) goed kijken wat je haalbaar acht, misschien ook in overleg met je mentor of docenten van je huidige school.

Naast de vakken die je al noemt, heb je natuurlijk ook nog maatschappijleer, de rekentoets, en ik mis ook nog het keuzevak in je vrije deel?

Je zou als de helft van de vwo-vakken dit jaar (heel) goed gaat volgend jaar gewoon de rest van het staatsexamen vwo kunnen doen en niet meedoen aan de eindexamens havo op je school. Onder andere i.v.m. de leerplicht zou ik dit wel op je school overleggen.
Of je kiest ervoor om de overige vakken een jaar na je havo-examen te doen. Dan ben je nog steeds 1 jaar sneller dan wanneer je zou doorstromen van havo naar vwo op je huidige school.
Het is natuurlijk ook nog een optie voor alle vwo-vakken staatsexamen te doen in het jaar na je havo-examen. Dan ben je nog steeds 1 jaar sneller.

Enfin, ik ben benieuwd hoe het verder gaat en waarvoor je t.z.t. kiest, dus houd ons op de hoogte
Met citaat reageren
Oud 25-11-2015, 21:29
casper1234
casper1234 is offline
O, ik zie nu pas dat van 31 januari, dat komt echt super goed uit, dan heb ik nog een maand langer de tijd om m'n kansen goed in te schatten!

Maatschappijleer heb ik al gevolgd én zal ik dit jaar opnieuw volgen. Het is een schoolexamenvak dus over de grootte van de inhoud maak ik me niet erg veel zorgen.
Rekentoets heb ik ook al een aantal keren gemaakt en altijd voldoendes gehaald.
Keuzevak in het vrije deel is biologie. Veel leerwerk, maar mijn moeder is biologie docente in het vo dus kan ze me goed begeleiden.

Bedankt voor je suggesties verder! Ik zal m'n keuze laten weten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het algemene vavo-topic
Tink*
125 14-09-2019 02:49
Studeren Profiel NG : Staatsexamen in wiskunde C ?? , terwijl je wiskunde A hebt!
staatsexamen112
0 23-01-2011 11:20
Algemene schoolzaken Blijven zitten.
Verwijderd
111 12-03-2005 21:20
Eindexamens 2003 Collegenet Examenmail
Marorij
2 24-05-2003 13:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:52.