Oud 14-04-2018, 21:10
dennis99
dennis99 is offline
Recentelijk heb ik de documentaire Plastic Ocean gezien.. Ik was echt onder de indruk hoeveel impact wij als mensen hebben op de natuur en hoeveel daarvan gewoon compleet nutteloos is. Neem nu als voorbeeld plastic zakken en rietjes. Een plastic zak heeft een gemiddelde levensduur van 16 minuten. Rietjes gemiddeld 12. Als wij ervoor zouden kiezen om deze artikelen te vervangen door recycleerbare materialen kunnen we echt al zo veel beter doen voor de planeet. Op zich is het niet moeilijk minder plastic te gebruiken. Ik was echt onder de indruk van hoeveel palstic wij verspillen, en dat dat dan vervolgens terechtkomt in onze voedingsdriehoek is zeer verontrustend ! Ik wil hier niet de eco warrior gaan uithangen maar de docu is echt wel een aanrader.. En misschien ga je jezelf meer bewust worden van wat er met dit plastic gebeurt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2018, 00:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik vind het wel lastig om echt bewust minder plastic te gebruiken. Ik zou mijn tandenborstel kunnen vervangen door een eco-friendly exemplaar en gebruik al een dopper in plaats van wegwerpflesjes, maar in de supermarkt ontkom je niet aan de aanschaf van plastic verpakkingen. (Plastic tassen kan je nog hergebruiken, maar veel bakjes en pakjes niet.) Alternatief is om voor groenten, vlees, kaas en brood met eigen verpakkingen (voorraadbakjes die je niet weggooit, papieren of linnen zakjes) naar de groenteboer, slager, kaasboer en bakker te gaan maar dat kost wel een stuk meer geld (en tijd) dan een mandje vol uit de supermarkt...

Ik ben enorm voorstander van biologisch afbreekbaar plastic, wat in sommige winkels al gebruikt wordt voor verpakkingen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 18:19
dennis99
dennis99 is offline
Theoretisch gezien zou het biologisch plastic in de GFT-bak gegooid kunnen worden, maar in de praktijk werkt dit helemaal anders. De plastic bakjes passen niet door de zeef bij composteerbedrijven, en daardoor komen ze bij het grote materiaal terecht en worden alsnog verbrand. Neem ook in rekening dat wereldwijd misschien 2 % van het afval gerecycleerd wordt.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2018, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Recentelijk heb ik de documentaire Plastic Ocean gezien.. Ik was echt onder de indruk hoeveel impact wij als mensen hebben op de natuur en hoeveel daarvan gewoon compleet nutteloos is. Neem nu als voorbeeld plastic zakken en rietjes. Een plastic zak heeft een gemiddelde levensduur van 16 minuten. Rietjes gemiddeld 12. Als wij ervoor zouden kiezen om deze artikelen te vervangen door recycleerbare materialen kunnen we echt al zo veel beter doen voor de planeet. Op zich is het niet moeilijk minder plastic te gebruiken. Ik was echt onder de indruk van hoeveel palstic wij verspillen, en dat dat dan vervolgens terechtkomt in onze voedingsdriehoek is zeer verontrustend ! Ik wil hier niet de eco warrior gaan uithangen maar de docu is echt wel een aanrader.. En misschien ga je jezelf meer bewust worden van wat er met dit plastic gebeurt.
Een plastic tas heeft een levensduur van duizenden jaren, hoe kom je bij 16 minuten? Of verwar je gebruiksduur en levensduur met elkaar?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek knutselen voor verstandelijk gehandicapte, voor te verkopen op stage.
xxDelicious
16 31-03-2009 04:25
De Kantine Saaiers on the storm #211
Verwijderd
500 21-05-2008 16:32
Muziek Trance
lucienvdmooren
23 29-01-2005 16:48
Muziek Pats hier met je muziekcollectie
telluriet
216 05-09-2004 20:20
Muziek Dump de playlist
mmuddy
83 17-06-2004 01:06
Levensbeschouwing & Filosofie Intelligent Design
legatus
28 08-02-2002 19:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.