Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2016, 21:40
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Heeii!

Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Youri 17 jaar en zit in het 4e jaar van Havo E&M.

Ik zit nu dus niet echt met een probleem, maar ik ben meer opzoek naar een goed advies.
Na een aantal stages in het ziekenhuis te hebben gelopen en vanalles erover opgezocht te hebben wil ik dus Geneeskunde gaan doen, en chirurg lijkt me enorm tof. Daar streef ik naar maar dat kan nog altijd veranderen. Al weet ik wel zeker dat ik Geneeskunde wil doen.

Zoals jullie waarschijnlijk al in de kop gelezen hadden doe ik nu Havo 4 met ook nog het verkeerde profiel (E&M). Nu ben ik 17 en is het geen ramp.. al was het veel fijner geweest als alles voorspoedig verliep.

Maar wat het nou is: Ik zit op Havo en wil een universitaire studie gaan doen. Dan moet ik dus eerst mijn Havo afmaken en dan Vwo gaan doen. Ik haal goede punten en als ik flink moeite doe hele goede punten. Alleen als ik dan al het Vwo gedaan zou hebben zijn er nog een aantal struikelblokken want ik heb een E&M profiel. Nu probeerde mijn decaan mij een andere HBO (verpleegopleiding) te laten doen maar zoiets wil ik helemaal niet en dat heb ik haar ook verteld. Ik wil geneeskunde doen. Dus in het begin van het jaar vroeg ik om een pakket switch, maar dat mocht niet.

Nu kreeg ik wel de optie om het jaar havo 4 over te doen. Dan zou ik volgende jaar met een N&G of N&T profiel kunnen beginnen. Dit lijkt mijzelf niet handig omdat als ik nu dalijk gewoon naar de vijfde ga heb ik al een havo diploma. En als ik dalijk nog een keer havo 4 ga doen heb ik in principe nog helemaal niks en ook geen zekerheid.

Een tweede optie die mij gegeven werd was om deelcertificaten te behalen op de vakken wat ik mis. Ik heb nu NL-ENG-WISA-GS-DU-EC-M&O-MAA-LO-CKV. Ik zou dan nog Biologie, Natuurkunde en Scheikunde nodig hebben om toegelaten te worden. Nu heb ik op het gebied van deelcertificaten niet heel veel ervaring en weet ik ook niet of dit handig is. Waar het is wat het kost etc. Ik woon in Zuid-Limburg.

Wat is jullie advies?
Alvast super bedankt allemaal.

Groetjes Youri
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2016, 22:40
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Heb je al contact gezocht met een school waar je deelcertificaten kunt halen? Ze hebben vast een website waarop staat hoeveel het kost. Overigens is de route die je decaan voorstelde wel veruit de goedkoopste optie.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 28-12-2016, 22:42
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Citaat:
Heb je al contact gezocht met een school waar je deelcertificaten kunt halen? Ze hebben vast een website waarop staat hoeveel het kost. Overigens is de route die je decaan voorstelde wel veruit de goedkoopste optie.
Dus de Havo opnieuw doen en dan VWO gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 09:31
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ja, want dan val je onder het reguliere onderwijs.

Je haalt dan alsnog eerst je havo diploma voor je met vwo begint. Hoeveel moeite heb je nu eigenlijk met de havo, gaat dat een beetje makkelijk?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 09:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je propedeuse halen op het HBO en dan doorstromen naar WO is ook helemaal geen gekke route. Schrijf dit dus niet direct af omdat de HBO opleiding niet exact is wat je wil, je gebruikt het slechts als opstapje.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 11:31
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Je propedeuse halen op het HBO en dan doorstromen naar WO is ook helemaal geen gekke route. Schrijf dit dus niet direct af omdat de HBO opleiding niet exact is wat je wil, je gebruikt het slechts als opstapje.
Dit wordt steeds lastiger: zo stellen sommige universiteiten bijv. de eis dat je je hbo-propedeuse daadwerkelijk moet hebben gehaald voor 15 mei om je in het studiejaar daarna in te mogen schrijven. Dat is onmogelijk, dus ben je al 2 jaar verder.

Wat betreft deelcertificaten: steeds vaker worden er standaard ook vwo-certificaten Engels en/of Nederlands geëist. Check dit even bij de universiteiten die in aanmerking zouden komen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 12:02
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Goede aanvulling Axel11
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 29-12-2016, 15:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Met een HBO propedeuse heb je volgens mij ook niet zo'n goede positie voor de toelating tot geneeskunde.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2016, 01:07
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Citaat:
Dit wordt steeds lastiger: zo stellen sommige universiteiten bijv. de eis dat je je hbo-propedeuse daadwerkelijk moet hebben gehaald voor 15 mei om je in het studiejaar daarna in te mogen schrijven. Dat is onmogelijk, dus ben je al 2 jaar verder.

Wat betreft deelcertificaten: steeds vaker worden er standaard ook vwo-certificaten Engels en/of Nederlands geëist. Check dit even bij de universiteiten die in aanmerking zouden komen.
Maar als je na Havo een Vwo diploma hebt en dan deelcertificaten haalt heb je nederlands engels enzo toch?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2016, 09:35
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Maar als je na Havo een Vwo diploma hebt en dan deelcertificaten haalt heb je nederlands engels enzo toch?
Vergis je er niet in dat die deelcertificaten halen best pittig is. Als je hele basic vakken zoals NL en EN ook nog moet doen krijg je best een lijst aan vakken. De talen heb je al jaren les in gehad, dus dat zal het ergste niet zijn. Maar de exacte vakken gaan je een hoop tijd kosten, je moet immers drie jaar lesstof inhalen.
Op de middelbare school deze vakken doen is een stuk goedkoper en i.m.o. haalbaarder dan een enorme berg deelcertificaten halen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-12-2016, 10:53
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Als je een volwaardig vwo diploma met het juiste profiel haalt heb je geen deelcertificaten nodig.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 31-12-2016, 16:57
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Ik zou voor de eerste optie gaan.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 01-01-2017, 22:37
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Citaat:
Ik zou voor de eerste optie gaan.
Echt? Ik word in juni 18, dus dat zou betekenen dat ik in de 4e 19 word.
Ook weet ik dan niet zeker of me dat allemaal wel zo goed lukt om door te kunnen naar het VWO. En met havo afmaken ben ik zeker van een diploma?
Met citaat reageren
Oud 01-01-2017, 23:59
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je vergeet dat geneeskunde tegenwoordig decentrale selectie heeft. En met een vwo diploma kom je er een stuk makkelijker tussen.
Over leeftijd moet je niet klagen. Ik ken een jongen van 38 die nu net begonnen is met geneeskunde. Dan heb je er pas lang over gedaan. Ik was zelf ook liever iets ouder geweest, met name tijdens de coschappen.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 02-01-2017, 09:43
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Echt? Ik word in juni 18, dus dat zou betekenen dat ik in de 4e 19 word.
Ook weet ik dan niet zeker of me dat allemaal wel zo goed lukt om door te kunnen naar het VWO. En met havo afmaken ben ik zeker van een diploma?
Maar met dat diploma voldoe je niet aan de eisen om aan Geneeskunde te beginnen. Waarom zou het je wel lukken om VWO deelcertificaten te halen maar niet "gewoon" een VWO-diploma?
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 02-01-2017, 09:45
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Je vergeet dat geneeskunde tegenwoordig decentrale selectie heeft. En met een vwo diploma kom je er een stuk makkelijker tussen.
Over leeftijd moet je niet klagen. Ik ken een jongen van 38 die nu net begonnen is met geneeskunde. Dan heb je er pas lang over gedaan. Ik was zelf ook liever iets ouder geweest, met name tijdens de coschappen.
Ik ken iemand die 44 is en eerstejaars is.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 02-01-2017, 20:28
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Citaat:
Ik ken iemand die 44 is en eerstejaars is.
Oke nee dan heb ik inderdaad niks te klagen herp:
Met citaat reageren
Oud 02-01-2017, 20:30
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Citaat:
Maar met dat diploma voldoe je niet aan de eisen om aan Geneeskunde te beginnen. Waarom zou het je wel lukken om VWO deelcertificaten te halen maar niet "gewoon" een VWO-diploma?
Nee daar heb je wel een punt. Wat moet ik dan doen nu?
Jaar Havo overdoen of mijn decaan weten te overtuigen dat ik wel straks een profiel switch kan maken. Ik kan mij opzich zelf best goed bijspijkeren. Ik kom nu ook al van het Vmbo.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-01-2017, 20:55
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Nee daar heb je wel een punt. Wat moet ik dan doen nu?
Jaar Havo overdoen of mijn decaan weten te overtuigen dat ik wel straks een profiel switch kan maken. Ik kan mij opzich zelf best goed bijspijkeren. Ik kom nu ook al van het Vmbo.
Leg uit aan je decaan waarom je liever VWO gaat doen met de benodigde switch erbij zodat je daarna kunt deelnemen aan de decentrale selectie van Geneeskunde, zonder dat je nog deelcertificaten moet halen.

De argumenten hiervoor kan je dit topic wel vinden, denk ik.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 03-01-2017, 19:22
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Citaat:
Leg uit aan je decaan waarom je liever VWO gaat doen met de benodigde switch erbij zodat je daarna kunt deelnemen aan de decentrale selectie van Geneeskunde, zonder dat je nog deelcertificaten moet halen.
De argumenten hiervoor kan je dit topic wel vinden, denk ik.

Iedereen enorm bedankt!
Ik zal na een gesprek met de decaan laten weten wat eruit is gekomen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2017, 22:39
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Citaat:
Iedereen enorm bedankt!
Ik zal na een gesprek met de decaan laten weten wat eruit is gekomen.
Succes! Ik ben benieuwd naar wat je decaan erop te zeggen heeft. Als de selectie over een paar jaar nog een beetje hetzelfde is als afgelopen jaar zou ik je tegen die tijd wat tips kunnen geven.
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 05-01-2017, 18:52
haly4
Avatar van haly4
haly4 is offline
Citaat:
Succes! Ik ben benieuwd naar wat je decaan erop te zeggen heeft. Als de selectie over een paar jaar nog een beetje hetzelfde is als afgelopen jaar zou ik je tegen die tijd wat tips kunnen geven.
Dankjewel haha! En, bevalt de opleiding? Waar doe je hem?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Van HAVO5 E&M naar VWO N&G mogelijk?
Mikeyyzz
11 26-02-2013 16:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.