Oud 28-09-2006, 09:58
Verwijderd
Ik hoop dat ik niet een té algmene vraag stel, zo ja sla me dan en sluit het topic maar

Anyway, here goes:

Ik heb op het moment een pc van ongeveer anderhalf jaar oud,
specs: processor: Amd athlon 64bit 3000+
Geheugen: 1024 mb DDRRAM
Videokaart: Radeon 9550 256 mb ram

Ik had al enkele tijd terug vernomen dat de videokaart enigzins een miskoop was omdat hij lang niet zo krachtig zou zijn als (een leek als) ik had gedacht. Nu zag ik laatst op m'n bankrekening dat een nieuwe kaart er wel van af kon door goede inkomsten en weinig uitgaven tijdens de zomer, dus leek het me tijd om eens up te graden.
Vooral omdat ik van een vriend hoorde dat de AGP-kaarten aan het verdwijnen zijn en de PCI-express de standaard worden. Ik ben al de pineut dat ik te lang heb gewacht met DDR-ram kopen dus dat probeer ik met de rgafische kaart te vermijden, al heb ik op sites van enige winkels al gezien dat de AGP steeds zeldzamer wordt.

Ik ben wat hardware betreft erg simpel omdat het allemaal ingewikkeld is voor mij. M'n gedachten lopen zo van : Gefore 2 beter dan 1, 3 beter dan 2. Radeon 9000 beter als 8000 etc.
Enfin, om wederom een miskoop enigzins te ontgaan wilde ik vragen of mensen hier ideeën hadden.
Ik ben van plan tussen de 100-150 te besteden aan een kaart, maar als de performance een stuk hoger is voor een paar tientjes meer ben ik daartoe ook bereid.
Zoals de prijs aangeeft ga ik natuurlijk niet voor high end, het gaat mij er meer om dat het daadwerkelijk een goede upgrade is voor mijn pc t.o.v. die radeoon 9550.

edit: kuch, ik ben dus op zoek naar een agp-kaart, niet pci
Nogmaals, ik hoop dat ik mijn vraag niet te ruim getseld heb.
Bij voorbaat dank voor al wie zijn licht hier enigzins op laat schijnen

Laatst gewijzigd op 28-09-2006 om 10:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2006, 10:40
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Heb laatst ook een videokaart-upgrade gedaan en heb de GeForce 7600GS gekocht.
Je kan ook al een 7600GT krijgen voor zo'n 150 euro, die is wat beter.
Heb er wel wat problemen mee, maar dat hoeft niet te betekenen dat jij ze ook krijgt

Ow, ik geloof dat er geen AGP versie is van die GT...nouja, de GS heeft wel een AGP versie iig.
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 11:48
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Morridin schreef op 28-09-2006 @ 09:58 :
Videokaart: Radeon 9550 256 mb ram

Ik had al enkele tijd terug vernomen dat de videokaart enigzins een miskoop was omdat hij lang niet zo krachtig zou zijn als (een leek als) ik had gedacht.
Dat komt vast omdat "256 MB" lijkt alsof het een snelle kaart is.

En ja AGP is aan het verdwijnen en nieuwe kaarten komen niet meer voor AGP uit. De leukere kaarten zijn al niet meer voor AGP beschikbaar; wat de snelste AGP kaart/chip is weet ik op dit moment even niet.

Maar die GT is wel een stuk beter dan de GS. Vergis je niet: één letter verschil kan al gauw betekenen dat de één twee keer zo snel is! Videogeheugen is eigenlijk nog het minst interessant; je zult echt naar 'benchmarks' moeten kijken welke goed presteert voor een nette prijs. Welk 'merk' het is maakt overigens niets uit; al die merkjes kopiëren gewoon het 'reference design' en plakken er hun merkje op, driver cdtje erbij en hoppa!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt; maar wellicht dat iemand je specifieker advies kan geven.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 11:52
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je kunt alleen maar een GS voor AGP krijgen, afaik.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 11:56
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-09-2006 @ 11:52 :
Je kunt alleen maar een GS voor AGP krijgen, afaik.
Nietes
Ik heb een 7600GS met PCI Express, zoiets als deze .
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 12:03
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 28-09-2006 @ 11:56 :
Nietes
Ik heb een 7600GS met PCI Express, zoiets als deze .
Dat is niet wat ik zeg.

TS: Kijk eens naar deze kaart.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 28-09-2006 @ 11:48 :
Dat komt vast omdat "256 MB" lijkt alsof het een snelle kaart is.

hehe, ja onder andere en vanwege de 9550 itt tot de 9000 die in m'n oude pc zit

Hmm, het is wel erg jammer dat ik ongeveer naast het net vis nu de AGp ook al weer aan het verdwijnen is.

Hmm, mooie link Gimmemorebeer. Ik zie net op de site van Mycom dat ze hem daar ook verkopen. Wellicht dat ik er morgen maar eevn een bezoekje aan breng (geen filiaal in groningen, wel in apeldoorn)

Overigens hebben ze daar ook een 512 mb versie van voor zo'n 30 euro meer: http://www.mycom.nl/Products/View/Sa...MB/108417.aspx
Of zal het verschil te klein zijn om die prijs te rechtvaardigen.

Overigens staat op de site aangeven dat beide kaarten op DDR2 geheugen beschikken.
Op mijn moederbord hort DDR. Zal dit problemen geven als ik die kaart er in wil zetten of staan die geheugens los van elkaar?
Ik neem aan dat die van de kaart slechts voor de kaart zelf gebruikt wordt en sneller is dan de DDR soort op andere/oudere kaarten.
Al vraag ik dit natuurlijk liever voor de zekerheid
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 17:48
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Morridin schreef op 28-09-2006 @ 17:32 :
Overigens hebben ze daar ook een 512 mb versie van voor zo'n 30 euro meer: http://www.mycom.nl/Products/View/Sa...MB/108417.aspx
Of zal het verschil te klein zijn om die prijs te rechtvaardigen.
Ja, 512 is écht overkill.

Citaat:
Overigens staat op de site aangeven dat beide kaarten op DDR2 geheugen beschikken.
Op mijn moederbord hort DDR. Zal dit problemen geven als ik die kaart er in wil zetten of staan die geheugens los van elkaar?
Dat staat inderdaad volledig los van elkaar
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 18:37
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 28-09-2006 @ 17:48 :
Ja, 512 is écht overkill.


Dat staat inderdaad volledig los van elkaar
Thanks =)

En met overkill bedoel je dat het dat verschil in geld niet waard is of dat 512 wel erg overdreven is voor zo'n pc configuratie?

Ik ben sowieso van plan nog enige jaren met die bak te doen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 20:37
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Morridin schreef op 28-09-2006 @ 18:37 :
Thanks =)

En met overkill bedoel je dat het dat verschil in geld niet waard is of dat 512 wel erg overdreven is voor zo'n pc configuratie?
Videogeheugen is alleen nuttig als het gebruikt wordt; zo zal 2GB ook niet sneller zijn, of 2000000000GB. Laat je niet zo verleiden door die cijfers; ze stellen echt niets voor!

De spellen die wél 512MB vereisen; heb je ook zeker een 4 keer zo snelle videokaart nodig. Dingen staan dus in balans en extra geheugen op een kaart is meer een manier om gemakkelijk 30 euro extra uit je te kloppen. Niet doen dus.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 20:43
Verwijderd
Hmm, en met bijvoorbeeld een game zoals FEAR, of net iets ouder Doom3 en Quake4. Bij Fear valt er best veel berekend te worden met allerlei lichtstralen, debris en dingen die alle kanten opvliegen. Vraagt dat heel van geheugen op die manier of ligt dat meer aan je pc geheugen, dan wel de snelheid van de kaart?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 00:13
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Met zulk een spel heb je nog steeds niets aan 512 MB met die kaart.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 00:18
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Inderdaad. Videogeheugen is voornamelijk belangrijk voor textures - en textures van een dusdanig hoge kwaliteit dat je er 512MB geheugen voor nodig hebt zijn niet geschikt voor een midrange-kaart.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 00:37
Verwijderd
Ah, merci beaucoup voor de hulp allemaal. Ik zal morgen eens kijken of ik de kaart kan bestellen bij Mycom (aangezien hij blijkbaar niet stadnaard op voorraad is). Zal hem dan hopelijk over anderhalve week in kunnen planten
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 19:21
Verwijderd
Ik heb die kaart pas geleden aangeschaft (lees 4 weken terug)
ik ben er tevreden mee ik speel Far Cry op high detail.. doom 3 speel ik niet..
en Hitman Blood Money op Breedbeeld formaat (1440x900) en alles op High Detail.. waar die dan wel effe iets moeite mee heeft.

Ik draai gewoon alels op High Detail. en als je toch niet zo gek veel eisend bent, is dit een Top kaart..

ik heb dan een P4, 2.4 g en 1.5 gig geheugen...

ik vind het geen miskoop

512 is idd overkill, maarja voor dat geld, who cares.. ik begon bij de kaarten van de 800/900 pleuries *al denkend: welke malloot geeft dat er voor uit*
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 01:04
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
Probeer Oblivion eens op High Detail te spelen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 30-09-2006, 16:34
Verwijderd
Citaat:
lullow schreef op 29-09-2006 @ 19:21 :

en als je toch niet zo gek veel eisend bent, is dit een Top kaart..
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 11:05
Verwijderd
Hehe, dat klinkt erg goed aangezien Far Cray ook nog wat wil vreten voor hoge eyecandy waardes
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-10-2006, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 01-10-2006 @ 11:05 :
Hehe, dat klinkt erg goed aangezien Far Cray ook nog wat wil vreten voor hoge eyecandy waardes
Ik speel (af en toe) FEAR, en dat draait ook gewoon goed op mijn bakkie dus ik ben er zeer over te spreken.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 13:21
Verwijderd
Ik heb het plaatje btw gistren gekocht, ze hadden hem gelukkig nog op voorraad Vanavond, maar waarschijnlijk morgen, maar even inbakken. En natuurlijk screenies van Fear en world of Warcraft ter aanduiding van het verschil
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 01-10-2006 @ 13:21 :
Ik heb het plaatje btw gistren gekocht, ze hadden hem gelukkig nog op voorraad Vanavond, maar waarschijnlijk morgen, maar even inbakken. En natuurlijk screenies van Fear en world of Warcraft ter aanduiding van het verschil
Ik wacht geduldig
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 11:40
Verwijderd
Screenshots lukt helaas niet fijn, want ze zijn te donker om de verschillen te zien . Plus dat een screenie in actie nogal gaat blurren

Anyway, ik heb de kaart er gistren ingebakken.
Ik had eerst zoiets van "oh-oh" toen ik hem uit de doos haalde en er op de speciale anti-statische verpakking een sticker stond meld de vermelding dat hij in de voeding moest. En ik ben niet zo handig dat ik m'n pc uit elkaar kan halen om die voeding los te halen
Enfin, ik dacht "die vorige kaart had dat ook niet, dus dat zal wel niet uitmaken". Helaas, ik deed m'n pc aan en had alleen strepen in beeld

Toen maar ff gaan kijken en gelukkig zaten er wat losse kabels nog in van verbinding met dvd/diskette/hard disk, dus toen werkte het
Installatie ging ook makkelijk want hij herkende hem meteen doordat ik al ATI software erin had.

Ik moet zeggen dat Fear meteen een heel stuk vetter er uit ziet. Voorheen speelde ik hem met alles op minimaal in 800*600 voor een goede framrate. Ik liet het spel nu ff op auto-detect gaan en pats, daar gingen de opties op medium en maximum

Hogere resolutie nu, van die matrix-achtige tracers na de kogels, gaten in de muren, mooie lichteffecten, ik kan m'n eigen schaduw op de muur zien en nog meer mooi spul.
Deze kaart heerscht

Many thanks voor de tips en hulp allemaal
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 03-10-2006 @ 11:40 :
Blaat
Der zit niet voor niks een sticker op en als j dan toch niet zoveel "verstand/handigheid" hebt om een pc uit elkaar te halen, pak je toch effe et boekje er bij

Maarja, weer een tevreden klant
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 19:49
Verwijderd
Mja, het boekje van het moederbord heb ik hier niet, plus dat het foldertje van de kaart zelf ook behorlijk summier was
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 03-10-2006 @ 19:49 :
Mja, het boekje van het moederbord heb ik hier niet, plus dat het foldertje van de kaart zelf ook behorlijk summier was
Boekje van je MoBo heb je op zo'n moment niks aan het is emer kaartgericht, de ene kaart heeft wel een externe voeding nodig, en de ander niet..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2006, 19:42
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Dus als ik jullie goed begrijp is het geen misknoop of geldklopperij als ik een
XFX GeForce 7600 GT 256MB AGP 8x voor € 189.00 koop in plaats van een
MSI GeForce 7600 GS 256MB AGP 8x voor € 124.00
koop?
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 20:04
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
7600GT zit toch rond de 155 / 160 euro? Misschien dat de AGP versie iets duurder is door beperkte oplage, *shrug*.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 20:14
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 10-10-2006 @ 20:04 :
7600GT zit toch rond de 155 / 160 euro? Misschien dat de AGP versie iets duurder is door beperkte oplage, *shrug*.
Jep heb al contact gehad met 2 internet winkels waar ze uitverkocht waren en ze konden mij geen zekerheid geven oftie ooit nog weer komt.

Agp is history
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 20:35
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Oew beet ik heb nu ook een Club3D 256Mb 7600GT AGP voor €165,00 gevonden.

Edit: Hmmm uitverkocht k*t
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo

Laatst gewijzigd op 10-10-2006 om 21:40.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Morridin schreef op 01-10-2006 @ 11:05 :
Hehe, dat klinkt erg goed aangezien Far Cray ook nog wat wil vreten voor hoge eyecandy waardes
Far Cry kun je ook voluit spelen op een 6600GT. [/waardevolle toevoeging]
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 13:39
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Wat hoor ik nou van een niet nader te noemen webshop/

Citaat:
Het gaat hier om een nieuw product wat nog niet leverbaar is vanuit de fabrikant. Wij verwachten de eerste levering ergens in de komende 3 weken. Als het product beschikbaar komt, zijn wij de eerste die deze kunnen uitleveren. Ik raad u aan om een bestelling te plaatsen en in backorder te gaan staan als u snel een exemplaar wilt bemachtigen. Anders zou de eerste partij al uitverkocht kunnen zijn en krijgen wij het product dus niet snel echt op voorraad.
Blij
Club3D Videokaart AGP GeForce 7600GT 256MB GDDR3 DVI/TV
voor € 156,50
Blij
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 17:33
Verwijderd
Mja, zal je net zien, koop je iets is er een week later alweer iets beters
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 18:26
bindmiddel
Avatar van bindmiddel
bindmiddel is offline
Citaat:
Morridin schreef op 11-10-2006 @ 17:33 :
Mja, zal je net zien, koop je iets is er een week later alweer iets beters
Dat is het risico van het vak
maar van een Geforce FX5700 naar een GeForce 7600GT is toch wel een redelijke vooruitgang hoor
__________________
wooptiediddleyf*ckingdoo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.