Oud 30-03-2004, 13:06
boehoe
boehoe is offline
Ik heb een paar led's uit een vuuraansteker gesloopt. De led's waren aangesloten op 2x1,55 volt batterijtjes.

Nu wil ik weten, kan ik die led's op de poweraansluiting ( a la diskettestation) aansluiten( die is als ik me niet vergis 5 volt)?

Zou dit kunnen of , zouden de led's spontaan doorfikken?
__________________
Happy now? Yes, I'm happy
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2004, 13:11
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Je kan niet zomaar een led aan 5 volt hangen. Volgens mij kan dat met geen enkele led, en zeker niet als daarvoor het voltage veel lager was. Daar zal hoe dan ook een weerstand tussen moeten, anders zal ie spoedig de geest geven. Één klein weerstandje kost geen zak en bespaart je elke dag een nieuwe led kopen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 13:13
boehoe
boehoe is offline
Tsja, en ik heb dus totaal geen verstand van weerstanden.

'K weet wel dat je op de kleuren moet letten, maar voor de rest kun je me alles wijs maken
__________________
Happy now? Yes, I'm happy
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 13:35
]{ing
Avatar van ]{ing
]{ing is offline
koop weerstandjes bij een willekeurige electronicazaak, 47 Ohm voor 5V en 390 Ohm voor 12V
Met citaat reageren
Oud 30-03-2004, 14:11
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Misschien zijn het wel leds met een ingebouwde weerstand, zodat je ze wel direct aan kan sluiten.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 17:25
mboy
mboy is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 30-03-2004 @ 15:11 :
Misschien zijn het wel leds met een ingebouwde weerstand, zodat je ze wel direct aan kan sluiten.
zijn LED's geen weerstandjes met een lampje?
__________________
BASKETBAL IS MY LIVE!!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 17:29
Verwijderd
Citaat:
mboy schreef op 06-04-2004 @ 18:25 :
zijn LED's geen weerstandjes met een lampje?
Nee
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 17:30
mboy
mboy is offline
Citaat:
********** schreef op 06-04-2004 @ 18:29 :
Nee
okey
__________________
BASKETBAL IS MY LIVE!!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 17:35
Orion
Avatar van Orion
Orion is offline
Het zijn diodes met een lampje
__________________
Ongefilterd. Van nature troebel.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 20:48
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
Citaat:
Orion schreef op 06-04-2004 @ 18:35 :
Het zijn diodes met een lampje
het zijn diodes die licht geven
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 06-04-2004, 21:24
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
JCG schreef op 06-04-2004 @ 21:48 :
het zijn diodes die licht geven
Inderdaad.
En er zijn enkele series die een weerstand in de package erbij hebben zitten.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 11:40
supergassie
supergassie is offline
Het zou opzich kunnen maar dan moet je het via een split twee led'jes aansluiten
dan verdeelt de toei zich en ben je klaar
:-D
__________________
Linkin Park Rulleeezzzz
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:32
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
supergassie schreef op 07-04-2004 @ 12:40 :
Het zou opzich kunnen maar dan moet je het via een split twee led'jes aansluiten dan verdeelt de toei zich en ben je klaar
En boem zeggen de ledjes.
Wat is 'toei' eigenlijk voor een woord?

Omdat leds lichtgevende diodes zijn werken ze ook als een diode, als je er 5 Volt ofzo op aansluit gaat er een veel te hoge stroom lopen en dan gaan de ledjes stuk. Gemiddelde stroom die ledjes aan kunnen varieert van model tot model, maar meestal tussen de 10 en 50 mA.
Als je de stroom die het ledje nodig heeft weet kan je berekenen wat voor voorschakelweerstand je moet gebruiken. Een LED heeft meestal een PN overgang van silicium, en daar valt 0,7 Volt over.
V (je voedingsspanning) - 0,7 = I (van de led) x R (voorschakelweerstand).
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 21:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Weet je wat jij moet doen? Als jij je kast wil modden, moet je daar gewoon de vereiste spullekes voor kopen, kost geen ruk en dan kun je hele mooie "bewegende" series ledjes maken

En dan nog een nieuwe "kastplaat" kopen, doorzichtig en je kunt je geluk niet meer op... Ik hou van modden, ik word er opgewonden van
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 19:21
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 07-04-2004 @ 15:32 :
En boem zeggen de ledjes.
Wat is 'toei' eigenlijk voor een woord?

Omdat leds lichtgevende diodes zijn werken ze ook als een diode, als je er 5 Volt ofzo op aansluit gaat er een veel te hoge stroom lopen en dan gaan de ledjes stuk. Gemiddelde stroom die ledjes aan kunnen varieert van model tot model, maar meestal tussen de 10 en 50 mA.
Als je de stroom die het ledje nodig heeft weet kan je berekenen wat voor voorschakelweerstand je moet gebruiken. Een LED heeft meestal een PN overgang van silicium, en daar valt 0,7 Volt over.
V (je voedingsspanning) - 0,7 = I (van de led) x R (voorschakelweerstand).
Een LED IS een PN-overgang van silicium. Het is gewoon een diode, alleen gaat ie licht geven als hij in zijn werkingsgebied zit. Dit komt doordat de PN-junctie (de halfgeleider) zodanig gedoteerd is dat er energie vrijkomt in de vorm van fotonen als hij geleid. De drempelspanning is gemiddeld 0,6V en als je er 5V over zet bij een stroomsterkte van ongeveer 10 mA (wat redelijk normaal is) kom je op 440 Ohm voor je weerstand uit.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 11:25
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 08-04-2004 @ 20:21 :
Een LED IS een PN-overgang van silicium. Het is gewoon een diode, alleen gaat ie licht geven als hij in zijn werkingsgebied zit. Dit komt doordat de PN-junctie (de halfgeleider) zodanig gedoteerd is dat er energie vrijkomt in de vorm van fotonen als hij geleid. De drempelspanning is gemiddeld 0,6V en als je er 5V over zet bij een stroomsterkte van ongeveer 10 mA (wat redelijk normaal is) kom je op 440 Ohm voor je weerstand uit.
Dat zei ik dus.
Dacht dat de drempelspanning van silicium iets van 0,7 Volt was, en van germanium 0,3. Maar 't is ook weer een jaar of 4 terug dat ik voor het laatst elektrotechniek gedaan heb.
10mA is inderdaad redelijk normaal, maar 'k geleuf dat 5 mm ledjes vrij standaard op 20mA zitten..
Maarja, 't hangt helemaal van't ledje af.. 20 mA door eentje jagen die slechts 2 mA nodig heeft onder het mom van 'dan geeft ie veel licht' is ook niet echt handig
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:28
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 09-04-2004 @ 12:25 :
Dat zei ik dus.
Dacht dat de drempelspanning van silicium iets van 0,7 Volt was, en van germanium 0,3. Maar 't is ook weer een jaar of 4 terug dat ik voor het laatst elektrotechniek gedaan heb.
10mA is inderdaad redelijk normaal, maar 'k geleuf dat 5 mm ledjes vrij standaard op 20mA zitten..
Maarja, 't hangt helemaal van't ledje af.. 20 mA door eentje jagen die slechts 2 mA nodig heeft onder het mom van 'dan geeft ie veel licht' is ook niet echt handig
jij zei dat een led MEESTAL een pn-junctie is...
De led's die wij altijd gebruiken hebben 10 mA, en ik ben er ook achter gekomen dat als je er 5x zoveel doorheen jaagt, hij slechts heel even meer licht geeft ja
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:36
boehoe
boehoe is offline
goh, ik wist niet dat mijn topic zoveel gevoelens los kon maken
__________________
Happy now? Yes, I'm happy
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-04-2004, 18:05
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 09-04-2004 @ 14:28 :
jij zei dat een led MEESTAL een pn-junctie is...
Meestal van silicium zei ik.
Nouja, bijna altijd.. Ik weet niet hoeveel LED's er van germanium worden gemaakt. (of een andere halfgeleider)
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 18-04-2004, 21:17
Thompie
Avatar van Thompie
Thompie is offline
waarom check je dit niet in databoeken. Deze boeken staan ook nog zelfs op het internet, dus ff googlen en je kunt zo informatie vinden over de LED die jij nodig hebt.
__________________
:: I Love Hardstyle ::
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:48.