Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2002, 20:13
*shadygirl*
*shadygirl* is offline
Zie ow.
__________________
~De Galerij roelt!!!Grtjz aan CHMD,Signy,flowgirl,Tofke_H,Saskiatje&Nivava.Eminem kicks azz!!!SV Circumflex ROELT!!! Jackass = ademen, leven, bestaan~
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2002, 20:46
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
wij alleen met tgo
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 14:17
*shadygirl*
*shadygirl* is offline
wat is TGO?
__________________
~De Galerij roelt!!!Grtjz aan CHMD,Signy,flowgirl,Tofke_H,Saskiatje&Nivava.Eminem kicks azz!!!SV Circumflex ROELT!!! Jackass = ademen, leven, bestaan~
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 22:18
kipfilet
kipfilet is offline
Ik werk met het PGO (Probleem Gestuurd Onderwijs) systeem en ik vind het 3x niks. Het houdt in dat je op school werkt aan de hand van geschetste probleemsituaties. In mijn opleiding (logopedie) zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn: 'Pietje praat nasaal (door de neus). Zijn houding is slecht. Hij komt niet goed mee op school en wordt vaak gepest. Dit ook i.v.m zijn bril. Hij is voor onderzoek bij de KNO-arts geweest, er heeft een operatie plaatsgevonden. Nu komt hij bij jou in behandeling.' Dit is een zelfbedacht lulverhaal , maar het is dus de bedoeling dat je die gegevens met elkaar in verband brengt aan de hand van de zevensprong. In de zevensprong heb je één hoofdvraag en je moet zelf een aantal deelvragen bedenken. Mij ligt deze manier van werken niet, maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken. Ik weet wel dat 90% van de HBO-opleidingen in Nederland werkt met de zevensprong.

Greetzzz kipfiletje.
__________________
Ben weer vrijgezehehel!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 23:38
PV
PV is offline
uhm is het gek als ik nog nooit van pgo gehoord heb? de zevensprong ken ik alleen vanuit dat ene liedje
Met citaat reageren
Oud 22-04-2002, 09:33
*shadygirl*
*shadygirl* is offline
Houdt de zevensprong bij jullie ook in:

1 moeilijke begrippen
2 probleemstelling
3 brainstorm
4 brainstormschematisering/inventarisatie
5 leerdoelen
___

6 zelfstudie
___

7 nabespreking

?
__________________
~De Galerij roelt!!!Grtjz aan CHMD,Signy,flowgirl,Tofke_H,Saskiatje&Nivava.Eminem kicks azz!!!SV Circumflex ROELT!!! Jackass = ademen, leven, bestaan~
Met citaat reageren
Oud 23-04-2002, 20:12
kipfilet
kipfilet is offline
Citaat:
*shadygirl* schreef:
Houdt de zevensprong bij jullie ook in:

1 moeilijke begrippen
2 probleemstelling
3 brainstorm
4 brainstormschematisering/inventarisatie
5 leerdoelen
___

6 zelfstudie
___

7 nabespreking

?
Ja, helemaal. Maar stap 3, 4 en 5 doen wij altijd in één keer. Waarom het een 7 sprong heet als het ook in 5 stappen kan, weet ik ook niet . Stom systeem.
__________________
Ben weer vrijgezehehel!
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 10:15
*shadygirl*
*shadygirl* is offline
Wij doen eigenlijk brainstorm en inventarisatie ook in een keer, maar leerdoelen maken toch als aparte stap.
__________________
~De Galerij roelt!!!Grtjz aan CHMD,Signy,flowgirl,Tofke_H,Saskiatje&Nivava.Eminem kicks azz!!!SV Circumflex ROELT!!! Jackass = ademen, leven, bestaan~
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:39
Rufes
Rufes is offline
ja ik werk ook met PGO

Kut systeem.... Al die opdrachten word er gek van
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 13:42
Verwijderd
Wij werken soms met PGO en soms met die 7-sprong, waar we meestal ook een 5-sprong van maken (ik ga geen dingen bedenken waarvan je van te voren al weet dat ze onzin zijn, dat vind ik onzin) of we bedenken zelf een stappenplan, meestal mogen we dat ook wel. Opzich vind ik het niet echt heel irritant, zolang je maar wat vrijheid krijgt.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 14:11
Verwijderd
Ik werk ook met een PGO systeem en de 7 sprong. Nou ja dat werd dus ook vaak een 5 sprong, mits je een tutor hebt die er niet zo moeilijk over doet.

Wat ik jammer aan het systeem vind is dat je naar mijn idee toch minder op de stof ingaat dan wanneer je bijvoorbeeld gewoon ouderwets les krijgt.
Onderwerpen die je wat stommer vindt, daar ben je snel geneigd ze minder goed/ niet uit te werken. Of als je bijvoorbeeld een keer minder tijd hebt, dan doe je het ook allemaal wat sneller (maar ja dat is mss bij les precies hetzelfde).

Een voordeel vind ik wel dat je lekker zelfstandig blijft werken. Ik heb op de middelbare school op een dalton systeem gezeten, dus dat kan ik wel, en is ''normaal'' voor mij. dat zelfstandig werken heeft ook zeker voordelen hoor, maar ja het is niet atlijd even stimulerend om echt goed op de stof in te gaan.

Verder zie ik dat iemand zegt dat je veel opdracht hebt, maar daar en tegen heb je weer minder lesuren die dat dan compeseren. En ook waneer je gewoon les krijgt, dan heb je toch ook wel een soort van ''huiswerk'' ofzo.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 14:12
Wawl
Wawl is offline
Het principe en de grondslag waar dat systeem vanuit gaat is dat studenten hard werken en zich goed voorbereiden. De praktijk leert echter dat dit allerminst het geval is.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 25-09-2005 @ 15:12 :
Het principe en de grondslag waar dat systeem vanuit gaat is dat studenten hard werken en zich goed voorbereiden. De praktijk leert echter dat dit allerminst het geval is.
Dat is helaas bij de meeste systemen het geval...volgens mij is dat studenteneigen (bij veel studenten iig).
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 14:18
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-09-2005 @ 15:16 :
Dat is helaas bij de meeste systemen het geval...volgens mij is dat studenteneigen (bij veel studenten iig).
Je hebt gelijk. Wel is het zo dat de productiviteit van die bijeenkomsten in het PGO wordt gedicteerd door de inbreng van de studenten. Normaliter is het gewoon een docent die staat te vertellen terwijl jij die kennis moet opnemen. Daarmee is het toch individualistischer dan wanneer je, zonder voorbereiding, andere studenten stoort tijdens de PGO-bijeenkomsten.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 15:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wij hebben lessen werkveldorientatie (iedere week 2 keer 1,5 uur). Eigenlijk is dat gewoon PGO (onze docent noemt het ook zo) en wij werken altijd met de zevensprong. We hebben het eerste trimester 3 taken. Over iedere taak houden we een vergadering, gaan we brainstormen over het probleem en de eventuele oplossingen. Die moeten we dan in groepen uitwerken en iedere taak wordt door 1 groep gepresenteerd.

Heel simpel vind ik.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 15:19
Verwijderd
wij hadden ook altijd pgo maar daarnaast ook nog gewone vakken. Ik vond het altijd wel leuk om aan die opdrachtjes te werken alleen hielden we ons nooit aan die zevensprong
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 15:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Onze docent doet overigens vrijwel niets tijdens de lessen. Hij vertelt wanneer wie de notulist of de voorzitter is en stuurt tijdens de vergaderingen. Maar wij doen al het denkwerk ed.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 25-09-2005 @ 15:18 :
Je hebt gelijk. Wel is het zo dat de productiviteit van die bijeenkomsten in het PGO wordt gedicteerd door de inbreng van de studenten. Normaliter is het gewoon een docent die staat te vertellen terwijl jij die kennis moet opnemen. Daarmee is het toch individualistischer dan wanneer je, zonder voorbereiding, andere studenten stoort tijdens de PGO-bijeenkomsten.
Je vergeet dan wel dat bij PGO ook gewoon toetsen worden afgenomen en mensen bepaalde kennis moeten bezitten. Het is echt niet zoals op een Iederwijs-school, dat wanneer fundamentele kennis ontbreekt men het er maar bij laat zitten en dat wijt aan de eigen schuld van de student. Iemand die zijn titel behaalt aan een PGO-universiteit (lees: de Universiteit Maastricht) is evenwel tot dezelfde dingen in staat als iemand die van een andere universiteit afkomt, met het voordeel dat hij beter kan samenwerken.

Even anders gezegd, als ik zie wat voor apathische dombo's er afkomen op een 'traditioneel' ingericht hoorcollege, en als ik zie wat het niveau van hun kennis aan het eind van een periode is, dan kan het PGO daar alleen maar voordelen boven hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-09-2005, 15:56
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-09-2005 @ 16:19 :
Onze docent doet overigens vrijwel niets tijdens de lessen. Hij vertelt wanneer wie de notulist of de voorzitter is en stuurt tijdens de vergaderingen. Maar wij doen al het denkwerk ed.
Dan heb je een goede leraar (tutor) dus. Want dit is de bedoeling van PGO...

Ik denk dat, wanneer het goed wordt uitgevoerd, het een heel mooi systeem kan zijn... Helaas wordt het bij ons niet goed uitgevoerd en leer je er dus niks van
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 16:06
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-09-2005 @ 16:29 :
Je vergeet dan wel dat bij PGO ook gewoon toetsen worden afgenomen en mensen bepaalde kennis moeten bezitten. Het is echt niet zoals op een Iederwijs-school, dat wanneer fundamentele kennis ontbreekt men het er maar bij laat zitten en dat wijt aan de eigen schuld van de student. Iemand die zijn titel behaalt aan een PGO-universiteit (lees: de Universiteit Maastricht) is evenwel tot dezelfde dingen in staat als iemand die van een andere universiteit afkomt, met het voordeel dat hij beter kan samenwerken.
Dat klopt ook wel. Je ziet op vrijwel elke universiteit en hogeschool de laatste tijd invloeden die het onderwijs interactiever moeten maken. Dat is, misschien wel ongewenst, een modekreet van de laatste collegejaren.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 18:47
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 25-09-2005 @ 16:13 :
Wij hebben lessen werkveldorientatie (iedere week 2 keer 1,5 uur). Eigenlijk is dat gewoon PGO (onze docent noemt het ook zo) en wij werken altijd met de zevensprong. We hebben het eerste trimester 3 taken. Over iedere taak houden we een vergadering, gaan we brainstormen over het probleem en de eventuele oplossingen. Die moeten we dan in groepen uitwerken en iedere taak wordt door 1 groep gepresenteerd.

Heel simpel vind ik.
Niks aan toe te voegen..
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 25-09-2005 @ 17:06 :
Dat klopt ook wel. Je ziet op vrijwel elke universiteit en hogeschool de laatste tijd invloeden die het onderwijs interactiever moeten maken. Dat is, misschien wel ongewenst, een modekreet van de laatste collegejaren.
Ik geloof niet echt in interactief onderwijs als panacee voor alle problemen. Ik geloof wel in boeiend onderwijs. Dat betekent dat een docent niet op college herhaalt wat ook uit boeken gehaald kan worden, maar dat hij of zij anekdotes vertelt uit de praktijk, interessante voorbeelden geeft, de stof naar een hoger niveau tilt. Dan vind ik het helemaal niet erg dat de kennisoverdracht eenzijdig is (wat kan een student nu meer doen dan ontvangen, tenslotte).

Te vaak wordt tegenwoordig verwacht dat studenten actief meedoen, elkaar helpen, noem maar op. Dat is niet strikt noodzakelijk om stof onder de knie te krijgen. Wat noodzakelijk is, is dat stof gaat leven, dat de student het leuk vindt om naar college te gaan.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 20:20
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Wij werken wel in projectgroepen maar niet volgens de zevensprong
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 23:12
MB
Avatar van MB
MB is offline
Wij werken ook met PGO (maar dan is het Engels: PBL dus) op de hotelschool in Maastricht. Ik vind het tot nu toe echt een supergoede manier van lesgeven, je leert er op best veel punten van; je leert op een zakelijke manier met elkaar communiceren, stellingen (en leerdoelen) goed formuleren en je leert natuurlijk gewoon de stof, doordat je de leerdoelen die je zelf gemaakt hebt gaat opzoeken. In mijn geval werkt het denk ik ook erg goed, omdat ik het een leuke manier vind. Ik hou ook wel van een goede discussie...

Overigens gebruiken wij bij Problem Solving Cases (tot nu toe ongeveer de helft van de cases) ook de zevensprong

Citaat:
nare man schreef op 25-09-2005 @ 19:48 :


Te vaak wordt tegenwoordig verwacht dat studenten actief meedoen, elkaar helpen, noem maar op. Dat is niet strikt noodzakelijk om stof onder de knie te krijgen. Wat noodzakelijk is, is dat stof gaat leven, dat de student het leuk vindt om naar college te gaan.
Volgens mij gaat het bij bijvoorbeeld PGO dus niet alleen om de stof onder de knie te krijgen, maar ook om het leren samenwerken en dergelijke. Wat je niet leert als je alleen maar uit boeken leert en naar hoorcolleges gaat
__________________
As finishing touch, God created the dutch

Laatst gewijzigd op 25-09-2005 om 23:17.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 08:29
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Wij hebben er nu één gehad. Ik vind het maar niks. De opdracht is vaag en het is onduidelijk hoe diep er op in gegaan moet worden. Bij ons is project en PGO gecombineerd, waardoor PGO vergeten wordt of minderwaardig wordt.
Zevensprong hebben we nog niet echt geoefend, maar moeten we straks wel.
Ik denk dat ik er niet zo'n fan van ben.
__________________
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2005, 08:38
Verwijderd
Wij werken ook met het PGO systeem (SPW, Gilde-opleidingen) en ik vind het opzich wel een goed systeem.... Zolang je het maar snapt. Ik denk dat het wel nog een jaar duurt voordat ik er ook maar iets van snap....
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 08:44
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Miracle schreef op 26-09-2005 @ 09:29 :
Wij hebben er nu één gehad. Ik vind het maar niks. De opdracht is vaag en het is onduidelijk hoe diep er op in gegaan moet worden. Bij ons is project en PGO gecombineerd, waardoor PGO vergeten wordt of minderwaardig wordt.
Zevensprong hebben we nog niet echt geoefend, maar moeten we straks wel.
Ik denk dat ik er niet zo'n fan van ben.
De zevensprong is zo simpel en vanzelfsprekend. Je moet je aan een aantal regeltjes houden en that's it. Echt niet iets bijzonders ofzo.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 11:10
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 26-09-2005 @ 09:44 :
De zevensprong is zo simpel en vanzelfsprekend. Je moet je aan een aantal regeltjes houden en that's it. Echt niet iets bijzonders ofzo.
Het gaat me niet om de zevensprong, maar om het idee achter het PGO.
__________________
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 12:53
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik heb 2 jaar met PGO gewerkt, ik ben er nu vanaf. Het is een goed systeem en erg effectief als goed uitgevoerd, dat blijkt ook uit onderzoek op universiteiten en hogescholen. Alleen na 2 jaar verveelt het wel. Dus nu is het even een opluchting een boke voor je neus te krijgen met de opdracht de stof te leren.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 13:50
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik heb er mee gewerkt, maar kvind t nogal onzinnig. op zich zou het kunnen werken, maar niet met domme stappenplannen die nergens op slaan. soms moet je inderdaad zelf eerst een stelling verzinnen en vervolgens tot de conclusie komen dat-die onzin is. lekker nuttige tijdsbesteding was dat. (niet dus).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 17:43
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik heb er nooit problemen mee gehad. Omdat je in groepjes werkt, is de input van mensen groter en kunnen mensen elkaar aanvullen en corrigeren. Echter, ik weet niet of het een betere manier van studeren / de stof onder de knie krijgen is, dan dat de leraar het gewoon klakkeloos / "ouderwets" zou uitleggen.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 17:52
Dannemann
Dannemann is offline
Is al die afhankelijkheid van anderen niet ronduit vervelend?
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 07:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 26-09-2005 @ 18:52 :
Is al die afhankelijkheid van anderen niet ronduit vervelend?
In welk opzicht denk jij dat je afhankelijk bent van anderen dan? Het enige wat je doet is brainstormen over het probleem en de mogelijke oplossingen. Vervolgens werk je het in groepjes (ik zit in een groepje van 3) uit. Nou, met 2 mensen kan ik nog wel samenwerken hoor. Ik vind niet dat ik nou echt afhankelijk ben van iemand. Als iets me niet aanstaat van die andere 2, verbeter ik het gewoon.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 09:04
Nephtys
Avatar van Nephtys
Nephtys is offline
Ik werk met PGO en ik vind het zelf wel fijn. Door de opdrachten word je gedwongen om de stof door te lezen en dingen op te zoeken. Bovendien zie je waarvoor je het doet. En ik heb nog met niemand hoeven samen te werken, alleen bespreken wij samen de antwoorden met de tutor.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 10:42
Verwijderd
Ik werk wel met pgo, alleen staat dat dan voor patient gericht onderwijs, maar het komt op hetzelfde neer; je krijgt een casus en die moet je 'oplossen' (je krijgt wat informatie over een fictieve patient, moet bedenken wat het allemaal kan zijn en wat je gaat onderzoeken om er achter te komen welke van die dingen het is, dan krijg je wat informatie over wat er uit die onderzoeken is gekomen en moet je kijken wat de meest waarschijnlijke diagnose is, vaak mag je daarna nog een behandelmethode ervoor verzinnen, vaak heeft de fictieve patient ook nog een vraag aan je die je moet kunnen beantwoorden).
Ik vind dit een fijn systeem want ja, hoe moet je dit soort dingen anders leren?

Ik hoef gelukkig niet met een zevensprong te werken, dat lijkt me super vervelend. Omslachtig enzo.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 17:34
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik ha dhet vandaag weer en als je met mensen zit die ook nog een beetje humor hebben is het gewoon superleuk...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-09-2005, 17:45
lovenasty
lovenasty is offline
PGO is echt drie x niks!
Je leert veel minder, je komt minder over de onderwerpen te weten, en het zijn soms echt onzin verhalen en opdrachten.
Ik doe het nu voor het tweede jaar. Het enige voordeel is dat je geen huiswerk hebt en bijna geen les. Maar van alleen maar verslagen maken word je

Laat ons echt voorbereiden op evt. hbo. PGO is kinderspel.
__________________
..::Life goes on, and it only make me stronger::..
Met citaat reageren
Oud 27-09-2005, 17:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
lovenasty schreef op 27-09-2005 @ 18:45 :
PGO is echt drie x niks!
Je leert veel minder, je komt minder over de onderwerpen te weten, en het zijn soms echt onzin verhalen en opdrachten.
Ik doe het nu voor het tweede jaar. Het enige voordeel is dat je geen huiswerk hebt en bijna geen les. Maar van alleen maar verslagen maken word je

Laat ons echt voorbereiden op evt. hbo. PGO is kinderspel.
Je bent 17 en hebt al voor de tweede jaar PGO? Welke opleiding doe je dan? mbo ofzo?

PGO hoeft helemaal geen kinderspel te zijn. Wat wij doen is gewoon wat je in het werkveld ook doen. Vergaderen over een probleem en oplossingen bedenken. Dat moet in het echte leven ook. Dus hoezo kinderspel?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 11:53
mar87
mar87 is offline
Wij werken ook met het PGO-systeem. Het bevalt me best wel goed.

Het is niet zo dat we bijna geen klassikaal les meer hebben. Maar gemiddeld 15 uur les per week en daar komt het PGO-gebeuren dan overheen.
Alle cases zijn gemaakt op basis van de lesstof zodat je gedwongen bent de lesstof goed door te nemen.
En je leert goed samenwerken en hoe je een goede zinvolle vergadering krijgt.

We hebben altijd 2 vergaderingen met verschillende rollen. Er wordt goed op ieders functioneren gelet.
De eerste vergadering is het opstellen van hoofd en deelvragen en plan van aanpak enz. en in de tweede vergadering presenteer je de uitkomsten aan elkaar, zodat je ook nog weer wat van elkaar kunt leren als je iets niet goed had.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 15:18
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
lovenasty schreef op 27-09-2005 @ 18:45 :
PGO is echt drie x niks!
Je leert veel minder, je komt minder over de onderwerpen te weten, en het zijn soms echt onzin verhalen en opdrachten.
Ik doe het nu voor het tweede jaar. Het enige voordeel is dat je geen huiswerk hebt en bijna geen les. Maar van alleen maar verslagen maken word je

Laat ons echt voorbereiden op evt. hbo. PGO is kinderspel.
Geen huiswerk Dan is het bij jullie toch anders dan hier, wij moeten de leerdoelen formuleren en die (als ze dus goedgekerud worden) ook zelf uitwerken. Ik ben er zeker van dat je er daarom juist wel veel van leert. Volgens mij is dat ook de insteek van PGO en niet dat je er dus alleen in de les er wat aan doet
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 17:03
kweety
Avatar van kweety
kweety is offline
Citaat:
*shadygirl* schreef op 18-04-2002 @ 15:17 :
wat is TGO?
Taak gestuurd onderwijs. Schijnen wij op school ook aan te doen, alleen wordt er nog meer klassiekaal les gegeven dan op mijn vorige school. Alleen zitten we in groepjes ivp in rijen, meer verschil merk ik nie. Maar het is meer de bedoeling dat je in groepjes werkt met allemaal ongeveer hetzelfde niveau en de leraar dan ook weer wie meer aandacht en zo moet krijgen.
__________________
i'm not ignoring you, i'm just deaf
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 17:17
Lautitia
Lautitia is offline
Dit jaar is mijn eerste jaar aan de UM, die beroemd en berucht is om dat probleemgestuurd onderwijs. In het begin heb ik ontzettend moeten wennen aan dit systeem. Er werd ons gezegd dat je nooit weet of je genoeg hebt geleerd, omdat je altijd meer kan leren, en dat leek me heel moeilijk. Nu heb ik echter door dat dat gegeven ook juist leuk kan zijn. En ik leer de andere studenten in mijn onderwijsgroep steeds beter kennen, dat zorgt ook dat ik nu positiever tegenover deze onderwijsvorm sta.
__________________
- "Zulke dingen gebeuren niet in het echt." "Nee, nee, nee. Het is andersom: zulke dingen verzin je niet!" -
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 17:25
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 27-09-2005 @ 08:26 :
In welk opzicht denk jij dat je afhankelijk bent van anderen dan? Het enige wat je doet is brainstormen over het probleem en de mogelijke oplossingen. Vervolgens werk je het in groepjes (ik zit in een groepje van 3) uit. Nou, met 2 mensen kan ik nog wel samenwerken hoor. Ik vind niet dat ik nou echt afhankelijk ben van iemand. Als iets me niet aanstaat van die andere 2, verbeter ik het gewoon.
In de zin dat je altijd bij moet zijn, alles gelezen moet hebben etc. omdat je anders je groepje naait. Je kunt niet zomaar als jeje een week niet optimaal voelt even zeggen deze week doe ik eens lekker rustig aan, omdat er anderen in een zekere mate op je rekenen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2005, 08:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 28-09-2005 @ 18:25 :
In de zin dat je altijd bij moet zijn, alles gelezen moet hebben etc. omdat je anders je groepje naait. Je kunt niet zomaar als jeje een week niet optimaal voelt even zeggen deze week doe ik eens lekker rustig aan, omdat er anderen in een zekere mate op je rekenen.
Ben ik het niet mee eens. Zelfs zonder wat gelezen te hebben kun je deelnemen aan een vergadering. Omdat daar alles nog eens herhaald wordt. En wij krijgen 2 weken de tijd voor 1 taak (ook al lopen er dan wel 2 taken door elkaar heen) en dat is ruim voldoende om je niet te hoeven te haasten.

En ik weet niet hoor, maar bestaat een opleiding niet uit lezen en samenwerken?
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 14:31
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Ik werk nu voor het derde jaar met PGO (farmacie, Utrecht) en mij bevalt t wel, alleen scheelt het wel dat bij mij lang niet elk blok met PGO werkt dus ik heb nog wel wat afwisseling. Ik vind t zelf wel een fijn systeem omdat ik op deze manier veel actiever met de stof bezig ben dan wanneer ik alleen maar hoor- en werkcolleges heb. Wij werken ook wel met de zevensprong, maar die wordt meestal ook ingekort. In de praktijk gaat de meeste tijd in de brainstorm zitten, en met een goede voorzitter is daarna het ordenen niet eens meer nodig (behalve als je een docent hebt die vindt dat je er een schema van MOET maken..).

Citaat:
MevrouwM schreef op 25-09-2005 @ 15:11 :
Wat ik jammer aan het systeem vind is dat je naar mijn idee toch minder op de stof ingaat dan wanneer je bijvoorbeeld gewoon ouderwets les krijgt.
Onderwerpen die je wat stommer vindt, daar ben je snel geneigd ze minder goed/ niet uit te werken. Of als je bijvoorbeeld een keer minder tijd hebt, dan doe je het ook allemaal wat sneller (maar ja dat is mss bij les precies hetzelfde).
Ben ik het niet mee eens. Als je een goede docent hebt zorgt deze ervoor dat je bij elk onderwerp voldoende diepgang hebt, dat is dus niet alleen afhankelijk van waar je maar net zin in hebt. Ik merk zelf dat wij tijdens de PGO besprekingen juist vaak meer diepgang hebben dan bij hoorcolleges.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.