Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2005, 17:33
Ceesje
Avatar van Ceesje
Ceesje is offline
Ik heb voor school het boek 'Het gouden ei' moeten lezen..
Ik vond het een leuk boek, maar nu moet ik er een verslag over maken.. Daarin moet ik een heleboel vragen beantwoorden..
En op een paar van die vragen weet ik het antwoord niet, misschien zou iemand mij daar bij kunnen helpen?
*Wat voor karakter heeft Rex?
*In het boek word '8' het geluksgetal genoemt, waarom is dit vreemd?
* Wat symboliseert het gouden ei?
* Tot welk genre(s) zou je dit boek berkenen?
* Hoe zit het met de verfilming van dit boek?
* De namen Rex Hofman, Saskia Ehlvest en Raymond Lemorne zouden niet willekeurig gekozen zijn. Hoe denk jij hierover?
* De titel 'Het gouden ei' is ook niet willekeurig gekozen: Leg uit dat de titel niet alleen na de nachtmerrie verwijst?

Dat waren de vragen die ik zelf niet wist..
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen
Alvast heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2005, 17:57
Verwijderd
Helpen de s.comse samenvattingen niet?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 18:16
Mindfields
Mindfields is offline
Ik zou ook wel graag antwoord op deze vragen weten, want al heb dit boek heel vaak gelezen, ik heb geen idee. Misschien is het vreemd dat het 8 is, omdat meestal het getal 7 wordt gebruikt?
Ik wil ook wel weten:
- waarom die 8
- waarom die namen
- waar verwijst de titel nog meer (naar de kist misschien?)
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 09:11
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Één zeer goede tip van mijn kant; Tim Krabbé heeft zijn eigen site. Nouja, internetpagina zegmaar. Het mooiste is nog dat het simpelweg via xs4all gehost wordt, en hij zich dus niet eens de luxe permitteerd van een eigen internetadres. Aan de andere kant is het weer inspirerend dat hij de pagina klaarblijkelijk zelf heeft gemaakt. Algoed, down to business:

http://www.xs4all.nl/~timkr/text/tim.html

En om maar even een voorbeeldje te geven van de schat aan kennis die er te vinden is:

Citaat:
Namen met betekenissen probeer ik te vermijden. Maar niet altijd. Lemorne in Het Gouden Ei heet zo omdat dat ongeveer 'de doodse' betekent, waarbij het een mooie meevaller was dat het ook een omkering is van le norme. Omdat het een Franse naam was in een Nederlands boek, en het er dus niet zo dik bovenop lag, heb ik mij dat gepermitteerd.
Rex heb ik zomaar Hofman genoemd, nooit meer over nagedacht. Jaren later, toen het boek allang verschenen was, realiseerde ik me dat die naam uit mijn brein moet zijn voortgekomen omdat Rex hoopt dat hij Saskia terug zal vinden. Hopen - hoffen - Hofman; de verwantschap is te sterk om toevallig te zijn.
Saskia had ik in eerste instantie Wagter genoemd, omdat ze op Rex wacht. Later vond ik dat een beetje flauw en heb ik Ehlvest gekozen, maar in de film Spoorloos heet ze weer Wagter. (Inderdaad, Egon van De Grot heet ook Wagter; hij wacht ook. Toen dacht ik: what the heck, laat ik die naam alsnog gebruiken.) Op Ehlvest ben ik inderdaad gekomen door de schaker. Terwijl ik aan Het Gouden Ei werkte kwamen er bulletins van het Europees jeugdkampioenschap binnen. Daar deed Ehlvest aan mee, de eerste keer dat ik die naam zag. Ik vond het meteen een mooie naam. Had ik geweten dat Ehlvest later een vooraanstaand grootmeester zou worden, dan had ik die naam niet genomen, want nu lijkt het misschien of ik naar schaken wilde verwijzen.
__________________
Recht voor je raapje!

Laatst gewijzigd op 09-10-2005 om 09:22.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 09:25
lukas15
Avatar van lukas15
lukas15 is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 08-10-2005 @ 19:16 :
Ik zou ook wel graag antwoord op deze vragen weten, want al heb dit boek heel vaak gelezen, ik heb geen idee. Misschien is het vreemd dat het 8 is, omdat meestal het getal 7 wordt gebruikt?
Ik wil ook wel weten:
- waarom die 8
- waarom die namen
- waar verwijst de titel nog meer (naar de kist misschien?)
8 = oneindigheid
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 17:22
Ceesje
Avatar van Ceesje
Ceesje is offline
Verder niemand die antwoorden weet op vragen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Het gouden ei van Tim Krabbé
Maylena
5 15-02-2013 13:15
Verhalen & Gedichten "8" motief in Het Gouden Ei
idontcare
5 19-12-2011 23:10
Verhalen & Gedichten het gouden ei
r0b-i
13 16-01-2005 18:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Het gouden ei
Goudenei
0 26-09-2004 16:42
Verhalen & Gedichten 'Spoorloos' vs 'Het gouden ei'
hopefully
4 16-12-2002 14:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen recensie het gouden ei
berdien
4 14-12-2001 23:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.