Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2002, 11:05
EMPS
EMPS is offline
Wij hadden een vraagje, (dit is voor ons Profiel Werkstuk).
We hebben heb over een maatschappij zonder geld, en een van de deelvragen is hoe belangrijk geld is voor mensen.

zouden jullie hier je mening over willen geven (in alle eerlijkheid A.U.B.) alvast bedankt heej!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2002, 11:51
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Een maatschappij zonder geld?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 21:29
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Dat is zeker mogelijk echter supermarkten, grote bedrijven, andere grote winkels en fabrieken zullen dan snel ophouden te bestaan. aangezien mensen dan niet betaald kunnen worden voor hun diensten of verkoopt de fabriek zijn producten voor sinasappels en geeft die aan zijn medewerkers mee inderdaad vroeger toen het allemaal op kleine schaal ging was het wel mogelijk nu met de grote producties absoluut niet meer ik voor zien dan ook massale sterfte omdat mensen niet genoeg te eten krijgen.

GRTZ
ivo
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 13:38
EMPS
EMPS is offline
Als je gaat uitbetalen in bijvoorbeeld sinasappels, is dat gewoon een vervanging van geld. Dit is dus niet de bedoeling.
Het zou meer zo moeten zijn dat men werkt, en daarvoor eten krijgt.

Zouden jullie ook nog jullie mening willen geven over de waarde van geld in de huidige maatschappij?
Dus hoe belangrijk is geld voor jou?

EMPS
__________________
heej heej
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 09:24
fsb_b3
fsb_b3 is offline
Alles gratis????
KAn dat wel.
Je hebt niks om voor te werken. Waarom zou je alles is gratis. Dus niemand werkt meer, wordt niks meer verbouwd en niks meer geproduceerd.
Niks meer om gratis weg te geven.
Geld is niet alleen een middel om alles mee te betalen, het is ook een middel om mensen te stimuleren. Stimulans om te werken. Via het geld krijg je je eten en primaire behoeften.
Voor al het extra moet je extra leren.
(bonnen is een alternatief)
__________________
geniet nooit met mate
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 11:37
EMPS
EMPS is offline
Maar als je dan niet werkt, krijg je ook geen eten. Dus is werken wel een stimulans. Want als er geen geld zou zijn heb je ook geen verschil tussen arm of rijk (niet echt in ieder geval).

Maar dit zijn nog geen echt antwoorden op onze vraag, nl:

wat voor waarde heeft geld voor jullie, hoe belangrijk vinden jullie het.

PS. we weten ook nog niet of het zou werken, dat onderzoeken we nu juist =)
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 12:06
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
geld is bedoeld als ruilmiddel. maar die functie is het al lang aan het verliezen..
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 10:39
Bezoekertje
bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh bigguh
haha
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 17:13
Verwijderd
geld is het smeermiddel van de economie
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 19:38
entrepreneur
Avatar van entrepreneur
entrepreneur is offline
Geld is erg belangrijk voor mensen omdat je zonder geld zou moeten vervallen in een communistisch systeem waarbij alles verdeeld zou worden. Ik denk dat het verleden wel heeft aangetoond dat dit zo goed als onmogelijk is.
__________________
excelsior rules
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 13:24
EMPS
EMPS is offline
Ik denk dat het verleden wel heeft aangetoond dat dit zo goed als onmogelijk is.

daar kan je gelijk in hebben, maar dat lag niet alleen aan het communistische idee. Dat kwam door de leider van de communisten, Stalin dus.

Lenin deed het hartstikke goed met de NEP. Alles ging goed totdat Stalin aan de macht kwam. En toen is alles foutgegaan.
De ideeën van het communisme zijn wel goed, alleen de uitvoering is toen misgegaan. Maar we kunnen nou waarschijnlijk niet meer het tegendeel bewijzen.
__________________
heej heej
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 23:20
Saraatje
Avatar van Saraatje
Saraatje is offline
Citaat:
EMPS schreef:
Wij hadden een vraagje, (dit is voor ons Profiel Werkstuk).
We hebben heb over een maatschappij zonder geld, en een van de deelvragen is hoe belangrijk geld is voor mensen.

zouden jullie hier je mening over willen geven (in alle eerlijkheid A.U.B.) alvast bedankt heej!!!
Ik vind geld niet zo heel belangrijk, maar ik denk wel dat je zonder geld echt niet in de maatschappij kan overleven, dusse ... in die zin is geld wel belangrijk

Veel liefs,
__________________
Veel liefs, Saraatje.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 15:44
Dwarfie
Dwarfie is offline
Misschien kun je eens kijken naar "The Making of Economic Society" van Heilbroner en Milberg. Het is wel engelstalig en misschien wat pittig. (Misschien is er ook een Nederlandse vertaling?).

De 1ste 3 hoofdstukken uit dit boek zijn voor jouw profielwerkstuk wel interessant. Het beschrijft dus inderdaad hoe een maatschappij zonder geld vroeger heeft gewerkt.

Enkele kernbegrippen waar je aan kunt denken zijn:
Feodaal stelsel
Enclosurement
Tradition/command/market
Manorial system

Succes!
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 15:54
MisterImpossible
MisterImpossible is offline
Gezondheid is het belangrijkste in het leven ...
dan GELD
__________________
Jean
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 22:55
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Geld is zo ongeveer het enige waar men tegenwoordig nog voor leeft en werkt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 00:12
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Geld is zo ongeveer het enige waar men tegenwoordig nog voor leeft en werkt.
dat is waar, maar keur je dat goed?
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 10-10-2002, 00:28
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Tampert schreef:
dat is waar, maar keur je dat goed?
Ik denk dat het onvermijdelijk is, zelfs. Al in de Romeinse tijd leefde men voor z'n geld, of voor het geld van een ander. Weinig veranderd, hoor.

En of het goed is: ach, is het goed dat de lucht blauw is en dat één en één samen twee maakt?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Geld is zo ongeveer het enige waar men tegenwoordig nog voor leeft en werkt.
Het gaat niet zo zeer om het geld, maar om de dingen die je daarmee kan doen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-10-2002, 02:50
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Het gaat niet zo zeer om het geld, maar om de dingen die je daarmee kan doen
Lang niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2002, 20:11
Dr HenDre
Avatar van Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Ik vind het volgende:
Dat geld niet gelukkig maakt, moge duidelijk zijn. Maar zonder geld ben je (bina) altijd ongelukkig. met teveel trouwens ook vind ik. En een maatschapij zoner geld kan vandaa ed dag volgens mij ECHT niet bestaan.
Iemand werkt tegenwoordig om geld te kunnen verdienen (geld is eigelijk gewoon paier) met dat geld zelf kanhij nix doen. Hij levert het geld in en ontvangt daarvoor iets terug.
Stel we schaffen geld af, dus iedereen werkt voor nix en krijgt alles voor nix. Dat zou perfect zijn. Maar ten eerste zal je in 1 dag meer diensten en producten gebruiken dan je kan maken. Dus dat betekend hartsikke lege winkels
Ten tweede, denk je dat er dan nog iemand gaat werken Ik denk het niet.
Dus ik denk dat het onmogelijk is
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 18:25
vakine
vakine is offline
Geld is zo'n uitvinding als het wiel en als papier. Onmisbaar is het geworden.

Geld maakt het leven een stuk makkelijker. Stel je voor dat je timmerman bent, en je moet een boekenrek timmeren voor een garagist: hoe kan die jou nou vergoeden, misschien met een paar reserveonderdelen voor jouw wagen?!
Geld is er om de vroegere ruilhandel te vereenvoudigen, zodat je veel beter handel kan drijven. Geld is gewoon een intermediair middel.

Natuurlijk zijn er ook negatieve aspecten verbonden aan geld, nl. wanneer mensen nog maar enkel leven om het geld (en wat je ermee kan doen). Zij zien geld niet langer als een middel, maar als een doel, en dat kan niet echt de bedoeling zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2002, 12:14
skyscraper
Avatar van skyscraper
skyscraper is offline
ons leraartje gaf ons altijd een voorbeeld met schelpen? Was es een keer een eilandje met allemaal negers, en die hadden als ruilmiddel schelpen. Je kon bijvoorbeeld 1 negervrouw kopen voor 5 schlpen. Toen gingen 2 negers varen met een bootje en toen kwamen ze op een strand met AAAAAAAALEMAAAL schelpen. Dus allemaal meenemen dus.... Dan was er dus een dikke overvloed, en was het niks meer waard. Het is dus belangrijk dat er een ruilmiddel is dat gecontroleerd kan worden door de overheid. Het hadden net zo goed schelpen kunnen zijn. Maar men wile graag kiezen voor munten en briefjes.
__________________
je freakt niet
Met citaat reageren
Oud 31-10-2002, 09:27
Spacey
Avatar van Spacey
Spacey is offline
Citaat:
Dr HenDre schreef:
Ik vind het volgende:
Dat geld niet gelukkig maakt, moge duidelijk zijn. Maar zonder geld ben je (bina) altijd ongelukkig. met teveel trouwens ook vind ik. En een maatschapij zoner geld kan vandaa ed dag volgens mij ECHT niet bestaan.
Iemand werkt tegenwoordig om geld te kunnen verdienen (geld is eigelijk gewoon paier) met dat geld zelf kanhij nix doen. Hij levert het geld in en ontvangt daarvoor iets terug.
Stel we schaffen geld af, dus iedereen werkt voor nix en krijgt alles voor nix. Dat zou perfect zijn. Maar ten eerste zal je in 1 dag meer diensten en producten gebruiken dan je kan maken. Dus dat betekend hartsikke lege winkels
Ten tweede, denk je dat er dan nog iemand gaat werken Ik denk het niet.
Dus ik denk dat het onmogelijk is

Als je zonder geld het zelfde leven wil leven dat je nu doet met geld dan ben je wel flink ongelukkig ja. Je kan echter best gelukkig zijn zonder geld. Moet je wel anders in het leven staan.
__________________
irc.lichtsnel.nl #linux
Met citaat reageren
Oud 23-11-2002, 20:45
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Ik denk dat geld wel degelijk onmisbaar is voor een samenleving.
Mensen willen zichzelf altijd onderscheiden van hun naasten. Of dat nu is door een duurdere auto, meer schelpen of door een grotere veestapel, die rivaliteit zal er altijd bestaan.
Koppel dat aan de natuurlijke handelsdrift van de mens en je zult tot de conclusie komen dat er altijd geld zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 20:21
ronaldo81
ronaldo81 is offline
Geld is belangrijk want,als je geen geld heb dan hoe ga je een huis kopen hoe ga je eten kopen en zo maar door wat allemaal met geld te maken heeft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2002, 20:43
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
ronaldo81 schreef:
Geld is belangrijk want,als je geen geld heb dan hoe ga je een huis kopen hoe ga je eten kopen en zo maar door wat allemaal met geld te maken heeft
Je trekt het geheel natuurlijk behoorlijk uit z'n verband he? Je zou je dan denk ik een samenleving voor moeten stellen waar je niet *hoeft* te kopen. Iedereen geeft elkaar gewoon maar wat, of je ruilt... Beetje primitief dus.
__________________
ok
Met citaat reageren
Oud 03-12-2002, 17:51
Wekko
Wekko is offline
Ik denk dat je onderzoek vooral gebaseerd zal moeten worden op het verleden idd...denk daarbij aan het communisme, de ruilhandel en de zelfvoorzienende clans...het feodale stelsel draaide trouwens al om geld.

Een economie zo groot als vandaag de dag kan niet zonder geld. En een economie zonder geld kan nooit zo groot worden..
__________________
--{ Gamers.nl for world domination! }--
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Het grote zwangerschaps- en babytopic #9
Verwijderd
500 20-01-2010 16:43
Psychologie Hoe belangrijk is geld?
oelekeboeleke
76 12-08-2007 08:39
De Kantine persoonlijke vragen ;)
Fantôme
27 07-10-2005 23:08
Lifestyle Hoe belangrijk is geld in jouw lifestyle?
Verwijderd
53 11-05-2004 13:31
Levensbeschouwing & Filosofie belangrijk = geld??
EMPS
4 25-09-2002 17:34
De Kantine Hoever zou jij gaan voor geld? EN hoe belangrijk is het geld dan?
Frida
24 19-06-2002 12:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.