Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-12-2007, 15:04
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Dit is mijn allereerste zelfgeschreven column en ik durf hem bijna niet hier neer te zetten het onderwerp was Je Goede Voornemen voor2008.

Graag opbouwende (!) kritiek op niet-leuke grappen, slechte schrijfstijl en foute zinnen.

Een Echte Student

De week voor oud en nieuw geeft bij uitstek gelegenheid tot nadenken over het leven. Je eigen leven welteverstaan. Niet alleen omdat een nieuw jaar een mooie symbolische nieuwe start is, maar ook omdat de december maand een maand is van zondigen. Tijdens de kerst heeft iedereen zoveel gezopen, gerookt en gegeten dat er geen gebrek is aan inspiratie voor verse goede voornemens. De ervaring leert echter dat de meeste goede voornemens vaak al op nieuwjaarsdag jammerlijk sneuvelen.

Ook ik heb me vaak laten verleiding door de verlokkingen van een schone lei. Dit jaar wordt niet anders. Ik ben namelijk een zogeheten ‘wannabe -student’. Ik studeer, en dat zou toch genoeg moeten zijn om me een Echte Student te voelen? Helaas. Geen idee waar het aan ligt. Misschien aan mijn woonplaats (Bangert-Oosterpolder... tjsa), aan het feit dat ik bier vies vind en daarom nooit katers heb, aan het feit dat ik een vaste relatie heb waardoor mijn aantal One Night Stands tot een minimum wordt beperkt of aan het feit dat ik met geld om kan gaan, ik weet het niet. Maar over tien jaar word ik geacht op deze tijd terug te kijken als zijnde de mooiste tijd van m’n leven, dus het wordt tijd dat ik stappen ga ondernemen.

Mijn goede voornemen voor 2008 is dus een Echte Student worden. Verhuizen naar Amsterdam, in een studentenhuis gaan wonen en vierhonderd euro voor 10m2 gaan betalen, lid worden van een studentenvereniging, tot vijf uur ’s nachts stappen en de volgende ochtend met een kater in de collegezaal zitten, aan het eind van de maand alleen nog maar droog brood kunnen eten omdat m’n bankrekening diep in de min staat… echt, ik kan niet wachten! Daarom heb ik een stappenplan opgesteld: eerst wil ik op kamers gaan, dan bier leren drinken, mezelf een ongezonde leefstijl aanmeten, lid worden van een studentenvereniging en dan al m’n geld uitgeven aan drank en kleding. Te beginnen dus met een kamer vinden, vol goede moed heb ik een advertentie gezet en nu is het maar wachten op de reacties. En hoewel die tot nu toe een beetje tegenvielen (een paar kamers in Amstelveen en een oudere man die een kamer voor me had op de Albert-Cuijp waar ik zou mogen wonen in ruil voor ‘wat verwennerij van mijn kant’, brrr) heb ik goede hoop dat 2008 het begin is van mijn studententijd.


Ik had ook nog een vraagje, ik zou graag mijn schrijf-cv wat willen uitbreiden. Ik snap dat ik niet meteen voor de Volkskrant kan schrijven maar heeft iemand tips over websites waar ik mijn recensies, artikelen en columns kwijt kan? Zoals bijvoorbeeld www.spunk.nl of Deadline
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2007, 18:15
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Wow, wat een mooie schrijfstijl heb je. Mooi woorden gebruikt.
Ik vind het serieus maar erin zie je ook verborgen "grap" dat maakt hem wel leuk vooral het stukje: ,,bier leren drinken, ongezond leefstijl aanleren etc"
Echt prachtig ga zo door
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 30-12-2007, 22:06
niña
Avatar van niña
niña is offline
decembermaand aan elkaar, tjsa ipv tsja, one night stands zonder hoofdletters.

je taalgebruik vind ik nogal rijk voor een column. Veel dubbele bijvoegelijke naamwoorden ook (heette dat zo?) en ik vind je einde nogal abrupt, was het af? De toon is wel erg vrouwenbladencolumn, lekker persoonlijk de lezer aanspreken. Het onderwerp is niet origineel maar dat betekent niet dat het slecht is. Ik zou om het wat origineler te maken misschien juist omdraaien. Wat minder aandacht aan wat je gaat doen en hoe je 'faalt' in echte student zijn. Aanhalingstekens bij 'wannabe-student' zijn ook niet nodig. Jouw column is jouw taal en al zou je zoiezo (ja, sowieso) bewust fout schrijven, dan mag dat daarin.

Leuk, columnles doorgeven

Recenseren kan je voor www.8weekly.nl of www.literairnederland.nl. Denk verder aan studentensites inderdaad.
__________________
“I have a friend who is a stripper. You’re much happier than her.”
Met citaat reageren
Oud 30-12-2007, 23:09
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
ik vind je einde nogal abrupt, was het af?

Het onderwerp is niet origineel maar dat betekent niet dat het slecht is. Ik zou om het wat origineler te maken misschien juist omdraaien.
Dit is mijn bijdrage aan de columnwedstrijd van de Volkskrant (ik heb hem overigens al ingestuurd, beetje stom gezien die fouten ) en hij mocht maar 400 woorden, vandaar dat abrupte einde. Bij mijn volgende column zal ik me wat inhouden wat betreft bijvoegelijke naamwoorden zodat ik genoeg woorden over heb om een fatsoenlijk einde te schrijven

Bedankt voor de tips!
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard

Laatst gewijzigd op 30-12-2007 om 23:27.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 19:42
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Columnwedstrijd van de Volkskrant? Verdammt, voortaan toch alles lezen uit dat ding. Je kon trouwens een tijd geleden insturen voor het CJP-gedeelte van de Volkskrant, dat weet ik dan weer wel. Boekenbon kreeg je ervoor als het geplaatst werd, weet niet hoe dat nu zit.

Nu ja, nu ik op de reacties heb gereageerd, dan ook maar op je column: eerst een positief punt; de opbouw is goed en ik bleef lezen. Dan een mespuntje kritiek: ik vind dat je te statig opent. "De week voor oud en nieuw geeft bij uitstek gelegenheid tot nadenken over het leven. Je eigen leven welteverstaan." Die tweede zin is wel erg alsof je met een opgestoken vingertje achter een lessenaar staat. Liever: "(...) over het leven, en dan vooral het eigen leven." Je hebt zo geen staccato door de weggelaten punt en de 'je' is wat minder op de lezer gericht, plus de 'welteverstaan' is vervangen door een wat lievere en minder deftige toon.

"Ook ik heb me vaak laten verleiding" => 'verleiden', geloof dat dat de enige 'sneltypfout' is die nog niet genoemd was.

De tegenstrijdigheid van ongezond en toch goed is in je column best leuk naar voren gekomen, prima ding en je had hem ook best voor de wedstrijd hiero kunnen gebruiken. Pas alleen op dat je niet teveel punten gebruikt; ik zie nu dat je veel zinnen met een voegwoord gebruikt, wat niet nodig is. Maak de zinnen langer of zorg ervoor dat je ze niet steeds zo doormidden hoeft te breken.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 03-01-2008, 20:52
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
"Ook ik heb me vaak laten verleiding" => 'verleiden', geloof dat dat de enige 'sneltypfout' is die nog niet genoemd was.
Ik heb hem na schrijven zeker 10 keer doorgelezen

Bedankt verder
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 05-01-2008, 04:35
Verwijderd
"Maar over tien jaar word ik geacht op deze tijd terug te kijken als zijnde de mooiste tijd van m’n leven, dus het wordt tijd dat ik stappen ga ondernemen."

'Als zijnde' is een contaminatie. Het is of 'als', of 'zijnde', nooit samen.

"Als student kan ik zeggen dat (...)"
"Een student zijnde kan ik zeggen dat (...)"

Dat is niet de enige fout maar wel de meest tenenkrommende, dus vandaar het uitlichten ervan op dit late uur.

Verder vind ik je column weinig boeiend, maar goed, er worden slechtere dingen gepubliceerd. Als ik jou was zou ik beginnen met columns/stukjes schrijven op livejournal om je techniek en stijl te ontwikkelen, alvorens te denken dat je goed genoeg bent om gelezen te worden door meer dan een handvol mensen. Naarmate je beter wordt zal je vanzelf ergens terechtkomen waar je dan meer op je plaats bent. (Tenzij je het prima vindt om voor een kleine groep trouwe lezers te schrijven, dan kun je natuurlijk gewoon op livejournal blijven. )

Overigens kan ik je ook aanraden om je tekst(en) eens goed door te lezen voor je ze ergens post, aangezien er veel duidelijke fouten in zitten die je er uit zou hebben gehaald als je de moeite had genomen om 't geheel eens aandachtig door te lezen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 01:05
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik dacht onderhand dat 'als zijnde' al was ingeburgerd, ik ben zelfs een keer 'verbeterd' toen ik alleen maar 'zijnde' gebruikte. Al is dat laatste natuurlijk sowieso complete onzin; om dat te weten hoef je alleen maar Latijn of Grieks te hebben gehad.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 07:58
Verwijderd
Ingeburgerd =/= correct. (Hoewel het een goede weg is naar correct wórden, immers, 'enigste' staat tegenwoordig ook in de Van Dale )
Met citaat reageren
Oud 06-01-2008, 15:06
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Ik weet het... dat tussen haakjes vreesde ik dus ook al bijna.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Vraag over columns
Lalala1111
3 05-04-2006 17:46
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Column (2)
Ieke
0 09-02-2005 14:17
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Column
Ieke
0 06-02-2005 23:10
Verhalen & Gedichten Column - Geen titel
Mother Earth
4 25-10-2003 22:15
Verhalen & Gedichten Het Officiële Column-Reageertopic.
®Observer
36 19-06-2003 20:58
Verhalen & Gedichten De Lezer (column)
®Observer
1 21-10-2002 10:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:05.