Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2012, 19:19
Project S
Project S is offline
Een hele simpele vraag: wat is donkere materie? Ik heb het opgezocht, maar steeds krijg ik van die wetenschappelijke antwoorden waar mijn 14-jarige brein niks van begrijpt . Kan iemand het op een makkelijke manier uitleggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2012, 19:27
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Simpele uitleg: in het universum lijkt er meer zwaartekracht te zijn dan we zouden verwachten op basis van de shit die we kunnen zien. Mogelijke verklaring: er is shit die we niet kunnen zien, maar die wel zwaartekracht uitoefent.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2012, 19:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Volgens mij snap niemand écht wat het is en hoe het zit, dus tja (of ik het wat gemist, dat kan ook ) Ik vind wat wikipedia vertelt trouwens wel redelijk duidelijk (ik stop dan wel met lezen na het eerste stukje, want dan heb ik geen zin meer, dat helpt misschien ook. )

Het zegt volgens mij zo'n beetje dat als je gaat narekenen wat het heelal doet, dat je dan massa 'mist' - om de sterrenstelsels op zo'n manier te bewegen als ze nú doen, moet er veel meer massa zijn dan je vindt als je de massa van alle zichtbare dingen op gaat tellen. En om dat op te lossen is 'donkere materie' verzonnen, dat is dan 'materie die je niet kunt waarnemen, maar die wel bestaat'. Het lijkt me dus een beetje een oplossing van 'hey, we zien véél minder massa dan er zou moeten zijn, dus nou ja, dan zeggen we maar dat er onzichtbare andere massa is en die noemen we donkere materie'. En omdat men het dus nooit waargenomen heeft en eigenlijk maar een beetje verzonnen om het probleem op te lossen, is het dus nooit waargenomen en er vrij weinig over bekend.


Zegmaar, wat Schrödinger zegt. Ik ben te langzaam! Maar dan klopt het in ieder geval wel ongeveer wat ik dacht.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2012, 22:23
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Simpele uitleg: in het universum lijkt er meer zwaartekracht te zijn dan we zouden verwachten op basis van de shit die we kunnen zien. Mogelijke verklaring: er is shit die we niet kunnen zien, maar die wel zwaartekracht uitoefent.
Nou ja, kunnen het dan niet gewoon de zwarte gaten zijn? Die ook donker zijn omdat de zwaartekracht er zó sterk is dat licht er zelfs niet uit kan ontsnappen?
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 17:35
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Nou ja, kunnen het dan niet gewoon de zwarte gaten zijn? Die ook donker zijn omdat de zwaartekracht er zó sterk is dat licht er zelfs niet uit kan ontsnappen?
Nee. Donkere materie is ook buiten een zwart gat "donker".
Met citaat reageren
Oud 04-12-2012, 17:49
Mati
Avatar van Mati
Mati is offline
Ik heb gehoord dat het heelal uit een waarneembaar en onwaarneembaar deel bestaat. En dat de mens daar miden in leeft. En dat wij dus op een dag dingen zullen waarnemen die op dit moment onwaarneembaar zijn. Dat zou dus donkere materie verklaren. Maar ja, de uitleg gaat helemaal terug gebaseert op religie dus ik weet niet of er ook maar iets van waar is.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2012, 10:01
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Donkere materie is niet "onwaarneembaar". Of wat bedoel je eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2012, 10:54
Mati
Avatar van Mati
Mati is offline
Citaat:
Donkere materie is niet "onwaarneembaar". Of wat bedoel je eigenlijk?
Dat het niet waarneembaar voor ons is, met andere woorden je kan het niet zien, ruiken, horen of voelen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2012, 11:04
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat het niet waarneembaar voor ons is, met andere woorden je kan het niet zien, ruiken, horen of voelen.
Ik denk dat je het wel voelt als je uit elkaar getrokken wordt door een hoop donkere materie.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2012, 14:56
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
donkere materie is een hypothese om te verklaren waarom sterrenstelsels zich niet houden aan de te verwachten bewegingen aan de hand van de ons bekende zwaartekwachtwetten (as in; er zou meer massa moeten zijn dan we kunnen zien en wat we kunnen aannemen als we daar bruine dwergen en planeten bijtellen), ook wordt ermee getracht een brug te slaan tussen Newtoniaanse en Einsteins zwaartekrachtwetten dmv de string theorie.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat onze observatie faalt
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2012, 08:23
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Newtoniaanse zwaartekrachtwetten zijn gewoon een speciaal geval van algemene relativiteitstheorie. Misschien bedoel je de unificatie van electrozwakke- en sterke kernkracht met zwaartekracht? Overigens heeft snaartheorie ook niet noodzakelijkerwijs iets te maken met donkere materie. Snaartheorie gaat over álle materie, donkere materie/energie zegt louter iets over materie dat d.m.v. zwaartekracht interacties heeft.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2012, 14:47
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Nee klopt beter had het geweest als ik het "de theorie van alles" had genoemd, de snaar-hypothese is daarbij op het moment het meest belangwekkende instrument.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2012, 18:24
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Maar waarom kom je ermee in een discussie over donkere materie?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2012, 18:46
Verwijderd
Het staat interessant.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2012, 19:25
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Maar waarom kom je ermee in een discussie over donkere materie?
waarom niet.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2012, 00:01
Verwijderd
Citaat:
waarom niet.
Omdat het niet relevant is.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2012, 02:55
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Omdat het niet relevant is.
lijkt me wel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 20-12-2012, 20:06
Thijmenn
Avatar van Thijmenn
Thijmenn is offline
Oud topic, toch even een linkje voor geïnteresseerden.

http://www.youtube.com/watch?v=m5pT3X8V4dM

Vond het heel bijzonder om er naar te kijken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-12-2012, 15:18
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Poep en negers? Het is materie en het is donker!
Maar nu serieus.
Bedoel je met donkere materie een soort van zwarte magie?
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 15:19
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Dus donkere materie is een soort van zuurstof? Je kan het niet zien maar het is er wel.
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Oud 21-12-2012, 17:16
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dus donkere materie is een soort van zuurstof? Je kan het niet zien maar het is er wel.
Nee. Met "zien" wordt hier op "waarnemen" gedoeld, zuurstof is erg makkelijk waar te nemen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2013, 22:30
pirogee
Avatar van pirogee
pirogee is offline
Wat betrefft donkere materie kan ik beetje licht geven. In het begin van 20 eeuw plegden natuurwetenschappen zelfmoord omdat ze konden niet uitleggen waar gaat de materie naartoe bij bepalde chemische processen. Iemand, zeer jonge wetenschapper bod aan: laten we deze materie nitrino noemen, wat betekent, dat niemand ziet dat. Ze wilden deze process niet begrijpen.
Niet lang geleden hebben wetenschappen nog erger getroffen. Bij nuclear reactie kwam in resultaat de meterie, die veel meer gewicht had dan 2 elementen, van die deze materie ontstond. Dan wetenschappen gingen totaal koe-koe, ze konstateerden alle feiten, maar kunnen nix uitleggen. Ze willen niet nu erover praten en discusseren, omdat ze hebben geen antwoorden. Als je echt geinteresserd ben, adviseer ik jou dit boek: Anisotropic Universe. Nikolai Levashov, San-Francisco, 2002. In dit boek kan je zelf ontdekken. dat donkere materie niet donkere materie is, niet een, er zijn verschillende soorten, en onze planeet heeft 7 van hen. Maar er zijn verschillende universen. die meer of minder dan 7 hebben.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2013, 14:29
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Zeg 's pirogee, uit welk universum kom je eigenlijk, en, welk online beta vertaalprogramma gebruik je?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De big bang staat op springen
Willem1000
139 08-01-2012 20:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Interessant wetenschappelijk nieuws zonder discussiewaarde a la tiswah.
Relief
86 30-11-2010 16:26
Levensbeschouwing & Filosofie "De mens is egoïstisch"
Egoconstructie
52 17-04-2010 13:38
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijs voor donkere materie...
liner
5 25-02-2005 18:27
Levensbeschouwing & Filosofie Het einde van het helal? Waar ligt dat?
zlatani9
104 07-03-2004 19:18
Levensbeschouwing & Filosofie hubble constante
boon
10 05-03-2004 19:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:49.