Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2002, 10:45
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Veel mensen denken dat er 2 soorten houden van zijn. Houden van iemand als van een broer, of houden van iemand als je geliefde.
Volgens mij zijn ze allebij precies hetzelfde, alleen voel je je bij de ene groep niet sexueel aangetrokken, en tot de andere wel.
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2002, 11:13
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Tja, ik heb het er met mijn beste vriendin eens over gehad.
Ik kan tegen haar recht in haar gezicht zeggen dat ik van haar houd, het menen en toch niks geen verdere relatie hebben.
We hebben het onderverdeeld.

Je hebt verliefd zijn en dat hebben we maar even 'DE KLIK' genoemd.

Je hebt houden van. En dat is wat Edith en ik hebben. Gewoon alles voor elkaar over hebben onvoorwaardelijk. Die enorm sterke band. Die band waarbij je niet eens bij elkaar hoeft te zijn om dat gevoel te behouden gewoon de gedachte is genoeg.

EN je hebt de liefde. Dat is het houden van met DE KLIK erbij.

Tja, zo hadden wij het toen maar opgedeeld. Aangezien wij het er namelijk eens over hebben gehad waarom we niks hebben. En toen zei Edith dat DE KLIK er niet was. Zodoende hebben we dit toen maar besloten.
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 11:15
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Preaper schreef:

Volgens mij zijn ze allebij precies hetzelfde, alleen voel je je bij de ene groep niet sexueel aangetrokken, en tot de andere wel.
*kuch* dan zit er toch een verschil tussen?

Hm, ik vind dat er best veel verschillende zijn..
Ik hou van mn zus, maar dat is anders houden van
dan bij mn beste vriendin..
En daar zit ook weer een groot verschil tussen
met houden van mn vriend..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 11:27
Verwijderd
Ik vind ook dat er twee soorten houden van zijn, ik vind of je je tot iemand sexueel aangetrokken voelt een heel groot (en niet onbelangrijk) verschil nl. Ik houd van mijn ouders, van mijn zusjes, van mij oma's en van een aantal vrienden, maar ik houd op een heel andere manier van mijn vriend.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 12:14
DarkCat
DarkCat is offline
Ik vind dat je gelijk hebt. Ik vind niet dat er twee verschillende soorten liefde zijn.. maar je hebt wel liefde en lust..
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 12:36
Verwijderd
Ik denk dat er zelfs nog veel meer verschillende vormen van houden van zijn.. Het is maar net wat je allemaal onder die categorie onderverdeeld.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 15:19
wondersbestaan
Avatar van wondersbestaan
wondersbestaan is offline
Er zijn heel veel verschillende vormen van houden van. Houden van jezelf (heel belangrijk!!), houden van je partner/geliefde, houden van je kinderen, houden van je familie, houden van iemand die vriendschappelijk heel speciaal voor je is....en zo kan ik nog wel even door gaan.

Oppervlakkig gezien is dit allemaal hetzelfde. Het gaat erom dat iemand heel veel voor je betekend en dat je die persoon nooit meer kwijt wil. Maar als je dieper gaat, zul je zien dat er wel degelijk veel verschil tussen zit. Misschien hou je wel meer van de één dan van de ander. Ook kun je daar verschillende gevoelens, gedachtes en emoties bij hebben. En elke vorm van houden van heeft misschien wel een andere betekenis voor jou. Het hangt er ook vanaf hoeveel je er voor wilt doen, en welke doelen je je daar bij stelt. Hoever ga ik voor die persoon?

Ik heb zelf een stukje geschreven, over iemand waar ik van hou en die heel veel voor mij betekend: (aan jullie om uit te vogelen om welke vorm van houden-van dit gaat )

Mijn angst. Mijn tranen. Mijn twijfel. Mijn wanhoop. Mijn gevoel. Mijn leven. Niemand die het begrijpt. Niemand. Of ja, er is wel iemand. Iemand die precies weet hoe ik me voel. Die begrijpt wat ik bedoel. Zonder iets uit te hoeven leggen. Als ze me alleen al aankijkt, weet ze precies wat er in mijn hoofd om gaat. Mijn blik zegt genoeg, net als die van haar. Er is ook niks dat we niet van elkaar weten. En toch is er iets dat ik haar niet zeggen kan. Mijn angst om haar kwijt te raken. Hoeveel ze werkelijk voor me betekent. Tuurlijk, ze weet dat ik veel om haar geef en dat ze heel belangrijk voor me is. En ze weet ook wel dat ik haar nooit kwijt wil raken. Zij heeft hetzelfde bij mij. Alleen weet ze niet hoe diep mijn angst en mijn liefde voor haar werkelijk gaan. Daarvoor gaat het veel te ver. Het is gewoonweg niet voor te stellen. En ik ben bang om dat kapot te maken door haar de waarheid te vertellen. Want ik weet ook wel dat ik eigenlijk wat afstand moet nemen. Maar ik kan dat gewoon niet. Nu nog niet.
__________________
~~Ik hoef jou niets uit te leggen, het ligt hier open tussenin. En ik maak een laatste buiging, voor altijd~~
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 17:48
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Preaper schreef:
Veel mensen denken dat er 2 soorten houden van zijn. Houden van iemand als van een broer, of houden van iemand als je geliefde.
Volgens mij zijn ze allebij precies hetzelfde, alleen voel je je bij de ene groep niet sexueel aangetrokken, en tot de andere wel.
dat is dan toch het verschil of ben ik nou gek?
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 18:54
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Qimm schreef:
dat is dan toch het verschil of ben ik nou gek?
Het verschil zit hem niet in het houden van, maar in het feit of je nou wel of niet sexueel aangetrokken bent tot iemand. Je kunt iemand aantrekkelijk vinden, maar er niet van houden, en je kunt van iemand houden zonder sex met hem te willen.
Zo kun je ook beide, en dan vormt er vaak een relatie.

Dus er zijn 2 variables(in wiskundige zin dan ). Het houden van iemand, en het aangetrokken zijn tot iemand. Maar het houden van is niet anders doordat je iemand aantrekkelijk vindt.
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 19:06
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
je houdt van iemand.
a. als familie lid
b. als vriend/in
c. partner 4 life
d. tussendoortje

houden van is 's werelds meest vage begrip. Houden van kan ook veranderen. Soms heb je een vriend/in en je bent eigenlijk al jaren bevriend, maar er begint zich wat anders op te bouwen, lust? iig het wordt dus anders.
Stelletjes die al kweet niet hoeveel jaar getrouwd zijn kunnen elkaar op een gegeven momnt alleen nog zien als goede vriend en niet meer zozeer op seskueel gebied.
Je kan er ook meerdere hebben. Beste vrienden en seskpartener....

ja liefde....
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 19:18
Saraï_h
Saraï_h is offline
Citaat:
DarkCat: Ik vind dat je gelijk hebt. Ik vind niet dat er twee verschillende soorten liefde zijn.. maar je hebt wel liefde en lust..
helemaal mee eens.

ik hou maar van 1 iemand zielsveel, en van een aantal mensen veel. Ik kan me sexueel aangetrokken voelen tot iedereen behalve mijn familie.

ligt er maar net aan in hoeverre je bent ingepraat (of niet) door ouders, media, deze maatschappij.

maar houden van komt zeker met de jaren.. en hoe intens je met iemand omgaat.
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam

Laatst gewijzigd op 28-12-2002 om 19:20.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 22:13
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Je hebt ook nog een "houden van" in vriendschap.
Of geef jij evenveel om je ouders als om je (beste) vriend(in)?

En als je een hond hebt houdt je daar waarschijnlijk ook van. Is het niet?
Dat zijn er dus alweer 4.

1) Relationele liefde [liefde voor je vriend(in)]
2) Liefde in familie verband [ouders, broer, eventueel ook je oom en tante, maar dat ligt weer anders...hangt er vanaf hoe de relatie is natuurlijk...]
3) Vriendschappelijke liefde [de liefde voor je vriend(inn)en
4) Dieren liefde [de liefde voor je paard, konijn, hamster, hond of kat.]

En er zijn er vast wel meer.
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 22:15
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Qimm schreef:

c. partner 4 life
Hoe kun jij dat doen?
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 23:36
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
Hoe kun jij dat doen?
uh hoe kan ik wat doen??
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 10:35
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Qimm schreef:
uh hoe kan ik wat doen??
Wel, hoe weet je of hij/zij de 'partner 4 life' is en niet een 'tussendoortje'?
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 13:00
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
Je hebt ook nog een "houden van" in vriendschap.
Of geef jij evenveel om je ouders als om je (beste) vriend(in)?

En als je een hond hebt houdt je daar waarschijnlijk ook van. Is het niet?
Dat zijn er dus alweer 4.

1) Relationele liefde [liefde voor je vriend(in)]
2) Liefde in familie verband [ouders, broer, eventueel ook je oom en tante, maar dat ligt weer anders...hangt er vanaf hoe de relatie is natuurlijk...]
3) Vriendschappelijke liefde [de liefde voor je vriend(inn)en
4) Dieren liefde [de liefde voor je paard, konijn, hamster, hond of kat.]

En er zijn er vast wel meer.
Houd je anders van je familie dan van je vrienden? Je houd wellicht minder van familie leden die je niet vaak ziet, als van je vrienden die je vaka ziet, maar meer verschil is er niet.
Vriendschappelijke liefde gaat af en toe ook om naar relationele liefde. WIl je zeggen dat je gevoel voor iemand dan opeens veranderd? Het kan wel veel sterker worden, en je gaat je 'lusten' meer uiten in de relatie.
En van dieren houden is toch ook geowon hetzelfde als van vrienden?
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef:
Houd je anders van je familie dan van je vrienden? Je houd wellicht minder van familie leden die je niet vaak ziet, als van je vrienden die je vaka ziet, maar meer verschil is er niet.
Vriendschappelijke liefde gaat af en toe ook om naar relationele liefde. WIl je zeggen dat je gevoel voor iemand dan opeens veranderd? Het kan wel veel sterker worden, en je gaat je 'lusten' meer uiten in de relatie.
En van dieren houden is toch ook geowon hetzelfde als van vrienden?
Ik hou heeel anders van mn broertje dan van mn beste vrienden... maar op zich heb je misschien wel gelijk dat het verschil slechts de hoeveelheid is.. want wanneer ik heel erg veel van een vriend/vriendin hou dan gaat diegene een beetje voelen als een soort broer/zus.. dus ja
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 13:03
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Dat bedoel ik
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-12-2002, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef:
Dat bedoel ik
maar dan vind ik dat er nog steeds een verschil is tussen relationele liefde en liefde voor familie/vrienden etc. Het voelt gewoon echt heel anders en dat verschil zit em niet in de lust.. Ik heb het allebei ervaren, en kan het toch echt niet met elkaar vergelijken.

Maar iets anders, ik hou bijvoorbeeld ook ontzettend van muziek, maar die liefde voor muziek is toch echt weer heel anders dan liefde voor familie.

Ik denk echt dat het er aan ligt wat je allemaal onder het begrip liefde verstaat..
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 18:29
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:
Wel, hoe weet je of hij/zij de 'partner 4 life' is en niet een 'tussendoortje'?
dat weeet je niet van te voren... dat groeit, naarmate je langen bij elkaar bent ga je 'anders' van elkaar houden.
Dus een ander soort liefde/houden van.

(spreekt NIET uit ervaring, dus het kan ook onzin zijn)
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 29-12-2002, 21:52
TheOneWhoLeft
Avatar van TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Preaper schreef:
1) Houd je anders van je familie dan van je vrienden? Je houd wellicht minder van familie leden die je niet vaak ziet, als van je vrienden die je vaka ziet, maar meer verschil is er niet.

2) Vriendschappelijke liefde gaat af en toe ook om naar relationele liefde. WIl je zeggen dat je gevoel voor iemand dan opeens veranderd? Het kan wel veel sterker worden, en je gaat je 'lusten' meer uiten in de relatie.
3) En van dieren houden is toch ook geowon hetzelfde als van vrienden?
1) Jazeker wel. Wat je trouwens ook nog hebt zijn de verschillen in vriendschappeljke relaties. Je hebt immers 'goede' vrienden, en 'minder goede' vrienden. Van de minder goede vrienden hou ik aanzienlijk minder, dan van 'goede vrienden'.

Ik vind niet dat je familie mag vergelijken met vrienden.
Sommigen vrienden kun je misschien 'beschouwen' als familie. Maar, cru gezegd ben ik liever hen kwijt dan m'n familie. [natuurlijk zou ik geen keuze kunnen maken tussen m'n familie en 'goede vrienden'. De relatie die ik met hen heb is bij beiden (heel) anders.

2) Ja, maar dan hou je dus ook weer (als het goed is) 'meer' en/of 'anders' van diegene.
Ik denk niet dat je alleen je lusten meer uit in een relatie. Waarom zou een sex-loze relatie niet gezond zijn? Zou sex dan het enige verschil zijn tussen een vriendschappelijke relatie en een liefdes relatie? Nee. Ik vind van niet.

3) Haha, nou ik heb liever dat m''n hond sterft, dan dat m'n vrienden sterven hoor Ik weet niet of jij mensen gelijk stelt aan dieren, maar daar lijkt het wel op.


En Qimm: Het is al goed hoor
__________________
Waar is de Abt? En waar is Waar?

Laatst gewijzigd op 29-12-2002 om 21:54.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 17:12
Preaper
Avatar van Preaper
Preaper is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
maar dan vind ik dat er nog steeds een verschil is tussen relationele liefde en liefde voor familie/vrienden etc. Het voelt gewoon echt heel anders en dat verschil zit em niet in de lust.. Ik heb het allebei ervaren, en kan het toch echt niet met elkaar vergelijken.

Maar iets anders, ik hou bijvoorbeeld ook ontzettend van muziek, maar die liefde voor muziek is toch echt weer heel anders dan liefde voor familie.

Ik denk echt dat het er aan ligt wat je allemaal onder het begrip liefde verstaat..
Vriendschappen gaan vaak over naar relaties, hoe kan dat dan opeens? Het kan zijn dat je de ene dag opeens iemand normaal vindt, de volgende dagverteld hij/zij dat ze jouw wel leuk vindt en dan ga je je opeens ook verliefd voelen. Enkel omdat je die optie nog nooit bedacht had, nog nooit als partner aan iemand gedacht had. Je gaat me niet vertellen dat er dan opeen binnen een paar seconden een heel soort ander houden van groeit? Dat je iemand opeens ook aantrekkelijk vindt kan ik wel begrijpen.

Liefde voor muziek is volgens mij een heel ander begrip. Dat is meer iets dat je ergens afhankelijk van bent, want muziek kan je emoties weer juist maken(of onjuist als je dat wilt). Maar ik wil em nu ff alleen verdiepen in liefde tussen mensen
__________________
█████████████████████99%
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 17:44
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
Preaper schreef:
Vriendschappen gaan vaak over naar relaties, hoe kan dat dan opeens? Het kan zijn dat je de ene dag opeens iemand normaal vindt, de volgende dagverteld hij/zij dat ze jouw wel leuk vindt en dan ga je je opeens ook verliefd voelen. Enkel omdat je die optie nog nooit bedacht had, nog nooit als partner aan iemand gedacht had. Je gaat me niet vertellen dat er dan opeen binnen een paar seconden een heel soort ander houden van groeit? Dat je iemand opeens ook aantrekkelijk vindt kan ik wel begrijpen.

Liefde voor muziek is volgens mij een heel ander begrip. Dat is meer iets dat je ergens afhankelijk van bent, want muziek kan je emoties weer juist maken(of onjuist als je dat wilt). Maar ik wil em nu ff alleen verdiepen in liefde tussen mensen
nee, meestal ga je dan dr eerst over nadenken en kom je tot de conclusie dat die vriend/vriendin toch ook wel erg leuk is.. meestal kom je daar snel toe omdat je je eigen vrienden kiest en je vrienden en je vriendjes meestal toch wel wat eigenschappen gemeen hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 18:13
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
TheOneWhoLeft schreef:



En Qimm: Het is al goed hoor
thnx... ik vind het moeilijk te beschrijven hoe het in mijn hoofd zit, want daar klinkt het logischer dan wanneer ik het opschrijf
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie De kracht van je onderbewuste
gewoonmax
14 05-02-2007 08:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Liefde & Relatie verliefd op ex van me beste vriendin?? [heel lang:$]
Oktober
9 21-03-2004 14:54
Liefde & Relatie Wat is houden van?!?
Medusa
26 28-06-2002 17:50
Psychologie [Stelling]: Houden van is onvoorwaardelijke liefde
Gothic
21 27-06-2002 16:39
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad...
0 22-03-2001 19:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:35.