Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2013, 09:56
Jootje2097
Jootje2097 is offline
hoi iedereen

ik moet een werkstuk maken over de 2e wereldoorlog.
weten jullie nog handige sites die ik goed kan gebruiken
bij het maken van mijn werkstuk?

alvast bedankt

Jootje2097
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2013, 10:49
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Scholieren.com: Tweede Wereldoorlog - overzichtspagina.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 13:30
Verwijderd
google.com
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 14:29
Attention
Avatar van Attention
Attention is offline
Toevallig, moet ik ook nu.
__________________
Elke dag is anders... Elke dag opnieuw...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 16:11
Verwijderd
http://www.schooltv.nl/beeldbank/zoe.....wereldoorlog

filmpjes over de 2e wereldoorlog
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 16:13
Verwijderd
De 2e wereldoorlog kom op heel internet staat er vol mee toch makkelijk .. dar voor heb je dit topic toch niet nodig?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 17:00
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Google: wo2, ww2, tweede wereldoorlog, undsoweiter. Dat is echt niet zo moeilijk.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2013, 21:52
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik vind dit beter op huiswerkvragen CME passen dus ik heb het topic verplaast.

Mijn tip:
wwww.entoen.nu en dan even WO2 opzoeken, daar staat allerlei beeldmateriaal en verwijzingen naar literatuur die je kunt gebruiken.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 11:51
Araignee
Avatar van Araignee
Araignee is offline
Op www.tweedewereldoorlog.nl staan veel verwijzingen naar allerlei andere sites over de WOII.
Mocht je nog foto's nodig hebben, PM me dan maar even. Ik fotografeer onder andere veel oude bunkers, ook uit de WOII.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 13:28
Jootje2097
Jootje2097 is offline
Google staat er inderdaad vol mee.
Maar ik vind het alsnog moeilijk om een website te vinden
met goede informatie die mij wat kan vertellen hoe wij als
nederlanders de oorlog meemaakten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 13:34
Verwijderd
Oh maar er is hier dan ook geen ruk gebeurd vijf dagen gevochten in 1940 en een paar gevechtjes in 1944 verder niets.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 16:03
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Oh maar er is hier dan ook geen ruk gebeurd vijf dagen gevochten in 1940 en een paar gevechtjes in 1944 verder niets.
Bezettig? Jodenvervolging, verzet, er is genoeg gebeurd.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 16:44
Verwijderd
Hoe vervelend de jodenvervolging ook was, dat heeft weinig met oorlog te maken. Het gebeurde tijdens een oorlog in een bezet land, maar het was feitelijk geen factor in de tweede wereldoorlog sec.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 20:36
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Hoe vervelend de jodenvervolging ook was, dat heeft weinig met oorlog te maken. Het gebeurde tijdens een oorlog in een bezet land, maar het was feitelijk geen factor in de tweede wereldoorlog sec.
Daar valt over te twisten. Was het niet de ideologie (nazisme / rassenscheiding / het arische ras moet de wereld overheersen) die ten grondslag lag aan de Duitse expansie? En is het gevoel dat je als volk strijd voor een gemeenschappelijk idee niet cruciaal om oorlogen te winnen?

Volgens mij is de jodenvervolging, ideologie en militaire actie niet zo makkelijk uit elkaar te halen.

Maarrr. Je zou kunnen zeggen: er kan ook jodenvervolging zijn zonder oorlog.

Trouwens:
Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog.
Jodenvervolging in Nederland.
Jodenvervolging.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Daar valt over te twisten. Was het niet de ideologie (nazisme / rassenscheiding / het arische ras moet de wereld overheersen) die ten grondslag lag aan de Duitse expansie?
Nee, naar mijn mening niet. Ik denk dat je dat overschat. De vredesvoorwaarden na WOI en het (mede daardoor) gekrenkte eergevoel van de Pruis had er veel meer mee te maken, evenals de algemene instabiliteit in Duitsland. De Nazistische ideologie was een perfecte grondslag voor de expansiedrift natuurlijk, maar het was eerder een symptoom dan een oorzaak.

Vergeet niet dat de Wehrmacht een grote rol speelde in de expansie, en dat binnen de Wehrmacht altijd grote weerstand tegenover Hitler en de Nazi's heeft bestaan. Maar hey, Hitler bouwde het leger weer op en gaf aanleiding om de schande van Versailles uit te wissen. De verloren gebieden die toch rechtmatig aan Duitsland toebehoorden werden teruggepakt, en dat vervelende Frankrijk kreeg een pak op de broek! De Nazi´s en de Wehrmacht waren tot elkaar veroordeeld, maar de ideeën van de Nazi's, daar geloofde men binnen de hogere rangen van de Wehrmacht eigenlijk al vrij vroeg niet zo in.

Citaat:
En is het gevoel dat je als volk strijd voor een gemeenschappelijk idee niet cruciaal om oorlogen te winnen?
Sorry, maar dat is een beetje een dooddoener, ik mag hopen dat dit bij iedere agressor zo is, anders is het helemaal zinloos een oorlog te beginnen/een ander land binnen te vallen...

Citaat:
Volgens mij is de jodenvervolging, ideologie en militaire actie niet zo makkelijk uit elkaar te halen.
Ja, ik denk dus dat dat wel heel goed mogelijk is.

Citaat:
Maarrr. Je zou kunnen zeggen: er kan ook jodenvervolging zijn zonder oorlog.
Precies!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2013, 22:40
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Oooh je gaat offtopic ik denk dat ik je reactie zo verwijder.

(ik weet er het fijne niet van, heb me zelf meer bezig gehouden met invloed koude oorlog op dekolonisatie afrika)

Inhoudelijk: misschien dat het 'm er in zit dat in onze beleving WOII & Holocaust een soort huwelijk hebben. Als je het over WOII hebt heb je het al snel over de jodenvervolging.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 11:37
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Voor mij staat de Tweede WereldOORLOG grotendeels los van de holocaust. Ik heb meer met de veldslagen. Maar in geval van geschiedenis op school ligt de nadruk op de holocaust, het verzet en de bezetting.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 12:58
Verwijderd
Dat is omdat scholen zich enkel op Nederlandse geschiedenis richten. En gevochten is hier nauwelijks. Dat doet geen recht aan de echte veldslagen van WO II.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-01-2013, 13:32
Verwijderd
Citaat:
Nee, naar mijn mening niet. Ik denk dat je dat overschat. De vredesvoorwaarden na WOI en het (mede daardoor) gekrenkte eergevoel van de Pruis had er veel meer mee te maken, evenals de algemene instabiliteit in Duitsland. De Nazistische ideologie was een perfecte grondslag voor de expansiedrift natuurlijk, maar het was eerder een symptoom dan een oorzaak.
Nouja symptoon. In 'nazi germany' werden jonge meisjes en masse gemotiveerd om zoveel mogelijk arische kinderen op de wereld te zetten door flinke geldbedragen te geven aan iedere moeder die z'n kind in één van de aangewezen tehuizen wilde werpen. Dat kind werd dan vervolgens volgens strenge richtlijnen opgevoed. Ook buitenechtelijke 'interactie' werd aangemoedigd en de vrouwen die daaraan meewerkte konden rekenen op onderdak en goed voedsel. Zelfs toen Duitsland al bijna verslagen werd en er honger heerste onder het volk werd er altijd gezorgd dat die pure arische kinderen en moeders (die zich in dienst stelde van de staat) een overvloed aan eten hadden.

De kerk werd langzaam aan verketterd aangezien zij natuurlijk geen hoge pet op hadden van buitenechtelijke kinderen.

Je zou kunnen stellen dat het nazi-gebeuren op een iets lager pitje stond gezien er eerst een oorlog gevochten moet worden. Maar de concentratiekampen en de massale omslag van moraliteit in Duitsland doet me het toch wat serieuzer inschatten dan een 'symptoon'.


Een interessant boek wat zo objectief mogelijk dieper ingaat op bovenstaande

Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 19:54
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Een interessant boek wat zo objectief mogelijk dieper ingaat op bovenstaande

[afbeelding]
Ja, literatuur om vrolijk van te worden.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Nouja symptoon. In 'nazi germany' werden jonge meisjes en masse gemotiveerd om zoveel mogelijk arische kinderen op de wereld te zetten door flinke geldbedragen te geven aan iedere moeder die z'n kind in één van de aangewezen tehuizen wilde werpen. Dat kind werd dan vervolgens volgens strenge richtlijnen opgevoed. Ook buitenechtelijke 'interactie' werd aangemoedigd en de vrouwen die daaraan meewerkte konden rekenen op onderdak en goed voedsel. Zelfs toen Duitsland al bijna verslagen werd en er honger heerste onder het volk werd er altijd gezorgd dat die pure arische kinderen en moeders (die zich in dienst stelde van de staat) een overvloed aan eten hadden.

De kerk werd langzaam aan verketterd aangezien zij natuurlijk geen hoge pet op hadden van buitenechtelijke kinderen.

Je zou kunnen stellen dat het nazi-gebeuren op een iets lager pitje stond gezien er eerst een oorlog gevochten moet worden. Maar de concentratiekampen en de massale omslag van moraliteit in Duitsland doet me het toch wat serieuzer inschatten dan een 'symptoon'.


Een interessant boek wat zo objectief mogelijk dieper ingaat op bovenstaande

[afbeelding]
Je begrijpt het woord symptoom niet. Dat iets een symptoom is, wil nog niet zeggen dat het niets voorstelt. Ik bagatelliseer niets. Ik stel enkel dat WOII mijns inziens wel moest gebeuren en dat de Jodenvervolging en zaken zoals jij benoemt verschrikkelijke gebeurtenissen tijdens een oorlog waren, maar daarom nog geen onderdeel van de oorlog. Daarnaast is het enkele feit dat ze gebeurd zijn, nog geen reden om te stellen dat ze gebeurd zijn vanwege WOII. Correlatie en causaliteit zijn verschillende zaken.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2013, 22:32
Verwijderd
Jodenvervolging gebeurd vanwege WO2? Que?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2013, 08:44
Verwijderd
Ja, dat is dus precies mijn punt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:34.