Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2013, 10:33
Doornroos
Doornroos is offline
Ik ben momenteel een betoog voor filosofie aan het schrijven en ik heb al twee volledig uitgewerkte argumenten. Nu moet ik dus enkel nog mijn tegenargument. Daarvoor zou ik graag willen dat jullie deze vraag beantwoorden. En hierbij ook een goede en duidelijke redenatie geven. Het gaat namelijk niet zo zeer om de verschillende antwoorden, maar meer om de onderbouwing. Ik kan namelijk zelf ook bedenken wat voor verschillende argumenten hier eventueel op zullen komen. Dit is de stelling:

'Stel je ziet een baby bovenin een brandend pand liggen. Wanneer je hem zou redden zou je – je eigen leven in gevaar brengen, aan de andere kant zou je een ware held zijn wanneer je de baby wel redde. Overigens is de kans erg groot dat je hier zelf ook bij omkomt'

Nu is de vraag:

Wat zou jij willen dat de rest van de wereld zou doen in deze situatie? Zou de persoon de baby moeten redden of voor zichzelf moeten kiezen?

Laatst gewijzigd op 09-03-2013 om 10:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2013, 12:39
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Voor zichzelf kiezen. Je kan namelijk niet voor iemand anders zorgen als je niet eens voor jezelf kan zorgen.

Bovendien, de kans is groot dat je zelf om komt. In dat geval zijn ze niet alleen de baby kwijt, maar de baby en jou. Dan zijn de verliezen 2x zo groot. Door niet te gaan blijft zoiezo 1 van de 2 levens gespaard. Ga je toch, dan heb je bijvoorbeeld 90% kans op 2 doden, 10% kans op 2 overlevende. Dat is slechter dan 100% kans op 1 overlevende; mocht een dergelijke situatie zich 1.000 maal voor doen.

Ook artsen en dergelijke kiezen in geval van bevallings keuze altijd voor de moeder, nooit voor het kind. Of de moeder moet extreem lage overlevingskans hebben waar het kind extreem veel heeft. Maar in gevallen van fifty fifty wordt het langer bestaande leven geprioriteerd. Immers; het kind verliezen doet schaad aan de ouders. De moeder (of de 'held' in jou verhaal) doet schaad aan de ouders, kinderen, buren, collega's, vrienden.

Al komt het in the end (of in de praktijk) neer op risico inschatting natuurlijk, schat je de kans in dat je zelf weer levend buiten kan komen versus ik verbrand daar levend.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 13:31
Verwijderd
Zou de persoon lekker zelf moeten weten.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 14:19
Denise_kaas
Avatar van Denise_kaas
Denise_kaas is offline
Je stelling is trouwens een een voorbeeld in plaats van een echte stelling. Of was dit enkel voor nu voor de toelichting? Daarbij vind ik het erg lastig en hangt het van de situatie af. Maar in zo'n situatie vind ik het acceptabel dat de persoon voor zichzelf kiest. De kans dat hij of zij het er zelf levend vanaf brengt is erg klein waardoor de kans dus automatisch erg groot is dat er twee levens verloren gaan. Waarbij zoals hierboven al beschreven de gene die de baby probeert te redden hoogstwaarschijnlijk zelf midden in het leven staat, in tegenstelling tot de baby die net komt kijken.
__________________
Als je je doelen hebt bereikt, heb je de lat te laag gelegd.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 15:51
Doornroos
Doornroos is offline
Ja, ik snap dat ik het een beetje raar neergezet heb. Dat was de situatie en dan de onderste tee zinnen waren dan de (twee) vragen. Maar in elk geval bedankt!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2013, 18:23
Heer Wil
Heer Wil is offline
Andere mensen zouden de baby moeten redden zodat ik mijn leven niet op het spel hoeft te zetten voor die baby, en toch gered wordt wanneer ik in een brandend gebouw lig
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 07:40
Naoual.t
Naoual.t is offline
hmm... ik denk dat ik dat pas echt kan zeggen als het me overkomt....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren wat zou jij doen met alle toetsen van de school?
gewooniemand!!!
7 16-02-2012 10:49
De Kantine Wat zou jij doen?
Dr. Korsakov
56 29-05-2007 16:15
De Kantine wat zou jij doen?
Legend Of Rusj@
63 28-06-2005 22:53
Levensbeschouwing & Filosofie Wat zou jij doen?
LaResistance
25 26-05-2004 12:54
Liefde & Relatie tegenwerking moeder, wat zou jij doen? Help!
CoveredEyes
18 01-09-2003 07:01
Liefde & Relatie wat zou jij doen??
charly not
2 12-04-2002 19:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.