Oud 26-11-2006, 13:21
fractuur
fractuur is offline
Omdat hier de meeste medische studenten te vinden zijn.

Koolhydraten worden in het duodenum afgebroken door o.m. amylase. Nu komt dat uit de pancreas. De vraag is wat er met die koolhydraten gebeurt als er geen pancreasenzymen worden uitgescheiden. Dat de opname van koolhydraten minder is lijkt me logisch, maar toch heeft de patiënt veel meer last van de verminderde eiwit- en vetopname, terwijl het ongeveer dezelfde reden heeft. Wat is het verschil en waarom zijn koolhydraten met een pancreasaandoening geen issue (of iig minder dan vetten en eiwitten)?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 15:37
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Voor zover ik het heb begrepen: omdat amylase ook al in speeksel zit. De andere belangrijke pancreasenzymen, lipase en (chemo)trypsine, worden bijna nergens anders uitgescheiden: lipase alleen een beetje in de maag en in de mond, maar trypsine nergens anders.

Beetje duidelijker?
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 26-11-2006, 17:08
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
indigo schreef op 26-11-2006 @ 16:37 :
Voor zover ik het heb begrepen: omdat amylase ook al in speeksel zit. De andere belangrijke pancreasenzymen, lipase en (chemo)trypsine, worden bijna nergens anders uitgescheiden: lipase alleen een beetje in de maag en in de mond, maar trypsine nergens anders.

Beetje duidelijker?
Bedankt! Ik had het zelf ook al bedacht, maar -ik meen- dat in Vander's ergens staat dat er nog behoorlijk wat disaccharides in de substantie zit ter hoogte van het duodenum. Maar gezien de vorige SO-en is dit antwoord wel voldoende. Niet teveel vragen stellen enzo.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 07:41
Mephisto
Avatar van Mephisto
Mephisto is offline
En wat daarnaast veel belangrijker is is dat je koolhydraten in principe niet verbrandt; je verbrandt hoofdzakelijk alleen vetzuren (Atkinsdiëet)

en eiwitten heb je voor allerhande zaken nodig, die kan je ook gebruiken voor het doel waar je koolhydraten voor nodig hebt (wat betreft vertering en metabolisme in de cel) namelijk zorgen dat de citroenzuurcyclus aan de gang blijft.
__________________
Nothing says "I love you" like fisting.
Een gat is een gat en mijn lul heeft geen ogen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2006, 12:54
DDM
Avatar van DDM
DDM is offline
Simpel. De meeste suikers en de belangrijkste suikers zijn disacchariden. Die worden gesplitst door de borstelzoomenzymen in de darm zelf. Dus daar komt geen pancreas bij kijken. Pas bij aantasting van de darmwand( M. Crohn, Coeliakie etc) krijg je pas problemen.
__________________
"Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%"
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.