Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2011, 17:12
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Aan zoveel mensen


Soms zou ik je een lichtje willen geven
voor het duister van de nacht,
zodat je niet meer hoeft te vrezen,
omdat die clown van die film van dat land van
die regisseur met die naam en
die clown dan vanuit de schaduwen naar je lacht.

Alleen zou het zoveel meer schelen
als alles gewoon zwijgen zou,
wat je hoofd vult met ’n mist van idiote gedachten,
die aangevroren het bleek van je ogen vormen.

Want ik weet wel hoe leeg en kil jij bent,
dat het vanbinnen niets is dan lucht en vrees,
dat je leeft van versleten gebeden
van dat je best belangrijk bent
best
ongelofelijk onmisbaar
onsterfelijk ongelofelijk en
onmisbaar
bent.

Dat er een clown in een schaduw zou staan
voor jou.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2011, 08:46
The Larch
Avatar van The Larch
The Larch is offline
Citaat:
Aan zoveel mensen
Mooie titel <3

Citaat:
Soms zou ik je een lichtje willen geven
voor het duister van de nacht,
zodat je niet meer hoeft te vrezen,
omdat die clown van die film van dat land van
die regisseur met die naam en
die clown dan vanuit de schaduwen naar je lacht.
Ja. Goed. 'Die regisseur met die naam'. Maar verder vind ik deze heel goed. Alleen 'zodat je niet meer hoeft te vrezen' valt er imo een beetje buiten. Vrezen? Wie zegt er nou vrezen? Als je het hele gedicht in dichterlijke taal opschrijft, kan het prima, maar als je wel dingen zegt als 'van die film van dat land van die regisseur met die naam' vind ik niet niet dat je 'vrezen' moet zeggen.

Citaat:
Alleen zou het zoveel meer schelen
als alles gewoon zwijgen zou,
wat je hoofd vult met ’n mist van idiote gedachten,
die aangevroren het bleek van je ogen vormen.
Deze is minder. Waarom ''n' en niet gewoon 'een'? En de laatste zin begreep ik amper vanwege het 'bleek' - dat las ik als verleden tijd van 'blijkt'. En ik zou in de tweede zin misschien 'maar' ergens invoegen. ('als alles gewoon maar zwijgen zou'.)

Citaat:
Want ik weet wel hoe leeg en kil jij bent,
dat het vanbinnen niets is dan lucht en vrees,
dat je leeft van versleten gebeden
van dat je best belangrijk bent
best
ongelofelijk onmisbaar
onsterfelijk ongelofelijk en
onmisbaar
bent.
Het einde van deze strofe vind ik heel erg mooi! Maar weer - 'vrees'. Misschien houd ik gewoon niet zo van het woord 'vrees'. Hoe dan ook, ik vind het er nogal vreemd staan.

Citaat:
Dat er een clown in een schaduw zou staan
voor jou.
<333 Mooi.

Al met al vind ik het een mooi gedicht, tegelijkertijd liefjes en hard en verdrietig, maar je pleegt soms wel een beetje stijlbreuk. O, en ik heb het idee dat het niet echt een geheel is, ofzo, maar ik kan niet goed aanwijzen waar hem dat in zit. Maar boeiend! Wat een mooie zinnen en vondsten staan ertussen! <3333
__________________
And now, no.1: The Larch.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 18:37
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik ben het met Kat eens dat 'vrezen' in de eerste strofe niet echt past. En

Verder vind ik dit echt een prachtig prachtig prachtig gedicht! <3

Dat met 'het bleek' vind ik juist erg goed en sterk. Maar toch vind ik de tweede strofe het minst goed lopen van het hele gedicht.

Maar dan de derde strofe <333333

En dan het einde! Omg, die vind ik echt heel sterk. En dat is best raar, want als je (lees: ik) erover nadenkt dan is het best een cliché einde. Wacht dat zeg ik verkeerd. Hoe jij het verwoord hebt is helemaal niet cliché. Alleen het principe is cliché - dat iemand het waard is dat persoon X daad Y voor hem zou doen.

Maar, ik houd van dit gedicht. Intenst. <3
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 18:53
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
De eerste zin dacht ik: 'Cliche, dat had ik zelf ook kunnen bedenken.' Maar na twee zinnen was dat over en ging ik langzaam maar zeker van de clown in de schaduw staat te wachten houden.

Liefde voor dit:

Citaat:
omdat die clown van die film van dat land van
die regisseur met die naam en
die clown dan vanuit de schaduwen naar je lacht.
En ja, er zitten mindere dingetjes tussen, maar die maak je ruimschoots goed met de rest

Chapeau
Met citaat reageren
Oud 10-10-2011, 21:06
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Weer fijn Ik zou graag een boek met jouw werk kopen
Met citaat reageren
Oud 15-10-2011, 18:52
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dank jullie wel voor alle reacties! Nu ga ik even kijken wat ik met jullie commentaar kan (ook dáár heel erg voor bedankt, het allermeest misschien wel, zolang jullie maar liev genoeg blijven zodat ik niet in een hoekje hoef te gaan huilen).

Citaat:
Mooie titel <3
Dankje. Ik twijfelde wel een beetje over de titel, ik wist niet zo goed wat ik moest nemen. Clown in de schaduw was ook weer zo stom enzo, dus ik ben blij dat jij mijn uiteindelijk keuze mooi vindt!

Citaat:
Ja. Goed. 'Die regisseur met die naam'. Maar verder vind ik deze heel goed. Alleen 'zodat je niet meer hoeft te vrezen' valt er imo een beetje buiten. Vrezen? Wie zegt er nou vrezen? Als je het hele gedicht in dichterlijke taal opschrijft, kan het prima, maar als je wel dingen zegt als 'van die film van dat land van die regisseur met die naam' vind ik niet niet dat je 'vrezen' moet zeggen.
Hm. Ik denk dat ik vrezen zou zeggen. en hallo, jij gebruikt het woord 'bled', dat kén ik niet eens!

Maar je hebt misschien wel een beetje een punt met dat wat je later ook nog gaat zeggen, dat het niet helemáál één toon/stijl is. Misschien moet ik daar voortaan ook eens op gaan letten, want tot nu toe kwam het woord 'stijlbreuk' niet echt in mijn woordenboek voor. Eigenlijk. En wat men niet kent, nou ja, dat bestaat niet, dus fijn dat je me het woord hebt gegeven!


Citaat:
Deze is minder. Waarom ''n' en niet gewoon 'een'? En de laatste zin begreep ik amper vanwege het 'bleek' - dat las ik als verleden tijd van 'blijkt'. En ik zou in de tweede zin misschien 'maar' ergens invoegen. ('als alles gewoon maar zwijgen zou'.)
'Maar' ergens tussen vind ik inderdaad een mooie suggestie!
Ik zou 'bleek' natuurlijk door 'wit' kunnen vervangen, maar misschien moet ik die regel sowieso heel wat veranderen omdat het nu veel 'dichterlijker' is dan de rest. Gebruik ik 'm wel in een ander gedicht in een dergelijke vorm (of gewoon niet!). Ik wil 'm wel liever niet doodmaken /sentimenteelgedoe, maar dan lieg ik wel naar mezelf dat ik 'm in een ander gedicht stop, wat er natuurlijk nooit meer van komt, zul je net zien.


Citaat:
Het einde van deze strofe vind ik heel erg mooi! Maar weer - 'vrees'. Misschien houd ik gewoon niet zo van het woord 'vrees'. Hoe dan ook, ik vind het er nogal vreemd staan.
Ik ga er nog een alternatief voor verzinnen, denk ik. Waar mijn mensch dan nog meer mee gevuld is, behalve met lucht.



Citaat:
<333 Mooi.

Al met al vind ik het een mooi gedicht, tegelijkertijd liefjes en hard en verdrietig, maar je pleegt soms wel een beetje stijlbreuk. O, en ik heb het idee dat het niet echt een geheel is, ofzo, maar ik kan niet goed aanwijzen waar hem dat in zit. Maar boeiend! Wat een mooie zinnen en vondsten staan ertussen! <3333
Ik geloof dat het ook wel bij het idee van het gedicht past. Liefjes en verdrietig en hard. En dankjewel!

Citaat:
Ik ben het met Kat eens dat 'vrezen' in de eerste strofe niet echt past. En

Verder vind ik dit echt een prachtig prachtig prachtig gedicht! <3

Dat met 'het bleek' vind ik juist erg goed en sterk. Maar toch vind ik de tweede strofe het minst goed lopen van het hele gedicht.

Maar dan de derde strofe <333333

En dan het einde! Omg, die vind ik echt heel sterk. En dat is best raar, want als je (lees: ik) erover nadenkt dan is het best een cliché einde. Wacht dat zeg ik verkeerd. Hoe jij het verwoord hebt is helemaal niet cliché. Alleen het principe is cliché - dat iemand het waard is dat persoon X daad Y voor hem zou doen.

Maar, ik houd van dit gedicht. Intenst. <3
Bang zijn past misschien ook meer bij de rest van de woorden, dan vrezen. Ik ken ook even geen andere (normale) synoniemen voor vrezen enzo.

En aan de zin/regel/strofe met bleek ga ik nog even sleutelen, denk ik. Ik besef me nu ook trouwens dat the Larch/kat ook wel gelijk heeft met dat het een beetje niet één toon/stijl heeft. Nou ja, ik heb het gevoel dat het heel duidelijk in drie delen uiteenvalt, en (in tegenstelling tot genoeg andere gedichten van me) kan ik ook niet zomaar een strofe weglaten, omdat het voor de betekenis wel zo moet zijn. Van 'soms zou ik je willen troosten / maar eigenlijk moet je niet zo bang doen voor die dingen / want je bent alleen maar bang omdat je zo leeg en zo mens en zo kortzichtig bent / (en waar je bang voor bent is onlogisch)' En de toon is dan ook automatisch anders (eerst troostend, dan je stelt je aan / je bent stom en leeg en dom, en dan weer wat liever, denk ik zo).

En dankjeeeee. <3


Citaat:
De eerste zin dacht ik: 'Cliche, dat had ik zelf ook kunnen bedenken.' Maar na twee zinnen was dat over en ging ik langzaam maar zeker van de clown in de schaduw staat te wachten houden.

Liefde voor dit:



En ja, er zitten mindere dingetjes tussen, maar die maak je ruimschoots goed met de rest

Chapeau
Citaat:
Weer fijn Ik zou graag een boek met jouw werk kopen
En jullie ook bedankt! En @flyaway: ja, ik zou ook graag een bundel/boek hebben die jij kon kopen. Maar. Ik vind eigenlijk niet dat ik genoeg (goede) dichtsels heb voor een hele bundel.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Vrije tijd Jongen uit de sportschool spreekt me aan in de supermarkt
Chestbrah
2 22-03-2011 21:49
Studeren Voor mensen die Journalistiek overwegen
Hempo
1 07-02-2007 08:52
Liefde & Relatie Wil je dit lezen? aan niemand in het bijzonder
Rufus
7 05-01-2003 16:03
Psychologie een hekel hebben aan mensen
ScarletWithin
32 10-11-2002 22:05
Psychologie Aandacht besteden aan je lichaam?
DarkCat
46 28-07-2002 10:29
Psychologie Voor de onzekere mensen hier
19 17-02-2002 11:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.