Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-09-2011, 18:51
Verwijderd
Die je standaard/vaker gebruikt. Dus niet gaan opsommen welke je allemaal kent of ooit hebt geleerd. Gewoon wat je gebruikt.

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2011, 18:52
Verwijderd
Dat je duim en wijsvinger aan de linkerkant samen een L vormen. Anders weet ik niet wat links en rechts is. En het ezelsbruggetje 'wederkerig lijkt op zich dus wederkerige werkwoorden zijn juist geen werkwoorden met zich'.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:55
Verwijderd
Nou, net vroeg ik me dus alweer af of warme lucht op koude lucht zweefde, of andersom. En dan gebruik ik dus, dat de verwarming beneden zit (en dus lucht naar boven stuurt) en de airco boven (en dus lucht naar beneden stuurt).
Ennem in voorjaar tijd vooruit (en najaar achteruit).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 18:59
Verwijderd
Citaat:
En het ezelsbruggetje 'wederkerig lijkt op zich dus wederkerige werkwoorden zijn juist geen werkwoorden met zich'.
Que?
En bedoel je 'wederkerend', of is het onderdeel van de grap?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Que?
En bedoel je 'wederkerend', of is het onderdeel van de grap?
Ik bedoel 'wederkerig', precies wat er staat dus. Nouja, je hebt wederkerige en wederkerende werkwoorden. Wat wederkerige werkwoorden zijn ben ik vergeten (), maar wederkerende werkwoorden zijn werkwoorden met 'zich'. Zich schamen, zich herinneren, dat soort dingen. En om te onthouden wat wederkerig was en wat wederkerend kun je denken 'wederkerig lijkt op zich dus 'zich wassen' is een wederkerig werkwoord', maar dat is het juist niet! Goed ezelsbruggetje he!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:01
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Lefty loosy righty tighty.

Om te onthouden waar links en recht zijn doe ik alsof ik moet oversteken. De kant waar ik het eerst naar kijk is links.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:01
Verwijderd
In Utrecht op het station onthoud ik altijd 'Maastrechts' voor de trein naar Maastricht. Dat betekent dat het spoor met het hoogste nummer aan mijn rechterhand moet zitten en ik dan naar voren moet lopen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:05
Verwijderd
O! En ik gebruik 'van een kruis slaan krijg je RSI en dat begint met een R dus je moet rechts beginnen'.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:08
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Voorjaar = klok vooruit
Righty tighty lefty loosy gebruik ik ook regelmatig als ik iets niet openkrijg en me afvraag of ik wel de goede kant opdraai

't Kofschip gebruik ik ook vaak. En met werkwoorden in de hij/jij-vorm, waarvan ik niet zeker ben of het met of zonder t is (soms de vragende vorm enzo), doe ik meestal eerst met het werkwoord lopen.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:12
Verwijderd
In 'kathollllliek' zit een L dus die beginnen hun kruis links.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:13
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Lefty loosy righty tighty.

Om te onthouden waar links en recht zijn doe ik alsof ik moet oversteken. De kant waar ik het eerst naar kijk is links.
Overigens, als ik ga oversteken, hoor ik het Bassie en Adriaan oversteek liedje in mijn hoofd
'Kijk links, kijk rechts, en nog een keer, als je oversteken moet. Kijk links, kijk rechts, en nog een keer, en dan doe je het goed.'

Edit @ Listo: Volgens mij beginnen christenen hun kruis ook links? volgens mij doen ze dat allemaal?
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Ik bedoel 'wederkerig', precies wat er staat dus. Nouja, je hebt wederkerige en wederkerende werkwoorden. Wat wederkerige werkwoorden zijn ben ik vergeten (), maar wederkerende werkwoorden zijn werkwoorden met 'zich'. Zich schamen, zich herinneren, dat soort dingen. En om te onthouden wat wederkerig was en wat wederkerend kun je denken 'wederkerig lijkt op zich dus 'zich wassen' is een wederkerig werkwoord', maar dat is het juist niet! Goed ezelsbruggetje he!
Ik snap de logica van je ezelsbrug niet. Hoezo lijkt wederkerig op zich? Bedoel je dat het rijmt, indien je met de intonatie speelt? Zo ja, dan is 'rijmt op' beter dan 'lijkt op'.
Verder zijn er voor zover ik weet enkel wederkerende werkwoorden, wederkerende voornaamwoorden en wederkerige voornaamwoorden (slechts drie stuks).

Dus.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Overigens, als ik ga oversteken, hoor ik het Bassie en Adriaan oversteek liedje in mijn hoofd
'Kijk links, kijk rechts, en nog een keer, als je oversteken moet. Kijk links, kijk rechts, en nog een keer, en dan doe je het goed.'

Edit @ Listo: Volgens mij beginnen christenen hun kruis ook links? volgens mij doen ze dat allemaal?
Nee, orthodoxen beginnen rechts. En ik zit gemiddeld eens per tien jaar in een katholieke kerk en eens per twee weken in een orthodoxe, dus mijn kruizen beginnen rechts.

Citaat:
Ik snap de logica van je ezelsbrug niet. Hoezo lijkt wederkerig op zich? Bedoel je dat het rijmt, indien je met de intonatie speelt? Zo ja, dan is 'rijmt op' beter dan 'lijkt op'.
Verder zijn er voor zover ik weet enkel wederkerende werkwoorden, wederkerende voornaamwoorden en wederkerige voornaamwoorden (slechts drie stuks).

Dus.
O, voornaamwoorden. En, ik vind dat 'wederkerig' best wel lijkt op 'zich', maar ik kan niet zo goed uitleggen waarom zonder mezelf als autiste neer te zetten.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:21
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Nee, orthodoxen beginnen rechts. En ik zit gemiddeld eens per tien jaar in een katholieke kerk en eens per twee weken in een orthodoxe, dus mijn kruizen beginnen rechts.
Wat is het verschil?

Ik ken hem alleen maar links, dus dat is dan christenen en katholieken, aangezien ik op beide soorten onderwijs heb gezeten.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:21
Verwijderd
Oh ja, het kofschip staat op de automatische piloot bij mij.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Nee, orthodoxen beginnen rechts. En ik zit gemiddeld eens per tien jaar in een katholieke kerk en eens per twee weken in een orthodoxe, dus mijn kruizen beginnen rechts.



O, voornaamwoorden. En, ik vind dat 'wederkerig' best wel lijkt op 'zich', maar ik kan niet zo goed uitleggen waarom zonder mezelf als autiste neer te zetten.
Hm. Vind het uberhaupt niet onthoudenswaardig, wederkerige vnw.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 19:36
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Oh ja, het kofschip staat op de automatische piloot bij mij.
Ik heb het kofschip nooit gesnapt. Maar ik deed het al goed dus dat maakt niet uit.

Een Aap Die Geen Bananen Eet, als mijn vriend het heeft over snaren op zijn gitaren en ik probeer te volgen wat hij precies bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:08
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik heb het kofschip nooit gesnapt. Maar ik deed het al goed dus dat maakt niet uit.

Een Aap Die Geen Bananen Eet, als mijn vriend het heeft over snaren op zijn gitaren en ik probeer te volgen wat hij precies bedoelt.
Als de stam van een werkwoord eindigt met een medeklinker die in kofschip zit (of fokschaap, fopschok, ..), dan krijgt het werkwoord een t ipv een d bij verleden tijd. Bijvoorbeeld 'kotsen' -> stam: 'kots' -> 's' zit in kofschip -> dus verleden tijd wordt 'kotste', en niet 'kotsde'. En 'wuiven' -> stam: 'wuiv' -> 'v' niet in kofschip -> wuifde.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2011, 20:10
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
'Geef De Arme Een Bord Fis-Cis'. en 'Finnen BESchouwen ESten AlS DESkundige GESchiedkundigen'. Omdat ik anders de kwintencirkel niet kan onthouden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:11
Verwijderd
Citaat:
'Geef De Arme Een Bord Fis-Cis'. en 'Finnen BESchouwen ESten AlS DESkundige GESchiedkundigen'. Omdat ik anders de kwintencirkel niet kan onthouden.
En jaaaaaaaaaaaaaaaa hoor hier komt de muziektheorie weer terug van havo 4 en 5 Dat was voor mij ook de enige manier om dat te kunnen onthouden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:15
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Als de stam van een werkwoord eindigt met een medeklinker die in kofschip zit (of fokschaap, fopschok, ..), dan krijgt het werkwoord een t ipv een d bij verleden tijd. Bijvoorbeeld 'kotsen' -> stam: 'kots' -> 's' zit in kofschip -> dus verleden tijd wordt 'kotste', en niet 'kotsde'. En 'wuiven' -> stam: 'wuiv' -> 'v' niet in kofschip -> wuifde.
Ja, dat vind ik dus veel omslachtiger dan me afvragen wat de verleden tijd van kotsen is. En ik kan nou nooit onthouden of het dus een t of d krijgt.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:36
Verwijderd
Nooit Op Zondag Werken, voor de windrichtingen (boven beginnen, met de klok mee).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:38
Verwijderd
Ik heb er even over nagedacht, maar ik heb eigenlijk nergens ezelsbruggetjes voor nodig.

Wel voor 'voorjaar, dus klok vooruit'. Die hoorde ik vorig jaar, en dat vond ik echt een goeie, want ik kan dat nooit onthouden
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:50
CuwleMandarijn
Avatar van CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
Sms ff bondige clips alle landen die in de eurozone zitten en de euro gebruiken


oja Citroenen En Citroenen Rekenen Heel Jalours
__________________
Dat is nou het punt, je bent wel aardig, en lief, en 3 jaar, maar toch wordt je gezocht in 42 staten...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 20:57
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Sms ff bondige clips alle landen die in de eurozone zitten en de euro gebruiken


oja Citroenen En Citroenen Rekenen Heel Jalours
Ik doe nog steeds ding flof bips ik wist niet eens dat er een nieuwe was!

En wat is die met citroenen?
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-09-2011, 21:04
CuwleMandarijn
Avatar van CuwleMandarijn
CuwleMandarijn is offline
Citaat:
Ik doe nog steeds ding flof bips ik wist niet eens dat er een nieuwe was!

En wat is die met citroenen?
Die citroenen staan voor bekende kinder boeken schrijvers

Carry slee

Ellen van de rooijj

Caja cazemier

Roald dhal

Heij van de heyden

Jaque vriends
__________________
Dat is nou het punt, je bent wel aardig, en lief, en 3 jaar, maar toch wordt je gezocht in 42 staten...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:07
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ja, dat vind ik dus veel omslachtiger dan me afvragen wat de verleden tijd van kotsen is. En ik kan nou nooit onthouden of het dus een t of d krijgt.
Huh, je vindt het veel omslachtiger, maar je kan niet onthouden of het een d of t krijgt? Of bedoel je gewoon d/t/dt? Het makkelijkst is om het werkwoord in de zin te vervangen door de goede vorm van 'smurfen'.

Hij word/dt morgen 18. -> Hij smurft morgen 18. -> Je hoort een t in smurfen, dus is het een t.
Word/dt jij morgen 18? -> Smurf jij morgen 18? -> Geen t, dus word.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:12
Röps
Avatar van Röps
Röps is offline
Bij het tafeldekken: In voRk zit een R van rechts, dus die moet rechts en het mes links.

Bij het vast/los-draaien van een schroefje of dopje of boutje: Links = Los.
En dan weet ik nooit wat links is want dat kan je van boven of van onder bekijken, dus dan beeld ik me in dat het een auto-stuur is en bedenk ik me welke kant de auto op zou gaan en dan weet ik wat links is.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:13
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Cuwle: ach zo! ik ken alleen Ellen niet, de rest is sentiment.

Topdrop: Smurfen ik doe het altijd met lopen.

OT: Ohja! Mijn moeder heeft een 1 kilo = 2 pond = 10 ons ding met handgebaren. Ik begreep het vroeger niet, maar na 21 jaar is het kwartje eindelijk gevallen en gebruik ik het nog best vaak.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:13
Verwijderd
Hmm,oke.Deze heb ik van de techniek leraar gehoord DROL Dicht-Rechts,Open-Links
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:31
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Huh, je vindt het veel omslachtiger, maar je kan niet onthouden of het een d of t krijgt? Of bedoel je gewoon d/t/dt? Het makkelijkst is om het werkwoord in de zin te vervangen door de goede vorm van 'smurfen'.

Hij word/dt morgen 18. -> Hij smurft morgen 18. -> Je hoort een t in smurfen, dus is het een t.
Word/dt jij morgen 18? -> Smurf jij morgen 18? -> Geen t, dus word.
Haha, nee. Ik bedoel dat ik nooit kan onthouden of met 't kofschip er een d of t moet. Dan moet ik eerst een woord in de verleden tijd gaan zetten en dan kijken wat ik er achter heb gezet om te weten wat het ook al weer was. Veel te omslachtig voor mij dus. Dingen in de verleden tijd zetten vind ik veel makkelijker zonder heel dat kofschip gedoe. Stam+t heb ik ook nooit problemen mee gehad. Ik weet niet, het zijn tussenstappen die ik normaal oversla en als ik er over na ga denken raak ik in de war.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Bij het tafeldekken: In voRk zit een R van rechts, dus die moet rechts en het mes links.
Eh, het mes moet rechts.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 21:59
Verwijderd
Ik probeer 't kofschip te gebruiken

En vroeger, voor wiskunde dingen gebruikte ik altijd Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 22:01
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Eh, het mes moet rechts.
Ja, ik wou zeggen
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 22:05
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik probeer 't kofschip te gebruiken

En vroeger, voor wiskunde dingen gebruikte ik altijd Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord
Die is achterhaald. Daar staat worteltrekken tussen delen en optellen, maar worteltrekken en machtsverheffen staan gelijk aan elkaar. Daarna delen en vermenigvuldigen. En daarna optellen en aftrekken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 22:06
Verwijderd
Ach het heeft mij mijn examen helpen maken

Bovendien heb ik nu toch niets meer aan wiskunde
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2011, 22:45
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
En jaaaaaaaaaaaaaaaa hoor hier komt de muziektheorie weer terug van havo 4 en 5 Dat was voor mij ook de enige manier om dat te kunnen onthouden.
Ja, alleen is dit mijn derde jaar op het Conservatorium, niet op de havo.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 22:51
Verwijderd
ik maak van codes die ik moet onthouden een datum. Leuk topic, ik ga nog even verder denken.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 23:37
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Met de klok mee onthoud weet ik altijd door te denken aan een klok. Helaas werkt het niet meer nu ik ook weleens op een klok kijk, die tegen de klok ingaat.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 23:54
Verwijderd
Citaat:
Wat is het verschil?

Ik ken hem alleen maar links, dus dat is dan christenen en katholieken, aangezien ik op beide soorten onderwijs heb gezeten.
Uhmmm een katholiek is een christen , een christen is echter niet altijd een katholiek!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2011, 23:58
Verwijderd
"ik geef mijn vrouw een klap"

mijn vrouw zal niet meewerken, toch is ze het meewerkend voorwerp. En hoewel mijn vrouw heel erg lijdt, is niet zij, maar de klap, het lijdend voorwerp!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 00:45
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Lefty loosy, righty thighty gebruik ik wel vaker

Oh, en radius (spaakbeen) en ulna (ellepijp) is makkelijk te onthouden omdat je radius aan de kant van je duim zit, beiden bevatten een d, u en i.

En de handwortelbeentjes in je palm vanaf je duimbasis in een cirkel tegen de klok in richting je wijsvinger:
Some Lovers Try Positions That They Cannot Handle
Scaphoideum, Lunatum, Triquetrum, Pisiforme, Trapezium, Trapezoideum, Capitatum, Hamatum
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 06:22
Pr0xy
Avatar van Pr0xy
Pr0xy is offline
Citaat:
Als de stam van een werkwoord eindigt met een medeklinker die in kofschip zit (of fokschaap, fopschok, ..), dan krijgt het werkwoord een t ipv een d bij verleden tijd. Bijvoorbeeld 'kotsen' -> stam: 'kots' -> 's' zit in kofschip -> dus verleden tijd wordt 'kotste', en niet 'kotsde'. En 'wuiven' -> stam: 'wuiv' -> 'v' niet in kofschip -> wuifde.
Het gaat om de klank, niet om de letter.
__________________
|Ratatatatatata boink pfffff|Ben jij de albatrosvos?|Wajonger sinds 2013|Trans Pride|Kringloopvrijwilliger
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 08:45
Verwijderd
In het voorjaar gaat de klok vooruit.
Lefty loosy, righty tighty.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 08:58
Rationeel
Rationeel is offline
ik snap dat er ezelsbruggetjes zijn voor handigheidjes die buiten je ehhh 'dagelijkse leven' vallen, maar je kunt op 6+ -jarige leeftijd toch wel onthouden wat links en rechts en noord en zuid is en dat je een schroef linksom losdraait?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 08:58
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Die citroenen staan voor bekende kinder boeken schrijvers

Carry slee

Ellen van de rooijj

Caja cazemier

Roald dhal

Heij van de heyden

Jaque vriends
Waar de fuck is dat voor nodig?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 09:00
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
ik snap dat er ezelsbruggetjes zijn voor handigheidjes die buiten je ehhh 'dagelijkse leven' vallen, maar je kunt op 6+ -jarige leeftijd toch wel onthouden wat links en rechts en noord en zuid is en dat je een schroef linksom losdraait?
Nee
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 09:05
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
ik snap dat er ezelsbruggetjes zijn voor handigheidjes die buiten je ehhh 'dagelijkse leven' vallen, maar je kunt op 6+ -jarige leeftijd toch wel onthouden wat links en rechts en noord en zuid is en dat je een schroef linksom losdraait?
Nee hoor. Ik weet pas sinds een paar jaar automatisch wat links en rechts is. En toen ik zes was had ik echt geen idéé. Het is ook zo onlogisch allemaal.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 09:06
Rationeel
Rationeel is offline
maar welk ezelsbruggetje wordt er dan gebruikt om te bepalen of je je handpalm omhoog of omlaag moet houden bij toepassing van het ezelsbruggetje voor links en rechts?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2011, 09:53
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
de zon komt Op in het Oosten en gaat Weg in het Westen!
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:35.