Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2009, 09:23
Verwijderd
Hallo allemaal,

Momenteel zit ik in 3vwo, wat door gezondheidsproblemen niet heel makkelijk gaat. (Ik haal wel goede cijfers enzo. Maar aan het einde van de week ben ik zo moe, dat naar school gaan al moeilijk is en dus al helemaal leren voor een toets lastig is.)
Heb er al over nagedacht om naar de havo te gaan, dan heb ik wat minder toetsen enzo, maar mijn mentor en mijn teamleider vinden dat geen geweldig idee. Gister hebben mijn ouders op school een gesprek gehad en nu mag ik een paar vakken laten vallen. (Ik weet al wat voor profiel ik volgend jaar wil!) Geschiedenis mag ik sowieso laten vallen, aardrijkskunde zou ook mogen en een taal mag ik laten vallen. Ik moet kiezen tussen frans of duits. Voor beide vakken sta ik een ruim voldoende. Welk vak is het handigst later?

Ik weet bijna zeker dat ik volgend jaar naar de havo wil, omdat ik alles nog niet zie verbeteren. (gezondheid vind ik toch wat belangrijker dan school) Maar mocht het ineens beter gaan, en ik wil zelf op het vwo blijven dan ben ik wel verplicht om een taal te houden..

Bedankt!

Laatst gewijzigd op 21-11-2009 om 10:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2009, 09:53
Megsmy
Avatar van Megsmy
Megsmy is offline
Laat frans maar vallen, duits is toch iets internationaler (:
Het ligt ook wel aan mij, ik haat frans.. c:
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 11:04
Caviamax
Caviamax is offline
Ga op je gevoel af, waar krijg je meer huiswerk voor en welke taal vind je moeilijker. Net zoals Megsmy, heb ik ook een hekel aan Frans. Maar ik zou gaan voor met makkelijkste.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 11:07
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Laat frans niet vallen!:
- die taal is véél mooier
- Goede sprinkplank om later andere romaanse talen te leren
- Als je in Frankrijk op vakantie gaat, is het handig om 't een beetje te kunnen spreken. Ze houden immers niet van Engels, althans de oudere generaties.
- geen naamvallen
- belangrijke internationale taal: officiele taal VN, wordt wereldwijd gesproken
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 13:18
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Zowel Duist als Frans zijn grote talen. Je moet gewoon kiezen wat je zelf het makkelijkst/leuks/moois vind klinken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 15:41
Verwijderd
Oke bedankt!

Zelf vind ik Frans mooier klinken, alleen daar heb je zoveel onregelmatige werkwoorden.. Omdat duits best veel op het Nederlands lijkt, vind ik dat weer makkelijker om te lezen/horen. Is misschien makkelijker als ik dat toch ineens bij mijn profiel kies.
Ik denk er nog wel even overna, en ga deze week wel even met de decaan praten.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 16:07
Verwijderd
Oké ben benieuwd!

Ik zou zelf eigenlijk voor Frans gaan.

-Vind het persoonlijk een mooiere taal
-Fransen weigeren vaak Engels te spreken, dus je zukt het zeker nodig hebben als je in Frankrijk bent.
-Het wordt in vrij veel landen/voormalig kolonies gesproken
-Duits kent inderdaad naamvallen. Veel mensen kiezen Duits omdat dat meer lijkt op het Nederlands, maar het is anders nog best lastig! Dus verkijk je daar alsjeblieft niet op.
-In de praktijk wordt Duits vaker gekozen, maar met Frans kun je denk ik een stuk verder komen.
-In het Nederlands zitten veel Franse woorden.

Succes met je keuze en ik ben benieuwd wat het wordt! Al zou allebei natuurlijk ideaal zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 16:09
Verwijderd
Ik zou dan voor Frans gaan. Als je een Romaanse taal leert, is het later ook makkelijker om andere Romaanse talen te leren als dat nodig is. Duits lijkt toch al heel veel op Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 17:37
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
neem de taal die je zelf het leukst vind om te doen in de les. dat je meer hebt aan frans is niet zo (heb zelf eerst latijn gehad in de 1ste zou me ook moeten helpen met frans maar dat is niet zo (bij mij niet dan))

niemand hier kan bepalen welk vak jij moet kiezen. dat zul je zelf moeten doen en als je cijfers voor beide vakken goed zijn zou ik zeggen

neem het vak wat je het leukst vind om te doen anders krijg je er later spijt van.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 17:42
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Laat frans niet vallen!:
- die taal is véél mooier
- Goede sprinkplank om later andere romaanse talen te leren
- Als je in Frankrijk op vakantie gaat, is het handig om 't een beetje te kunnen spreken. Ze houden immers niet van Engels, althans de oudere generaties.
- geen naamvallen
- belangrijke internationale taal: officiele taal VN, wordt wereldwijd gesproken
wilt totaal niemand afkraken maar de punten die je hier aangeeft kloppen natuurlijk niet allemaal.

-jij vindt frans mooier
-jij vindt het een goede springplank om later andere romaanse talen te leren (heb ik bijvoorbeeld niet zo gevoeld)
-ze spreken inderdaad slecht engels maar als je in echte toeristische plekjes komt moeten ze wel want anders schrikt het toeristen af en missen ze omzet dus zullen ze wel engels spreken
-geen naamvallen klopt maar je zit daar net zo goed te klooien met verleden tijd en weet ik veel hoeveel vormen er wel niet zijn
-frans wordt op veel plekken gesproken maar engels nog veel meer dus kan je beter een taal kiezen waar je makkelijker voor leert zodat je beter kan leren voor engels

is mijn mening. zoals jullie mischien doorhebben heb ik voor duits gekozen en ben daar voorlopig erg blij mee.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 17:47
Verwijderd
Aan Frans heb je veel, aan Latijn trouwens ook. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nog nooit kennis van het Duits nodig heb gehad, maar des te meer kennis van het Frans. Al was het maar op een bijsluiter oid, of op vakantie want daar zie ik ook meer Fransen dan Duitsers buiten die twee landen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 17:56
Verwijderd
Persoonlijk vind ik Frans ook mooier klinken vergeleken met Duits, maar ik denk niet dat ik daar op het moment naar moet kijken.. Voor beide vakken moet ik vrij veel leren, dus daar kan ik niet echt naar kijken. Ook vind ik beide vakken niet echt geweldig, heb liever gewoon natuurkunde ofzo (:
Zoals honkballertje zegt heb je in het Frans weer enorm veel vormen van verleden tijd etc, die naamvallen vind ik nog niet eens zo erg. Dan is Duits misschien beter. (die toetsen bij deze leraar zijn niet heel erg moeilijk)
Ik verwacht toch niet dat ik volgend jaar nog op vwo zit, richt me liever op revalidaties en alles. Op havo heb ik het wat minder druk, en daar is frans of duits niet verplicht dan heb ik liever economie.

Maargoed bedankt voor de reacties, ik zal nog wel even op school gaan praten. Het is waarschijnlijk alleen nog maar voor dit jaar.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 19:07
Verwijderd
Op VWO ben je inderdaad verplicht om 1 van beide talen te volgen. Ik ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt in elk geval
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 20:00
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Voor als je het nog niet helemaal besloten hebt en het nog van belang is.
Heb zelf voor de keuze gestaan (ben ook heel snel moe en absoluut geen talenmens) en heb voor Duits gekozen. Dat is een taal waar je makkelijker doorheenrolt zonder er veel voor te doen, omdat het zo op het Nederlands lijkt. Ik kan bij een tekst goed raden wat er staat, terwijl ik voor Frans heel erg veel zou moeten leren om hetzelfde te maken.
Had ook een enorme hekel aan Frans, maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 20:38
Verwijderd
@Teddy-chan

Bedankt! Bij Duits kan je inderdaad vaak raden wat er staat, vergeleken met het Frans. Ik heb niet heel erg veel moeite met talen opzich, alleen vind ik natuurkunde scheikunde en wiskunde wat leuker
Misschien is Duits dan toch wel het beste.. Aangezien ik ook veel moe ben.

Ik hoorde dat ik voor Frans dit jaar onwijs veel woorden moet leren. Meer dan normaal, en dat kan ik net niet hebben momenteel. Weet niet hoe het gaat lopen met alles, dan maar beter Duits misschien.

Laatst gewijzigd op 21-11-2009 om 21:56.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2009, 22:15
Verwijderd
Als je een gezondheid of techniek profiel kiest zou ik Duits kiezen. Dat kwam mij nog eens van pas toen ik een chemische (internationaal) publicatie diende door te lezen op mijn stage (laboratorium-werk) over een bepaalde synthese. Toen ik de publicatie goed had gelezen diende ik de synthese te herhalen (wel met andere uitgangsstoffen).
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 08:43
Verwijderd
Ik wil NT met NG dus scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde b (: Dan is het misschien toch het handigste om Duits te kiezen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 14:36
Verwijderd
Ik zou toch echt voor duits kiezen. hele makkelijke taal om te leren en te kunne spreken. Frans is zo joa, rottiger om te leren
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-11-2009, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Ik wil NT met NG dus scheikunde, natuurkunde, biologie en wiskunde b (: Dan is het misschien toch het handigste om Duits te kiezen.
Ik ben zelf masterstudent technische natuurkunde en ik heb nooit Duits nodig gehad voor mijn studie. Tegenwoordig is meer dan 99% van de wetenschappelijke literatuur Engels.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 16:04
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Ik ben zelf masterstudent technische natuurkunde en ik heb nooit Duits nodig gehad voor mijn studie. Tegenwoordig is meer dan 99% van de wetenschappelijke literatuur Engels.
en de andere 1%? begin nu toch nieuwschierig te raken
Met citaat reageren
Oud 22-11-2009, 17:19
Verwijderd
Citaat:
en de andere 1%? begin nu toch nieuwsgierig te raken
Grotendeels Japans, vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 13:45
melvingamer
melvingamer is offline
duits lijkt meer op nederlands dus is het makkelijk om te leren
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 18:34
Verwijderd
Die conclusie is wel erg makkelijk. Als je je bijvoorbeeld Engels wilt verbeteren is Frans heel handig, daar zitten veel Franse woorden in.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 18:40
LittlePrince
Avatar van LittlePrince
LittlePrince is offline
Persoonlijk zou ik voor het Frans kiezen.

Iemand zei dat Duits iets internationaler is, daar ben ik niet echt van overtuigd..
Ik ben zelf perfect drietalig opgevoed (Nederlands, Frans en Engels) en ben ervan overtuigd dat je Duits niet echt nodig hebt om door het leven te gaan.

Je moet inderdaad op je goed gevoel afgaan, maar ik zou het Frans houden ;-).

It's up to you!
__________________
*Alleen met het <3 krijg je kijk op iemand. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.*
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 20:37
Cathelijne
Cathelijne is offline
Ik heb zelf frans gekozen. Ben er niet helemaal uit of dat een goede keuze was. Maar als je toch voor beide vakken voldoende staat maakt het niet echt uit!

Succes met je gezondheid! Raar eigenlijk; ik ben ook door gezondheidsproblemen van atheneum 3 naar havo gegaan. Zit nu in de 5e en het bevalt prima hoor!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2009, 00:08
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Laat frans niet vallen!:
- die taal is véél mooier
- Goede sprinkplank om later andere romaanse talen te leren
- Als je in Frankrijk op vakantie gaat, is het handig om 't een beetje te kunnen spreken. Ze houden immers niet van Engels, althans de oudere generaties.
- geen naamvallen
- belangrijke internationale taal: officiele taal VN, wordt wereldwijd gesproken
-Ben ik totaal niet met je eens, vind Duits véél mooier klinken dan Frans.
-Duits is weer een goede springplank om andere Germaanse talen te leren, dus slecht argument. (Uiteraard is Nederlands ook al een Germaanse taal, maar nu ik Zweeds leer heb ik toch duidelijk voordeel bij mijn Duitse kennis)
-In Europa is Duits verreweg de grootste taal, dus een veel groter voordeel bij vakanties
-Naamvallen heb je zo onder de knie, en je hebt weer een voordeel qua woordenschat t.o.v. Frans.
-Duits is internationaal gezien toch echt belangrijker, simpelweg omdat veel meer mensen het spreken. Daarbuiten is het vooral als Nederlander een gigantisch voordeel gezien onze economie simpelweg draait op Duitsland.

Duits is in de meeste gevallen dus toch echt de meest verstandige keuze
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 06:46
Verwijderd
Ik heb helaas nog niet echt op school kunnen praten, want was gister niet op school. Ik denk dat ik toch maar voor Duits kies, had namelijk een onvoldoende voor mn Franse leestoets. Dan gaat Duits toch iets makkelijker.

@ Cathelijne
Misschien is VWO toch iets teveel als je ook nog andere problemen hebt.. Teveel moeten leren etc. Scheelt HAVO erg veel met VWO of valt dat wel mee?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 15:09
Verwijderd
VWO en HAVO scheelt in de onderbouw weinig, maar vanaf klas 4 worden de verschillen vrij groot.

En baseer je keuze alsjeblieft niet op alleen 1 leestoets, kijk liever met welke taal je meer voordeel hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 16:58
Verwijderd
Ik snap dat ik mijn keuze niet moet baseren op 1 leestoets, maar ik moet wel boeken gaan lezen enzo. Als dat in het Duits makkelijker gaat, kan ik beter voor Duits kiezen toch. Weet niet hoe het gaat lopen, als ik heel erg moe ben zit lezen er toch niet echt in voor mij.
Ik heb ook nog niet echt op school kunnen praten, gisteren ben ik thuis gebleven. Op dinsdag zie ik altijd mijn mentor en dan zou ik het erover hebben. Vrijdag zie ik haar weer, dus misschien weet ik dan wat meer.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 19:32
Frankrijk
Avatar van Frankrijk
Frankrijk is offline
Citaat:
Ik snap dat ik mijn keuze niet moet baseren op 1 leestoets, maar ik moet wel boeken gaan lezen enzo. Als dat in het Duits makkelijker gaat, kan ik beter voor Duits kiezen toch. Weet niet hoe het gaat lopen, als ik heel erg moe ben zit lezen er toch niet echt in voor mij.
In de middelbare school hoef je geen boeken te lezen. Dan volstaat het nog om samenvattingen te lezen.
__________________
Montaigne: ''Que sais-je?''
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 06:17
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
In de middelbare school hoef je geen boeken te lezen. Dan volstaat het nog om samenvattingen te lezen.
was dat maar waar.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 07:24
Verwijderd
Dat denk ik niet Frankrijk. Bij mij althans ben je echt wel de klos als je een boek niet gelezen hebt.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 20:33
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Kan echt wel hoor, als je het maar goed aanpakt
Het is me op 2 verschillende middelbare scholen (in Nederland) ook gelukt om het met alleen de film te doen
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2009, 20:36
tommie almighty
tommie almighty is offline
afzakken naar havo en beide laten vallen.
ik heb zware hekel aan frans en duits, zit nu in 4vwo en heb er eigenlijk spijt van dat ik niet gewoon naar havo ben gegaan. ik heb nu duits trouwens.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 10:44
Verwijderd
@ tommie almighty

Ja, ik ga aan het einde van het jaar sowieso naar havo. Van 4vwo kan je niet naar 5havo, dus zou ik ook 6 jaar over havo doen (als ik het niet haal natuurlijk) daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin in.
Maar ik moet nu tussen Frans en Duits kiezen, of nu naar de havo. (Eerst wilde ik wel naar de havo omdat ik het anders echt niet zou redden, maar toen kwamen mijn mentor en teamleider met dit voorstel) Dan doe ik eigenlijk liever toch 1 vak later vallen, en aan het einde van het jaar naar de havo. Mijn klas weet nu hoe het zit met mij, helpen mij wanneer het nodig is. Heb nu echt een hele lieve klas, en ik weet natuurlijk niet hoe het is als ik nu naar de havo ga (:
Met citaat reageren
Oud 27-11-2009, 11:24
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Heb altijd het idee gehad dat Duits handiger is voor natuur/technische studies (weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is), Frans is daarentegen een stuk handiger als je meer de politicologie kant op wilt aangezien het vaak een voorwaarde is als je bij de EU/VN wilt werken.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-11-2009, 01:04
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Citaat:
Heb altijd het idee gehad dat Duits handiger is voor natuur/technische
Je vergeet de studies die wellicht wel het grootste belang bij Duits hebben: Economische.
Aan welk land denk je anders dat wij Nederlanders ons geld verdienen?
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 07:25
Verwijderd
Gister heeft mijn mentor gebeld, en ik heb uiteindelijk voor Duits gekozen. Leek me toch wel iets makkelijker, en misschien handiger.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2009, 12:23
shootgirl(L)
Avatar van shootgirl(L)
shootgirl(L) is offline
ik heb van duits geleerd dat je als je in da accent spreekt maar dan in het nederlands praat dan snappen ze waar je het over hebt en frans vind ik een mooie taal en ik ga er volgend jaar naar toe met schoolreisje
dus ik neem frans maar weet het nog niet zeker denk het wel

xx my

Laatst gewijzigd op 30-11-2009 om 13:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Frans of Duits?
ILiveLaughLovex
8 06-04-2013 16:21
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Stereotypen betreffende keuze Frans of Duits
Starbucks-
7 09-10-2012 21:00
Studeren Profielkeuze
burnedgamer
11 05-04-2011 18:46
Studeren Frans of Duits!?
Verwijderd
8 21-04-2010 19:00
Algemene schoolzaken Français of Deutsch?
mn*
21 06-02-2010 09:37
Studeren Profielkeuze: C&M of N&G?
Emma2812
9 08-11-2008 11:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.