Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2011, 15:12
Verwijderd
Heey allemaal

Effe voorstellen:mijn naam is Annelies,kben 15 jaar en kzit in het 2de jaar secundair.
Ik deed latijn en normaal gezien zou ik volgend schooljaar latijn-talen volgen.
Maar helaas kreeg ik een b-attest omdat ik echt zeer slechte punten had voor wetenschap en wiskunde.Nu heb ik de keuze ofwel jaar opnieuw oftwel naar handel-talen.Latijn volgen was mijn droom en nu heb ik het verpest.Als ik naar handel-talen ga kan ik geen rechten studeren.En jaar opnieuw?? Nee,dat wil ik niet
Wie wel? Ik had nooit gedacht dat ik latijn ging doen zelfs in het lagere lachtte mijn lerares mij uit omdat ik zei dat ik advocaat wouw worden.Ik was toen een stille meisje maar nu ben ik degene die altijd goed mee werkt en de klas op stelten zet. Ik wil weten als ik 1 jaar handel-talen volg kan ik dan trg naar aso.Ik mis mijn klasgenoten nu al terwil het schooljaar nog niet gestart is.Handel-talen vind ik ook een mooie richting.Maar latijn was alles voor mij,ik deed het echt graag.Ik wouw dat dit systeem niet bestond (aso-tso-bso).Als ik nu naar tso ga ben ik ook bang dat mijn vrienden anders zullen reageren.Tso klinkt anders voor mij maar ik weet dat het ook een moeilijke richting is.Mijn hele familie deed aso en nu ik ook de degene die hen teleursteld.Dt was nooit de bedoeling.Mijn vraag is mensen als ik naar handel-talen ga
en 1 jaar volg,kan ik dan trg naar moderne.Latijn zkr niet,jammergenoeg

Ik heb ook op kjt dit gepost en hun antwoord was dit:Hallo Anoniempje,

Het is steeds mogelijk om naar een lagere studierichting te gaan (dus bijvoorbeeld van ASO naar TSO), maar de omgekeerde beweging gaat helaas niet.

Ook al lijkt het CLB jou precies maar niets, zij zouden jou wel bijkomende tips kunnen geven hoor.

groetjes,
het KJT-team

Aan dit heb ik niks aan,ik wil serieuze antwoorden.Want ik weet zkr dat ik niet de enige ben opt aarde met hetzelfde probleem.Please neem dit serieus.
Advertentie
Oud 22-08-2011, 17:23
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik ken het Belgische schoolsysteem niet, maar in Nederland kun je als je bijvoorbeeld je eindexamen havo hebt gedaan in de 5e (en dus je diploma hebt gehaald) naar 5 vwo, een niveau hoger. Kan zoiets niet in België? Of op het vervolgonderwijs?

Aan je cijfers kun je in ieder geval niets meer veranderen, lijkt me. Maar je kunt dit jaar nog overdoen? (Ik vind het namelijk vrij irritant lezen hoe je typt, er moeten spaties na de punten en komma's en het is wilde, niet wouw - en dan nog zou je dat als wou moeten schrijven - en daardoor krijg ik niet helemaal mee wat je bedoelt, ook omdat ik het drama niet zie als je gewoon nog mag blijven zitten op dat niveau?) In ieder geval, als je het niveau niet aankan omdat je er gewoonweg niet slim genoeg voor bent, heeft zitten blijven geen nut. Als je het niveau wél aankan, maar je er wat meer je best voor zal moeten doen dan je nu hebt gedaan, dan kun je het best blijven zitten en vanaf nu wel heel hard je best doen.
Oud 22-08-2011, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Ik ken het Belgische schoolsysteem niet, maar in Nederland kun je als je bijvoorbeeld je eindexamen havo hebt gedaan in de 5e (en dus je diploma hebt gehaald) naar 5 vwo, een niveau hoger. Kan zoiets niet in België? Of op het vervolgonderwijs?

Aan je cijfers kun je in ieder geval niets meer veranderen, lijkt me. Maar je kunt dit jaar nog overdoen? (Ik vind het namelijk vrij irritant lezen hoe je typt, er moeten spaties na de punten en komma's en het is wilde, niet wouw - en dan nog zou je dat als wou moeten schrijven - en daardoor krijg ik niet helemaal mee wat je bedoelt, ook omdat ik het drama niet zie als je gewoon nog mag blijven zitten op dat niveau?) In ieder geval, als je het niveau niet aankan omdat je er gewoonweg niet slim genoeg voor bent, heeft zitten blijven geen nut. Als je het niveau wél aankan, maar je er wat meer je best voor zal moeten doen dan je nu hebt gedaan, dan kun je het best blijven zitten en vanaf nu wel heel hard je best doen.


A ok, ik wist niet over die spaties na de komma's en punten. Alvast bedankt voor je info en nee in België is de schoolsysteem helemaal anders. Jammergenoeg
Oud 22-08-2011, 21:47
Verwijderd
Eén topic alsjeblieft, geen twee.
Oud 22-08-2011, 23:22
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Als ik jou was, zou ik naar de decaan (een decaan is in Nederland iemand die vragen over profielen, vakkenkeuze, vakkenpaketten, vervolgstudies en meer van zulke zaken beantwoordt. In België is dat vast ook zo.) van je school gaan en het hem/haar vragen. Als je gelukt hebt leest iemand die de Belgische (Vlaamse) schoolsysteem kent dit bericht en krijg je een nuttige tip, maar dan nog ligt het echt aan je school of je terug kan.

En, zoals iemand in dat andere topic van je (dat identiek is aan deze) op Algemene schoolzaken zegt, blijven zitten is helemaal geen schande. Persoonlijk vind ik het zelfs je eigen schuld als je niet wil blijven zitten en daardoor later niet meer terug mag naar moderne Latijn. Waarom wil je niet blijven zitten?
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Oud 23-08-2011, 10:14
Verwijderd
Ik heb een jaar overgedaan in Latijn-Grieks en uiteindelijk nog een B-attest gehad het jaar erop. Ik ben naar Secretariaat-Talen gegaan. Hoewel het vervelend was, was het allemaal niet zo erg. Met een B-attest kun je of blijven zitten of naar een lagere richting, terug kan nooit.
Maar leren ze geen Nederlands meer in de Latijnse?
Oud 23-08-2011, 11:31
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Dit is meer een topic voor algemene schoolzaken, want het gaat over een soort van stroomkeuze en niet over studiekeuze.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.