Oud 27-01-2004, 19:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Zie topic. Naar aanleiding van dit artikel:

Citaat:
Honderden geëvacueerd door lek dijk Julianakanaal

Uitgegeven: 27 januari 2004 16:51
Laatst gewijzigd: 27 januari 2004 18:01

STEIN/MAASTRICHT - De gemeente Stein is dinsdagmiddag begonnen met de evacuatie van honderden mensen die wonen in de buurt van de verzwakte dijk van het Julianakanaal in Stein. Rijkswaterstaat heeft geconstateerd dat de dijk "ernstig ondermijnd" is. Het water sijpelt door de dijk, zei burgemeester E. Meijer in het NOS Journaal.

Volgens de gemeente is de dijk over een lengte van ongeveer tien meter weggezakt. De politie spreekt van een dijkverschuiving. De gemeente heeft 160 woningen in tien straten ontruimd. De bewoners worden opgevangen in een gemeenschapshuis in het centrum van Stein, aldus een woordvoerder. Daar moeten ze blijven tot het probleem is opgelost.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat zei dat er “een lekje in de dijk” is geconstateerd en dat 300 woningen eventueel gevaar lopen. De dienst is begonnen het waterpeil te verlagen. De bedoeling is dat het een meter lager wordt. “Het gaat met 10 centimeter per uur, zodat we hopen omstreeks middernacht dat te hebben bereikt”, aldus de woordvoerder.

Het scheepvaartverkeer op het kanaal is stilgelegd. Er is een crisisteam geďnstalleerd. Het waterpeil in het kanaal moet minstens een meter omlaag. Een noodreparatie is dringend noodzakelijk.
nu.nl
(zie ook l1.nl)
------

Het is niet de eerste dijk die problemen geeft. En hoewel er weinig te vrezen valt - naar schijnt - voor de dijken aan de kusten, is dit een heel ander verhaal mbt. de inlandse dijken. - althans volgens een artikel dat ik ooit gelezen had door 1 of andere persoon die hiermee te maken had en dat naarbuiten was gebracht n.a.v. de dijkdoorbraak in Wilnis - maar ik kan dat artikel niet vinden...

Van de website van Rijkswaterstaat:

Citaat:
De Veiligheid van Nederland in Kaart
Door het studieproject De Veiligheid van Nederland in Kaart (VNK) worden de kansen op en de gevolgen van overstromingen van de 53 dijkringen in Nederland in kaart gebracht volgens een nieuwe methodiek. De sterkte van kunstwerken, inzicht in zwakke plekken in de dijkring en het omgaan met onzekerheden in kennis vormen belangrijke onderdelen van het project. Met de nieuwe methodiek wordt uitbreiding gegeven aan de veiligheidsbenadering die de Deltacommissie in de jaren zestig ontwikkelde. De verworven inzichten bieden straks een goede basis voor het opstellen van een nieuw afwegingskader voor maatregelen ter handhaving of verhoging van de veiligheid in relatie tot kosten en baten. De studie levert een bijdrage voor het toekomstig waterbeheer in ons land waar het gaat om de bescherming tegen hoogwater. Volgens het kabinet is "Anders omgaan met water" noodzakelijk om in de 21e eeuw droge voeten te kunnen houden. De zeespiegelstijging, steeds fellere regenval en meer smeltwater vanuit de Alpen zorgt voor hogere waterstanden langs de kust en op de rivieren. De kans op wateroverlast, maar ook op overstromingen neemt daarmee toe. De gevolgen daarvan worden steeds ernstiger omdat de bevolking groeit en de economische waarde van het gebied toeneemt.
http://www.rijkswaterstaat.nl
---

Hoe veilig voel jij je in dit natte kikkerland? Denk je dat het niet zo'n vaart loopt of dat het 1 van de prioriteiten zou moeten zijn voor de regering?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2004, 19:11
NN
NN is offline
Nederland is best wel opgewassen tegen al dat water. Alleen is er soms in uiterwaarden gebouwd en dat is niet erg verstandig.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 22:30
Verwijderd
Bluh. Het spijt met Gatara, maar Nederlanders zijn aan de winnende hand in de strijd tegen het water. Al honderden jaren. Het enige verschil is dat nu elk klein akkefietje op dat terrein breed wordt uitgemeten in de media, zodat kleine burgers met groot gelijk kunnen miepen over de slecht functionerende overheid.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 22:31
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-01-2004 @ 22:30:
Bluh. Het spijt met Gatara, maar Nederlanders zijn aan de winnende hand in de strijd tegen het water. Al honderden jaren. Het enige verschil is dat nu elk klein akkefietje op dat terrein breed wordt uitgemeten in de media, zodat kleine burgers met groot gelijk kunnen miepen over de slecht functionerende overheid.
Mee eens, maar langzaam wordt het waterniveau ook in Nederland weer steeds hoger. Dan praat je echter over termen van tientallen jaren...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 01:20
Verwijderd
Ik vind het niet verbazend, dat hadden ze toch wel eerder kunnen voorzien, dat bouwen in de uiterwaarden van een rivier niet echt slim is??

Ik denk dat we wel weer met goeie oplossingen komen, en bovendien, ik woon niet echt in een problematisch gebied wat dat betreft, maar toen ik nog in Schin op Geul woonde hadden ze last van de verkaveling van weilanden op de heuvels.
Door die verkaveling verdween natuurlijke begroeing die het water tegenhield, en dus met een noodgang de heuvel afkwam, en bijna letterlijk door de woonkamers gestroomd kwam.

Ook dat was niet heel slim, je zou zeggen dat regeren vooruitzien is, maar dat laat best wel te wensen over.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 11:44
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-01-2004 @ 22:31:
Mee eens, maar langzaam wordt het waterniveau ook in Nederland weer steeds hoger. Dan praat je echter over termen van tientallen jaren...
EN de grond zakt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 11:46
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-01-2004 @ 11:44:
EN de grond zakt.
Venetië zakt maar zo'n 30 cm per honderd jaar, en dat zakt al tig keer zo snel als Nederland.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 11:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2004 @ 01:20:

Ik denk dat we wel weer met goeie oplossingen komen, en bovendien, ik woon niet echt in een problematisch gebied wat dat betreft, maar toen ik nog in Schin op Geul woonde hadden ze last van de verkaveling van weilanden op de heuvels.
Door die verkaveling verdween natuurlijke begroeing die het water tegenhield, en dus met een noodgang de heuvel afkwam, en bijna letterlijk door de woonkamers gestroomd kwam.

Ook dat was niet heel slim, je zou zeggen dat regeren vooruitzien is, maar dat laat best wel te wensen over.
Je bedoelt die bosjes die ze weg hebbben gehald langs de weilanden, zodat er meer grond te bewerken viel, maar waardoor het water niet weg kon en dus m.a.w. massaal over de heuvels en wegen naar beneden stroomde en voor grote overlast zorgde - met modder en al?
Dat was inderdaad stom. Gelukkig zijn ze nu min of meer daar op terug aan het komen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 11:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2004 @ 11:46:
Venetië zakt maar zo'n 30 cm per honderd jaar, en dat zakt al tig keer zo snel als Nederland.
Ligt Venetie beneden NAP?

Nederland zat, zeespiegel stijgt = nog meer druk op dijken = verbreding en verhoging dijken voldoende?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 28-01-2004 @ 11:47:
Ligt Venetie beneden NAP?

Nederland zat, zeespiegel stijgt = nog meer druk op dijken = verbreding en verhoging dijken voldoende?


Tsja. Bel Rijkswaterstaat of een hoogleraar waterwering van de TU Delft ofzo. Ik kan er niet zoveel over zeggen eigenlijk.

Als men maar niet uit die dijkdoorbraak in Wilnis gaat afleiden dat 'dus' alle dijken niet goed onderhouden worden.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 12:38
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2004 @ 11:46:
Venetië zakt maar zo'n 30 cm per honderd jaar, en dat zakt al tig keer zo snel als Nederland.
Venetië is een goed voorbeeld. Daar staat in natte seizoenen de halve oude stad al onder water. Het is al zo ernstig dat de Unesco druk bezig is met plannen bedenken wat er moet gaan gebeuren.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 12:43
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2004 @ 11:52:


Tsja. Bel Rijkswaterstaat of een hoogleraar waterwering van de TU Delft ofzo. Ik kan er niet zoveel over zeggen eigenlijk.

Als men maar niet uit die dijkdoorbraak in Wilnis gaat afleiden dat 'dus' alle dijken niet goed onderhouden worden.
De breuk in Wilnis was een doorgebroken veendijk. Nederland heeft overwegend kleidijken. Kleidijken zijn steviger, want hebben niet het 'spons'-karakter van veendijken.

(Nee, ik doe geen studie erbij aan de TU. Ik woon zelf in een watterrijke wijk direct achter het Reitdiep (voor de randstedelingen, dat is een riviertje van Groningen naar Zoutkamp). Bij ons waren ten tijde van Wilnis ook grote breuken zichtbaar in de dijken. Onze dijken zijn niet doorgebroken omdat het kleidijken zijn.)
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 12:46
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Gatara schreef op 28-01-2004 @ 11:44:
EN de grond zakt.
Dat reken je mee in een hoger wordend waterniveau...

Ik zit echter veilig
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 13:30
Verwijderd
Nederland bestaat voor ongeveer de helft uit polders, en daarvan bestaat weer een groot deel uit veenpolders. Veen bestaat, anders dan klei, grotendeels uit plantenresten, en ontleent het grootste deel van z'n volume aan de opname van water. Bij inpoldering verdroogt het veen in krimpt het in als een spons. Tegelijkertijd gaat het door de verdroging blootstaan aan zuurstof en beginnen de plantenresten nog eens te rotten. Als dit proces zich eenmaal heeft ingezet, is het onomkeerbaar. Het veen zal bij een regenbui of iets dergelijks nooit meer het oude volume bereiken, en daardoor treedt er verzakking op. Goede voorbeelden hiervan zijn te vinden in steden en dorpen in het Groene Hart zoals Gouda, Alphen aan de Rijn e.d.

Bij (grote) rivieren daalt niet alleen het omliggende land, maar stijgt de bodem van de rivier zelf ook nog eens door de afzitting van zand & slib. Waar in vroeger tijden het omliggende land bij overstromingen ook nieuwe lagen sedimenteerden, gebeurt dat nu alleen nog bij de rivieren zelf.

Tot slot ligt Nederland voor het grootste gedeelte op een dalende plaat, waardoor het ten opzichte van het zeeniveau ook nog eens daalt, hoewel dit slechts gebeurt met centimeters per eeuwen.

Er zijn enkele oplossingen mogelijk, waarvan de bouw van hogere dijken, bredere vaarten en sterkere gemalen de meest voor de hand liggende is. Verder kan men besluiten bepaalde polders weer onder water te zetten, zodat de natuurlijke aangroei weer plaats kan vinden. Als laatste kan men natuurlijk land ophogen, alhoewel dit een zeer kostbare zaak is.

Al met al voorzie ik geen grote problemen, we hebben ze namelijk al vele eeuwen en altijd bleken ze overkomelijk. Het beste kan men er gewoon nuchter onder blijven, en zich niet al te gek laten maken door onheilsprofeten zoals die van Greenpaece.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 20:26
Akites
Avatar van Akites
Akites is offline
Citaat:
NN schreef op 27-01-2004 @ 19:11:
Nederland is best wel opgewassen tegen al dat water. Alleen is er soms in uiterwaarden gebouwd en dat is niet erg verstandig.
In uiterwaarden gebouwd? In feite is heel Nederland een uiterwaard. We leven op een laag klei die hier is neergelegd door de rivieren, met name bij overstromingen. Als het een beetje behoorlijk regent in Duitsland en Frankrijk zou in een natuurlijke situatie de hele betuwe al blank gezet worden. Moeten we daar dan maar niet meer bouwen? Het indammen van een rivier brengt hoe dan ook problemen met zich mee.

Ik heb trouwens een paar uur geleden nog een tentamen gemaakt over rivieren.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 20:43
NN
NN is offline
Citaat:
Uitverkorene schreef op 28-01-2004 @ 20:26:
In uiterwaarden gebouwd? In feite is heel Nederland een uiterwaard. We leven op een laag klei die hier is neergelegd door de rivieren, met name bij overstromingen. Als het een beetje behoorlijk regent in Duitsland en Frankrijk zou in een natuurlijke situatie de hele betuwe al blank gezet worden. Moeten we daar dan maar niet meer bouwen? Het indammen van een rivier brengt hoe dan ook problemen met zich mee.

Ik heb trouwens een paar uur geleden nog een tentamen gemaakt over rivieren.
Ik bedoel met uiterwaarden de gebieden in het rivierenlandschap tussen de binnendijken en de buitendijken.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 23:46
Akites
Avatar van Akites
Akites is offline
Dat weet ik.

Uiterwaard is ook maar iets wat de mens zelf verzonnen heeft. Als we denken dat die rivier daar doorheen gaat stromen (voor altijd dus), dan hebben we het mis.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 23:50
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ach als mensen zo door blijven gaanmet het vervuilen van het millieu, de broeikaseffecten erger worden, de gemiddelde temperaturen op de aarde stijgen, en de polen langzamerhand beginnen te smelten, dan moeten we ons zorgen gaan maken.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-01-2004, 09:56
Verwijderd
'God created the world, and the Dutch created Holland'
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 12:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
FuSe schreef op 29-01-2004 @ 09:56:
'God created the world, and the Dutch created Holland'
Het is misschien wel even interessant om te melden dat dat zonder richting aan te geven kant noch wal raakt.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 12:25
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Tweety2k schreef op 28-01-2004 @ 23:50:
Ach als mensen zo door blijven gaanmet het vervuilen van het millieu, de broeikaseffecten erger worden, de gemiddelde temperaturen op de aarde stijgen, en de polen langzamerhand beginnen te smelten, dan moeten we ons zorgen gaan maken.
Het heeft er zeker mee te maken, ik ben het met je eens. Maar dat blijven dingen op de lange termijn die slechts indirect met dit probleem te maken hebben.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 17:06
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 29-01-2004 @ 12:25:
Het heeft er zeker mee te maken, ik ben het met je eens. Maar dat blijven dingen op de lange termijn die slechts indirect met dit probleem te maken hebben.
Niet langer indirect, niet alleen de poolkappen smelten, ook de gletsjers in de alpen, waardoor de rijn en maas meer water te verstouwen krijgen, en dat krijgen wij uiteindelijk aan het einde van de rivier op ons bord
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 17:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 29-01-2004 @ 17:06:
Niet langer indirect, niet alleen de poolkappen smelten, ook de gletsjers in de alpen, waardoor de rijn en maas meer water te verstouwen krijgen, en dat krijgen wij uiteindelijk aan het einde van de rivier op ons bord
Ik heb het over dit specifieke probleem. Er hebben andere dingen zeer sterk meegespeeld, waardoor het in dit specifieke probleem een kleinere rol speelt.

Ik ontken niet dat het een probleem is, want ook ik maak me zorgen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 19:49
NN
NN is offline
Wat hebben we hier toch een diepzinnige discussie n.a.v. een gesprongen waterleiding.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:37.