Oud 01-05-2018, 14:45
wessel_vssn
wessel_vssn is offline
Hallo allemaal,

Ik ga volgend jaar Econometrie en Operationele Research studeren aan de universiteit. Na veel open dagen te hebben bezocht ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit of aan de Rijksuniversiteit in Groningen of aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam ga doen. Ik kan alleen echt niet kiezen! Zijn er misschien ervaringsdeskundigen die mij iets kunnen vertellen of heeft iemand tips?!

P.s. De reistijd naar beide steden is super lang (meer dan 2 uur) dus ik ga op een gegeven moment sowieso op kamers

Alvast bedankt !!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-05-2018, 15:01
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Groningen is wat gezelliger als studentenstad, maar als je ergens heen wil zit je wel een tijd in de trein, want direct om Groningen heen is niet zo veel te beleven.
Rotterdam is een grote stad, maar niet specifiek een studentenstad. Zoek je gezelligheid, dan moet je dat actief opzoeken, door bij een vereniging te gaan bijvoorbeeld, want de studenten wonen overal door de stad verspreid, waardoor je elkaar in het wild niet zo vaak tegenkomt. Je bent wel veel sneller ergens, door het goede openbaar vervoer in de stad en de goede treinverbinding met omliggende steden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 01-05-2018, 15:25
Verwijderd
Ik heb beide steden in mijn studententijd wel eens bezocht en kan wat anekdotische bewijslast over de gezelligheid leveren. Kort gezegd komt het overeen met wat Elin3 zegt; in Rotterdam moet je weten waar je moet zijn en is het wel gezellig, maar alleen als je op de goede plekken bent. In Groningen is de gezelligheid wat duidelijker en dichter bij elkaar te vinden.

Qua studie scoren alle studies Econometrie en Operationele Research ongeveer even goed op https://www.studiekeuze123.nl/opleidingen , dus niet alleen in Rotterdam en Groningen maar zelfs nog breder maakt het wat dat betreft weinig uit. Logisch ook, het is overal een relatief kleine opleiding met gemotiveerde en slimme studenten én onderwijzers. Niemand gaat Econometrie doen omdat zij/hij niet weet wat te kiezen of omdat het gemakkelijk lijkt.

In Groningen is het onderwijs overwegend in het Engels, in Rotterdam in het Nederlands, weet niet of dat nog veel uitmaakt voor je. Ik werk voor een bedrijf dat veel econometristen in dienst heeft, wij hechten geen waarde aan waar iemand zijn bachelor heeft gevolgd. Je zult in je werk veel in Engels communiceren, het is doorgaans de lingua franca van de wereld waar je waarschijnlijk in terecht gaat komen, dus ik zou persoonlijk aanraden een Engelse opleiding te volgen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 01-05-2018, 15:57
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Als je puur naar de stad als studentenstad kijkt sluit ik me aan bij wat hierboven gezegd wordt, ook uit eigen ervaringen met bezoeken van vrienden die daar gestudeerd hebben of nu nog studeren.
In Groningen is alles wat meer centraal en het is een echte studentenstad, wat ook op straat terug te zien is. Tevens heb je daar centrale woonfaciliteiten voor studenten. In Rotterdam heb je dit niet, maar daar zijn genoeg leuke plekken waar je als student heen kunt.

Als je (op termijn) op kamer wilt denk ik dat de kans om in Groningen iets te vinden aanzienlijk makkelijker is dan wanneer je dat in Rotterdam wilt doen. Let wel op dat je je op tijd inschrijft voor een studentenkamer bij een centrale organisatie als die er is, want (ik neem aan dat ze er nog steeds zijn) er zijn wel wachtlijsten voor kamers. Of je moet zoeken van sites als kamernet en daar ben je vaak één van de 50 of meer gegadigden voor een kamer.

Als je van plan bent veel te reizen naar andere mensen in andere steden en dat zwaar wilt laten wegen, dan is Groningen een klein drama aangezien je daar in een uithoek zit zonder andere grote steden in de buurt met een laatste trein die vrij vroeg uit Groningen vertrekt. In de Randstad is alles wat makkelijker bereikbaar (tenzij je naar Groningen/Enschede/Maastricht wilt, maar dat spreekt voor zich) en rijdt het OV over het algemeen ook tot wat later op de avond fatsoenlijk.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2018, 16:31
Verwijderd
Náár Groningen & Enschede (Maastricht geen idee) kan tegenwoordig echt heel laat in het weekend. Ik geloof dat de laatste trein uit Zwolle om 1:45 vertrekt en dus een uur eerder uit de randstad.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2018, 17:16
Verwijderd
Noorwegen, Rusland, Canada, IJsland, Zweden, Finland. Om er een paar te noemen.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2018, 19:19
Verwijderd
Reizen van en naar Groningen is helemaal geen klein drama... waar komt dat toch vandaan? Voor de rest klopt bovenstaande.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2018, 19:21
Verwijderd
Verder zou ik de beste opleiding kiezen, matties maken komt vanzelf wel. Groningen is gezellig ja, ook wel goede mentaliteit, maar ik mag Rotterdammers ook echt heel graag.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Stadsrace
AlleyCat
1 05-04-2013 11:56
Studeren Decentrale selectie Geneeskunde 2009
WR
240 23-08-2009 04:10
De Kantine Dit of dat? #3
Evil Monkey
500 06-08-2007 02:35
Studeren Economie, waar en wat?
jasp12
30 31-05-2007 15:57
ARTistiek *** Kunstacademie? ***
Zylverstar
79 13-05-2006 11:49
Drugs & Alcohol "Heroineverstrekking als effectieve behandeling" - wat vind jij?
Gatara
58 11-09-2003 12:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:50.