Oud 28-10-2010, 19:56
Verwijderd
hoi,
ik klink nu mss als n zeikende puber, maar hoeveel geld zou je ongeveer nodig hebben om het huis uit te gaan?? als je eraan denkt dat je de meubels grotendeels van de kringloopwinkel etc haalt?
ervanuitgaande dat ik max. 150 per maand aan kleding besteed, tegen die tijd ws rond de 25 per maand aan tekenspullen en rond de 20 telefoonkosten?
verder een busabbonnement/chipkaart.
en hoe zou je aan zoveel geld kunnen komen?
gewoon uit nieuwsgierigheid dan weet ik n beetje wat ik kan verwachten
x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2010, 20:06
Verwijderd
Heel veel. Als je gaat huren hangt heel erg af van de plaats waar je gaat huren. Huren in Amsterdam is natuurlijk een stuk duurder dan huren in, laten we zeggen, Leeuwarden . Verder moet je natuurlijk eten kopen, en voor 1 persoon per week, is het natuurlijk gewoon avondeten, maar ook ontbijt, beleg, denk ook om wasmiddel, en dat soort dingen. Vergeet ook niet dat je elektriciteit en dat soort dingen moet betalen, plus internet.

Hoe kom je aan zoveel geld? Van je ouders.
Ten minste, meeste studenten worden deels gesteund door hun ouders, krijgen verder nog stufi, en hebben een baantje erbij. Maar op jezelf wonen, zonder steun van je ouders terwijl je op de middelbare school zit: vergeet het maar.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 20:38
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Je bent 14?
Dan kom je sowieso niet in aanmerking voor een kamer.
Misschien dat je rond de 17e op kamertraining kan gaan, maarja. Bij de meeste mensen die zo jong uit huis gaan betalen de ouders mee. Ook als je voor je 18e op kamers wil, moeten je ouders ook tekenen voor financiele aansprakelijkheid.
Verder kan je misschien aan geld komen door een bbl opleiding te gaan doen, maar onder de 18 verdien je daar ook niet veel mee.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 21:21
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ga een beetje uit van het volgende per maand:
- kamerhuur inclusief: 300 euro
- zorgverzekering: 100 euro
- overige verzekeringen (reisverzekering, WA-, inboedel): 20 euro
- telefoonkosten: 20 euro
- boodschappen (eten, wasmiddel, etc, verzorgingsartikelen, schoonmaakspullen): 100-150 euro
- collegegeld en boeken (als je studeert): 150 euro
- reiskosten (als je een OV-kaart hebt, anders meer): 50 euro
- kleding: 150 (wat jij opgeeft, was voor mij altijd minder toen ik op kamers zat)
- hobby: 25
- overig (kapper, fietsenmaker, kadootjes, abonnement, etc): 50 euro

Is samen 1015 euro per maand. Reken op zo'n 1000 euro dan zit je wel goed. Zelf redde ik het meestal wel van zo'n 800 euro per maand. Had een wat goedkopere kamer (260 euro) en gaf niet zoveel geld uit aan kleding.

Qua inkomsten moet je denken aan eventueel studiefinanciering of een tegemoetkoming, baantje, tegemoetkoming van je ouders, zorgtoeslag, eventueel huurtoeslag, eventueel lening bij de IB-Groep.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 21:40
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
En om voort te borduren op Daantje_0705, stufi is mede afhankelijk van het inkomen van je ouders, maar bedraagt minimaal 270 euro. Een baatje zou ongeveer 200 euro per maand zijn, dan werk je niet heel erg veel, zorgtoeslag is ongeveer 65 euro en huurtoeslag is afhankelijk van je medebewoners, maar zal vast ergens rond de 30 en 70 euro uitkomen. Zonder hulp van je ouders en/of een lening (of een aanvullende beurs, maar dat is ook maar 200 euro extra ofzo, dus dan kom je nog krap uit) krijg je dan dus ongeveer 600 euro binnen, per maand. Dat is gewoon niet genoeg.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Heel veel. Als je gaat huren hangt heel erg af van de plaats waar je gaat huren. Huren in Amsterdam is natuurlijk een stuk duurder dan huren in, laten we zeggen, Leeuwarden . Verder moet je natuurlijk eten kopen, en voor 1 persoon per week, is het natuurlijk gewoon avondeten, maar ook ontbijt, beleg, denk ook om wasmiddel, en dat soort dingen. Vergeet ook niet dat je elektriciteit en dat soort dingen moet betalen, plus internet.

Hoe kom je aan zoveel geld? Van je ouders.
Ten minste, meeste studenten worden deels gesteund door hun ouders, krijgen verder nog stufi, en hebben een baantje erbij. Maar op jezelf wonen, zonder steun van je ouders terwijl je op de middelbare school zit: vergeet het maar.
was het ook niet van plan als ik op de middelbare zit
als ik mag doen wat ik wil ben ik 16 als ik ervanaf kom maar anders 15, dan ben ik wel bijna 16, en als ik ver weg op school zit en weinig geld heb kunnen mn ouders bijna niet anders dan meebetalen

Citaat:
Je bent 14?
Dan kom je sowieso niet in aanmerking voor een kamer.
Misschien dat je rond de 17e op kamertraining kan gaan, maarja. Bij de meeste mensen die zo jong uit huis gaan betalen de ouders mee. Ook als je voor je 18e op kamers wil, moeten je ouders ook tekenen voor financiele aansprakelijkheid.
Verder kan je misschien aan geld komen door een bbl opleiding te gaan doen, maar onder de 18 verdien je daar ook niet veel mee.
nee snap dat ik nu geen kamer kan krijgen, bbl lijkt me niet slim, de opleiding die ik wil doen is bol, en dat mag ik met vmbo t ook doen, dus het lijkt me zonde om dat dan niet te gaan doen

Citaat:
Ga een beetje uit van het volgende per maand:
- kamerhuur inclusief: 300 euro
- zorgverzekering: 100 euro
- overige verzekeringen (reisverzekering, WA-, inboedel): 20 euro
- telefoonkosten: 20 euro
- boodschappen (eten, wasmiddel, etc, verzorgingsartikelen, schoonmaakspullen): 100-150 euro
- collegegeld en boeken (als je studeert): 150 euro
- reiskosten (als je een OV-kaart hebt, anders meer): 50 euro
- kleding: 150 (wat jij opgeeft, was voor mij altijd minder toen ik op kamers zat)
- hobby: 25
- overig (kapper, fietsenmaker, kadootjes, abonnement, etc): 50 euro

Is samen 1015 euro per maand. Reken op zo'n 1000 euro dan zit je wel goed. Zelf redde ik het meestal wel van zo'n 800 euro per maand. Had een wat goedkopere kamer (260 euro) en gaf niet zoveel geld uit aan kleding.

Qua inkomsten moet je denken aan eventueel studiefinanciering of een tegemoetkoming, baantje, tegemoetkoming van je ouders, zorgtoeslag, eventueel huurtoeslag, eventueel lening bij de IB-Groep.
wat is de ib groep??

Citaat:
En om voort te borduren op Daantje_0705, stufi is mede afhankelijk van het inkomen van je ouders, maar bedraagt minimaal 270 euro. Een baatje zou ongeveer 200 euro per maand zijn, dan werk je niet heel erg veel, zorgtoeslag is ongeveer 65 euro en huurtoeslag is afhankelijk van je medebewoners, maar zal vast ergens rond de 30 en 70 euro uitkomen. Zonder hulp van je ouders en/of een lening (of een aanvullende beurs, maar dat is ook maar 200 euro extra ofzo, dus dan kom je nog krap uit) krijg je dan dus ongeveer 600 euro binnen, per maand. Dat is gewoon niet genoeg.
hmmm nee idd, maar mss kan ik dan gewoon een vast bijbaantje nemen en verder opdrachten doen met tekenen en schilderen enzo, bij mijn stageadres krijgen de meeste mensen ook betaald voor t tekenlesgeven aan kleine kinderen, die krijgen iets van 100 euro voor 3 uurtjes per week, dus als ik ooit de goede vereniging tref.....
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 22:03
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
De IB-Groep heet tegenwoordig DUO, misschien dat je daar wel eens van gehoord hebt? Is de instantie die de stufi regelt en je inschrijving bij je onderwijsinstelling, etc. Kijk anders eens op hun site wat je allemaal eventueel kan krijgen, dan krijg je een beetje een beeld.

Sowieso kan je geen kamer huren zonder dat je ouders mede je contract ondertekenen als je nog geen 18 bent. Houd daar ook rekening mee. Bovendien kost op kamers wonen natuurlijk niet alleen geld maar ook een heleboel tijd want dan zul je wel alles zelf moeten doen (schoonmaken, opruimen, boodschappen, koken, afwassen, wassen, strijken, administratie).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 00:40
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik heb natuurlijk totaal geen ervaring met alleen wonen, ik heb geeneens kleedgeld, maar ehm, ik vind € 150 per maand aan kleding vrij veel klinken voor 'n student/iemand die net op zichzelf woont. Volgens mij is dat heel erg krap met je geld en zo vind ik € 150/maand aan kleding niet klinken. Maar ik zou er naast kunnen zitten, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 08:49
Verwijderd
Citaat:
Ik heb natuurlijk totaal geen ervaring met alleen wonen, ik heb geeneens kleedgeld, maar ehm, ik vind € 150 per maand aan kleding vrij veel klinken voor 'n student/iemand die net op zichzelf woont. Volgens mij is dat heel erg krap met je geld en zo vind ik € 150/maand aan kleding niet klinken. Maar ik zou er naast kunnen zitten, natuurlijk.
hmmm dat klinkt idd als erg veel, maar ik heb nogal irritante voeten, heel groot en heel smal, daardoor komen schoenen nogal snel uit boven de 100 euro, en je hebt minstens 2,3paar nieuwe schoenen per jaar nodig ongeveer.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 09:54
Verwijderd
Hehe, ik werkte full time, en ga het nu weer doen, en zelfs ik geef niet elke maand 150 euro aan kleding uit xD. En als je dure schoenen koopt, gaan ze ook langer mee . Ik kan me ook niet voorstellen dat je elke maand schoenen van over de 100 euro koopt .
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 09:56
Verwijderd
Citaat:
hmmm dat klinkt idd als erg veel, maar ik heb nogal irritante voeten, heel groot en heel smal, daardoor komen schoenen nogal snel uit boven de 100 euro, en je hebt minstens 2,3paar nieuwe schoenen per jaar nodig ongeveer.
Nouja, als je in 1x goede schoenen koopt dan doe je er echt wel langer mee dan 3-4 maanden. Ik moet perse stevige schoenen hebben en dan worden schoenen ook al snel duur, maar met sommige schoenen doe ik nu toch wel 2 jaar mee.

Verder heb ik ook geen ervaring met op mezelf wonen, maar ik weet wel dat het erg lastig is om je te redden als 16-jarig meisje. Een vriendin van me, die haar zus is ook autistisch en die woont nu onder begeleiding op zichzelf. Misschien is het tegen die tijd ook wat voor jou? Ze heeft gewoon haar eigen huisje, eigen kamer, eigen badkamer etc. Om haar heen wonen nog meer autistische mensen, ook apart natuurlijk. Als er iets is dan kunnen ze terugvallen op de begeleiding en dat is natuurlijk erg fijn.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2010, 10:25
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Op jezelf gaan is behoorlijk duur. Je verkijkt je er snel op dat je het betalen ook vol moet hóuden, dus dat je voor langere tijd een redelijk vast en hoog genoeg inkomenspatroon moet hebben.
Als je verhuist heb je vaak ook nog kosten aan verbetering van de kamer / woning, zoals een vloer of andere verf/behang op de muren.
Ik vergiste me er ook in dat ik ineens spullen allemaal zelf in huis moest halen! Bijvoorbeeld handdoeken, föhn, al je verzorgingsproducten.. ze liggen er niet meer voor algemeen gebruik zoals dat thuis gebeurde.

En vaak is het slim om ook nog een vangnet te hebben, dus dat je wat spaargeld hebt als iets kapot gaat.
Ik kon pas op mezelf toen ik daar ook echt voor had gespaard.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 17:56
Verwijderd
Je hoeft niet alvast te gaan sparen (als dat je bedoeling is), die paar honderd euro die je spaart is je gaat studeren niks en je zal toch moeten gaan lenen.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 19:01
Verwijderd
Dat vind ik dan weer een beetje raar. Alle kleine beetjes helpen toch? Als Duckdog vanaf nu begint met sparen, dan is het denk ik best nuttig als ze over iets van 2 jaar het huis uit gaat. De paar honderd euro die je dan spaart is dan echt wel handig, ook al is het maar om een keertje eten te kunnen kopen of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 19:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ze is nu 14 en heeft dus nog zeker wel een jaar of 2 / 3 voor ze echt het huis uit gaat.
Als je bijvoorbeeld 8 uur per week werkt is daar echt wel heel wat meer te behalen dan een paar honderd euro, zelfs als je ook nog wat uit geeft.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2010, 22:03
Verwijderd
Nou ja, hoe dan ook. Alles wat je spaart is meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 07:03
Verwijderd
Citaat:
Ze is nu 14 en heeft dus nog zeker wel een jaar of 2 / 3 voor ze echt het huis uit gaat.
Als je bijvoorbeeld 8 uur per week werkt is daar echt wel heel wat meer te behalen dan een paar honderd euro, zelfs als je ook nog wat uit geeft.
ja mss wel, ik krijg nu 5 euro per week zakgeld, en 4.60 minimaal van de folders, maar ik wil wel snel ander werk gaan zoeken, ookal zal ik die flexibele tijden wel missen
Met citaat reageren
Oud 01-11-2010, 07:05
Verwijderd
Citaat:
<knip>
volgens mij moet je dan wel heeel veel mailtjes lezen voor 1 euro, en ik betwijfel eerlijk gezegd of die website zo betrouwbaar is

Laatst gewijzigd op 01-11-2010 om 09:02.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-11-2010, 07:16
Verwijderd
Citaat:
volgens mij moet je dan wel heeel veel mailtjes lezen voor 1 euro, en ik betwijfel eerlijk gezegd of die website zo betrouwbaar is
Nouja doe dat maar niet. Lijkt me ook niet erg betrouwbaar.
Je bent 14 dus je zou nog niet heel veel kunnen doen. In de zomervakantie zou je bijvoorbeeld wel kunnen gaan werken? Misschien voel je je zelf dan ook beter, aangezien je nu (volgens mij) veel thuis zit. Je leert nieuwe mensen kennen, die jou nog helemaal niet kennen. Geef dat geld dan niet allemaal uit maar spaar het. Zodat áls je het huis uit gaat, nu nog niet hopelijk, je toch een beetje geld hebt. En inderdaad, zoals Intergelot zegt, alle kleine beetjes helpen!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2010, 16:05
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Eigenlijk kun je het beste als je bijvoorbeeld weet dat je als je gaat studeren na de middelbare school en dan ook op kamers wilt, gewoon al op tijd beginnen met het bij elkaar sparen van een uitzet. Iig dat heb ik wel gedaan, ik vroeg voor sinterklaas mooie handdoeken, servies, een koffiezetapparaat e.d. Dan hoef je dat ten tijde dat je het huis uitgaat niet meer allemaal in een keer te kopen, en het is nog eens super leuk ook om allemaal dingetjes uit te zoeken .
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 02-11-2010, 17:29
Verwijderd
hmmm mss nog niet zo'n slecht idee.
ik heb voor mezelf al besloten dat meubels etc, niet duur hoeven zijn, bureau en tekentafel kan ik ws gewoon meenemen, kledingkast mss ook wel al is die behoorlijk klein, en met spullen van marktplaats of de kringloop ben ik ook blij, met een pot verf maak je daar ook wel weer je eigen meubels van
zeker als ik op kamers ga kan ik toch niet zoveel kwijt, als ik anti-kraak of iets ander zou doen wel
Met citaat reageren
Oud 02-11-2010, 23:21
Verwijderd
Algemene kosten; ongeveer 500 euro
Met citaat reageren
Oud 03-11-2010, 09:06
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
hmmm mss nog niet zo'n slecht idee.
ik heb voor mezelf al besloten dat meubels etc, niet duur hoeven zijn, bureau en tekentafel kan ik ws gewoon meenemen, kledingkast mss ook wel al is die behoorlijk klein, en met spullen van marktplaats of de kringloop ben ik ook blij, met een pot verf maak je daar ook wel weer je eigen meubels van
zeker als ik op kamers ga kan ik toch niet zoveel kwijt, als ik anti-kraak of iets ander zou doen wel
Je kunt vast ook wel meubels van je kamer nu meenemen? Ik vroeg meubels voor mijn verjaardag, dan betaalden mijn ouders een deel en ik een deel. Scheelt ook erg in de kosten. Ik ging dan gewoon naar Ikea of Leen Bakker. Op kamers was een Lack-tafeltje mijn tv-meubel. Mijn zus zette er voorheen twee naast elkaar, zodat onder eentje ook haar stereo en dvd-speler konden staan. €10,-

Ik heb ook spullen van de kringloop en ik heb een kastje gekregen (erfstuk, maar niks waard) dat ik mooi ga verven. Mijn boekenkast kwam van een huisgenote die er door verhuizing vanaf moest.
Mijn eettafel met stoelen kwam van mijn schoonouders, omdat zij een grotere eettafel kochten. Mijn koelvriescombinatie komt van mijn zus, want zij kocht een nieuwe keuken. Een aantal keukenkastjes zijn van marktplaats gehaald.
De planken in mijn bergkasten zijn van simpel hout van de bouwmarkt met een railsysteem. En mijn gordijnen genaaid met stof van de markt. Eigen PC heb ik in een winkel naar mijn wensen in elkaar laten zetten, scheelt ook geld omdat je zelf onderdelen kiest. Monitor had ik nog (ook gekregen..). TV is van kennissen die er eentje over hadden waar ze geen gebruik meer van maakten en bank (in wel heel goede staat) komt van de kringloop.
Het enige dat ik nieuw heb hoeven kopen, is een wasmachine.

Nu ben ik wel aan vernieuwing van meubels toe, maar dat komt vanzelf.
Dus: stel je inderdaad niet te hoge eisen, vertel mensen dat je op kamers gaat / op jezelf gaat als je dat ook werkelijk van plan bent. Je zult zien dat er vaak mensen wel iets over hebben! En verf doet inderdaad ook een hoop.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2010, 14:16
crazy88
Avatar van crazy88
crazy88 is offline
Ik woon in een eengezinswoning in Nijmegen.
Particulier want via de woningstichting krijg je pas een flat/huis als je meer dan 6 jaar staat ingeschreven, kale huur is 600 gas en licht en water 140 en internet en tv 30. Dan zit je al op 770 euro zonder eten roken enz.
Heb ook op kamers gewoond, daar was de huur voor 15m2 350 euro inclusief dan nog 200 aan eten zat ik op 550 zonder zorgverzekering benzine/bus telefoon of wat dan ook. Het beste is samen met iemand iets huren of eventueel met zn 3en dan kan je de kosten voor de huur delen.
__________________
na regen komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 03-11-2010, 16:58
Ivo
Ivo is offline
Meubels komen als je wilt inderdaad wel overal vandaan: ofwel gratis van familie/vrienden/kennissen die toevallig nog iets op zolder hebben staan of zelf net van plan zijn om wat nieuws te kopen ofwel inderdaad van marktplaats, kringloop, Ikea of Leen Bakker voor weinig.

€150 voor kleding vindt ik wel erg veel. Ik geef nog niet eens €50 per maand aan kleding uit. Wel koop ik daarbij vaak kleding in de uitverkoop (scheelt al snel 33 tot 50%). Mijn schoenen zijn ook rond de €100,- meestal, maar daar doe ik wel een jaar of 2 mee. Winterjas hetzelfde verhaal, die hoef je ook niet elk jaar nieuw te kopen als je er een beetje zuinig op bent, en dus een oude jas aan doet als je weet dat je vies gaat worden of het er wat ruiger aan toe gaat.

Als ik de kosten voor mijn auto niet mee tel, dan heb ik aan zo'n €950,- per maand genoeg om rond te komen. Jouw kamer zal iets goedkoper zijn dan mijn huisje, maar je geeft aan wat meer uit te geven aan kleding. Reken dus wel dat je €900-€1000,- per maand aan inkomsten nodig hebt.

Inkomsten zijn
- Studifinanciering
- Zorgtoeslag
- (bij)baantje
- geld van ouders
- eventueel huurtoeslag

Spaargeld moet je niet als inkomsten rekenen, of je moet wel heel veel spaargeld rekenen. Spaargeld wat je nu kunt sparen is vooral leuk om straks meubeltjes enzo van te kopen, als reservepotje voor als je ineens allerlei rekeningen tegelijk moet betalen of als je straks niet echt kunt sparen toch een keer op vakantie te gaan of iets extra's te kopen voor jezelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Geld gestolen door zus
mrj
9 23-01-2014 03:09
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie enquete geld
mickie56
18 15-05-2007 08:21
Werk, Geld & Recht de makkelijkste manier om snel geld te verdienen.
derbipower
4 02-09-2006 18:04
Werk, Geld & Recht Geld verdienen!!!! VEEL GELD in 4 - 6 WEKEN $$$$$
yosji
1 14-05-2005 12:37
Werk, Geld & Recht GEEN GELD MEER< me ouders ook niet
HelpMePlease
54 09-10-2003 17:00
Werk, Geld & Recht Geld geld geld geld geld geld geld
Kina_Kiriana
12 30-03-2003 16:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.