Oud 27-02-2008, 22:32
Gast4545
Hallo,

Het zal misschien een lang verhaal worden, maar ik wil graag jullie advies. Om te beginnen zal ik even wat achtergrondinformatie geven om alles een beetje te verduidelijken.

Toen ik mijn VMBO diploma heb gehaald ben ik begonnen aan MBO niveau 2. Vervolgens heb ik hier nog twee jaar niveau 3 achteraan gedaan. Hier heb ik vorig jaar mijn diploma voor gehaald. Ik wilde eigenlijk meteen verder met niveau 4, maar aangezien ik me te laat had aangemeld kon dat niet meer. Wel werd me de mogelijkheid geboden om in maart dit jaar te beginnen. In dat geval zou ik opleiding verkort kunnen doen (in 1 jaar ipv 2 jaar). Hiervoor heb ik me aangemeld en ik ben toegelaten geworden.

Buiten school heb ik altijd in een bouwmarkt gewerkt. Dat doe ik nu precies 6 jaar. Ik heb altijd erg veel naast school gewerkt. Ik heb school weliswaar gehaald, maar het werken ging wel vaak ten koste van school. Zo kon ik bijvoorbeeld mijn huiswerk niet altijd maken omdat ik ’s avonds moest werken. Bovendien heb ik te maken gehad met een negatief studieadvies.

Ik zit nu een beetje in de knoop wat betreft mijn werk. Volgende week begin ik dus aan de verkorte opleiding van niveau 4, en ik heb al van verschillende mensen gehoord dat het heel zwaar gaat worden. Ook de leraren (die erover beslist hebben of ik toegelaten werd) hebben me gewaarschuwd dat het zwaar gaat worden. Een van hen raadde me zelfs aan om de 2-jarige opleiding te doen.

Aangezien de tijd tikt (ik word dit jaar 22) wil ik toch volgende week de eenjarige opleiding gaan doen. Zoals ik al zei weet ik niet goed wat ik moet doen met mijn werk.

(Onder andere) mijn vriendin raadt me sterk aan om ontslag te nemen. Volgens haar heb ik die 40 uur per week hard nodig voor school (dat blijkt ook uit wat de leraren zeggen). Zij zegt dat als ik erbij blijf werken en het lukt niet, het misschien al te laat is om mijn slechte resultaten nog op te halen.
Ook is ze van mening dat ik dat enige jaartje wat ik nog naar school moet, gewoon alles op alles moet zetten. Bovendien heb ik genoeg gespaard, waardoor ik volgens haar wel even zonder werk kan en dit later dubbel en dik terugverdien. Ze zegt steeds; ontslag nemen bij de bouwmarkt moet je vroeg of laat toch, dus dan kan het beter meteen. Kortom; ze vindt school belangrijker en vindt dat ik er nu even helemaal voor moet gaan dat laatste jaartje. Ze denkt ook dat de mogelijkheid erin zit dat ik spijt krijg, als ik bij de opleiding blijf werken en het dan niet haal. Volgens haar blijf ik me dan altijd verwijten dat ik het had moeten proberen zonder te werken. Ik was van te voren immers gewaarschuwd voor dat het zwaar zou gaan worden.

Zelf (+ mijn ouders) ben ik van mening dat ik mijn baantje aan moet houden voor het geval dat ik het niet haal op school. Dan heb ik tenminste iets tijdelijks om op terug te vallen. Hetzelfde geldt voor als ik mijn diploma gehaald hebt. Ervan uitgaande dat ik dan niet meteen werk heb, is het mooi meegenomen als ik die tijd in de bouwmarkt kan werken. Dit is ook de reden waarom mijn ouders vinden dat ik geen ontslag moet nemen.

Vanmiddag heb ik met mijn baas gepraat op het werk. Hij deed het overkomen alsof hij me begreep, en stelde me voor om de komende tijd niet te werken, maar toch in dienst te blijven. Als ik een keertje wilde komen moest ik bellen.

Volgens mij (en mijn ouders, die zich ook ongerust maken over dat ik een paar weken zonder werk kom te zitten) is dit een goede oplossing.

Sommige mensen in mijn omgeving (waarom mijn vriendin) denken echter dat dit een trucje is van de baas om mij te kunnen gebruiken op momenten waarop hij mensen te kort heeft. Misschien klopt dat ook wel, hij gaf namelijk zelf al aan dat hij me zou kunnen bellen als hij een keer iemand te kort kwam. Zo heeft hij me zelfs (na ons gesprek van vanmiddag) al gevraagd of ik binnenkort een koopzondag kan werken. De kans dat hij het allemaal goed bedoeld zit er echter ook in.

Ik wil graag jullie mening horen over of het verstandig is om dit werk aan te houden. Van de ene kant lijkt het me verstandig; ik heb iets achter de hand om op terug te vallen. Van de andere kant is het misschien niet verstandig; ik zal toch regelmatig moeten komen werken om het contact een beetje warm te houden. Voor ik er dan achter kom dat mijn resultaten achteruit gaan, is het misschien al te laat. Bovendien weet ik niet of ik op tijd inzie dat het werken ten koste gaat van school. Toen dit op niveau 3 het geval was, heb ik er namelijk ook niks mee gedaan.

Heeft iemand ervaring in deze situatie? En wat zouden jullie doen; het plan van de baas aannemen of het zekere voor het onzekere nemen en ontslag nemen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2008, 12:53
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Hee!

Als ik jouw verhaal lees zou voor mij de keuze zo gemaakt zijn: zeg je baan bij de bouwmarkt op en steek de tijd in je studie. Bedenk wel dat je de rest van je leven nog moet werken en dat het nu veel belangrijker is om de tijd in je studie te steken. Daarnaast is het ook nog eens zo dat als je het wel weet te combineren, jouw studie er onder gaat lijden (zoals je zelf al zei). Toekomstige werkgevers zullen ook naar je cijfers kijken en als je betere cijfers hebt maak je ook meer kans.

Het baantje aanhouden om "iets achter de hand te hebben" is naar mijn idee niet logisch. Ik neem aan dat als je jouw opleiding voltooid hebt, je hogerop wilt komen en je moet je ook afvragen of je huidige werkgever die mogelijkheid biedt. Is het niet leuker om na je studie aan een nieuwe uitdaging te beginnen i.p.v. bij de bouwmarkt te blijven? Op dit moment is er sprake van een gunstige arbeidsmarkt en over een jaar waarschijnlijk ook nog wel. Aan werk komen lijkt me daarom geen probleem.

Het zou inderdaad kunnen dat je baas je gebruikt als het af en toe nodig is. Dit is natuurlijk moeilijk te zeggen, aangezien ik je baas niet ken.

Succes met je keuze...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 15:39
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Kan je niet iets minder gaan werken, maar een paar dagen in de week. Dan hou je toch nog een beetje wat inkomsten en heb je meer tijd voor je studie. Ook geef je je werk niet op en mocht je studie niets worden, dan kan je alsnog weer meer gaan werken. Bespreek het met je werkgever.

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Kapot gewerkt en uit elkaar gegroeid
Parasietje
3 31-01-2014 16:51
Werk, Geld & Recht Wat zijn mijn rechten??
Venus*
13 17-09-2009 17:48
Werk, Geld & Recht Ontslagen een half uur voordat ik op mijn werk aankwam
HelpMePlease
10 07-10-2005 09:58
Werk, Geld & Recht Twijfels over opleiding [gaat eigenlijk over werk/stage]
colors
11 30-01-2005 09:26
Psychologie Waar is mijn gevoel?
Verwijderd
3 22-10-2003 19:41
Werk, Geld & Recht Werken om te leven, leven om te werken?
Martin
12 15-04-2003 19:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.