Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2011, 14:47
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Ha allemaal

Dit semester ben ik op uitwisseling naar Australie, mijn Amsterdamse containerwoning verhuur ik daarom voor een half jaar onder. Dit is allemaal prima legaal geregeld met mijn woonstichting. Ik blijf gewoon de huur betalen en de tijdelijke bewoonster betaald huur aan mij en schrijft zich in op 'ons' adres bij de gemeente. Ik heb de gemeente gebeld of het goed is dat er twee mensen ingeschreven staan bij de gemeente en dat was prima. Als ik me uit zou schrijven zou ik namelijk geen huursubsidie meer krijgen.

Nu is de gemeente een paar weken op 'woningcontrole' geweest en hebben ze geconstateerd dat ik niet woon op het adres waar ik ingeschreven sta. De gemeente wil nu dat ik me uitschrijf maar als ik dat doe krijg ik geen huursubsidie meer.

Iemand die hier ervaring mee heeft of weet in hoeverre de gemeente gelijk heeft?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2011, 19:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dan zitten die woningcontroleurs er waarschijnlijk naast, want als ik me goed herinner is zes maanden de grens tussen reizen en migreren. Daar overheen kunnen ze dat eisen, maar er onder niet.

Maar waarschijnlijk draait het hier om een misverstand. De afdeling waar de controles plaatsvinden zal waarschijnlijk niet automatisch communiceren met de afdeling waaraan jij het hebt doorgegeven.

Als je op schrift hebt dat de gemeente meende dat dat kon, heb je sowieso goud in handen, want die medewerker is evenzeer een spreekbuis van de gemeente als die controleur, en op hun eigen toezeggingen terugkomen kan niet zomaar.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 12:13
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Ik heb geen bewijs, ik heb gewoon gebeld en het antwoord 'welnee is niet nodig' gekregen.

Online vind ik dit:

Indien je langer dan 2/3 van een jaar (acht maanden) in het buitenland verblijft, hoor je je officieel uit te schrijven uit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA, voorheen bevolkingsregister);

Kan het meisje dat nu in mijn kamer woont (maar via mij de huur betaalt) en ook in mijn kamer ingeschreven staat huursubsidie aanvragen?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 12:52
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Nee, het meisje dat nu jouw kamer huurt, kan geen huurtoeslag krijgen. De Belastingdienst heeft jou op dit adres in het systeem staan, met jouw aanvraag huurtoeslag.
Als zij ook huurtoeslag aanvraagt, zal de Belastingdienst opmerken dat er twee keer een aanvraag / toekenning loopt voor hetzelfde woonadres. Per woonadres is er maar één aanvraag mogelijk (tenzij je complex een uitzondering is die bekend is bij de Belastingdienst en iedereen daar bijvoorbeeld op hetzelfde nummer woont. Lijkt me sterk).
Wat jij moet doen, is je inkomsten aan onderhuur opgeven bij de Belastingdienst. Dat doe je door je huurtoeslag te wijzigen.
De Belastingdienst controleert je gegevens, als jij nooit een wijziging hebt doorgegeven, dan heb je kans dat ze achterhalen dat jij dus inkomsten uit onderhuur hebt gehad. Mag je vrolijk (een deel van) je huurtoeslag terugbetalen..

Huursubsidie is overigens al 2005.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 14:49
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Nee, het meisje dat nu jouw kamer huurt, kan geen huurtoeslag krijgen. De Belastingdienst heeft jou op dit adres in het systeem staan, met jouw aanvraag huurtoeslag.
Als zij ook huurtoeslag aanvraagt, zal de Belastingdienst opmerken dat er twee keer een aanvraag / toekenning loopt voor hetzelfde woonadres. Per woonadres is er maar één aanvraag mogelijk .
Ik sta dan zelf uitgeschreven dus ik zou dan uiteraard m'n eigen aanvraag voor huursubsidie intrekken

Citaat:
Wat jij moet doen, is je inkomsten aan onderhuur opgeven bij de Belastingdienst. Dat doe je door je huurtoeslag te wijzigen.
De Belastingdienst controleert je gegevens, als jij nooit een wijziging hebt doorgegeven, dan heb je kans dat ze achterhalen dat jij dus inkomsten uit onderhuur hebt gehad. Mag je vrolijk (een deel van) je huurtoeslag terugbetalen..
De onderhuur dekt de huur volledig, geldt het dan ook als inkomsten? En wat voor wijziging moet ik precies doorgeven?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 14-03-2011, 17:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De onderhuur dekt de huur volledig, geldt het dan ook als inkomsten?
Uiteraard. Jij bent in die situatie de verhuurder, die inkomsten uit huur ontvangt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 08:43
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik sta dan zelf uitgeschreven dus ik zou dan uiteraard m'n eigen aanvraag voor huursubsidie intrekken



De onderhuur dekt de huur volledig, geldt het dan ook als inkomsten? En wat voor wijziging moet ik precies doorgeven?
Maar je staat er nu toch ingeschreven, krijg huurtoeslag en zij woont er nu?

Ja uiteraard, anders zou je geld toe krijgen op het huren van een woning! Haar onderhuur, die jij ontvangt, moet je in mindering brengen bij je aanvraag huurtoeslag.
Heel feitelijk heb jij, met onderhuur, geen kosten aan je huurwoning. Dus ik vermoed zelfs dat daardoor je recht op huurtoeslag €0,- is. Het idee achter huurtoeslag is namelijk dat je een tegemoetkoming krijgt wanneer je huurlasten relatief hoog zijn ten opzichte van je inkomen. Maar daar is dan bij jou geen sprake van.
Wijziging per het moment dat jij de ruimte onderverhuurt (mag ook met terugwerkende kracht tot 1 januari dit jaar) en aangeven in het programma wat je aan inkomsten uit onderhuur hebt. Dan berekent de Belastingdienst vanzelf je rechten.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 16:02
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Iemand die hier ervaring mee heeft of weet in hoeverre de gemeente gelijk heeft?
Niet aangezien je daar wel woont.

ergens wonen houdt namelijk niet in dat je daar continu aanwezig moet zijn;
for all I know mag ik wel 10 huizen huren waar ik niet ga wonen.

bovendien is de huursubsidie inkomsten gerelateerd en is het geen woonjedaarwelsubsidie.

Citaat:
De onderhuur dekt de huur volledig, geldt het dan ook als inkomsten?
vanzelfsprekend, trouwens ook als de huur niet gedekt zou zijn en je maar een symbolische euro zou vragen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 16-03-2011, 19:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bovendien is huurtoeslag afhankelijk van je inkomen. Stel dat jij met jouw inkomen er wel recht op hebt en jouw onderhuurster met haar inkomen niet, dan zou iedereen voor een ander een woning kunnen huren en onderverhuren om zo maar een lagere huur te krijgen. Zo werkt het natuurlijk niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2011, 10:04
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Bovendien is huurtoeslag afhankelijk van je inkomen. Stel dat jij met jouw inkomen er wel recht op hebt en jouw onderhuurster met haar inkomen niet, dan zou iedereen voor een ander een woning kunnen huren en onderverhuren om zo maar een lagere huur te krijgen. Zo werkt het natuurlijk niet.
Misschien rekent de belastingdienst de inkomens samen in de subsidiekwestie, maar ik neem aan dat de huursubsidie in feite wordt toegekent aan de hoofdhuurder (inkomstenafhankelijk op welke manier dan ook) en dat die doorberekent zou moeten worden aan de onderhuurder (niet dat dat ooit gebeurd maarja het is een faalsysteem anyway)

Denk ik dan he.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Inschrijven voor huis
Thebestofgirl96
3 02-07-2014 23:13
Werk, Geld & Recht Inschrijven bij gemeente. Waar?
Kongolo
2 24-03-2014 15:09
Werk, Geld & Recht Onderhuren/inschrijven bij gemeente?
Rodion
12 08-10-2005 15:06
Algemene schoolzaken Op kamers: hoe gaat dat met inschrijven bij gemeente?
Verwijderd
1 01-08-2005 20:07
Werk, Geld & Recht op kamers en inschrijven?
poetic_tragedy
15 24-02-2005 19:39
Werk, Geld & Recht [op kamers] Inschrijven bij gemeente.
Severus
26 15-03-2004 00:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.