Oud 29-08-2010, 12:35
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
zoals iedereen onderhand al weet, hebben wij nog steeds geen kabinet.

het is een beetje op een politiek drama uitgelopen, CDA dreigt in tweeen te splijten,

maar eindeloos formeren, steeds weer putnen waarop het weer niet werkt, ect.

ik denk dat herverkiezingen nog de beste mogenlijkheid zijn.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2010, 14:23
Verwijderd
We hebben wel eens een langere formatie gehad hoor.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 20:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
als het CDA in 2en splijt trakteer ik op bier
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 22:09
jacobdb
Avatar van jacobdb
jacobdb is offline
Citaat:
als het CDA in 2en splijt trakteer ik op bier
mee eens, dit loopt op niks uit, met herverkiezingen wordt het CDA met de grond gelijk gemaakt als ik het zo zie.
__________________
tux was here. ^ ^
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 22:21
Verwijderd
Citaat:
als het CDA in 2en splijt trakteer ik op bier
Alsof dat iets verandert. Dan krijgen we dezelfde situatie als vóórdat het CDA bestond.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 09:54
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Als ze de PVV buiten een regering weten te houden trakteer ik op bier.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 10:46
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Er komt iig bier haha
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Er komt iig bier haha
Dat hoeft niet. Het CDA is een laffe bende namelijk.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Alsof dat iets verandert. Dan krijgen we dezelfde situatie als vóórdat het CDA bestond.
Ik denk het niet. Op het moment dat er nieuwe verkiezingen komen gok ik zo dat het CDA wat zetels aan de VVD/PvdA verliest en dat de PVV vooral veel zetels erbij pakt van VVD. Dit leidt er uiteindelijk toe dat de enige optie PVV/VVD/CDA wordt en dat je niet meer om de PVV heen kan, tenzij je een 5 partijenkabinet wil.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 10:03
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik denk het niet. Op het moment dat er nieuwe verkiezingen komen gok ik zo dat het CDA wat zetels aan de VVD/PvdA verliest en dat de PVV vooral veel zetels erbij pakt van VVD. Dit leidt er uiteindelijk toe dat de enige optie PVV/VVD/CDA wordt en dat je niet meer om de PVV heen kan, tenzij je een 5 partijenkabinet wil.
Met het verschil dat als de PVV nog verder groeit, dat ze dan waarschijnlijk niet meer weg komen met "gedoogsteun". Zeker als ze de grootste worden, zullen ze veel meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Onderhandelingen met VVD en CDA zouden dan nog wel eens heel anders kunnen verlopen dan nu het geval is.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 16:49
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
De SGP gaat gedoogsteun geven in ruil voor een 'medisch-ethisch moratorium'.

Rot op, sorry hoor maar dit is toch ongelooflijk.
We (Lees: CDA) gaan niet 1-2-3 samenwerken met een zogenaamd racistische partij maar tegen een partij vol homohatende, creationism-aanhangende seksisten is er geen enkel bezwaar.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 17:02
ganralph
ganralph is offline
Ze zouden twee dwarsliggende PVV'ers/CDA'ers/VVD'ers kunnen compenseren, meer niet. Ik vraag me af of die "winst" voor de drie partijen genoeg is om nóg een problematische factor mee te nemen in de onderhandelingen. Er is al gemor genoeg en ik kan me goed voorstellen dat er zeker bij VVD en PVV nog wel wat mensen zijn die hier niets in zien zitten.

Daarnaast vind ik het vreemd om de SGP als "gedoogsteunpartij" mee te nemen. Hebben de drie partijen zo weinig vertrouwen in hun 76 kamerleden dat ze zelfs dit soort ethische punten ten grabbel willen gooien?

Maar goed, zolang VVD, CDA en PVV er niet uit zijn, heeft de SGP nog niets te willen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 17:18
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Je kan dan nog beter de PvdD vragen, die zijn ook van die 7e dag kant maar minder erg dan SGP.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 17:35
ganralph
ganralph is offline
Ach ja, Rutte en Wilders hebben al aangegeven dat ze nu even goed moeten nadenken over het gedoe van het CDA. Als die interne tweestrijd ook in de 1e of 2e kamer plaatsvindt, dan wordt het geheel bij voorbaat onwerkbaar.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:28
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Alsof dat iets verandert. Dan krijgen we dezelfde situatie als vóórdat het CDA bestond.
m.i. een iets betere meer overzichtelijkere situatie die recht doet aan het feit dat er geen/nauwelijks overeenstemming bestaat tussen "christelijke" katholieken enerzijds en "christelijk" protestanten of anti-revolutionairen anderzijds.

Het CDA werd al gevormd vanwege het decimeren van de raadszetels van bovenstaande partijen, dat gaf al aan dat er een enorme teruggang in draagvlak voor zulke partijen was, met het CDA hebben ze dat kunnen uitstellen maarja, al is de leugen nog zo snel....

Citaat:
Als ze de PVV buiten een regering weten te houden trakteer ik op bier.
Is dat je persoonlijke wens, zo ja: waarom?, zo nee: yuuh bier!

Citaat:
Er komt iig bier haha
er is natuurlijk een kans dat de PVV uiteindelijk alsnog zonder het CDA toch in de regering komt.

Citaat:
De SGP gaat gedoogsteun geven in ruil voor een 'medisch-ethisch moratorium'.

Rot op, sorry hoor maar dit is toch ongelooflijk.
We (Lees: CDA) gaan niet 1-2-3 samenwerken met een zogenaamd racistische partij maar tegen een partij vol homohatende, creationism-aanhangende seksisten is er geen enkel bezwaar.
Wat is daar zo vreemd aan, vaste 2-zetelpartijen zoals CU en SGP geven zo vaak gedoogsteun in ruil voor e.e.a. is van gering belang in deze politieke ommezwaai zolang het maar zo wordt dat het CDA óók een vaste 2-zetelpartij wordt (of minder natuurlijk)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 18:48
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Wat is daar zo vreemd aan, vaste 2-zetelpartijen zoals CU en SGP geven zo vaak gedoogsteun in ruil voor e.e.a. is van gering belang in deze politieke ommezwaai zolang het maar zo wordt dat het CDA óók een vaste 2-zetelpartij wordt (of minder natuurlijk)
Het is meer dat een partij die dikke verliezer is(CDA) nu in hun vuistje lachen omdat alles toch om hen te doen kan zijn.

de SGP heeft naar mijn mening schadelijkere denkbeelden dan het PVV en niemand stoort zich aan hen als je het zo leest.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 19:10
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het is meer dat een partij die dikke verliezer is(CDA) nu in hun vuistje lachen omdat alles toch om hen te doen kan zijn.

de SGP heeft naar mijn mening schadelijkere denkbeelden dan het PVV en niemand stoort zich aan hen als je het zo leest.
Och zeker wel, als ik me ergens aan stoor is het de denkbeelden van de SGP, nog meer dan het CDA, maar de SGP heeft een vrij vaste kieskring in de biblebelt/achterhoek (vlakbij mij sliedrecht en HIA enzo) die standaard 2 zetels oplevert, er zit weinig daling en weinig groei in, dat maakt zo'n partij relatief ongevaarlijk.

het CDA daarentegen heeft (theoretisch tenmiste) een veel grotere potentie, en is dus ondanks de mildere toon een stuk gevaarlijker, ik hoef maar een schildknaapje als Rouvoet aan te wijzen die in een christenvriendjeskabinet de scepter zwaait over jeugd en gezin.

Over de PVV kan ik me niet uitlaten, ik ben geneigd ze een kans te geven om later pas te oordelen, andere partijen krijgen of hopen ook op die kans zonder van te voren er op afgerekend te worden, toen de SP groot werd in het post-pim tijdperk hadden (en hebben) mensen ook wel kunnen roepen, he bah maoisten, maargoed.

Nee geert is zeker geen pim en daarom zal hij mijn stem niet krijgen maar om hem geen gelijke kans te geven in het politiek speelveld vind ik huichelaarij en wijst wat mij betreft op degene die echt politiek gevaarlijk en ondemocratisch zijn.

veel te lang weer.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 20:00
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik ben zelf niet anti PVV (zelfs een beetje voor als ik eerlijk ben), maar ik bedoelde meer dat mensen de PVV snel afschrijven in tegensteling tot andere partijen.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-09-2010, 20:58
Verwijderd
Citaat:
De SGP gaat gedoogsteun geven in ruil voor een 'medisch-ethisch moratorium'.

Rot op, sorry hoor maar dit is toch ongelooflijk.
We (Lees: CDA) gaan niet 1-2-3 samenwerken met een zogenaamd racistische partij maar tegen een partij vol homohatende, creationism-aanhangende seksisten is er geen enkel bezwaar.
Euthanasie is binnen het CDA sowieso niet populair, en verder is het gebruikelijk dat de SGP rechtse kabinetten steunt. Ik zie niet wat er zo bijzonder is aan deze afspraak?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 01:39
Verwijderd
Citaat:
Ach ja, Rutte en Wilders hebben al aangegeven dat ze nu even goed moeten nadenken over het gedoe van het CDA. Als die interne tweestrijd ook in de 1e of 2e kamer plaatsvindt, dan wordt het geheel bij voorbaat onwerkbaar.
Dat lijkt me toch echt niet meer dan een formaliteit, maandag gaan ze gewoon verder. Gewoon even spierballen tonen en tegen het CDA zeggen doe dat niet nog eens.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 10:34
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Dat lijkt me toch echt niet meer dan een formaliteit, maandag gaan ze gewoon verder. Gewoon even spierballen tonen en tegen het CDA zeggen doe dat niet nog eens.
Tuurlijk is het 99% spel, maar wanneer ze vanmiddag bij Opstelten aanschuiven zullen ze toch weer een heel klein beetje af willen dingen bij het CDA. "We lopen een risico als het CDA zo instabiel is, dus daar willen we wat voor terug."
Politici spelen geen toneel zonder er zelf beter van te willen worden


Overigens nu weer wat gemor bij de VVD:
http://www.nu.nl/politiek/2325558/gi...g-met-pvv.html
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 11:17
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Wat ik niet snap is dat VVD en CDA het toelaten dat Wilders helemaal geen regeringsverantwoordelijkheid hoeft te dragen dragen en alleen het kabinet vanuit de Kamer moet steunen. Wilders heeft zelf gezegd dat hij goede kandidaatbewindslieden zou hebben.

Als het een gedoogakkoord was waarbij puur en alleen werd gezegd dat Wilders het kabinet VVD-CDA zou steunen, dan had ik nog wel gesnapt dat er geen bewindslieden aan te pas kwamen, maar nu is het zo dat Wilders zich zowel met het coalitieakkoord, het gedoogakkoord én de benoeming van bewindslieden mag bemoeien, terwijl hij zelfs straks lekker achterover mag gaan zitten omdat hij alleen zijn eigen fractie hoeft te bestieren en zich niet druk hoeft te maken over zijn bewindslieden. Ze maken hem het zo wel erg makkelijk.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 11:29
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Wat ik niet snap is dat VVD en CDA het toelaten dat Wilders helemaal geen regeringsverantwoordelijkheid hoeft te dragen dragen en alleen het kabinet vanuit de Kamer moet steunen. Wilders heeft zelf gezegd dat hij goede kandidaatbewindslieden zou hebben.

Als het een gedoogakkoord was waarbij puur en alleen werd gezegd dat Wilders het kabinet VVD-CDA zou steunen, dan had ik nog wel gesnapt dat er geen bewindslieden aan te pas kwamen, maar nu is het zo dat Wilders zich zowel met het coalitieakkoord, het gedoogakkoord én de benoeming van bewindslieden mag bemoeien, terwijl hij zelfs straks lekker achterover mag gaan zitten omdat hij alleen zijn eigen fractie hoeft te bestieren en zich niet druk hoeft te maken over zijn bewindslieden. Ze maken hem het zo wel erg makkelijk.
Absoluut mee eens. Maar wat ongetwijfeld een rol speelt, is dat VVD en CDA nu niet aan het buitenland hoeven uit te leggen waarom ze "samen werken" met Wilders (die in veel landen nogal gevoelig ligt). Officieel maakt PVV geen deel uit van de regering, dus kunnen ze er officieel gezien niet op aangesproken worden.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 11:33
Verwijderd
Citaat:


er is natuurlijk een kans dat de PVV uiteindelijk alsnog zonder het CDA toch in de regering komt.

Hoe zie je dat voor je dan? Een VVD - PVV coalitie met gedoogsteun van het CDA?

Citaat:
Wat ik niet snap is dat VVD en CDA het toelaten dat Wilders helemaal geen regeringsverantwoordelijkheid hoeft te dragen dragen en alleen het kabinet vanuit de Kamer moet steunen. Wilders heeft zelf gezegd dat hij goede kandidaatbewindslieden zou hebben.

Als het een gedoogakkoord was waarbij puur en alleen werd gezegd dat Wilders het kabinet VVD-CDA zou steunen, dan had ik nog wel gesnapt dat er geen bewindslieden aan te pas kwamen, maar nu is het zo dat Wilders zich zowel met het coalitieakkoord, het gedoogakkoord én de benoeming van bewindslieden mag bemoeien, terwijl hij zelfs straks lekker achterover mag gaan zitten omdat hij alleen zijn eigen fractie hoeft te bestieren en zich niet druk hoeft te maken over zijn bewindslieden. Ze maken hem het zo wel erg makkelijk.
Omdat dat niet politiek haalbaar zou zijn vanuit CDA oogpunt. Als je ziet hoeveel onrust en conflict er nu al in die partij is, terwijl er 'slechts' over gedoogsteun van de PVV wordt gepraat, lijkt een situatie waarin de PVV echt in de regering zou plaatsnemen ondenkbaar voor veel CDA'ers. Tuurlijk lijken de verschillen niet zo heel groot, vooral omdat Wilders inderdaad overal bij mag zitten. Maar je moet niet onderschatten dat het verschil tussen gedoogsteun en kabinetsdeelname van de PVV voor het CDA het verschil is tussen succes en mislukking van de formatie. Maar je hebt wel gelijk: ze maken het hem enorm makkelijk. Hij heeft ontzettend veel invloed, maar weinig verantwoordelijkheid en mag blijven roepen wat ie wil.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 11:38
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
@ MArtino, dat vraag ik me dus ook al maanden af. VVD en CDA moeten toch ook wel snappen dat een van de weinige manieren om de PVV 'opmars' te doen stoppen is om Wilders regeringsmacht te geven. Zodra Wilders regeringsmacht draagt zal hij zijn toon moeten matigen en zullen zijn kiezers zien dat niet alles zo zwart-wit is en dat ook Wilders niet al zijn standpunten zomaar kan doorvoeren omdat hij dan te maken krijgt met allerlei andere regels.

Als je dan ook de brief vn Klink leest en als wat daar in staat ook werkelijk waar is dat Wilders bij de presentatie van de akkoorden een heel ander verhaal zal afsteken dan Rutte en Verhagen dan ben je mijn inziens als VVD en CDA stom bezig om PVV alleen maar gedoogsteun te laten geven en geen enkele verantwoordelijkheid.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2010, 11:51
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Is dat je persoonlijke wens, zo ja: waarom?, zo nee: yuuh bier!
Ach wens is wat overdreven, maar ik heb het vermoeden dat als ze de PVV er nu buiten houden en Wilders nog een paar jaar vanuit de heup kan blijven schieten op de regering de volgende verkiezingen naar de maatstaven van de huidige boeroepers zo slecht zijn voor ons land dat ze wel een staatsgreep moeten plegen
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 16:50
Verwijderd
Citaat:
Ach wens is wat overdreven, maar ik heb het vermoeden dat als ze de PVV er nu buiten houden en Wilders nog een paar jaar vanuit de heup kan blijven schieten op de regering de volgende verkiezingen naar de maatstaven van de huidige boeroepers zo slecht zijn voor ons land dat ze wel een staatsgreep moeten plegen
Ach, op een gegeven moment heb je wel het maximum aantal zwakzinnigen bereikt. Het Vlaams Blok bereikte ook dit plafond en heeft toch nooit echt macht gehad. Volgens Maarten van Rossem ligt dit quotum op ongeveer 20% van de bevolking, 30 zetels dus.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Hoe zie je dat voor je dan? Een VVD - PVV coalitie met gedoogsteun van het CDA?
Wellicht een VVD-kabinet met gedoogsteun van PVV en CDA?

Overigens heeft Balkenende voor de verkiezingen gezegd dat hij tegen een minderheidskabinet is, opmerkelijk dat die niet van zich laat horen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Wat ik niet snap is dat VVD en CDA het toelaten dat Wilders helemaal geen regeringsverantwoordelijkheid hoeft te dragen dragen en alleen het kabinet vanuit de Kamer moet steunen. Wilders heeft zelf gezegd dat hij goede kandidaatbewindslieden zou hebben.

Als het een gedoogakkoord was waarbij puur en alleen werd gezegd dat Wilders het kabinet VVD-CDA zou steunen, dan had ik nog wel gesnapt dat er geen bewindslieden aan te pas kwamen, maar nu is het zo dat Wilders zich zowel met het coalitieakkoord, het gedoogakkoord én de benoeming van bewindslieden mag bemoeien, terwijl hij zelfs straks lekker achterover mag gaan zitten omdat hij alleen zijn eigen fractie hoeft te bestieren en zich niet druk hoeft te maken over zijn bewindslieden. Ze maken hem het zo wel erg makkelijk.
Wilders kan wel zeggen dat hij goede kandidaten heeft, maar dat heeft hij natuurlijk niet. CDA en VVD weten dat een kabinet met de PVV er niet kan komen, dus het is óf deze constructie, óf een kabinet van de VVD met één of meer (centrum)linkse partijen.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 17:49
Verwijderd
Informatie rechts mislukt

Toegevoegd: vrijdag 3 sep 2010, 10:27
Update: vrijdag 3 sep 2010, 17:38

De formatie met het rechts kabinet is mislukt. Dit heeft Opstelten zojuist bekendgemaakt.

Er is uren overlegd.

PVV-leider Wilders en VVD-leider Rutte moeten duidelijk maken of ze nog vertrouwen hebben in het CDA. De onderhandelingen werden maandag afgebroken door de interne crisis binnen het CDA.
Hoop

VVD-leider Rutte wilde bij binnenkomst niets zeggen. DA-fractievoorzitter Verhagen weet de uitslag ook nog niet. "Ik neem aan dat ze nagedacht hebben", aldus Verhagen. "Ik heb altijd goede hoop."

Bij het overleg is vandaag ook voor het eerst CDA-Kamerlid en -staatssecretaris Bijleveld aanwezig. Zij is de vervangster van minister Klink, die na zijn kritische opmerkingen over de PVV is vervangen als onderhandelaar.
Tijd

Gisteren namen VVD-leider Rutte en zijn PVV-collega Wilders tijd om na te denken over de antwoorden die CDA-fractievoorzitter Verhagen gaf op al hun vragen.

Verhagen gaf zijn mede-onderhandelaars tekst en uitleg over de situatie bij het CDA, dat dinsdag en woensdag crisisberaad voerde over het al dan niet doorgaan met onderhandelen.
'Alle vertrouwen'

Verhagen zelf heeft er alle vertrouwen in dat de drie partijen er alsnog uit komen en dat er een akkoord komt dat de CDA-achterban kan overtuigen.

Informateur Ivo Opstelten zei het "goed en normaal" te vinden dat Rutte en Wilders willen nadenken over de CDA-perikelen.

http://nos.nl/artikel/182474-urenlan...urt-voort.html
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 17:58
ganralph
ganralph is offline
Om 18.00 persconferentie en dan op zoek naar de volgende optie...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 18:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Hoe zie je dat voor je dan? Een VVD - PVV coalitie met gedoogsteun van het CDA?
Theoretisch zijn er meerdere mogelijkheden, praktijkgericht zullen die kibbelende baby's er wel niet veel van maken daar in de kamer.

persoonlijk zie ik het nut van een coalitievorming niet zo, gewoon iedereen op z'n zetels; wetsvoorstellen; stemmen; meerderheid hoppa; minderheid, het gaat niet door.

Citaat:
Overigens heeft Balkenende voor de verkiezingen gezegd dat hij tegen een minderheidskabinet is, opmerkelijk dat die niet van zich laat horen.
Opmerkelijk? balkenende heeft zich na vele mislukte plannen met staart tussen de benen uit de nationale politiek getrokken, het zou me verbazen als hij überhaupt iets zou laten horen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Theoretisch zijn er meerdere mogelijkheden, praktijkgericht zullen die kibbelende baby's er wel niet veel van maken daar in de kamer.

persoonlijk zie ik het nut van een coalitievorming niet zo, gewoon iedereen op z'n zetels; wetsvoorstellen; stemmen; meerderheid hoppa; minderheid, het gaat niet door.
Je moet je afvragen wat in werkelijkheid het verschil zou zijn dan, behalve dat het denk ik minder efficiënt is om zonder een coalitie te werken. In de praktijk moeten degenen die de wetsvoorstellen gaan schrijven nog steeds vantevoren bedenken of en hoe er genoeg draagvlak kan zijn. Wetsvoorstellen zullen altijd vanuit bepaald (ideologisch) perspectief worden geschreven waarbij er rekening wordt gehouden met een meerderheid in het parlement. Wat is dan echt het verschil? Als je vantevoren een coalitie vormt, begin je in ieder geval al met bepaalde richtlijnen waardoor wetsvoorstellen en beleid makkelijker te ontwerpen zijn.

Maar de grote vraag: wat nu? Ik verwacht onderhandelingen die aansturen op midden-kabinet van VVD, PvdA en CDA. Maar Rutte wil nu zelf een regeerakkoord gaan schrijven. Ben benieuwd hoe dat dan gaat: zelf iets opschrijven en iedereen die wil meedoen mag zijn vinger opsteken? Ik hoop trouwens wel dat het hele idee van gedoogsteun toch niet de norm gaat worden..
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Je moet je afvragen wat in werkelijkheid het verschil zou zijn dan, behalve dat het denk ik minder efficiënt is om zonder een coalitie te werken.
Misschien dat er ook nog iemand het beleid moet uitvoeren?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 20:37
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
wat maakt het nou weer uit waar je op stemt!
pvv is de op een na grootste partij van nederland maar ze hebben liever een coalitie van 4 partijen dan naar de mening van de burger te luisteren...
je kan wel stemmen maar ze doen toch wel waar ze zelf lekker zin in hebben
Met citaat reageren
Oud 03-09-2010, 21:19
Verwijderd
De PVV is niet de één na grootste partij van Nederland.

In 1977 haalde de PvdA 51 zetels en werd de grootste, maar kwam niet in de regering. Dat kwam natuurlijk door het cordon sanitaire van de rechtse kerk.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-09-2010, 21:24
Verwijderd
Citaat:
wat maakt het nou weer uit waar je op stemt!
pvv is de op een na grootste partij van nederland maar ze hebben liever een coalitie van 4 partijen dan naar de mening van de burger te luisteren...
je kan wel stemmen maar ze doen toch wel waar ze zelf lekker zin in hebben
Ach hou toch op zeg. Serieus. Alles met een meerderheid is door de burger goedgekeurd. Ze hadden anders toch zelf vantevoren wel kunnen bedenken wat er zou gebeuren?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 00:11
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ach, op een gegeven moment heb je wel het maximum aantal zwakzinnigen bereikt. Het Vlaams Blok bereikte ook dit plafond en heeft toch nooit echt macht gehad. Volgens Maarten van Rossem ligt dit quotum op ongeveer 20% van de bevolking, 30 zetels dus.
Volgens maurice de hond ligt het op 50 zetels en dat is ook een ezel, dus

Maar ja, een zegen voor het land inderdaad dat ook deze formatie geflopt is. Nog een paar van zulke zegeningen en we zijn net zo een prachtig land als Belgie
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 00:49
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
wat maakt het nou weer uit waar je op stemt!
pvv is de op een na grootste partij van nederland maar ze hebben liever een coalitie van 4 partijen dan naar de mening van de burger te luisteren...
je kan wel stemmen maar ze doen toch wel waar ze zelf lekker zin in hebben
Elke coalitie die een meerderheid heeft, doet recht aan de verkiezingsuitslag. Ook eentje waar geen PVV in zit, of waar zelfs de grootste partij niet in zit.

Maar goed, PVV-discussies hebben we al genoeg gehad. Wat zijn de opties nu? Weer kijken naar VVD-CDA-PVDA? Of Paars+? Of een andere gedoogcombinatie? Of toch kijken naar een zakenkabinet of een nationaal kabinet met een sterk afgezwakt regeerakkoord?

Rutte kan wel zijn eigen programma gaan schrijven, maar hij zal daarbij toch rekening houden met bepaalde mogelijke coalities. Hij kan zijn verhaaltje linksom of rechtsom schrijven.

Misschien is dit het moment om met België te fuseren, zodat we wat partijen kunnen uitwisselen, en dan komen we er wel uit
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 01:02
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik hoop eigenlijk op herverkiezingen.
Een CDA dat niets meer te zeggen heeft lijkt me heerlijk,
Stel dat het dan VVD+PVV zou worden (niet onmogelijk, onwaarschijnlijk) zien we meteen of wilders kan regeren, wil regeren en hoe de VVD het doet.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 11:47
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
Citaat:
Ik hoop eigenlijk op herverkiezingen.
Een CDA dat niets meer te zeggen heeft lijkt me heerlijk,
Stel dat het dan VVD+PVV zou worden (niet onmogelijk, onwaarschijnlijk) zien we meteen of wilders kan regeren, wil regeren en hoe de VVD het doet.
bij een hertelling zal de pvv flink wat stemmen van de CDA en de VVD afpakken,
voor de verkiezingen had ik ook voor de VVD gestemd, wat minder extreem dan de PVV maar toch nog aan die mooie rechtste kant.
maar als ik nu zo zie hoe rutte steeds niets van zich laat horen en bovendien nog tegen de studiefinanciering is dan zou ik toch eerder aan de PVV gaan denken (ik kan nergens het standpunt van de PVV over studiefinanciering vinden maar dan nog)
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 15:25
Verwijderd
als er nieuwe verkiezingen komen, wint de pvv, maar omdat niemand met wilders wil regeren, worden er dan weer nieuwe verkiezingen gehouden.
tenminste dat is wat ik van heel veel mensen hoor, die dat eigenlijk wel verwachten
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 15:54
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Is Job al gedraaid? Wil hij alweer met het CDA? (Mooie van dit hele gebeuren is wel dat er weer airtime is voor die clown van de SP, altijd lachen met die man!)
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 19:34
bakfietsje2
bakfietsje2 is offline
nja gelukkig is TROTS er wel uit,
wat een stumperts,
ze wouden de euro afschaffen en de gulden weer invoeren
dom dom
Met citaat reageren
Oud 05-09-2010, 12:12
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wouden zijn heul grote bossen waar wilde wonen.

Maar, Trots op Nederland? Die hebben toch geen zetel meer?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 16:13
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
DEN HAAG - Ab Klink stapt op als Tweede Kamerlid voor het CDA. De demissionair minister van Volksgezondheid levert zijn zetel per direct in. Hij heeft dit de voorzitter van de Tweede Kamer, Gerdi Verbeet, laten weten.
Profiel Ab Klink: gekwelde charmeur
Opstelten: Klink had brief niet moeten doen
'Na alle gebeurtenissen van de afgelopen week is er voor mij een onwerkbare situatie binnen de CDA-fractie ontstaan. De basis voor samenwerking - vertrouwen - is aangetast. Daardoor kan ik niet meer met voldoende overtuigingskracht binnen de fractie opereren. En dat gaat ten koste van mijn geloofwaardigheid', aldus Klink in een verklaring. Klink blijft naar eigen zeggen 'met overtuiging' lid van het CDA.

Zijn vertrek volgt op een roerige week. Ab Klink onderhandelde samen met Maxime Verhagen namens het CDA over een rechts kabinet. Vorige week bleek dat hij ernstige bezwaren bij had, met name over de rol van PVV-leider Wilders waarover hij een (uitgelekte) brief schreef. Dit leverde hem veel kritiek op. De brief was voor PVV-leider Geert Wilders aanleiding om met de onderhandelingen te stoppen.

Het is nog onbekend of de twee andere critici uit de CDA-fractie, de Kamerleden Koppejan en Ferrier, hebben besloten aan te blijven of ook op te stappen. De eerstvolgende op de CDA-lijst is Raymond Knops, een katholiek partijlid uit Limburg.

De fractievoorzitters van de vier grote partijen gaan vanavond naar koningin Beatrix om advies te geven. Het is nog niet bekend wat voor invloed het opstappen van Klink zal hebben.

Carrière
In 1992 werd Klink ‘politiek assistent’ van Ernst Hirsch Ballin, dan minister van Justitie in het derde kabinet Lubbers. Als assistent leerde Klink de politieke praktijk in contacten met Kamerleden. Tijdens de eerste jaren Paars – 1994-2002 – bleef Klink ambtenaar op Justitie. In 1999 ging hij terug naar het Wetenschappelijk Instituut als directeur. Na de verkiezingsnederlaag van het CDA in 1998 ging hij het CDA ideologisch ‘herbronnen’. Zijn kompaan uit de jaren tachtig, Jan Peter Balkenende, is dan al naar de Tweede Kamerfractie vertrokken. Onder Klinks leiding verscheen een stroom doorwrochte studies over onder andere integratiebeleid.

In 2007 vroeg Balkenende hem voor zijn derde kabinet als minister van Volksgezondheid. Voor Klink werd het een frustrerende ervaring. In de zorg is een nieuw verzekeringssysteem geïntroduceerd. Dat werkt alleen als ziekenhuizen zelfstandig worden. De PvdA trapte echter continu op de rem, en verwierp deze ‘marktwerking’.
je zou toch verwachten dat die man zou blijven zitten, dat hij het niet doet voor het vertrouwen vanuit de fractie of andere onzin maar omdat deze goede man een rotsvaste overtuiging heeft in dat hij weet wat goed is voor dit land.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 19:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Je moet je afvragen wat in werkelijkheid het verschil zou zijn dan, behalve dat het denk ik minder efficiënt is om zonder een coalitie te werken. In de praktijk moeten degenen die de wetsvoorstellen gaan schrijven nog steeds vantevoren bedenken of en hoe er genoeg draagvlak kan zijn. Wetsvoorstellen zullen altijd vanuit bepaald (ideologisch) perspectief worden geschreven waarbij er rekening wordt gehouden met een meerderheid in het parlement. Wat is dan echt het verschil?
Pratisch vrij weinig, je wint er alleen een hoop tijd mee en zit niet met een "onbestuurd" land, niet dat die minkunkels het goed besturen en niet dat de nederlandse bevolking niet hoofdelijk verantwoordelijk is voor het succes van de Nederlanden, maar enfin, die "beleidsmakers" moeten zich toch belangrijk voelen.

Citaat:
Als je vantevoren een coalitie vormt, begin je in ieder geval al met bepaalde richtlijnen waardoor wetsvoorstellen en beleid makkelijker te ontwerpen zijn.
Lijkt me niet waar, je zet een "koers" uit, echter wetsvoorstellen mogen ook door oppositieleden aangevoerd worden, los daarvan heb je nog een stemming in de eerste kamer.

zodoende kan er bij een "rechts" voorstel (o.i.d.) zonder coalitie ook al van te voren aangegeven worden door partijleden of zelfs hele partijen dat ze achter dat voorstel staan.

Citaat:
Maar de grote vraag: wat nu? Ik verwacht onderhandelingen die aansturen op midden-kabinet van VVD, PvdA en CDA. Maar Rutte wil nu zelf een regeerakkoord gaan schrijven. Ben benieuwd hoe dat dan gaat: zelf iets opschrijven en iedereen die wil meedoen mag zijn vinger opsteken? Ik hoop trouwens wel dat het hele idee van gedoogsteun toch niet de norm gaat worden..
Och ik wel, laat goed zien dat gedogen best kan en mag en soms moet, haalt gelijk de angel uit het coffeeshopbeleid waar het CDA de afgelopen jaren op aanstuurden.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 20:49
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
je zou toch verwachten dat die man zou blijven zitten, dat hij het niet doet voor het vertrouwen vanuit de fractie of andere onzin maar omdat deze goede man een rotsvaste overtuiging heeft in dat hij weet wat goed is voor dit land.
Nouja, ik denk niet dat er echt een prettige sfeer hangt in de CDA-fractie. Verhagen cs. zullen toch niet erg blij zijn met de acties van Klink. Dit was niet niks, want het partijbestuur wilde dit en Verhagen heeft wekenlang slinks en sluw politiek spel in twee dagen in rook zien opgaan. Als je dan denkt dat je nog gerust vier jaar met elkaar kunt samenwerken alsof er niks is gebeurd ben je vrij naïef. Klink had zich waarschijnlijk al lang gerealiseerd dat het opblazen van de onderhandelingen ook het einde van zijn carrière als Kamerlid betekende.

En wat betreft de VVD staat de deur voor een rechtse coalitie nog open (http://www.nu.nl/politiek/2327687/wi...in-handen.html). Ben benieuwd of Wilders dan nu ook echt wil regeren. Als Rutte een program gaat schrijven zal hij waarschijnlijk wat tot nu toe is geschreven aanvullen en weer op tafel leggen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 07-09-2010, 17:28
Verwijderd
Lijkt me wel lachen als de CDA-leden nu alsnog een akkoord blokkeren. We moeten natuurlijk wel een record vestigen qua lengte van de formatie!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2010, 01:05
Verwijderd
Nog iets meer dan 100 dagen te gaan daarvoor!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kabinetsfomatie II [CDA, PvdA en CU?]
Politiker
129 25-01-2007 18:59
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De kabinetsformatie
PGWR
500 09-01-2007 19:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Vrije huren voorlopig van de baan
Melpomene
107 16-12-2006 02:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Formatie
NN
357 03-05-2003 04:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nou weer dat CDA/PVDA gedoe
Yab-Yum
23 13-04-2003 21:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap formatie mislukt
hippie jesse
2 11-04-2003 00:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:24.